Poresaippua
Lähetetty: 10.11.2010 15:27
Lukijoiden p a i n o s t u k s e s t a johtuen avaan tämän sivun. 8\
Tietoni ovat seuraavat. Veneen pituus 9 m, leveys 2,9 m, rakennettu Ruotsissa 30 -luvulla, kone bensa Volvo Penta B 16. Vene on limilautainen, jonka kaaret ovat tammea, runko mäntyä, hytti ja sen perässä oleva ajohytti mahonkia, tietojeni mukaan
kansikin saattaa olla tammea ("asiantuntijat"), todennäköisesti kuitenkin tiikkiä tai jotain muuta, runko on valkoinen, fiskari mallinen, jossa keula on suora, pysty, kaiteet sellaiset että niistä saa todella tukea, perä avoin, varustettuna sinisellä kuomulla, joka peittää kokonaisuudessaan avotilan. Vene on rakennettu luotsiveneeksi. Matkanopeus on ollut 7 -solmua kevyesti ajaen, kulkee solmun - puolitoista kovempaakin, mutta ei ole ollut tarvetta, eikä sen puoleen ole kyllä minullakaan, se on sentään bensaa 8\
Käytössä se on ollut viimeksi kolme kesää sitten. Runko on todettu käyttämieni "asiantuntijoiden" tarkastuksen jälkeen terveeksi. Veneellä on oma treileri.
Päätelmiä: kone ei ole alkuperäinen, todennäköisesti vene vuotaa kuin seula kun sen laittaa veteen. Sitä on säilytetty pressuhallissa nämä vuodet. Se on kuiva ja siellä veneessä ei haise mikään laho tai home, siis tilat on tuuletettu hyvin.
Toistaiseksi vene ei ole myytävänä, koska olen sen niin sopinut. Olen ajatellut veneestä
kakkosvenettä, jonka sijoituspaikka olisi Hamina. Työn alla oleva Donna -veneeni menisi sitten valmistuttuaan Saimaalle tai Päijänteelle. Luotsivene merenkulkija olisi vene koko
perheelle, myös pojan perheen käytössä. Veneessä on tyyliä, sillähän minä siihen repsahdin. Salonkiveneeni Donna on valmistuttuaan pelkästään minun ja jossain määrin vaimon käytössä. Koitto taas on myytävänä, juuri sen vuoksi, ettei sinne mahdu 4 - 5 henkeä yöpymään. Tämän enempää en nyt tiedä, mutta pidän teidät ajantasalla, kun se aika tulee
Donna 28
Tietoni ovat seuraavat. Veneen pituus 9 m, leveys 2,9 m, rakennettu Ruotsissa 30 -luvulla, kone bensa Volvo Penta B 16. Vene on limilautainen, jonka kaaret ovat tammea, runko mäntyä, hytti ja sen perässä oleva ajohytti mahonkia, tietojeni mukaan
kansikin saattaa olla tammea ("asiantuntijat"), todennäköisesti kuitenkin tiikkiä tai jotain muuta, runko on valkoinen, fiskari mallinen, jossa keula on suora, pysty, kaiteet sellaiset että niistä saa todella tukea, perä avoin, varustettuna sinisellä kuomulla, joka peittää kokonaisuudessaan avotilan. Vene on rakennettu luotsiveneeksi. Matkanopeus on ollut 7 -solmua kevyesti ajaen, kulkee solmun - puolitoista kovempaakin, mutta ei ole ollut tarvetta, eikä sen puoleen ole kyllä minullakaan, se on sentään bensaa 8\
Käytössä se on ollut viimeksi kolme kesää sitten. Runko on todettu käyttämieni "asiantuntijoiden" tarkastuksen jälkeen terveeksi. Veneellä on oma treileri.
Päätelmiä: kone ei ole alkuperäinen, todennäköisesti vene vuotaa kuin seula kun sen laittaa veteen. Sitä on säilytetty pressuhallissa nämä vuodet. Se on kuiva ja siellä veneessä ei haise mikään laho tai home, siis tilat on tuuletettu hyvin.
Toistaiseksi vene ei ole myytävänä, koska olen sen niin sopinut. Olen ajatellut veneestä
kakkosvenettä, jonka sijoituspaikka olisi Hamina. Työn alla oleva Donna -veneeni menisi sitten valmistuttuaan Saimaalle tai Päijänteelle. Luotsivene merenkulkija olisi vene koko
perheelle, myös pojan perheen käytössä. Veneessä on tyyliä, sillähän minä siihen repsahdin. Salonkiveneeni Donna on valmistuttuaan pelkästään minun ja jossain määrin vaimon käytössä. Koitto taas on myytävänä, juuri sen vuoksi, ettei sinne mahdu 4 - 5 henkeä yöpymään. Tämän enempää en nyt tiedä, mutta pidän teidät ajantasalla, kun se aika tulee
Donna 28