Donnan vesillelaskua odotellessa kävin eilen lauantaina Rantasalmella Ahvenlahdella. Ahvenlahden pohjukassa sijaitsee
Lomakeskus Järvi Sydän. Menin tietysti rantaan, siellä kun oli pari purjepaattia ja joku saksalainen tai venäläinen juuttaan iso moottorihuvila -alus, ei ehkä niin suuri, mutta sitäkin prameampi ehkä n. 50 - 60 jalkaa. Se ei kiinnostanut minua, vaan juuri saapuneen kuttaperkka veneen kippari. Mies oli huomattavasti vanhempi allekirjoittanutta. Kyselin, kun vene oli rekisteröity Joroisiin, että pääsekö sinne yleensä. Hän kertoili veneestään ja sen matkoista. 33 -jalkainen 20-vuotta vanhalla veneellä oli kierretty maapallo ja sen jälkeen pariin eri otteeseen käyty Karibialla. Veneen nimeä ja tyyppiä en muista, vaikka panin ne muistiinkin johonkin sikaariaskin kanteen, mutta arvatkaapa onko se enää käytössä. Kävin ennakkotiedustelemassa, arvaako kukaan, minkä vuoksi
Kävin myös Ketveleen kanavalla. Kanavan kautta pääsee Haukivedeltä Pienelle Raudanvedelle, jonka pohjukassa on
Rantasalmen kirkonkylä. Ilmeisesti toinen sulkuportti oli hajalla, koska vesi virtasi valtoimenaan läpi kanavan. Kalaa
sulkualtaassa oli niin paljon, että sitä olisi voinut haavilla onkia sieltä, joku sanoi minulle myöhemmin, että muikkuja.
Kun purjehdin rättäri -tiinallani, etenin sellaista vauhtia, että ehdin käydä myös Mustalahden satamassa, jossa sijaitsee
Rantasalmen kirkonkylän laivalaituri mm. Palatessani Koisuanniemelle, jossa minulla ja serkkupojalla on ollut mökki koko kesän vuokralla, kävin katsomassa Tammenlahden veneiden vesille laskupaikkaa. Se sijaitsi Nuotniemessä.
Siellä oli vuonna 1902 perustettu laituriosuuskunnan laiturit ja ko. veneenlasku paikka. Kunnon betoniluiska ja luiskan jälkeen loivasti syvenevää. Kyllä siitä paikasta uskaltaisin vaikka Donnan vesille laskea. Laituriosuskunta oli perustettu maitojenkuljetusta varten, mutta vaikka ei maitoa enää kuljetetakaan laiturit olivat loistokunnossa. Kyllä sinne voi laivalla ja miksi ei myös veneellä hetkeksi kiinnittyä, ellei tuuli ole navakka joko luoteesta tai kaakosta, niille tuulille
laituri ei sovi. Siis purjehdin eilen Tiinallani Haukiveden länsipuolisia rantoja. idänpuolella olisikin ollut Linnansaaren kansallispuisto huikeine näkymineen. Valitettavasti tiinani ei ole vesikulkuneuvo, vaikkakin rätti pitää kovillakin sateilla.
Soutuveneneeni aatamin aikuinen 4 hp Suzuki ei suostunut edes lupaamaan, vaikka kuivasin tulpankin.

Ensi kuussa täytyy jatkaa tutustumiskäyntejä, jos vaikka ensi kesänä...
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua