Sivu 1/2
Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 10:46
Kirjoittaja Mile
Vetävästä otsikosta huolimatta aihe vähän puisevampi.
Toisessa ketjussa keskusteltiin pelastusaluksen rungon muodosta, johon perään laitoin kuvan tuosta omasta paatistani jossa muuttuvalla V-pohjalla oleva runko. Näytin myös kuvan vielä kaukaisena haaveena olevasta "eläkeprojektista" , josta tuli hyviä kommentteja.
Tein sitten saman perusrungon ympärille pari uutta "disainia", johon toivon paljon teräviä ja kärkeviä kommentteja kunhan saatte kinkut sulateltua! Eli pahuksen HYVÄÄ JOULUA!
Jos veneen rakentaminen on hyvä harrastus, ja tietysti veneilykin, mutta miksei sitä voisi olla veneen suunnittelukin; putkella voi aina suunnitella sellaisia mihin ei koskaan olisi aikaa, varaa, tiloja, vaimon lupaa, jne. jne.
Tässä alla noita kommentoitavia; se ensimmäinen versio josta lähdin liikkeelle on rungoltaan vajaan 11m , kun taas kolme muuta 12 metrisiä. Pätkän runkoa on korotettu jotta koppi ei näyttäisi niin kamalan korkealta, mutta näyttää silti... näyttää ehkä eniten modernilta muoviveneeltä. Noissa kolmessa muussa hain vähän klassisempaa linjaa .
Laittakaahan muutkin kuvia suunnitelmistanne, niitä on mukava katsella!

Tuossa alhaalla vasemmalla se mistä lähdin

Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 11:28
Kirjoittaja mikke1974
Nätei missei.
Mitä ohjelmaa käytät? Kompastuin itse googlen SketchUp-ohjelmaan mikä on suht helpokäyttöinen.
Yritän vasta tehdä mallin Fiinusta jotta pystyn suunnittelemaan sisustuksen. Pistän kuvan tänne jos
joskus saan sen valmiiksi.
Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 12:42
Kirjoittaja Northling
Moi
Hyvännäköisiä "missiehdokkaita".
Jos näille pitää antaa ääniä niin mun äänet menee ehdottomasti tuolle vihertävälle pimulle.
Perustelut: siinä on nätein ajohytti, koska se on matalin. Jos saisi toivoa niin vielä mataloisin tuota ajohyttiä, niin siitä tulis vielä sutjakkaamman näköinen. Ehkä vielä hieman lisää kaarta kattoon niin sivu profiili madaltuisi?
nortti
Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 12:59
Kirjoittaja Mile
Siinä ajohytin mataloittamisessa tulee lattia vastaan; sisällä seisomakorkeutta 186 cm . Lattian korkeus mitoitettu kahden 6 sylinterisen Ivecon mukaan, niin että koneiden ja hytin lattian välissä vajaat 10 cm tyhjää.
Ohjelmana käytän Rhinocerosta ( työn puolesta löytyy) . Siitä saa ladattua ilmaisen demon, mutta siinä on tallennus/tulostukset rajoitettu muistaakseni pariinkymmeneen; sekin riittää jos on tottunut tekemään 3D-CADillä.
Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 13:28
Kirjoittaja Northling
Moro
Onkos niihin mahdollista piirtää vesilinja.
Se kertoisi paljon sivuprofiilista.
Jos profiili antaa myöden vapaalaitaa korottamalla voi ajohyttiä mataloida.
Täysin eri maailmasta on tuo meidän Scyllan suunnittelu aikoinaan, mutta siinä tehtiin tarkoituksella hippasen vähemmän sprongia eli ketkaa, jotta saadaa salogin ja pentterin kaapistot kannen alle. Samalla ruffin seinät ja ohjailuhytti saatiin mahdollisimman mataliksi.
Preekonki vielä peittää suuremman osan tuosta ruffauksesta.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 9602_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 3549_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikkihan nää veneet on kompromisseja ja mielipide juttuja...
Nortti
Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 14:54
Kirjoittaja Mile
Tässä palikat jotka nyt mallintanut. Ton konepaketin piirsin Volvon D6 kuvien mukaan; sen sai impattua .pdf muodossa sisään ja tuo mainio Reino ( Rhino) jopa tunnisti siitä sitten viivat ... no muutama ilta pönttöuuneja lämmittäessä meni siinäkin mukavasti.
Pitääkin tutustua noihin Notikan lähettämiin kuviin ... ehtivät tulemaan samaan aikaan kun latasin picasan ton rakennekuvan.
Rhinossa on tosi hyvät työkalut pintojen tekemiseen, siksi kai niin suosittu muotoilijoiden parissa, puutteena siinä on että ei ole ns. parametrinen mallintaja, että muutokset pitää tehdä aina alusta asti, ei ohjaudu mittoja muuttamalla samaan tapaan kuin raskaammissa kädeissä.
Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 15:26
Kirjoittaja Mile
Toi Scylla näyttää hytteineen kunnolla chopatulta mun "kerrostalon" rinnalla.
Tällaista vesiviivaa? Tolla Rinolla on kiva leikkiä ...
tässä se vesilinja 65 cm syväyksellä , n. 8 t uppoumalla muistaakseni ...

Re: Missikisat
Lähetetty: 23 Joulu 2010 15:46
Kirjoittaja Mile
Mile poistuu joulupuuhiin korven keskelle. .. epä-yhteyksien taa. Taidan olla viimeinen toimistollakin..
tässä vielä kuva missä näkyy tuo seisomakorkeutta rajoittava lattia/konetilan katto.

Re: Missikisat
Lähetetty: 25 Joulu 2010 22:27
Kirjoittaja RistoA
Toi Tramonan keula on varmaan tehty isoja aaltoja varten. Semmosia et täälläpäin tapaa. Niinpä keulan muotoa vois ehkä hiukan loiventaa. Vedenalaisiin osiin ei juurikaan muuotsta, mutta päälipuolisiin enempi. Sen pehmentäminen aiheuttaisi valtavan muutoksen yleisilmeeseen. Voisit ehkä myös muuttaa kansilinjaa ylemmäs hiukkasen, koska et tarvinne kisaveneen näkyvyyttä eteenpäin täydessä vauhdissa. Sitten pääset veistämään hyttien linjoja enempi jäntevään suuntaan. Kynällä ja paperilla ekana sivulinjat kuntoon ja sitten vasta mallintamaan suolia.
Risto
Re: Missikisat
Lähetetty: 26 Joulu 2010 16:07
Kirjoittaja rickenbacker
Voisiko tuo lattia olla avotilassa koneiden päällä niiden vaatimalla korkeudella ja tuolla ohjaamossa sitten "askeleen" alempana?
Re: Missikisat
Lähetetty: 26 Joulu 2010 21:17
Kirjoittaja Donna 28
Olisipa kiva tuollainen ohjelma ja vielä kivempi jos osaisi sitä jotenkin käyttää. Sano.
Donna 28

Re: Missikisat
Lähetetty: 26 Joulu 2010 21:47
Kirjoittaja RistoA
Rhino löytyy tuolta.
http://www.rhino3d.com/
Käytönopettelu vie tovin, varsinkin jos ei ole pintamallinnuskokemusta. Vaatii semivinksahtaneet aivot.... No, se ei olle ongelma
Risto
Re: Missikisat
Lähetetty: 27 Joulu 2010 10:46
Kirjoittaja Mile
Hiljainen hetki sille sialle joka henkensä antoi edestäni. Hyvää oli kinkku taas.
Ajohytin lattian pudotusta vähän pohdinkin, mutta sitten sinne alle ei oikein mahdu makuusoppea, tai tulisi liian tukalat oltavat.
Keulan muodosta vielä sen verran että paremminkin lyhyeen ja terävään aallokkoon tuo keulan muoto; pitkään ja loivempaan isoon aaltoon sopisi pitkä luiska keula hyvin. Tätä terävää pystyä aaltoa löytyy hyvinkin niiltä vesialueilta joilla itse veneilen eniten, eli Helsingistä länteen, Hanko-Bengtskär-Nauvo ja siitä sisään. Saariston suojissakin löytyy paikoin isoja selkiä joilla aallokko nousee helposti, ja ennen kuin pääsen Saaristomerelle on kierrettävä hyvin suojaton Hankoniemi. Toisaalta itään mennessä on matkalla aina Porkkalan selkä jossa myös nousee ikävän terävä aallokko helposti. Toki jos veneen koko kasvaa kaksinkertaiseksi, niin saa aallokkokin nousta isommaksi, mutta tuo Tramontanasta peräisin oleva rungon muoto on näissä keleissä toiminut hyvin. Kaveri on joutunut kääntymään omalla veneellään, jossa loiva keula, takaisin kun aallot ovat nousseet.
Näkyvyyttä eteen pitää olla; veneen normi kulkuasento on täydessä vauhdissa arvioilta noin parin asteen verran, puoliplaanissa ja hitaammassa liussa kulkee pystymmässä n. 4 asteen trimmissä. Ja keulan yli eteen on syytä olla hyvä näkyväisyys, sen verran rojua vedessä aina, puhumattakaan melojista ja uimareista. Suunnittelusääntöjen mukaan kuskin paikalta pitää olla lähes 360 näkyvyys ja eteen muutaman veneen mitan päähän. Tuosta kun vetää viivan keulasta taakse päin sellaisella kulmalla että 4 asteen trimmilläkin näkee veteen kohtuullisella etäisyydellä, tulee kuskin pään paikalle korkeutta äkkiä; ja sitä enemmän mitä taaempana ohjaamo on. Jotta keulaan sitten saisi salongin ja keulavuoteen mahtumaan niin siellä pitää olla korkeuttakin, ja toisaalta G-voimat keulassa ovat suuremmat kuin taaempana veneessä, keulaan osuva aalto kun pyrkii ensin pyöräyttämään venettä painopisteen ympäri keulaa nostaen.
Haastavaa hommaa tämä muotoilu. Lyijykynää on kulunut vuodesta 1992 tämän saman rungon ja sille suunniteltujen erilaistenn hyttiratkaisujen kanssa.. rungon korottamista kokeilin tuossa "randetsan" näköisessä mallissa; etukuvannossa se erottuu kapean korkeana puikulana, mutta sivukuvassa taas näyttää lyheltä paksukaiselta. Tramontanan alkuperäinen muotoilu on rungon puolesta omasta mielestäni se parhaan näköinen, edestä voimaa uhkuvan maskuliininen leveän matalalta näyttäen, sivusta ison kissan sulavan jäntevä.
Haaste onkin siinä miten tähän istuttaa riittävät tilat pitkän matkan risteilyjä varten 4-6 makuusijalla, joista vähintään 4 pysyviä, ilman että kokonaisuus särkyy. Pituuden lisäys auttaisi tässä, mutta 17 -20 metrisen kustannukset eivät enää ole ulottuvissa ellei sitten joku Jorma päätä nimetä perinnön saajakseen. Tuo 12 metrinen on vielä siinä ja siinä että sellaisen voi ainakin haaveilla toteuttavansa kunhan muutama asia elämässä loksahtaisi kohdalleen ( siis aika moni

).
Re: Missikisat
Lähetetty: 27 Joulu 2010 13:03
Kirjoittaja Mile
Tuosta näkyvyydestä eteen; linja hahmottaa miten näkyy 0, 2 ja 4 asteen trimmeillä ; 20 / 40 m näkökentän rajana eteen 2/4 asteella, lillunnassa näkeekin sitte jo alle veneen mitan, mikä ainakin helpottaa rantautumisia.

Re: Missikisat
Lähetetty: 28 Joulu 2010 16:25
Kirjoittaja Donna 28