Helikopteripelastajat
- Olli M
- Viestit: 40
- Liittynyt: 14.12.2007 15:30
- Paikkakunta: Tampere
Helikopteripelastajat
Aika hurja video meripelastajien helikopterista: http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/2226481 Eipä tulleet yhtään liian myöhään.
Aluksi näytti, että keulassa olevan veden olisi saanut ämpärillä lapattua pois. Ilmeisesti vene oli kuitenkin jo niin syvällä että uutta vettä pääsi sisään kokoajan.
Aluksi näytti, että keulassa olevan veden olisi saanut ämpärillä lapattua pois. Ilmeisesti vene oli kuitenkin jo niin syvällä että uutta vettä pääsi sisään kokoajan.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
Maalla on aina helppo olla viisas kun merellä sattuu vahinko mutta miksi vene on hörpännyt keulan kautta tuommoisessa merenkäynnissä?
Surffia kivassa kelissä ja ajovirhe porukan nauttiessa vauhdista avotilassa....?
Ainakin näin "lokin näkövinkkelistä" katsottuna aaltojen harjat eivät ole edes rikki joten niiden korkeus lienee alle metrin ja muutenkin keli vaikuttaa "pitkältä ja loivalta" eli fiskarimiehen ihannekeliltä.
Toisaalta taas meri näyttää siltä kuin olisi tyvenemään päin eli "keli moinaa" - onko varsinainen haveri sattunut huonommissa olosuhteissa...?
Mutta eiköhän tuosta valmistu jossain vaiheessa Onnettomuustutkintalautakunnan raportti jossa henkilöihin, kalustoon, tapahtumakulkuun ja varsinkin vallitseviin olosuhteisiin perehdytään perusteellisesti ja ammattimaisella otteella.
Surffia kivassa kelissä ja ajovirhe porukan nauttiessa vauhdista avotilassa....?
Ainakin näin "lokin näkövinkkelistä" katsottuna aaltojen harjat eivät ole edes rikki joten niiden korkeus lienee alle metrin ja muutenkin keli vaikuttaa "pitkältä ja loivalta" eli fiskarimiehen ihannekeliltä.
Toisaalta taas meri näyttää siltä kuin olisi tyvenemään päin eli "keli moinaa" - onko varsinainen haveri sattunut huonommissa olosuhteissa...?
Mutta eiköhän tuosta valmistu jossain vaiheessa Onnettomuustutkintalautakunnan raportti jossa henkilöihin, kalustoon, tapahtumakulkuun ja varsinkin vallitseviin olosuhteisiin perehdytään perusteellisesti ja ammattimaisella otteella.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Helikopteripelastajat
Varmaan lastattu liian keulapainoiseksi ja ajettu alas trimmattuna. Usein näkee muksuja ja mammoja näissä keulakaukaloissa taivastelemassa pärskeitä, vaikka se on todella typerää, kun voi käydä juuri näin kevyessäkin kelissä. Uppoamista on varmistettu jättämällä vaihde päälle eteen. Voi olla että on ajettu myötäaalossa "montun pohjaan" tai tiputtu vain plaanista juuri "väärässä" kohdassa. Tämä lienee C-kategorian veneitä, joilla pitäisi täydellä kuormalla pärjätä kiikun kaakun kuuden pallin tuulessa ja 2 metrin merkitsevässä aallonkorkeudessa. Ei näytä pärjäävän edes metrisessä "laineessa" ja 10 m/s tuulenvireessä. 8\
Oksa on puun kukkanen.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Helikopteripelastajat
Niin tosiaan rannalta on turha huudella:)
Kyllä tuo aallokko/maininki on ihan merkittävä. Näyttää tosin siltä että maininki vain nousee alla olevan matalikon takia ja tuuli on moinannut jo aiemmin.
Tästä voidaankin jatkaa keskustelua aallon koosta. Itse surffausta jonkin verran harrastaneena on tullut tarkemmin seurattua ja tarkkailtua mainingin/aallon korkeutta. Suomessakin (Hanko/Pori/Emäsalo ym.) akselilla voi myös lainelautailla kun tuulee oikeasta suunnasta vähintään 15m/s. Ja noilla keleillä harvemmin näkee muita kuin luotsikuttereita menossa noutamaan seuraavaa rahtilaivaa sisään satamaan. Merkitsevä aallonkorkeus on tällöin yleensä jotain 2 metrin luokkaa avomerellä. Ja nyrkkisääntönä voidaan sanoa että jos itämeriportaalin aaltoennuste näyttää keltaista/oranssia tai jopa punaista ei yksikään muu kuin viranomaisvene kykene turvallisesti liikkumaan avomerellä.
Ja juuri eilen lukaisin uusimman Kipparin artikkelin/testin uudesta Marinon veneestä. Siellä sanottiin että vene kyllä kulki plaanissa ihan hyvin mutta JO PUOLENTOISTAMETRIN AALLOKKO ALKOI HAITATA PLAANISSA AJOA, voisin vaikka väittää että kyseinen kapistus räjähtäisi jos sillä roiskisi plaanissa 1,5 metrin aallokkoa (merkitsevä aallonkorkeus).
Toki saa väittää hanttiin tässä, mutta kyllä yleensä nämä aallonkorkeusarviot ovat aikamoisia kalavaleita:)
Kyllä tuo aallokko/maininki on ihan merkittävä. Näyttää tosin siltä että maininki vain nousee alla olevan matalikon takia ja tuuli on moinannut jo aiemmin.
Tästä voidaankin jatkaa keskustelua aallon koosta. Itse surffausta jonkin verran harrastaneena on tullut tarkemmin seurattua ja tarkkailtua mainingin/aallon korkeutta. Suomessakin (Hanko/Pori/Emäsalo ym.) akselilla voi myös lainelautailla kun tuulee oikeasta suunnasta vähintään 15m/s. Ja noilla keleillä harvemmin näkee muita kuin luotsikuttereita menossa noutamaan seuraavaa rahtilaivaa sisään satamaan. Merkitsevä aallonkorkeus on tällöin yleensä jotain 2 metrin luokkaa avomerellä. Ja nyrkkisääntönä voidaan sanoa että jos itämeriportaalin aaltoennuste näyttää keltaista/oranssia tai jopa punaista ei yksikään muu kuin viranomaisvene kykene turvallisesti liikkumaan avomerellä.
Ja juuri eilen lukaisin uusimman Kipparin artikkelin/testin uudesta Marinon veneestä. Siellä sanottiin että vene kyllä kulki plaanissa ihan hyvin mutta JO PUOLENTOISTAMETRIN AALLOKKO ALKOI HAITATA PLAANISSA AJOA, voisin vaikka väittää että kyseinen kapistus räjähtäisi jos sillä roiskisi plaanissa 1,5 metrin aallokkoa (merkitsevä aallonkorkeus).
Toki saa väittää hanttiin tässä, mutta kyllä yleensä nämä aallonkorkeusarviot ovat aikamoisia kalavaleita:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
"Usein näkee muksuja ja mammoja näissä keulakaukaloissa taivastelemassa pärskeitä, vaikka se on todella typerää, kun voi käydä juuri näin kevyessäkin..." - Pellis
Niimpä mutta kyllä tuo avotilapällistelyn vielä jotenkin ymmärtää mutta kun hardtoppien ja jopa fiskareiden kaulakansilla näkee pentuja, onneksi sentään liiveissä, ottamassa pärskeitä naamalle suht kovissakin keleissä...
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2698228.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jänskäähän se kieltämättä on...
Ei tässä Raimå ole kukaan mitään väittänyt tai kinannut. Minullakin oli se aallonkorkeusmutu oli määritelty sanalla LIENEE joten silläkään ei mitään väitetä - lienee sana viittaa enempi pohdiskeluun kuin mihinkään muuhun...
1,5m aallokko on jo kovaa keliä kaikkialla muualla paitsi uhopuheissa tai rantakuppilan baaritiskillä ja 2 metrinen tosi kovaa ja 3 metrinen xerkeleen kovaa eikä niistä yksikään ole enää mielyttävää pitemmän päälle - ei edes se puolitoistametrinen 10,5m summalaisellakaan.
Mutta suht kevyenkin kelin voi tehdä "kovaksi" väärällä kulkuasennolla ja huolimattomuudella. Näillä seuduin sen miellyttävän matkanteon tuulirajana tuulensuunnasta riippuen lienee se 10m/s jos kiertää muutakin kuin Kyrönkaria...
Omakohtaista kokemusta tuosta hetken huolimattomuudesta on yhden puolivoltin tehneen vessanpöntön ja särkyneen kaikuanturin verran - ei ollut yhtään kivaa eikä naurata vieläkään kuin vaan xitutuksesta omaa huolimattomuutta kohtaan...
Niimpä mutta kyllä tuo avotilapällistelyn vielä jotenkin ymmärtää mutta kun hardtoppien ja jopa fiskareiden kaulakansilla näkee pentuja, onneksi sentään liiveissä, ottamassa pärskeitä naamalle suht kovissakin keleissä...
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2698228.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jänskäähän se kieltämättä on...
Ei tässä Raimå ole kukaan mitään väittänyt tai kinannut. Minullakin oli se aallonkorkeusmutu oli määritelty sanalla LIENEE joten silläkään ei mitään väitetä - lienee sana viittaa enempi pohdiskeluun kuin mihinkään muuhun...
1,5m aallokko on jo kovaa keliä kaikkialla muualla paitsi uhopuheissa tai rantakuppilan baaritiskillä ja 2 metrinen tosi kovaa ja 3 metrinen xerkeleen kovaa eikä niistä yksikään ole enää mielyttävää pitemmän päälle - ei edes se puolitoistametrinen 10,5m summalaisellakaan.
Mutta suht kevyenkin kelin voi tehdä "kovaksi" väärällä kulkuasennolla ja huolimattomuudella. Näillä seuduin sen miellyttävän matkanteon tuulirajana tuulensuunnasta riippuen lienee se 10m/s jos kiertää muutakin kuin Kyrönkaria...
Omakohtaista kokemusta tuosta hetken huolimattomuudesta on yhden puolivoltin tehneen vessanpöntön ja särkyneen kaikuanturin verran - ei ollut yhtään kivaa eikä naurata vieläkään kuin vaan xitutuksesta omaa huolimattomuutta kohtaan...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Helikopteripelastajat
Hurja juttu. Onneksi väki saatiin kunnolla turvaan, vinssaus näytti sujuvan vaikka viimeistä (oliko se koira?) noukittiin jo melkein vedestä.
Olisi kyllä kiintoisaa tietää, miten tuollainen vene saadaan noilla keleillä veden alle. Kun veneessä on tuollainen avotila edessä, niin kai se on sitä kautta tullut ja olisiko vielä lyönyt keskellä olevan luukun sisään. Alkuosassa videota etuosa on vielä melko tyhjäkin, ja keula selvästi nousee aaltojen päälle. Voisiko olla niin, että siinä kohdin vene täyttyy lähinnä siksi, että hytin etuseinä on antanut luukun kohdalta periksi. Myöhemmin sitten vene ottaa jo vettä takaakin.
Olisiko vene ajettu myötäaaltoon surffaten riittävän lujaa monttuun, jolloin sukellus on ensin täyttänyt keulaosan ja sitten täräyttänyt oven saranoiltaan. Sen jälkeen on ollut muuta hommaa kuin veneen pinnalla pitäminen, kun on keskitytty avunsaantiin, kaikeksi onneksi.
Veikkaisin myötäaallokkoa mieluummin kuin vasta-aallokkoa, koska yleensä 1,5 metrin vasta-aaltoon ei normaalilla sietokyvyllä varustettu ihminen saati lapsiperhe aja kovinkaan lujaa. Myötäiseen sensijaan voi lasketella näennäisen turvallisesti lujaakin, kunnes tökkää keulan sopivaan monttuun.
(Tämän olen kerran (yksin) kokeillutkin "uppoamattomalla" avo-terhillä, paatti pysähtyi seuraavaan aaltoon kuin seinään, ja kuohu täytti veneen kokonaan. Avoveneessä tosin kelpo osa vedestä häipyi samaa vauhtia perän yli mereen kastellen kuskin perinpohjin...)
Rannalla on helppo viisastella, kun merellä jotain tapahtuu. Mutta ei liene kellekään haitaksi pysähtyä miettimään, mitä oikein saattoi tapahtua ja miten sen voisi itse välttää. Onneksi tällä kertaa oppirahoiksi riitti vene, väki pelastui turvaan.
Olisi kyllä kiintoisaa tietää, miten tuollainen vene saadaan noilla keleillä veden alle. Kun veneessä on tuollainen avotila edessä, niin kai se on sitä kautta tullut ja olisiko vielä lyönyt keskellä olevan luukun sisään. Alkuosassa videota etuosa on vielä melko tyhjäkin, ja keula selvästi nousee aaltojen päälle. Voisiko olla niin, että siinä kohdin vene täyttyy lähinnä siksi, että hytin etuseinä on antanut luukun kohdalta periksi. Myöhemmin sitten vene ottaa jo vettä takaakin.
Olisiko vene ajettu myötäaaltoon surffaten riittävän lujaa monttuun, jolloin sukellus on ensin täyttänyt keulaosan ja sitten täräyttänyt oven saranoiltaan. Sen jälkeen on ollut muuta hommaa kuin veneen pinnalla pitäminen, kun on keskitytty avunsaantiin, kaikeksi onneksi.
Veikkaisin myötäaallokkoa mieluummin kuin vasta-aallokkoa, koska yleensä 1,5 metrin vasta-aaltoon ei normaalilla sietokyvyllä varustettu ihminen saati lapsiperhe aja kovinkaan lujaa. Myötäiseen sensijaan voi lasketella näennäisen turvallisesti lujaakin, kunnes tökkää keulan sopivaan monttuun.
(Tämän olen kerran (yksin) kokeillutkin "uppoamattomalla" avo-terhillä, paatti pysähtyi seuraavaan aaltoon kuin seinään, ja kuohu täytti veneen kokonaan. Avoveneessä tosin kelpo osa vedestä häipyi samaa vauhtia perän yli mereen kastellen kuskin perinpohjin...)
Rannalla on helppo viisastella, kun merellä jotain tapahtuu. Mutta ei liene kellekään haitaksi pysähtyä miettimään, mitä oikein saattoi tapahtua ja miten sen voisi itse välttää. Onneksi tällä kertaa oppirahoiksi riitti vene, väki pelastui turvaan.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Helikopteripelastajat
Ei toki VM tässä mitään kinata tietenkään:) Tulistuin ehkä hieman tuosta eilisestä Kipparilehden artikkelista ja siitä miten aallon korkeus oli siinä arvioitu. Sopi tähän threadiin vähän niinkuin sivuavaksi aiheeksi.
Niin ja tosiaan aallonkorkeus lasketaan aallon harjan takapuolelta. Etupuoli kun matalikolle osuessa saattaa nousta helposti kaksikertaiseksi verrattuna aallon/maininginkokoon.
Kipparissa oli muuten hyvä juttu onnettomuudesta jossa Marino 8000 oli uponnut koska nousulistassa oleva reikä oli ed. omistajan toimesta korjattu ammattimaisesti vetämällä plastic paddingia reiän päälle. Ja tämä hampaanpaikka poistui juuri väärällä hetkellä merenpohjaan...
Niin ja tosiaan aallonkorkeus lasketaan aallon harjan takapuolelta. Etupuoli kun matalikolle osuessa saattaa nousta helposti kaksikertaiseksi verrattuna aallon/maininginkokoon.
Kipparissa oli muuten hyvä juttu onnettomuudesta jossa Marino 8000 oli uponnut koska nousulistassa oleva reikä oli ed. omistajan toimesta korjattu ammattimaisesti vetämällä plastic paddingia reiän päälle. Ja tämä hampaanpaikka poistui juuri väärällä hetkellä merenpohjaan...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
"Sopi tähän threadiin vähän niinkuin sivuavaksi aiheeksi..." - Raimå
Totta turiset!
En tiedä paljonko tuolla ns. vallitsevalla aallon korkeudella on käytännön merkitystä kun se on kuitenkin vain mittauspisteen havainto. No saahan siitä jonkun verran vinkkiä vallitsevat aallokosta mutta ainakin täällä on tietyissä olosuhteissa semmoisia rännejä missä jo vajaan metrin "vallitsevalla aallon korkeudella" on pirunmoisia pommeja - selkää tuulen takana toistasataa kilometriä, vastavirta, kapea 30-50m syvänne mitä pitkin vyöryä ja sitten 100-200m matkalla nouseva rintuus neljään viiteen metriin, monesti ne voi kiertää tai sitten ajaa yli sopivimmasta aaltokulmasta hammasta purren, nyrkki krampissa kauhukahvassa ja se tärkeä skarppinappula kybällä
Vaan on se hyvä kun on pelastushelikoptereita ja muuta kalustoa. Mutta nekin pitää saada ohjattua pahassakin tilanteessa suorinta tietä paikalle - siihen taitaa olla paras DSC:llä varustettu VHF...
Totta turiset!
En tiedä paljonko tuolla ns. vallitsevalla aallon korkeudella on käytännön merkitystä kun se on kuitenkin vain mittauspisteen havainto. No saahan siitä jonkun verran vinkkiä vallitsevat aallokosta mutta ainakin täällä on tietyissä olosuhteissa semmoisia rännejä missä jo vajaan metrin "vallitsevalla aallon korkeudella" on pirunmoisia pommeja - selkää tuulen takana toistasataa kilometriä, vastavirta, kapea 30-50m syvänne mitä pitkin vyöryä ja sitten 100-200m matkalla nouseva rintuus neljään viiteen metriin, monesti ne voi kiertää tai sitten ajaa yli sopivimmasta aaltokulmasta hammasta purren, nyrkki krampissa kauhukahvassa ja se tärkeä skarppinappula kybällä
Vaan on se hyvä kun on pelastushelikoptereita ja muuta kalustoa. Mutta nekin pitää saada ohjattua pahassakin tilanteessa suorinta tietä paikalle - siihen taitaa olla paras DSC:llä varustettu VHF...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Helikopteripelastajat
DSC is an initialism or abbreviation used in many fields: in academia. D.Sc., Doctor of ScienceVeli-Matti kirjoitti:Vaan on se hyvä kun on pelastushelikoptereita ja muuta kalustoa. Mutta nekin pitää saada ohjattua pahassakin tilanteessa suorinta tietä paikalle - siihen taitaa olla paras DSC:llä varustettu VHF...
- Olli M
- Viestit: 40
- Liittynyt: 14.12.2007 15:30
- Paikkakunta: Tampere
Re: Helikopteripelastajat
Vene oli tosiaan tevisun bongaama Yamarin 650. Yamarinin edustaja arveli tän päivän Aamulehdessä, että kippari oli säikähtänyt aaltoja ja hiljentänyt vauhtia sen verran että vene laski pois plaanista jolloin aallot pääsi lyömään yli.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
Tapahtuma herättää näköjään aika laajasti keskustelua veneilypiireissä;
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... ID=4050731" onclick="window.open(this.href);return false;
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... ID=4050731" onclick="window.open(this.href);return false;
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
Mikäs tuossa pätkässä on "vallitseva aallon korkeus"?
http://www.youtube.com/watch?v=HChW1uP55Ag" onclick="window.open(this.href);return false;
Pätkä on kuvattu itätuulella Ruåtsin aluevesirajan tuntumassa eli ollaan ihan oikeasti avomerellä (tai no onko vain joku Itämeri tai Atlantti sitä oikeaa avomerta?), kuvausta varten kokka on käännetty suoraan vastaiselle sen takia että pysyy kamera kourassa kun "oikea" ajosuunta olisi ollut lähestulkoon kaakkoon eli vajaat 45 astetta laitavastaiseen...
Sen verran vinkkiä että samankorkuinen aallokko rantavesien ränneissä ja virtauksissa olisi ollut jo kovaa keliä ja hurrien säätiedotus antoi kovantuulenvaroituksen kun taas ehdottomasti luotettavammat kotimaiset radioäänet kertoivat tuulennopeuden olevan idästä 9-11m/s koko Perämerellä...
http://www.youtube.com/watch?v=HChW1uP55Ag" onclick="window.open(this.href);return false;
Pätkä on kuvattu itätuulella Ruåtsin aluevesirajan tuntumassa eli ollaan ihan oikeasti avomerellä (tai no onko vain joku Itämeri tai Atlantti sitä oikeaa avomerta?), kuvausta varten kokka on käännetty suoraan vastaiselle sen takia että pysyy kamera kourassa kun "oikea" ajosuunta olisi ollut lähestulkoon kaakkoon eli vajaat 45 astetta laitavastaiseen...
Sen verran vinkkiä että samankorkuinen aallokko rantavesien ränneissä ja virtauksissa olisi ollut jo kovaa keliä ja hurrien säätiedotus antoi kovantuulenvaroituksen kun taas ehdottomasti luotettavammat kotimaiset radioäänet kertoivat tuulennopeuden olevan idästä 9-11m/s koko Perämerellä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Helikopteripelastajat
Ei siinä varmaan hyvin käy mutta eiköhän eiköhän kopterissa ole jonkinsortin hätäkatkaisuleikkuri vaijerille ja iso punainen vipstaakin käden ulottuvilla mistä vaijeri saadaan salamannopeasti poikki - ainakin mun pelastushulikopterissa olisi
Pintapelastaja pärjää noissa kamppeissa kylmemmissäkin pelastajienpelastajien tuloon saakka mutta varmaan ketuttaa räpiköidä meressä muutaman kymmenen metriä vaijeria niskassa...
Kun katsoo vaijerin vahvuutta (4-5mm?) niin se ei taida olla ihan normi rautakauppakamaa...
Pintapelastaja pärjää noissa kamppeissa kylmemmissäkin pelastajienpelastajien tuloon saakka mutta varmaan ketuttaa räpiköidä meressä muutaman kymmenen metriä vaijeria niskassa...
Kun katsoo vaijerin vahvuutta (4-5mm?) niin se ei taida olla ihan normi rautakauppakamaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18.01.2005 12:17
- Paikkakunta: porvoo
Re: Helikopteripelastajat
missä pilsipumppu missä ämpäri. ?
pirkka laatua
hyvä oppetus video ....
pirkka laatua
hyvä oppetus video ....
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Helikopteripelastajat
Eihä tuo vaijeri ole kovinkaa paksu, mutta useille se on ollut elämänlanka ja tosiaan se on vapautettavissa molemmista päistä. Tuo onnettomuus tulee herättämään valtavasti kysymyksiä ja varmasti onnettomuustutkijat, niinkuin V_M aikaisemmin jo mainitsikin, käsittelevät tapauksen perin pohjin.
Joskus vuosia sitten joku asiantuntija povaili näille venetyypeille vielä sattuvan vastaavaa ja olin hänen kanssaan aivan samaa mieltä.
Ko tapahtumasta kuulin, että kaveri olisi säikähtänyt isoa aaltoa ja nosti kahvan vapaalle ja kuten videosta näkyy oli kone jo muutenkin trimmattu keulapainoiseksi, joten seuraava aalto tulikin sisään.
En ole varma, mutta eikö tämänkokoiset pienalukset pitäisi kellua vedellä täyttyneenäkin?
Aikaisemmin mainittiin, että vene liikkui eteenpäin, se on totta ja todennäköisesti helikopterista annettiin käsky ajaa hiljaa eteen (olisin olettanut taakse), koska aika isokin alus helikopterin turbulenssin alla alkaa pyöriä mukana, joka taas vaikeuttaa pintapelastajan toimintaa.
Onneksi onni onnettomuudessa ja taas todistettiin pelastusviranomaistan korkea ammattitaito.
En halunnut olla maalla viisaampi, mutta vapaaehtoisena meripelastajana kun on näidenkin asioiden kanssa tullut touhattua ja vähän helikopterienkin kanssa harjoiteltua.
Terv. Simo Peräkorpi
Joskus vuosia sitten joku asiantuntija povaili näille venetyypeille vielä sattuvan vastaavaa ja olin hänen kanssaan aivan samaa mieltä.
Ko tapahtumasta kuulin, että kaveri olisi säikähtänyt isoa aaltoa ja nosti kahvan vapaalle ja kuten videosta näkyy oli kone jo muutenkin trimmattu keulapainoiseksi, joten seuraava aalto tulikin sisään.
En ole varma, mutta eikö tämänkokoiset pienalukset pitäisi kellua vedellä täyttyneenäkin?
Aikaisemmin mainittiin, että vene liikkui eteenpäin, se on totta ja todennäköisesti helikopterista annettiin käsky ajaa hiljaa eteen (olisin olettanut taakse), koska aika isokin alus helikopterin turbulenssin alla alkaa pyöriä mukana, joka taas vaikeuttaa pintapelastajan toimintaa.
Onneksi onni onnettomuudessa ja taas todistettiin pelastusviranomaistan korkea ammattitaito.
En halunnut olla maalla viisaampi, mutta vapaaehtoisena meripelastajana kun on näidenkin asioiden kanssa tullut touhattua ja vähän helikopterienkin kanssa harjoiteltua.
Terv. Simo Peräkorpi