huurteinen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.03.2011 22:00

Minusta tämä asia tuli nyt loppuun käsiteltyä, kaikki kynnelle kykenevät saivat tuoda mielipiteensä julki, niin puolustajat kuin vastustajatkin. En toki haluaa estää lausumastani huolimatta asiallista keskustelua, jos nyt vielä jollakin olisi jotain uutta sanottavaa :)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 28.03.2011 22:33

Tilastotietoa varmasti löytyy Rajavartiostolta, poliisilta, pelastustoimelta, sekä Suomen uimaopetusliitolta (onko nimi oikea?). Näiden viranomaisten tilastoihin perustuen tuo työryhmä on perustanut kantansa olla esittämättä valtioneuvostolle veneliikenteen promillerajan laskemista, vaan päätyneet mietinnössään kannattamaan nykyisen promillerajan säilyttämistä.
Onko se oikein vai ei, en ota kantaa, mutta voisin olettaa päätökseen vaikuttaneen tuon nykyisen promillerajan puitteessa tapahtuneiden onnettomuuksien vähäinen toteutuminen ja niiden vaikea todentaminen juuri alkoholista johtuvaksi.
Näinollen lainlaatijoilla ja edustuksellisella demokratialla onkin aika vaikea tehdä päätöksiä, kun pitäisi kuunnelle kansalaisia,(meitä täällä)joilla on tasan tarkkaan kaksi kantaa!
Sen lisäksi lakeihin ja asetuksiin tulee sisältää valvontavelvollisuus ja sanktiot ym.
Ja ennenkuin kaikkien ministeriöiden, sisä- oikeus- peusturva -opetus ja mahd joku muu on asian käsitellyt, niin kuluupi siinä aikaa.

Veikkaisimpa, että tämä jokakeväinen keskustelu tulee jatkumaan useilla keskustelupalstoilla vielä vuosia, sanoisinko vaalivuosia :-(

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja kaller » 29.03.2011 10:14

Komppaan Veli-Mattia tässä asiassa, on turha luoda lakeja ja asetuksia joita ei joko valvota tai joista ei rangaista.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.03.2011 12:47

Jota ei valvota ja rankaista. Minusta sen pitäisi olla, joilla ei ohjata ja neuvota. Saattaapi kestää todella vaalivuosia ennen kuin meillä päästään ohjaaviin ja neuvoviin lakeihin, kun kaikessa pyritään valvomaan ja valvonnalla rangaistuksiin. Onko meidän elettävä ennen kaikkea rajoitusten ja rangaistusten pelossa. Lähes joka saamarin puoluekin haluaa vain rajoittaa ja rankaista, ei se tuo tullessan muuta kuin entistä rajoitetumpaa elämää - puhutaan sitten mitä puhutaan kansalaisvapauksista. 8o ;-) :-)
Negaatioiden sijaan positiivisuutta !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29.03.2011 13:14

Saatin pitkä viestiketju ja mielenkiintoisia mielipiteitä :-) Pitäiskö avata poliittinen väittely seuraavaks, tulis vielä pitempi :))

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja eklu » 29.03.2011 14:14

Vaalit on tulossa joten eiköhän kohta sieltäkipäin ala tuulemaan, vaalikoneissa pitäisi ehdottomasti olla kohta miten ehdokas suhtautuu yksityisveneilyyn.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.03.2011 14:22

"Jota ei valvota ja rankaista. Minusta sen pitäisi olla, joilla ei ohjata ja neuvota." - Donna

Kyllähän se siellä on ja ohjaaminen ja neuvominen on tarpeeksi hyvää ei tarvita mitään promillerajoja... Sama määrä jääriä ajaisi kännissä maalla ja merellä ja sama määrä pyöräilisi ilman kypärää vaikkei olisikaan rajoja. Siis jos valistetaan ja neuvotaan ihan oikeasti eikä tyyliin "kukkahattuja kaikille ja voi voi hyi ja hyihyihyi"...

Mutta haavemaailmassahan olisi hyvä elää - mutta reaalimaailma on paljon parempi :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.03.2011 17:29

Kyllä, osittain näinkin, Veli-Matti, mutta kaikken maailman, niin kuin ne oululaisetkin, josta joku aika sitten puhuttiin, vain yrittävät rajoittaa kakkien tavallistenkin ihmisten elämää. Olen kanssasi päinvastaista mieltä, tietämättömyys vain lisää tuskaa, mitä enemmän ihmiset tietävät taustoista, sen vähemmän suvaisemattomuutta. Toki rangaistuksetkin kuuluvat kuvaan, mutta asenteisiin täytyy neuvomisella, valistamisella ja ohjaavalla opastuksella muuttua tai kohta ei ole tässä länimaisessa hyvinvointivaltiossa mitään puollustamista. En omalla toiminnallani ainakaan hyväksy ihmisten toiminnan rajoittamista yhtään enempää kuin nyt sitä holhotaan, rajoitetaan tai muuten estetään. En myöskään hyväksy ilmiantojärjestelmää, koska kohta ollaan kuin "muinaisessa" naapurimaassa, jossa ei ilmeisesti pystynyt edes naapuriinsa luottamaan vrt. myös stasi verkottuminen. Enempää en nyt.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: huurteinen

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.03.2011 18:49

Moro

Kirjoittelen ehkä eri näkökulmasta, mutta edelleen olen sitä mieltä että nollatoleranssista olisi suuresti hyötyä etenkin merellä, jossa on tämä korkea raja nykyisin.

Ensiksikin; nuorille tuo korkea promilleraja antaa kuvan että merellä saa vapaasti törttöillä kännissä, sillä alkoholiin tottumattomalle 1,0 on aika paljon. (toisaalta totta on myös että meikäläiset vanhat hapanaivot alkavat vasta toimia kun tuo raja on ylitetty.) Antaa huonon esimerkin.

Toiseksi; kuinka monella on tieto tai luotettava mittausväiline, että osaa lopettaa juomisen kun tuo 1,0 raja on täynnä. Helposti siitä mennään ylitse, kun on lupa ensin ottaa ensin ne pari kolme kaljaa ja kun päivä on pitkä ja parin kolmen jälkeen himo iskee, niin on pakko ottaa lisää.
Parempi olisi se, että ei olisi lupaa ottaa sitä ensimmäistäkään, niin ei tulisi kiusausta ottaa enempääkään. Ainakin olisi helpompi sinnitellä satamaan ja korkata vasta siellä.

Kolmanneksi; baari- tai sauna-illan jälkeen tulee varmasti tehtyä virhearviointeja, kun kännissä oman suorituskyvyn arviointi on alentunut. Jos olisi selkeä nollalinja, niin ei olisi mitään asiaa ruoriin jos on ottanut. Nyt kun saa luvallisesti olla vähän kännissä ruorissa, kuinka moni osaa sitten arvioida kuinka kännissä itse tai seurueen kuski on?

Olen omat törttöilyni kännissä tehnyt, koskaan en ole vesillä joutunut puhaltelemaan viranomasten pilliin. Enkä usko että valvontaa koskaan saataisiin sille tasolle, että se kaiken käytön kitkisi mereltä pois, mutta veneilykulttuurin muutos olisi hyvä saada aikaan. Ehkä nuori sukupolvi joskus tulevaisuudessa oppisi veneilemään selvinpäin. Me vanhat "alkoholistit" emme lopeta ennen kuin on pakko.

Minun ei enään tarvitse juoda, olen kiintiöni jo juonut täyteen.

Pipo on piukassa ihan pakosta.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin