Pitänee vähän kommentoida em. kippareiden lausuntoja. Kehut ovat paikallaan, kun käsittelette veistäjän osuutta.
Sen sijaan, minä en ymmärtänyt oikein, kun lähdin aluksi väärille urille, siis noin kuusi vuotta sitten. Kun olin purkanut veneen alkutekijöihinsä, olisi minun silloin pitänyt tajuta, ettei tulos mihin jo silloin tähtäsin, syntyisi omin voimin. Pari vuotta harjoiteltuani sain kaksikin veistäjää, joista ensimmäinen oli pätevämpi kuin toinen, mutta meidän kemiamme eivät sattuneet yhteen

. Nykyinen veistäjä oli jo tuolloin konsulttina kuvioissa. Vasta päätettyäni, että veneen teossa ei käytetä oikoteitä ja annettuani työn Veijon haltuun, alkoi tapahtua. Silloinkaan en ymmärtänyt sitä, että veneen teossa tarvitaan niin monipuolisia osaajia - siellä veistämöllä - siis muitakin kuin veistäjä. Sillä seurauksella, että notkahdin ja oli pakko lopettaa voimavarojen keräämisen vuoksi. Syksyiset sairaalareissuni eivät sattuneet silloin ja tuolloin tähän kuvioon, ne vain edistivät notkumista. Viime syksynä päätettiin jatkaa. Oikoteitä olisi ollut tarjolla esim. laipioiden peilien vanerointi jne. helpommat puutyöt. Ajattelin asiaa siten, että jos hyvää on tarkoitus tehdä, ei tingitä materiaaleista eikä osaamisesta. Epäilemättä Veijo olisi tehnyt hyvännäköistä myös vanereista ja sen sellaisista, mutta se ei vain satu minun pirtaani, eikä onneksi Veijonkaan. Kun on aloitettu puulla, niin puulla jatketaan. Mitä veneen tekemisen hintaan tulee, ei sitä kannata laskea. Sen voin sanoa, että kaikki minkä työssäni hankin, menee veneeseen - vähemmän siihen olisi mennyt, kun olisin antanut sen Veijolle heti alusta alkaen, sillä monenlaista rahastusta esiintyy tälläkin alalla. Mutta tällaisessakin projektissa p i t ä ä hakata päätänsä seinään 8\ Toisen veistäjän rakenteita on jouduttu jopa purkamaan ja uudelleen
rakentamaan ja toivon, että ne, mitä niistä jätettiin paikoilleen, eivät olisi sellainen pommi, että ne joudutaan jo muutaman vuoden päästä uusimaan - toivon hartaasti.
Veijon kanssa yhteistyö palavereineen, joissa hän on tiedustellut minun näkemyksiäni tulevista töistä on ollut esimerkillistä. Olen kyllä määrätietoisesti pyrkinyt ennalta ajattelemaani lopputulokseen - edelleen vene näyttää visioni mukaiselta ts. entisöidyltä.
Pontimenani on ollut haave, jonka pohjana sininen ajatus
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua