"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Helmi 2010 16:52

;-) kiitos!

Itse asiassa koko koneensiirtoruljanssi, jos sitä nyt voi semmoiseksi sanoa - sanalla kun on yleensä aika ikävä kaiku, on pelkästään kansihenkilön syytä :P
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Helmi 2010 22:18

http://kuvablogi.com/nayta/2454447/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tuossapa nykyinen tilanne karttatason ja kojelaudan sijainnin kanssa - rakenteet ovat tosin sitä vanhaa. Ounastelen että kun olen siirtänyt konetta sopivasti taaksepäin siirrän mittaristoa omaan koteloonsa lähemmäs tuulilasia ja jatkan kojelautaa (siis vanhaa kojelautaa) sen verran leveämmäksi, vai pitäisikö sanoa että pidemmäksi, että karttavihko sopii sen päälle. Näin pääsen eroon sivussa olevasta karttatasosta ja sen tilalle tulee kansihenkilölle istuin. Summalaisen vyötärölinja on niin korkea ettei normaalikorkuisilta istuimilta näe ulos ja kivahan se olisi kansihenkilönkin päästä kiikaroimaan istualtaan...
Mittaristo tekee pimeällä epämiellyttävät heijastukset tuulilasille nykyisestä paikastaan ja siirtämällä ne omaan koteloonsa tästäkin pienestä riesasta pääsee eroon. Kiekkamittari ja kaiku jäänevät nykyisille paikoilleen mutta toinen siirtyy toiselle puolen ruoria ja ajolämppärin kytkin tulee samaan paikkaan. Amppeerimittarilla heittänen ns. vesilintua...
Eli koko suunnitelma lähti itseasiassa liikkeelle kansihenkilön kainosta toivomuksesta saada matkapenkki ja johtaa koneen siirtoon hieman taaksepäin... "Tästä se suunnitelma sitten lähti..." vai miten siinä Tikkurilan maalimainoksessa sanotaankaan ;-)

Itseasiassa houkutus oli myös koneen siirton hieman eteenpäin koska siellä olisi ollut valmiiksi pultit sopivalla jaolla kummitassuille mutta onneksi minut hoksautettiin että "eikös se ollut hieman etupainoinen se sun vene..."
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Helmi 2010 22:33

Ajohytin parantelussahan sitä meneekin aina aikaa. Totta kai kansihenkilönkin täytyy nähdä kunnolla ulos, eihän hän muuten jaksa olla kiinnostut veneilystä, jos pitää vain kipparia tuijottaa jatkuvasti - tietysti on sellaisia poikkeuksiakin tässä suhteessa varmasti olemassa, mutta minä en ainakaan ole sellaista paria vielä tavannut ;-) :)
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Helmi 2010 22:34

Notikka, kun näyt olevan täällä, niin oletko sinä tavannut sellaista paria, jossa kansihenkilö jaksaa tunnista tuntiin kippariaan katsella. :) ???
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Helmi 2010 23:10

No ei nyt äkkiseltään sellaista paria tule mieleen.
Vaimo jaksaa joskus kyllä tuijottaa meikäläistä kiusallisen kauan
sellaisella säälivällä ilmeellä. 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Helmi 2010 00:07

Jättäsit Notikka sen spanieli-ilmeen säpin toivossa pois yhteisiltä veneilyreissuilta.
Sillä kipparihan on sen verran iso päällikkö vesillä että sillä ei ole kuin nöyriä alamaisia jolloin ei tarvitse säpiä...

;-)

No joo, palataampa aiheeseen; Vaikka tuossa DejahThoriksen ajohytissä on aikalailla tilaa, noin 3,2x2,4m miinus konekoppa, niin kyllä siinäkin pitää hiukan funtsia mitä laittaa mihinkin ja kuinka toimivasti. Pohdintaa aiheuttaa eniten ehkä se että haluaisin sen olevan kaikesta huolimatta mahdollisimman avara ja siellä liikkumisen mahdollisimman helppoa ilman haittaavia rakenteita ja juuri tuommoiset karttataso ratkaisut hieman auttavat tilannetta - mutta täydellinen onnistuminen taitaa olla mahdottomuus.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Helmi 2010 18:21

http://kuvablogi.com/nayta/2457011/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari kuvaa.

Oli oikeastaa onni että päätin siirtää konetta sillä konepedin kulmaraudat olivat käytännössä irti mutta pysyivät paikallaan jäykässä asennuksessa jossa potkuri työntää venettä konekorvakkojen kautta kun kulmarautojen takapäissä olevat stopparit vastasivat kölitukkiin ja löysällä olevat (puolessa ei ollut edes mutterita alapäässä) kiinnityspultit ottivat painetta vastaan pitkittäisjäykkääjillä. Kummityynyjen päällä raudat olisivat vatkautuneet entistä enemmän irti ja jos olisi päästy vesille asti niin kerrassaan xittumaista remppaahan siitä olisi tullut.
Jos olisin laskenut koneen entiselle paikalle tai siirtänyt eteenpäin niin mitä todennäköisimmin en olisi huomannut huonoa kiinnitystä |+|
Nyt se paljastui kun rupesin siirtämään yhtä kulmarautojen kiinnityspulttiparia hieman eteenpäin.
Konepeti on tehty -96 eikä ole Suurnäkin käsialaa.

Onhan tässä näitä muitakin irtoamisia sattunut; ensimmäisenä syksynä ruori jäi käteen satamamanöövereissä ja toissasyksynä huomasin että potkuri on irti mutta että konepetikin ....kele sentään

Mutta eiköhän Dejah Thoris ala olemaan jo aikalailla läpikäyty.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Helmi 2010 12:23

Miten tähän pitäisi suhtautua - hauskuuksia osastolle vai tänne kuoleman vakavaan Dejah Thoriksen seikkailuhin?

http://kuvablogi.com/nayta/2458061/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2010 16:08

Ois nuo PythonDriven nivelyksikön asennusosat valmiina maalausta varten;

http://kuvablogi.com/nayta/2462667/" onclick="window.open(this.href);return false;

3 kuvaa ja neljäntenä sitten vähän yleisnäkymää verstaalta.

Nivelyksikön asennusosat on tehty 12mm plootusta joka on hiekkapuhallettu etukäteen puhtaaksi valssaushilseestä. Lähdin ratkomaan tekemisen helponta tietä eli porasin pitkittäisjäykkääjiin tuleviin sivurautoihin sopivat ruuvinreiät uppokantapuuruuveille ja kiinnitin ne ensin. Sitten laitoin puristimilla kulmaraudat ja laakeripukin paikoilleen ja säädin kohdilleen. Seuraavaksi heppasin osat keskenään kiinni ja porasin 4mm ohjarireiät kulmarautoihin ja laakeripukkiin.
Laakeripukin säätö/kiinnitysreiät porasin siten että 4 poranterää oli ohjarirei'issä ja puristimet puolillaan pitämässä sitä kohdillaan suhteessa sivukiinnitysrautoihin.
Asentaessa sivuraudat kiinnitetään puuruuveilla valmiisiin reikiin pitkittäisjäykkääjissä ja porataan läpi 10mm reiät ja pultataaan kiinni läpipulteilla. Sitten vaan laakeripukki paikoilleen ja säätö kohdilleen...
-olipas perhana hankalasti selitetty :-)

Meinasin tehdä "Simot" eli sinkityttää puhtaat raudat mutta laiskuus ja "kiire" voitti. No jospa nuo pitäis sen verran että Pikku-Eero voi 30 vuoden kuluttua sanoa; "No hyh, ja aivan ruosteessa - olipa se pappa nuuka kun ei raskinut näitäkään sinkitä..."
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Helmi 2010 19:21

Arvasinkin, kaikki oli ortningissa 8| Veli-Matin verstaassa.
Donna 28 :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2010 19:41

Enempi harvinaista herkkua, tosin se on yleensä talvisaikaan järjestyksessä koska siellä tuuskataan enemmän ja sitten kesäaikaan se on aivan sekaisin ja täynnä tavaraa kos siellä ei tehdä mitään.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 12 Helmi 2010 20:19

Minusta vaikuttivat "tekeleesi" oikein mitoitetun. Olen muutaman "skatran" asentanut ja ensimmäisen jälkeen totesin kuinka ihmeellisiä pikkukoneidenkin voimat voivat olla. Vajaa viiskyt heppaa ja 8:n millinen teräs taipuilee kuinka sattuu, no toki oppirahat tuli maksettua ja niistä ongelmista päästiin ja seuraavissa ei ollutkaan ongelmia.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2010 20:49

No, onhan siinä kieltämättä rautaa yhteensä 1500x200x12mm plootua + mutterit ja "ylimääräinen" alaosan tuki päälle eli n. 28 kiloa. Optiona on vielä valmiiksi suunnitellut tukiraudat kölitukille ottamaan potkurin työntöpainetta vastaan mikäli tuo 50x50x5 kulmarautahärdelli antaa periksi ja pukki pääsee joustamaan. Olen mikäkin rutsauttanut yhden tukisydeemin solmuun joskus -80 luvulla N4 Olympialla...

Kaavailin jopa sitäkin että miten testaan jouston noin niin kuin ajatuksissani; laakeripukin alaosan ja kölitukin väliin laitetaan suoraksi oikaistu teräksinen kulmatulkki, tai mikäs pirun säädettävä kulmankopioija se nyt onkaan, ja veneen paikalla ollessa työnnetään kaasuvipu kaakkoon. Homman pitäisi toimia varsinkin jos vene on vesillä... ;-)
Jos kulmatulkki lyhenee niin joustoahan siellä on ja sen määrän pystyy jopa mittaamaan tuosta tulkista. Sitten joko lisätuet paikalleen tai ei...

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja juhahe » 13 Helmi 2010 22:00

Veli-Matti kirjoitti:Ois nuo PythonDriven nivelyksikön asennusosat valmiina maalausta varten;

http://kuvablogi.com/nayta/2462667/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meinasin tehdä "Simot" eli sinkityttää puhtaat raudat mutta laiskuus ja "kiire" voitti. No jospa nuo pitäis sen verran että Pikku-Eero voi 30 vuoden kuluttua sanoa; "No hyh, ja aivan ruosteessa - olipa se pappa nuuka kun ei raskinut näitäkään sinkitä..."
Me tehtiin perinneveneyhdistyksessä "Simot" kun siihen tarjoutui mahdollisuus:

Kuva

Plootu vissiin kymppimillistä, akseli vielä 50, mutta sorvaillaan 35:ksi vakionopeusnivelen ja vannasputken/perälaakerin/potkurin osalta. Meillä hevosia on vain reilut kolmekymmentä saksalaista akselin päässä, eli kyllä kestää. Laipan päissä 100 mm laput ja soikeita reikiä kuten laakerillakin hienosäätöä varten. Laippa kiinnitetään läpipulteilla moottoripukin läpi samasta tavarasta tehtyjen vastalappujen avulla kiinni. Tehdään samalla periaatteella kuin Veli-Matti: niistä osista mitä sopivasti saadaan 8]

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja RistoA » 13 Helmi 2010 22:29

Nonii, eli ei sitten kuunneltu / uskottu..? 8o

Onko tuossa vetolevyssä yhtään vaakaripaa?

Tekis jäykkyydelle ihan erinomaista, jos siihen sais vaikka ylälaitan ja painelaakerin alle semmoisen tuumaisen rivan.

Tuo on oikeasti väärin tehty, eikä siinä levynpaksuuden lisäys auta yhtään. fletku, mikä fletku. :-(

Risto

Vastaa Viestiin