"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Tammi 2010 21:10

Xittu, kylläpäs meni kovin töiseväksi saada akseli ulos vannasputkesta 8\
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Tammi 2010 21:18

Töisevä, kuvaava sana. Mielenkiinnolla odotan, onko töisevää työntää se sinne takaisin, uskoisin sen olevan edessä viimeistään ensi kuun alussa itselläni. Kerron kyllä, oliko se töisevää vai mitä.
Donna 28 :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Tammi 2010 12:22

-"töisevä" on ehkä yksi suomenkielen nerokkaimmista sanoista ja jos lukijalla on hyvä mielikuvitus niin siihen sisältyy melkein jopa verta ja suolenpätkiäkin... ;-)

No tässä tapauksessa töisevyys oli ehkä kuitenkin sieltä lievimmästä päästä sillä akselia kanitti läskipoksi paininholkin ( ? ) alle kertynyt ruoste ja kuivunut vaseliini.
Pitää tässä lähteä tutkimaan akselia tarkemmin sillä se on mallia rosteri/patarauta eli potkurinkartio ja laakeripinta on rosteria ja loppuosa akselista sitten tavallista akseliterästä.
Joskus noissa näkee syöpymiä joskus ei joten puhdisus on aika mielenkiintoista....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Tammi 2010 20:54

http://kuvablogi.com/nayta/2427846/" onclick="window.open(this.href);return false; Akselin putsausta mirkelituukilla. Oli loppujen lopuksi melkoinen homma 8}

Ja tämmöinen rosteri/akseliteräksenliitos sieltä löytyi;
http://kuvablogi.com/nayta/2427847/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt pitää pikkasen tuumia ja tutkia hommaa. Liitos VOI olla joko pelkästään hitsattu tai sitten se VOI olla jopa sylinteriliitos kiilalla ja hitsauksella tai se VOi olla myös kaikkea niiden väliltä. Joka tapauksessa ihan tämmöisenä sitä ei laiteta takaisin paikoilleen...



http://kuvablogi.com/nayta/2427848/" onclick="window.open(this.href);return false;
Poksinauhat. Tämä on sitä taatusti "ainoaa ja oikeaa" poksinauhaa. Huolsin poksin syksyllä -07 kun ostin veneen ja ajotunteja kertyi n 60 sille syksyä, seuraava kesänä n. 250 ajotuntia ja viime kesänä apauttirallaa 200 eli yhteensä yli 500 tuntia eikä koko aikana poksi vuotanut pisaraakaan vettä ajossa eikä paikallaan. Ja kun sitä ei kuormitettu liiallisella rasvauksella (ei lisätty kertaakaan tuona aikana) niin poksin ympäristökin on putipuhdas. Vanha kunnon perinteinen "läskipoksi" on hemmetin hyvä ja toimintavarma akselitiivistys kunhan sinne ei mene laittamaan sitä veneliikkeissä myytävää huopaista "mukamuka-poksinauhaa"... No joo, se siitä...

Tuo pentelee akselihomma täytyy alkaa selvittämään :-(
(ja aivonystyrät todellakin liikkeelle sillä esim. Mepra-tuotteen listahinta uudelle akselille koneistuksineen 1250€...)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Tammi 2010 21:15

Minullakin on tuo boksinauhojen vaihto edessä,
vanhat nauhat on poistettu ja ihan samannäköistä tavaraa sieltä löytyi.
Kerroppa uudelle nauhalle asennus ohje.
Tuleeko yksi kierros vai kaksi kierrosta joilla saumat eri kohdila?
Pitääkö nauhan sauma olla viisto vai suora?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 15 Tammi 2010 21:27

Joka tapauksessa ihan tämmöisenä sitä ei laiteta takaisin paikoilleen...
Oleks selvittäny metallin täyteruiskutuksen hintoi?

KVG " metallinruiskutus "
http://www.youtube.com/watch?v=CjO5mSvE4DY
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Tammi 2010 21:43

Pyöritä Notikka muutama kierros nauhaa akselille ja merkkaa vaikka mattoveitsen terällä katkaisu viiva "silleen vinoon" niiden yli ja leikkaa irtaallaan. Liitokset eri sitten kohtiin.
Kudottua nauhaa pystyy muokkaamaan siten että esim 6 tai 8mm nauhan litistää sopivaksi 10mm nauhatilaan ja saadaan poksiin pakattua yksi nauha (=erikohdassa oleva liitos) samaan poksiin. Kannattaa tehdä niin jos poksissa on tilaa vain kahdelle nauhalle sillä kolme (tai 4) liitosta eri kohdissa on aina parempi kuin 2...
Nuo munkin poksinauhat on tehty 12 millisestä 15mm nauhatilaan...
Jos oikein haluaa fiinistellä niin valmiiksi sovitetut poksinauhat voi myös keittää vaseliinissä jolloin niistä tulee kestovoideltuja - pyyhitään vaan puhtaaksi ja paikoilleen...



Simo: Voi/(&&/¤¤&¤%&/%/)Xitunxittu tässä mitää metallinruiskutuksia ole joutanut selvittelemään. Ruiskutus ei vaan taida juurikaan vahvistaa akselia?
Korjaushitsaus houkuttelee kun sen osaan tehdä itse mutta sitten akselin kanssa on kuitenkin mentävä koneistamoon oikaisulle....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 15 Tammi 2010 22:22

Ruiskutus ei vaan taida juurikaan vahvistaa akselia?
Miksei vahvista? Sulaa metallia siinä ruiskutetaan ja sen jälkeen koneistetaan liiat pois. Sulaa metallia sinä puikollakin pintaan panet, se vaan vetelee enemmän, kun akseli ei pyöri ja lämpökuorma jakaudu tasaisesti. Kysy ja informoi meitä muitakin voiko tavallinen kuolevainen moista teettää.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja petrooli » 15 Tammi 2010 22:28

Tämmöinen löytyi koneen syövereistä talinauhan vaihto jokskin vähän eri kaliiberiä kuin V-M:llä
http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Huom 2 sivua.

Mulla albin vegassa on hämärä talipoksi siinä näyttäisi olevan joku stefan tapainen, mutta kuitenkin semmoinen rasvakippo jonka kantta vääntämällä sain näppärästi sen stefan poksahtamaan paikoitaan:( ja kun kyseessä on tuo hurrien järjenjuoksun tulos eli kombi vaihteisto niin akselia ei saa pois muuten kuin irroittamalla koko vaihteiston tapainen...

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja RistoA » 15 Tammi 2010 22:42

Onkos tuo hiukka ruostunut potkuriakselin liitos siinä taliboksin kohdalla, vai jossain syvällä vannasputken sisällä?

Jos on vannasputkessa, niin ei siinä muuta tarvi, kuin pyöräyttää sorvissa ruostetäpät pois, niin että pinnasta tulee taas siisti. Säröt ja murtuman alut siis pois. Sitten särötarkastus vaikka tunkeumanesteellä. Jos ei löydy säröjä, niin ei muuta kuin kasaan hiukka ohuempana.

Akselilaskuissa yleensä mitoittavana paikkana on liitokset. Keskellä akselia kestää yleensä ohuempikin. Voihan tuon tietenkin tarkistaa laskemallakin, kun lopullinen paksuus on arvattu.

Jos taas paikka on boksissa, niin homma menee vaikeammaksi. Koneen rihtausvirheen vuoksi siihen tulee yleensä semmoinen nitkutuspaikka ja se siitä sitten rasittuu.

Potkuri on vielä aika mukava pyöritettävä, kun sytytysten aiheuttama kiertovärähtely dämppääntyy pehmoiseen veteen.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Tammi 2010 22:49

Ok, pitänee mitata tuo nauhatila ja päättää sen perusteella uuden nauhan koko.
Sitten vähintään pari kierrosta viistoilla saumoilla jotka eri kohdissa.
Thank`s ( Lontoon murretta ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Tammi 2010 23:19

Sitähän minä kysyinkin Simo hyvä mutta pikainen konsultaatio sukulais koneDI:lle Jyväskylään kertoi että metalliruiskutuksella ei TODENNÄKÖISESTI saavuteta tässä tapauksessa yhtä vahvaa akselia kuin esim korjaushitsauksella. Syytä en tiedä mutta liittynee jotenkin mm. kiderakenteeseen. Oulusta en löytänyt ainakaan kuuklaamalla pajoja jotka tekevät metalliruiskutuksia joten jos siihen päätyy niin sitten on alettava laskemaan rahtikulujakin...

Nuo syöpymät, siis todellakin muuta kuin ruostepilkkuja, on n. 30cm perälaakerin etupuolella eli reilun metrin päässä poksista. Akselilla on pituutta melko tarkkaan 3 metriä. Syöpymä on poksin sisällä ei haittaisi minua lotnankopeekkaakaan ellen epäilisi akselin kiertojäykkyyttä ja varsinkin sitä mitä se on esim 10 vuoden kuluttua.

Mitähän tässä on hyviä vaihtoehtoja joilla mennään kepeästi seuraavat 30 vuotta;

-uusi akseli "akseli" rosterista
-uusi akseli rosterista
-uusi akseli kokonaan "mustasta" akselista
-uusi vastaava akseli hyödyntäen olemassa olevaa rosterinpätkää (potkurikartiota ja laakeripintaa)
-korjaushitsaus
-metallinruiskutus
-vielä muita vaihtoehtoja?

(Notikka; se on vähän makuasia leikkaako päät viistoiksi, konepajakoulussa Kalle V leikkautti viistoiksi ja Matti K suoraksi ja molemmat pitivät mutta viisto on tehymmän näkönen ;-) )
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja simo » 16 Tammi 2010 00:06

...yhtä vahvaa akselia kuin esim korjaushitsauksella...
onhan se nytki riittävan vahva, kun on kestänyt tähäkin saakka. Tulishan siinä noita neliömillejä poikkileikkauspintaan lisää jos lujuuksia aletaan laskea. Terästä se on mitä ruiskutetaan. Tuo täyttäminen alottais syövytys tilanteen taas nollasta, mutta faktat pöytään:

1) et sinä samaa paattia pidä 30v. 10+ (tai kun se kohral sattuu) X-vuoden päästä löytyy NIIN HYVÄ paatti... ja loppu on historiaa.
2) jos pidät niin kauan, niin totta mooses laitat nyt uuden parasta mallia olevan akselin. Se takia tässä duunia väännetään, että saadaan toteuttaa... se nyt sentään on vain pätkä akselia.
Halvimalla pääset, kun a) pyydät joltain etelän puuvene kolleegalta piirustuksen akselista,b) noudat valittua terästä pätkän paikalliselta tukkurilta, c) kiikutat kuvan ja akselin paikalliselle sorvarille ja sovit toimituspäivän.
Onnistuu se ilman kuvaakin kun viet vanhan akselin ja potkurin malliksi.

Ja sitäpaitsi ton lystin kustannuksethan on jo nyt säästetty ostamattomista kossuista. Niillä rahoilla minäkin kaikki muuten muuten perustelemattomat ostot teen.
Toi hankinta ei ole kylläkään ol mun miälest perustelematon. Toi menee taas siihen KÄYTTÖVARMUUS osastoon, misä kustannuskatto on siinä mihin oman ja veneen päällikkönä kyytiläisten turvallisuuden arvostaa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Tammi 2010 10:43

"...Ja sitäpaitsi ton lystin kustannuksethan on jo nyt säästetty ostamattomista kossuista. Niillä rahoilla minäkin kaikki muuten muuten perustelemattomat ostot teen..." - Simo

Totta turiset.. :-) :-) Mutta mulla kun noita säästö(viina)rahoja kärkkyy keväällä yksi laadukas metsästysreissu niin täytyy tehdä raskaita ja kauaskantoisia päätöksiä - voi perskele kun elämä on vaikeaa ;-)

Kestänythän se on tähänkin asti mutta tässä alkaa olemaan jo sen verran hauskuudestakin kysymys että taidan sorvauttaa nuo syöpymät auki naapurin Mikolla ihan pelkästä uteliaisuudesta ja jos Mikko ei ole kotona niin hion ne kulmurilla auki ja ruiskuttelen sinilirua sorvatulle tai hiotulle pinnalle. Ja vielä tänään...

Venemestarista jäi mieleen Linssenin käyttämä mustan/rosterin liitoksen suojaaminen epoksilla ja jos päädyn korjaushitsaukseen tai vastaavaan uuteen akseliin niin taidan laittaa epoksia liitoksen yli mutta kuitenkin tarpeeksi kauas poksin tiivistyspinnasta eli siirrän tulevaa syöpumää pois hitsauskohdasta.
Tuo epoksipinnoitus onnistuu koska perälaakerin halkaisija on 50mm ja loppu akseli 45mm.

Voisi kestää loppuajan tuommoisenaankin mutta kun tulevaisuudessa ajelee kevätjäiden seassa niin potkuriin mahdollisesti osuvat jäät antavat melkoisia iskuja akselille ja mahtaisi nousta xitutus melko korkealle jos Marjaniemen AIS-asemasta 45km länteen potkuriakseli sanoo että "kolinkolinkokkkooolinn...."

Mites se tuo pyörivän akselin maadoitus/sinkit?

En varmaankaan itse veneile Dejah Thoriksella 30 vuotta sillä jos se on vielä silloin omistuksessani niin poika tai pojanpoika on tainnut kipparoida sitä jo useamman vuoden ja olisihan se noloa jos pikku-Eero joutuu toteamaan 19 vuoden kuluttua että "tekipä se pappa paskan työn ei ois uskonut siitä..."
Ja sitten mää maksan akselirempan mun pienestä eläkkeestä ;-(

No joo,menipä taas...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Tammi 2010 14:12

http://kuvablogi.com/nayta/2428368/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta näkyy hyvin akselin rakenne ja syöpyminen. Värillä ei löytynyt mitään murtumia tms joten taitaa olla hitsaushommia tiedossa...
Vai teettäisikö sittenkin uuden akselin käyttäen tuota laakeri/kartio osaa hyväksi?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin