Missä paras merikaupunki asua?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 19.06.2011 16:39

Vanhana Vaasalaisena sanon että onhan meillä niin mielettömästi saaria ja jo ihan läheltä löytyy vapaita paikkoja joissa voi rauhassa leiriytyö ja taivas aikenee normi puttarilla 2.5t ajon jälkeen mikkelisaarilla jossa on satoja saaria missä ei ole mökkejä ja vähän länteen punakareillepäi on valtion vettä missä kalastaa ja sitä kalaa tulee. Kiviä on perkeleesti mutta on hyvin merkityt väylätkin ja meillä sanotaan ettei ole häpiä ajaa märkään kiveen mutta jos kuivaan ajat niin sitte nauretaan. Niin ja enemmän länteen menijöille löytyy Rönsörit Valasaari jossa saa rantautua vain merivartioston laituriin ja merkityt polut joissa saa kulkea, on kyllä joskus saanut luvan mennä katsomaan rakennuksia ja päässyt länpöseen saunaan ja verkot 200m rannasta pariksi tunniksi oikeaan paikkaan niin joudut syömään siikaa kolmepäivää. Kuulostaako kurjalle.

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 19.06.2011 18:47

Jatkan Eklun rajaamasta alueesta ja mainostelen voidessani Vaasan seutua veneilyseutuna. Köklotista Mikkelinsaarille ja Mikkelinsaarilta taasen aina Uuteenkaarlepyyhyn asti ja näistä itään eli rannalle päin rajautuu Saaristomertakin kauniimpi alue jossa etelämpänä löytyy matalempiprofiilista saaristoa mutta pohjoisessa, >Maxmossa ja Oravais-Uusikaarlepyy akselilla vähän syvemmät vedet ja korkeampia kallioisia saaria. Ja niitähän riittää... Vaikka minkälaisella säällä löytyy aina paikkoja joihin voi mennä retkeilemään.

ja tosiaankin; -etelässä veneenhakureissullani tein sen huomion mnta vuotta sitten että joka ikisessä luonnonsatamassa, puhumattakaan vierassatamista, -oli täys ryysis ja monissa huuto ja örvelömeininki esti matkalaisten yöunet kun ökynuoriso oli jenkkimuovikipoillaan bilettäneet saarten rannat. Täällä on vapaata ilmaa hengittää ja voi uida, -ei ole levävaroituskylttejä. Rantautumispaikoissa on valinnanvaraa eikä joka saarta ole rakennettu täyteen. Porista ylöspäin tilanne alkoi rauhoittua ja luonto rupesi tuntumaan luonnolta.

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 19.06.2011 19:51

On hienoa että edes joku näkee muutakin kuin karikkoiset kohdat johon eräs tuttu hukkus jokunen vuosi sitten, Minori repes yllä niin että hätäpuhelun kerkisivät soittaa ja kertoa GPS:n lukeke ja tuplaliivit laittoivat mutta kylmä vesi vei toisen hengen. Oli vielä aikaa kun meillä oli pelastushelikopteri Pete jolla ei voinut laskeutua veteen. Poika/isä kuoli rahan säästön takia koska paikka tiedettiin ja vahvin ui tantaan palelemaan ja murehtimaan kaveriansa. Okei pojat oli tulossa Pietarsaaren suunnasta tansseista mutta promillet oli alle sallitun kipparilla joka selvisi ja vedet oli tutut, pimeellä ei GPS riitä vaan pitää olla karttaplotteri. Parikymmentä solmua niin laatuvenekkin menee säleiksi ja uppoaa alle 10 sek,

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 20.06.2011 17:33

eklu kirjoitti:pimeellä ei GPS riitä vaan pitää olla karttaplotteri.
? 8-| ?
tä?
Perustaidoilla selviää ilman GPS:ää. Paperikartta, kompassi, kiikarit, kaiku ...tutka plussaa. Ja järki päässä.

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 20.06.2011 17:49

No vaikea sanoa kun sain nyt veneen vaihdossa oikean Naviconin plotterin ja vähäisellä kokemuksella se vaikuttaa kyllä suurilla nopeuksilla huvinki turvallisuutta lisäävänä, vanhan veneen nopeus ja tasot kartoille antoi aikaa oikeaan navigointiin mutta nyt reilu 40 solmua matkavauhtia eikä tilaa kartoille annan ääneni plotterille jota seuraamalla tuskin tulee ajettua vieraassakaan paikassa kiville ja kaikukin toimii karvan uli 30 solmun nopeudella ja siittä yli hukkaa pohjan, voisi koittaa laskea sentin alemmaksi mutta todennäköisesti vistausten mukana tulee ilmaa joka katkaisee. Pidän hyvänä laitteena ja vanhat jäljet vielä helpottaa josei ole suunnitellu reittiä. Moneen paikkaan uskaltaa myt oikaista eli ei tarvi pysyä reitillä, mä tykkään.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.06.2011 18:12

Jos vielä saa jatkaa OT:linjalla?
eklu kirjoitti:No vaikea sanoa kun sain nyt veneen vaihdossa oikean Naviconin plotterin ja vähäisellä kokemuksella se vaikuttaa kyllä suurilla nopeuksilla huvinki turvallisuutta lisäävänä, vanhan veneen nopeus ja tasot kartoille antoi aikaa oikeaan navigointiin mutta nyt reilu 40 solmua matkavauhtia eikä tilaa kartoille annan ääneni plotterille jota seuraamalla tuskin tulee ajettua vieraassakaan paikassa kiville ja kaikukin toimii karvan uli 30 solmun nopeudella ja siittä yli hukkaa pohjan, voisi koittaa laskea sentin alemmaksi mutta todennäköisesti vistausten mukana tulee ilmaa joka katkaisee. Pidän hyvänä laitteena ja vanhat jäljet vielä helpottaa josei ole suunnitellu reittiä. Moneen paikkaan uskaltaa myt oikaista eli ei tarvi pysyä reitillä, mä tykkään.
Moro

Minun pitää kyllä nostaa hattua tuolle eklu:lle! 8-|
On se vaan aika ÄIJÄ kun se, vieraassakin paikassa ja vielä kivikkoisessa, ajaa reilua 40 solmua (eklun matkavauhti) pelkästään plotterilla ilman karttaa!!!! (Mikähän eklulla sitten mahtaa olla huippuvauhti??? 100 vai)
Minulla tekee vaikeata joskus navigointi oudossa paikassa jo 6,5 Kn (huippuvauhti) nopeudessa tietokone plotterilla ja kartalla. (matkavauhti meillä on n 5,5 solmua)

Nortti 8]
Viimeksi muokannut Northling, 20.06.2011 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 20.06.2011 18:37

Kiitos vaan, ei kuje kuin 42 solmua kun 3-4 ihmistä kyysissä ja kun ainut trimmi on koneessa niin keulaa ei saa ales kuin n.30solmua mikä on myös taloudellisin nopeus siis litraa per maili. Mä olen syntynyt tonne kivikkoon ja jos näen pikkasenki niin tiedän missä olen, olen ajanut pimeässä, sateella + sumussa missä ei keylaa nähnyt ja silloin emännän usko meinasi loppua. Ritgrundin satamaan oltiin menossa ja Garmin XL käytössä jota en viittinyt kytkeä läppäriin kun ajoin vanhoja jälkiä pitkin, rannassa olijat oli hieman huolissaan kun näkyvyys 5m ja reikä mistä pitää ajaa alle 10m. Ei naarmuakaan ja rannassa olijat ohjasi tyhjälle paikalle. Respektiä tuli ja kerran kyllästyttiin olla sielä niin piti etelätuulella osottaa että tulee vettä reikään ja kaasua sit vaan, LA:lla puhuttiin muutaman kanssa joka teki lähtöä että oli niin hurjan näköistä että jäävät odottamaan tyyntymistä, oli eka kerta kun mun karhukoira tuli oikein nojaamaan jalkoihin vaikka yleensä makas etukajuutassa. En ole hullunrohkea mutta paappa ja isä on opettanut ja muutama muu, edesmennyt Alsgokin Viki teki pienestä miehestä melkein merimiehen. Se oli vielä aikaa kun vedettiin harrilautaa ja ajeltiin hiljaa joka saakelin kiven ympäri.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 20.06.2011 20:04

respektiä olis varmaan tullut kun olisit ajanut jonkun yli?

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 20.06.2011 20:47

Ei siittä ei tule respektiä vaan koko elämän kestävä häpeä, olen niin usein ollut auttamassa että se yksi kerta kun tarvin itse apua lämmönvaihtimen hajotessa on korvattu kymmeniä kertoja. Koen olevani vastuullinen veneilijä jonka uran nyt sairaus murentaa eli mulla ei ole enään paljonkaan päiviä, pahimmassa tapauksessa joudun syksyllä myymään pois ja jäämään rantaan toivoen pientä kyytiä joskus kavereiden veneellä. Näin elämä meitä kohtelee, lujaa saa ajaa kun se on turvallista mutta ei tommosella ajella 7 solmua ku on kuin juopon hoippumista. No tästä on turha vänkätä, kun on näkyvyyttä ja reitti selvä vaikkei ole viitoitettu niin sit mennään ja epävarmat ajaa reitillä.

ilkkajarvi
Viestit: 1
Liittynyt: 08.08.2011 20:10

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja ilkkajarvi » 08.08.2011 20:30

No kyllähän se paras on Suomen aurinkoisin kaupunki - Vaasa.
Tosin aina tuulee, mutta sehän on vain raikasta merituulta.
Palvelua saa kummallakin kotimaisella ja perinteet veneilylle on pitkät.
Sellaista ongelmaa ei olekaan, jota ei vanhat Vaasalaiset veneilijät selättäisi.
Niistä kaikista hyvistä ohjeista pitää vaan osata valita se "oikea"!

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja merisusi » 01.09.2011 22:08

Pikkukaupunki Raahe täälläkin on jonkulainen saaristo joissakin jopa yöpymis/saunomis mahdollisuus ja hyvät ja syvät väylät. Tunteeko kukaan muu paikkaa?

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 01.09.2011 23:01

Olen saanut tutustua mutta eihän sielä riitä jokaiselle omaa saarta. 8] Meillä mitä vaikeempia ajaa niin tilaa on ja jopa hiekka/sorarantoja, vanhempi väki voi laittaa kiväärin kiikarit kohdilleen ja kukaan ei tule sanomaan ja vielä vähemmän kysyyn kalakorttia. Ne on kaikki tarkkastajat ruotsinkielisiä ja mä laitan rehdisti H.Eklund niin tarkastajalta putoo merkki mereen kuin se olis kuuma kuin ahjossa ollut rauta ja toinen merkki saa olla vaikka kilometrin päässä, muuta ruotsia en osaa kuin nimeni. Mitään numeroita tarvita mutta siskonmies J.Mäkinen laittaa samanlaisen ja pelkän kiven naruun niin heti vievät. On hylkeitä, hirviä mitkä pian ui pois ja muutamassa saaressä kyykärmeitä että paras on kun kuusi nähnyt kerralla, sisäjärvi missä tummaa isoa ahventa että kaksi verkkoa ja tupakin polttaa niin oot kusessa kesällä niiden appuroiden kanssa, onkia ei viitti ku korkki uppuaa hetii kuin lyijunpala, filppaan missä on kolme koukkua tulee kaksi kerrarralla. Ulkoa tulee isommalla jigillä niin että kyllästut. Pitää vaan tietää ne vaikeakulkuiset paikat, enmä saaristoa vaihtais.

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23.02.2007 23:52

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja Odessa » 03.09.2011 21:13

Veli-Eklu on kyllä nyt kehunut Vaasan seutuja niin, että kohta pitää muuttaa sinne. :)) Entisenä kemiläisenä nämä Keski-Lapin jokirannat ja mitättömät lampareet tuntuvat kovin säälittäviltä vesiltä. No, tulva-aikaan on kyllä puhtia Ounaksessa. Joka kesä on pakko käydä ainakin kerran katselemassa Perämerta.

http://www.youtube.com/watch?v=wEFuVpD8HZ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja eklu » 04.09.2011 0:46

Enhän mä kehunu ku vasta Mikkelinsaaria, meillä on saaria niin paljon etten Googlekaan osaa niitä laskea ja ens vuonna on pariri lisää.

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Missä paras merikaupunki asua?

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 04.09.2011 11:07

Komppaan veli Eklua kybällä. Kyä Vaasan saaristoa voittanutta ei ookkaan!

http://www.kvarkenguide.org/mainfi.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Tuossa yksi lempiretkeilykohteistani:

http://www.kvarkenguide.org/jousanfi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin