Missikisat

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Joulu 2010 10:46

Vetävästä otsikosta huolimatta aihe vähän puisevampi.

Toisessa ketjussa keskusteltiin pelastusaluksen rungon muodosta, johon perään laitoin kuvan tuosta omasta paatistani jossa muuttuvalla V-pohjalla oleva runko. Näytin myös kuvan vielä kaukaisena haaveena olevasta "eläkeprojektista" , josta tuli hyviä kommentteja.

Tein sitten saman perusrungon ympärille pari uutta "disainia", johon toivon paljon teräviä ja kärkeviä kommentteja kunhan saatte kinkut sulateltua! Eli pahuksen HYVÄÄ JOULUA!


Jos veneen rakentaminen on hyvä harrastus, ja tietysti veneilykin, mutta miksei sitä voisi olla veneen suunnittelukin; putkella voi aina suunnitella sellaisia mihin ei koskaan olisi aikaa, varaa, tiloja, vaimon lupaa, jne. jne.

Tässä alla noita kommentoitavia; se ensimmäinen versio josta lähdin liikkeelle on rungoltaan vajaan 11m , kun taas kolme muuta 12 metrisiä. Pätkän runkoa on korotettu jotta koppi ei näyttäisi niin kamalan korkealta, mutta näyttää silti... näyttää ehkä eniten modernilta muoviveneeltä. Noissa kolmessa muussa hain vähän klassisempaa linjaa .

Laittakaahan muutkin kuvia suunnitelmistanne, niitä on mukava katsella!

Kuva
Tuossa alhaalla vasemmalla se mistä lähdin

Kuva

Kuva
Mile

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20 Heinä 2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 23 Joulu 2010 11:28

Nätei missei.

Mitä ohjelmaa käytät? Kompastuin itse googlen SketchUp-ohjelmaan mikä on suht helpokäyttöinen.
Yritän vasta tehdä mallin Fiinusta jotta pystyn suunnittelemaan sisustuksen. Pistän kuvan tänne jos
joskus saan sen valmiiksi.
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Northling » 23 Joulu 2010 12:42

Moi

Hyvännäköisiä "missiehdokkaita".

Jos näille pitää antaa ääniä niin mun äänet menee ehdottomasti tuolle vihertävälle pimulle.
Perustelut: siinä on nätein ajohytti, koska se on matalin. Jos saisi toivoa niin vielä mataloisin tuota ajohyttiä, niin siitä tulis vielä sutjakkaamman näköinen. Ehkä vielä hieman lisää kaarta kattoon niin sivu profiili madaltuisi?

nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Joulu 2010 12:59

Siinä ajohytin mataloittamisessa tulee lattia vastaan; sisällä seisomakorkeutta 186 cm . Lattian korkeus mitoitettu kahden 6 sylinterisen Ivecon mukaan, niin että koneiden ja hytin lattian välissä vajaat 10 cm tyhjää.

Ohjelmana käytän Rhinocerosta ( työn puolesta löytyy) . Siitä saa ladattua ilmaisen demon, mutta siinä on tallennus/tulostukset rajoitettu muistaakseni pariinkymmeneen; sekin riittää jos on tottunut tekemään 3D-CADillä.
Mile

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Northling » 23 Joulu 2010 13:28

Moro

Onkos niihin mahdollista piirtää vesilinja.
Se kertoisi paljon sivuprofiilista.
Jos profiili antaa myöden vapaalaitaa korottamalla voi ajohyttiä mataloida.

Täysin eri maailmasta on tuo meidän Scyllan suunnittelu aikoinaan, mutta siinä tehtiin tarkoituksella hippasen vähemmän sprongia eli ketkaa, jotta saadaa salogin ja pentterin kaapistot kannen alle. Samalla ruffin seinät ja ohjailuhytti saatiin mahdollisimman mataliksi.
Preekonki vielä peittää suuremman osan tuosta ruffauksesta.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 9602_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 3549_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaikkihan nää veneet on kompromisseja ja mielipide juttuja...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Joulu 2010 14:54

Tässä palikat jotka nyt mallintanut. Ton konepaketin piirsin Volvon D6 kuvien mukaan; sen sai impattua .pdf muodossa sisään ja tuo mainio Reino ( Rhino) jopa tunnisti siitä sitten viivat ... no muutama ilta pönttöuuneja lämmittäessä meni siinäkin mukavasti.

Kuva


Pitääkin tutustua noihin Notikan lähettämiin kuviin ... ehtivät tulemaan samaan aikaan kun latasin picasan ton rakennekuvan.

Rhinossa on tosi hyvät työkalut pintojen tekemiseen, siksi kai niin suosittu muotoilijoiden parissa, puutteena siinä on että ei ole ns. parametrinen mallintaja, että muutokset pitää tehdä aina alusta asti, ei ohjaudu mittoja muuttamalla samaan tapaan kuin raskaammissa kädeissä.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Joulu 2010 15:26

Toi Scylla näyttää hytteineen kunnolla chopatulta mun "kerrostalon" rinnalla.

Tällaista vesiviivaa? Tolla Rinolla on kiva leikkiä ...

Kuva

tässä se vesilinja 65 cm syväyksellä , n. 8 t uppoumalla muistaakseni ...

Kuva
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Joulu 2010 15:46

Mile poistuu joulupuuhiin korven keskelle. .. epä-yhteyksien taa. Taidan olla viimeinen toimistollakin..

tässä vielä kuva missä näkyy tuo seisomakorkeutta rajoittava lattia/konetilan katto.

Kuva
Mile

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja RistoA » 25 Joulu 2010 22:27

Toi Tramonan keula on varmaan tehty isoja aaltoja varten. Semmosia et täälläpäin tapaa. Niinpä keulan muotoa vois ehkä hiukan loiventaa. Vedenalaisiin osiin ei juurikaan muuotsta, mutta päälipuolisiin enempi. Sen pehmentäminen aiheuttaisi valtavan muutoksen yleisilmeeseen. Voisit ehkä myös muuttaa kansilinjaa ylemmäs hiukkasen, koska et tarvinne kisaveneen näkyvyyttä eteenpäin täydessä vauhdissa. Sitten pääset veistämään hyttien linjoja enempi jäntevään suuntaan. Kynällä ja paperilla ekana sivulinjat kuntoon ja sitten vasta mallintamaan suolia.

Risto

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 26 Joulu 2010 16:07

Voisiko tuo lattia olla avotilassa koneiden päällä niiden vaatimalla korkeudella ja tuolla ohjaamossa sitten "askeleen" alempana?

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Joulu 2010 21:17

Olisipa kiva tuollainen ohjelma ja vielä kivempi jos osaisi sitä jotenkin käyttää. Sano.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja RistoA » 26 Joulu 2010 21:47

Rhino löytyy tuolta. http://www.rhino3d.com/
Käytönopettelu vie tovin, varsinkin jos ei ole pintamallinnuskokemusta. Vaatii semivinksahtaneet aivot.... No, se ei olle ongelma ;-)

Risto

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Joulu 2010 10:46

Hiljainen hetki sille sialle joka henkensä antoi edestäni. Hyvää oli kinkku taas.

Ajohytin lattian pudotusta vähän pohdinkin, mutta sitten sinne alle ei oikein mahdu makuusoppea, tai tulisi liian tukalat oltavat.

Keulan muodosta vielä sen verran että paremminkin lyhyeen ja terävään aallokkoon tuo keulan muoto; pitkään ja loivempaan isoon aaltoon sopisi pitkä luiska keula hyvin. Tätä terävää pystyä aaltoa löytyy hyvinkin niiltä vesialueilta joilla itse veneilen eniten, eli Helsingistä länteen, Hanko-Bengtskär-Nauvo ja siitä sisään. Saariston suojissakin löytyy paikoin isoja selkiä joilla aallokko nousee helposti, ja ennen kuin pääsen Saaristomerelle on kierrettävä hyvin suojaton Hankoniemi. Toisaalta itään mennessä on matkalla aina Porkkalan selkä jossa myös nousee ikävän terävä aallokko helposti. Toki jos veneen koko kasvaa kaksinkertaiseksi, niin saa aallokkokin nousta isommaksi, mutta tuo Tramontanasta peräisin oleva rungon muoto on näissä keleissä toiminut hyvin. Kaveri on joutunut kääntymään omalla veneellään, jossa loiva keula, takaisin kun aallot ovat nousseet.

Näkyvyyttä eteen pitää olla; veneen normi kulkuasento on täydessä vauhdissa arvioilta noin parin asteen verran, puoliplaanissa ja hitaammassa liussa kulkee pystymmässä n. 4 asteen trimmissä. Ja keulan yli eteen on syytä olla hyvä näkyväisyys, sen verran rojua vedessä aina, puhumattakaan melojista ja uimareista. Suunnittelusääntöjen mukaan kuskin paikalta pitää olla lähes 360 näkyvyys ja eteen muutaman veneen mitan päähän. Tuosta kun vetää viivan keulasta taakse päin sellaisella kulmalla että 4 asteen trimmilläkin näkee veteen kohtuullisella etäisyydellä, tulee kuskin pään paikalle korkeutta äkkiä; ja sitä enemmän mitä taaempana ohjaamo on. Jotta keulaan sitten saisi salongin ja keulavuoteen mahtumaan niin siellä pitää olla korkeuttakin, ja toisaalta G-voimat keulassa ovat suuremmat kuin taaempana veneessä, keulaan osuva aalto kun pyrkii ensin pyöräyttämään venettä painopisteen ympäri keulaa nostaen.

Haastavaa hommaa tämä muotoilu. Lyijykynää on kulunut vuodesta 1992 tämän saman rungon ja sille suunniteltujen erilaistenn hyttiratkaisujen kanssa.. rungon korottamista kokeilin tuossa "randetsan" näköisessä mallissa; etukuvannossa se erottuu kapean korkeana puikulana, mutta sivukuvassa taas näyttää lyheltä paksukaiselta. Tramontanan alkuperäinen muotoilu on rungon puolesta omasta mielestäni se parhaan näköinen, edestä voimaa uhkuvan maskuliininen leveän matalalta näyttäen, sivusta ison kissan sulavan jäntevä.
Haaste onkin siinä miten tähän istuttaa riittävät tilat pitkän matkan risteilyjä varten 4-6 makuusijalla, joista vähintään 4 pysyviä, ilman että kokonaisuus särkyy. Pituuden lisäys auttaisi tässä, mutta 17 -20 metrisen kustannukset eivät enää ole ulottuvissa ellei sitten joku Jorma päätä nimetä perinnön saajakseen. Tuo 12 metrinen on vielä siinä ja siinä että sellaisen voi ainakin haaveilla toteuttavansa kunhan muutama asia elämässä loksahtaisi kohdalleen ( siis aika moni ;-) ).
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Joulu 2010 13:03

Tuosta näkyvyydestä eteen; linja hahmottaa miten näkyy 0, 2 ja 4 asteen trimmeillä ; 20 / 40 m näkökentän rajana eteen 2/4 asteella, lillunnassa näkeekin sitte jo alle veneen mitan, mikä ainakin helpottaa rantautumisia.Kuva
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Missikisat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Joulu 2010 16:25

Risto A, pitäisihän Sinun jo tietää, että minulla on semivinksahtaneet aivot ;-) :-) :-), mutta sepä ei taida rittää yksin näissä kuvioissa ;-) :-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin