Helikopteripelastajat

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 22.07.2010 22:26

niin ja itse tyhjentyvä pieni avotila ei pitäisi uppotaa jos ovi oli kiini. muuten kyllä tekee hyvän vesi lastin. ja edelleen sähköpilsi pumppun puutte. puuvene ihmiselle tuttu kapistus ja avovene kannsalle. noisa ei vältämättä ole kun käsi pumppu jonka varsi on aina hukassa. koska ne ei pumppua tarvii kuulema... olen ollut itse vähän samassa jamasa bella 570c kannsa mutta siinä on jo iso avotilla edessä tuohon nähden.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Simon » 22.07.2010 22:55

Aivan, näinhän se menee, mutta enpä nyt ota enempää kantaa, tai viisautta, kun kumminkaa ei ole sen enepää faktatietoa tapahtumasta.
Tuossa tilanteessa haveristit ymmärtääkseni toimivat, myös esimerkillisesti ja kommunikaatio pelastajiin on toiminut.

Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14.12.2007 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Olli M » 22.07.2010 23:07

Ei se pilssipumppu mun mielestä pelastus olisi tossa tilanteessa. Jos aalto lykkää keulakaukalollisen vettä sisään, niin kyllä sen pumppaaminen kestäisi kohtuuttoman kauan. Ehtii tulla jo uusi aalto sisään ennenkuin tyhjenee.

Mielenkiinnolla odotan loppuraporttia.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Pellis » 22.07.2010 23:08

"En ole varma, mutta eikö tämän kokoiset pienalukset pitäisi kellua vedellä täyttyneenäkin?"

Alle 6 metristen avoimien veneiden tulee kellua vedellä täytettynä maksimikuormallaan (lastin vedenalainen paino otetaan huomioon) ellei kyseessä ole yli 4,8 metrinen säätiiviillä (=kestää ylilyöviä aaltoja) kannella varustettu vene tai ns 2/3 kannellinen vene. Näissä pitää olla kuitenkin "nopeasti" tyhjenevät kaukalot. Kaukaloilla on lisäksi kokorajoituksia varsinkin keulan kolmanneksessa. 8|
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.07.2010 23:34

Sähköiset pilssipumput ovat "tehokkainakin" yleensä niin pieniä teholtaan että joku 6 kuutiota - 1250gph TUNNISSA ei haveri tilanteessa riitä juuri mihinkään varsinkin kun aallot vyöryvät keulan edessä tuoden kokoajan enemmän tai vähemmän vettä lisää avotilaan. Eikä siinä auta juuri pelkkä käsipumppukaan tuossa tilanteessa mutta ehkäpä isosta sähköisestä pilssipumpusta, käsipumpusta ja parista ämpäristä olisi ollut apua - jos kykenee toimimaan aallokossa hyppäävässä veneessä.
Toinen syy koneen käymiseen vaihde päällä voi olla se että silloin vene kokoajan ohjautuu, joko suuntaan tai toiseen mutta ei vänttyröi ihan päättömästi aallokossa. Sammuttakaas joskus myterissä kone ja antakaa sen heittäytyä täysin holtittomasti aaltojen vietäväksi - siellä ei ole pirukaan puhumattakaan normi veneilijästä vesilastissa olevassa veneessä mutta jos edes hieman on veto päällä niin olo on kummasti helpompaa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 23.07.2010 10:00

Tuosta "nopeasti" tyhjentyvästä avotilasta oli juttu Aamulehdestä alkuviikolla. Kyseessä oleva vene on joku 90-luvun malli jonka valmistus on lopetettu. Kuvassa näkyi kyljessä oleva noin 1 tuuman reikä joka on tarkoitettu vain sadeveden poistoon etukaukalosta. EU-tirektiivi on kuulemma muuttanut kyseistä reikää paljon isommaksi jotta avotila tyhjentyisi nopeammin. Koskee muitakin veneitä... Tuo Tevisun linkittämä kuva ei aukea minulla että en osaa sanoa näkyykö ko. reikä siinä.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Jude » 23.07.2010 10:28

Pukatti kirjoitti:Tuosta "nopeasti" tyhjentyvästä avotilasta oli juttu Aamulehdestä alkuviikolla. Kuvassa näkyi kyljessä oleva noin 1 tuuman reikä joka on tarkoitettu vain sadeveden poistoon etukaukalosta. Tevisun linkittämä kuva ei aukea minulla että en osaa sanoa näkyykö ko. reikä siinä.
Näkyy siinä kuskin kohdalla vesilinjan yläpuolella pieni reikä olevan. Liekekö se puhuttu sadevesireikä?

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23.07.2010 10:55

Niimpä se taitaa olla mutta eihän tilanne vedenpoiston suhteen ole vain 1" reiän varassa - toisella puolella lienee samanmoinen :-)

Varmaan aika jopelo tunne jos tuommoisen kevyen veneen avotilassa hölskyy parikaan sataa litraa vettä aallokossa edestakaisin kun avotilan pohja on jotain 15cm vesirajan yläpuolella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07.12.2008 21:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 23.07.2010 10:59

Juuri tuo reikä. Löysin Aamulehden jutun (ke 21.7) ja siinä sanotaan että reiän halkaisija on noin 4 cm ja se on vain toisella puolella. Kaukalon tilavuus on jutun mukaan 600 litraa ja kestää aika kauan tyhjentyä tuosta reiästä. Meneekö se reikä 600 litran painosta jo pinnan alle että alkaa haittaamaan sekin tyhjenemistä?

GlennHughes
Viestit: 54
Liittynyt: 12.03.2009 16:55

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 23.07.2010 11:07

Eikös koira nosteta tuossa 2.30 kohdalla luultavasti emännän kanssa ja kippari sitten lopussa pääsee uimaan pelastajan kanssa...?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja raimå » 24.07.2010 1:31

Veli-Matti kirjoitti:Mikäs tuossa pätkässä on "vallitseva aallon korkeus"?
http://www.youtube.com/watch?v=HChW1uP55Ag" onclick="window.open(this.href);return false;

Pätkä on kuvattu itätuulella Ruåtsin aluevesirajan tuntumassa eli ollaan ihan oikeasti avomerellä (tai no onko vain joku Itämeri tai Atlantti sitä oikeaa avomerta?), kuvausta varten kokka on käännetty suoraan vastaiselle sen takia että pysyy kamera kourassa kun "oikea" ajosuunta olisi ollut lähestulkoon kaakkoon eli vajaat 45 astetta laitavastaiseen...
Sen verran vinkkiä että samankorkuinen aallokko rantavesien ränneissä ja virtauksissa olisi ollut jo kovaa keliä ja hurrien säätiedotus antoi kovantuulenvaroituksen kun taas ehdottomasti luotettavammat kotimaiset radioäänet kertoivat tuulennopeuden olevan idästä 9-11m/s koko Perämerellä...
Eipä tuosta ota kukaan selvää mikä on minkään korkeus, kippari vissiin on pitkä ja roteva:)

Oli mitä oli korkeus, mutta itteä alkaa potuttaa jos hytissä alkaa näkymään paistinpannun näköisiä lentäviä lautasia sivulaitaiseen painellessa. Keulaa vastenhan sitä ottaa mielellään aina pientä maininkia. Ja itellä kyllä on aikamoinen kunnioitus tuota östersjöötä kohtaan ja en oo tietentahtoen keliä mennyt hakemaan vaan valinnut suosiolla suojaisemmat väylät jos vain ollut mahdollista. Tosin kelissä pitäis kyllä nimenomaan treenata ajamaan ettei p***a ala valumaan pitkin reisiä väärässä paikassa...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.07.2010 7:44

Mielestämme aallokko oli semmoista metrin kahtapuolta olevaa mutta aallonkorkeustiedotteiden mukaan tuolla tuulella (9-11m/s) sen pitäisi olla tuulenpuoleisella rannikolla luokkaa 1,6/2,5m ja alkaa laskemaan n. 15km päässsä suojarannikosta. Mukavasta ja leppoisasta ajokelistä tulikin suht kovaa jossain Hailuodon pohjoispuolella Pohjanmatalan tienoilta Kattilankallan korkeudelle asti tuulen sen kummemmin nousematta.
Isäukko opetti aina että keli helpottaa kun pääsee "vähänki ulos" ja minä olen kyllä täysin samaa mieltä. Ruotsin puolen rannikon keli olisi ollut varmasti todella kovaa ja heikäläisten kovantuulenvaroitus paikallaan mutta me lähdettiin tulemaan Malureilta joka on ulkona rannikosta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Simon » 24.07.2010 19:26

Kyllä sun isäukkos oli aivan oikeassa, kun päästään ulos ja rantamatalikoiden kuohut ohitetaan, niin meri onkin jotenkin tutumpi, samaa aaltovuorta, mihin aika nopeasti tottuupi. Mitä tulee aallon korkeuteen, niin tuossa ajelit n. metrisessä tai vähän yli?

Aallon korkeuden määrittäminen onkin aika vaikeaa, siihen vaikuttaa kovasti Meri,eikun vesialue ja tässätapauksessa esim. perämeri ja selkämeri. Molemmat on merialueita, veden suolapitoisuus poikkeaa valtavasti ja altaiden kokokin on kovasti epäsuhteessa, joten johdonmukaista väittelyä emme tästä asiasta tulkintani mukaan saa aikaiseksi ;-)

Merentutkimuslaitoksen sivuilta löytyykin sitten Faktaa 8|

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.07.2010 22:03

Kyllä se noille keleillä ilmoitettu, 1,6/2,5m, piti varmaankin paikkansa mutta kun se meri tosiaankin on eri meri ulkona kuin rannikolla. Syvälle avomerelle sopii vanhojen ukkojen kertoma tupla-aalto jossa tavallaan rullaa kaksi aaltokertaa - pitkän päällä on monta pientä ja siksi jotain 2,5m aaltoa ei välttämättä huomaa kun sen jakso saattaa olla 20-30m. Matalaan ei taas sovi tupla-aaltoa ja siellä ne tuleekin tiheämpinä ja korkeina vaikka ilmoitettu aallonkorkeus voi olla sama - näin minua on opetettu ja luotan siihen enemmän kuin merenkulkulaitokseen ;-)

Suolapitoisuuden vaihtelu vaikuttaa tietenkin merenkäyntiin siinä missä virtaukset ja syvyyskin mutta niin vaikuttaa vedenlämpötilakin.

Simon on oikeassa, ei tästä mitään kunnon väitöstä saa, jokainen tulkitsee tai kokee merenkäynnin niin kuin on opetettu tai oppinut lähteistä riippumatta ja totuuksiakin on melkein yhtä monta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ranneniemi
Viestit: 12
Liittynyt: 23.08.2009 20:06
Paikkakunta: satakunta

Re: Helikopteripelastajat

Viesti Kirjoittaja ranneniemi » 15.08.2010 22:37

Sen enempiä ottamatta kantaa miltä mikäkin aalto tuntuu katselin tossa muinoin kun selkämeri alko tuntua möykkyiseltä ilmoitti ilmatieteenlaitos merkitseväksi aallonkorkeudeksi 2m ja suurin yksittäinen aalto 2.8m. alkaa olla ihan riittävästi ja jonkin verran ylikin 10m pellinkiläiselle jos matkaa tehdään mukavan "perheveneilyn" nimikkeellä. Sen ainakin tiedän kun tossa alussa oli juttua lehtiartikkeleista joissa on ajettu plaanissa 1-1.5m aallokossa niin moni vene menee lehtijutuissa plaanissa vielä tollakin kelillä.. Jostain syystä niitä ei vaan ainuttakaan näkynyt. Purjeveneet tosin meni aika plaania...

Vastaa Viestiin