Donna nousee siivilleen
-
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Moro D
Mitä jos katoksen kaaret tekisi nätistä mahonkirimasta laminoimalla ja pystyt kans rimasta. Siihen päälle sellanen nätti markiisi kangaskatos, jossa on aaltoreunus. Sivut tulis tämän tippareunan alle neppareilla kiinni pitkittäistukeen. Sivuissa voisi olla vaikka ikkunat. Koko komeus olisi kiinnitetty siipimuttereilla ja pulteilla ja helposti purettavissa.
Mulla on tällänen näkemys asiasta... en tiedä olenko jossain nähnyt sellasen?
http://www.veneporssi.fi/moottoriveneet ... ne-1356933" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
Mitä jos katoksen kaaret tekisi nätistä mahonkirimasta laminoimalla ja pystyt kans rimasta. Siihen päälle sellanen nätti markiisi kangaskatos, jossa on aaltoreunus. Sivut tulis tämän tippareunan alle neppareilla kiinni pitkittäistukeen. Sivuissa voisi olla vaikka ikkunat. Koko komeus olisi kiinnitetty siipimuttereilla ja pulteilla ja helposti purettavissa.
Mulla on tällänen näkemys asiasta... en tiedä olenko jossain nähnyt sellasen?
http://www.veneporssi.fi/moottoriveneet ... ne-1356933" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Donna 28
Mahonkirima-ajatus on käynyt mielessä ainoastaan pystytolppien osalta. Kattorakenne tulee pitkittäisjäykisteiden varaan, siis tolppien päälle - ei poikittaiskaarien. Ajatukseni on kuten Japella ja Nortillakin, laittaa irroitettavat seinät, jotka normaali olosuhteissa piillotetaan penkin alle. Neppareista olen saanut tarpeekseni rättärissäni, ne ovat kaiken maailman kolhuille ja epäpuhtauksille riskialttiita. Mekanismi tulee pienen aurinkolipan alle joko vetoketju- tai nyörikiinnityksellä. Alaosan kiinnitys perinteisillä purjerenkailla kuten on lähes kaikissa kuomuissa. Toinen vaihtoehto on autojen avolavojen kuminaru kiinnitys pituussuunnassa koukkuihin. Aurinkolipan muodoksi olen ajatellut suoran. Jotenkin veneen profiilin tekee levottomaksi aaltokuvio. Aivan oikeaa ajattelua on, että aurinkolippa suojaa seinäosien yläkiinnityksen. Koska haen veneeseeni yksityisyyttä, ei siihen varmaankaan tule minkäänlaisia ikkunoita sivuille, tuleeko taaksekaan - se on mietintämyssyssä.
Taakse näkyvyys on rajoittonut, sillä salongissa ei ole ikkunoita pituus suunnassa edes ovissa. Se tulee olemaan jonkin sortin ongelma, koska ruorissa istutaan. Jonkinlaiset taustapeilit tarvitaan, miten ne sitten naamioidaan, on toinen juttu. Peruutustutka kuvaruudulla varustettuna on käynyt mielessä - toinen vaihtoehto on järjestää taakse toinen ohjauspiste vivuilla, kun hydrauliikka on ohjauksessa muutenkin käytössä ja merivaihdekin sen sallii. Ruorissa on mekaaninen "tiltti", joka saattaa mahdollistaa ohjauksen seisoen, mutta sitä ei ole vielä voinut käytännössä kokeilla. Seisontatilaa rajoittaa penkin alla oleva polttoainetankki. Ensimmäinen kesä vesillä näyttää varmasti ne puutteet, jotka tavalla tai toisella on muutettava seuraavan talven aikana.
Donna 28

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Jos nyt jollakulla sattuu olemaan Motor Yacht Society 40 År -juhlajulkaisu, ts. Jubileumsmatrikel 2011, niin siellä on sivulla 113 MY Astrella. Vene on julmetun paljon suurempi kuin Donna, mutta siinä on sen tyyliset katokset, jotka minäkin aion teettää veneeseeni. Minulle tulee tosin paljon pienemmät, mutta onhan venekin pienempi. En tiedä, pystynkö skannaamaan kuvaa siitä. Lähetän sen sitten sellaiselle henkilölle, joka suostuu sen panemaan tänne sivuille. Minä kun olen edelleen sormi suussa näiden kuvajuttujen kanssa.
Tai jos tämä kuva teillä jollakin on, en kiellä sen laittamista tähän jatkoksi. Minulla menee joka tapauksessa jonkin aikaa.
Tonttu-Donna 28

Tonttu-Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Ajatukset sen kun poukkoilee veneen ympärillä. Tuli mieleen, miten hydraalisessa 1-piste ohjauksessa varaohjauksen järjestää
Donna 28

Donna 28

-
Hydrauliikassa tulee olla bypass-venttili, joka päästää sylinterin tarvittaessa vapaasti liikkumaan ja lisäksi peräsinakseli läpi kannen, päähän neliö tms tai kanteen läpivienti-voi olla esim. messinki tulppa messinkikauluksessa jonka läpi varaohjauspinnan peräsinakselin jatke asetetaan (läpivienti toimii samalla laakerina)Donna 28 kirjoitti:Ajatukset sen kun poukkoilee veneen ympärillä. Tuli mieleen, miten hydraalisessa 1-piste ohjauksessa varaohjauksen järjestää![]()
Donna 28
Tai jos mahdollista, niin se pinna voi olla myös kannen alle avotilasta pisaralaudan alta, joko akselin pähän tai em sylinterin kääntövipuun liitettävä (joskus tehnyt)
- Donna 28
Missähän tuollainen bypass -venttiili mahtaa sijaita, siis onko se mukana automaattisesti vai pitääkö se liittää jotenkin hydrauliikka letkuun.
Asiasta toiseen. Tammiset parraslistat olivat ilmestyneet tänään veneeseen. Donnassahan on tammea isot roiskelistat ja nämä parraslistat, lisäksi ikkunoiden listoitus tulee tammesta - ei siis mitään metallilistaa. Veistäjän kevät mennenee näperrellessä, sillä lukuisat yksityiskohdat ovat näpertelyä. Vaikka käytänkin tuota näpertely -sanaa, niin toinen merkitys on "suuritöinen" tai pitkää pinnaa vaativat työt. Ja vielä Nortille; Match II salongin katto ei ollut minulla tiedossa, mutta veneeni katosta tulee samanlainen sisältä päin katsottuna, kaaret ovat tummaa mahonkia ja rimat maalattu valkoiseksi viime talvena. Toivottavasti maalaus pitää pintansa, sillä sitä on hankala paikata. Komea siitä tulee kuitenkin. Valkoinen väri antaa myös valoa salonkiin.
Donna 28

Donna 28

-
- Viesti:
Moro
Mulla on Bypass-valve (ohitus/läpivuoto/oikaisu-venttiili) siellä peräpeilissä tunkin päällä, niin että kun yhden luukun aukaisee niin kädellä pääsee vääntämään oikaisuputken venttiilin auki ja peräsin kääntyy vapaasti pinnasta. Venttiili siis aukaisee oikaisuputken, jolloin öljy kiertää suoraan männän alapuolelta yläpuolelle. Varapinna sijaitsee perähytissä ja on asennetavissa hetkessä vain työntämällä pinna paikalleen ja pudottamalla alas peräsimen yläpäähän, niin varaohjaus on käyttökunnossa.
Näin sen Mach II:n edelliskesänä Vuosnaisissa, oli kyllä aika hulppea ilmestys! Malttamattomana odotan että nähdään "Donna" vesillä!!!
Nortti
Mulla on Bypass-valve (ohitus/läpivuoto/oikaisu-venttiili) siellä peräpeilissä tunkin päällä, niin että kun yhden luukun aukaisee niin kädellä pääsee vääntämään oikaisuputken venttiilin auki ja peräsin kääntyy vapaasti pinnasta. Venttiili siis aukaisee oikaisuputken, jolloin öljy kiertää suoraan männän alapuolelta yläpuolelle. Varapinna sijaitsee perähytissä ja on asennetavissa hetkessä vain työntämällä pinna paikalleen ja pudottamalla alas peräsimen yläpäähän, niin varaohjaus on käyttökunnossa.
Näin sen Mach II:n edelliskesänä Vuosnaisissa, oli kyllä aika hulppea ilmestys! Malttamattomana odotan että nähdään "Donna" vesillä!!!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Donna 28
Niin, odotan minäkin. Onneksi voin välillä tehdäkin jotain. Match II on varmasti mahtava ilmestys. Silloin joskus kauan sitten, ennen kuin ostin Donnan raadon, haaveilin moottorijahdista, siis yli 11,5 m pitkästä veneestä. Match II ylittää joka suhteessa nuo ruotsalaisten moottorijahti vaatimukset. Nyt kun tässä viime vuosina on ollut kaikenlaista, en enää haaveile moottorijahdista sen varsinaisessa merkityksessä, mutta Donnasta olen kyllä tekemässä omanlaistani miniatyyrijahtia oikeastaan mitään muuttamatta ja periaatteessa siihen tyyliin mitään lisäämättä. Täytynee katsoa tarkemmin peräkannen alle asennettua "pumppua", jos sieltä se venttiili löytyisi. Peräsinakseli on jo nyt lähellä kantta ts. kansihelan ja akselin päähän tiputettavalla varrella varaohjuksen pitäisi pystyä helpohkosti järjestämään.
Donna 28
Donna 28

- Veli-Matti
"Mulla on Bypass-valve (ohitus/läpivuoto/oikaisu-venttiili)" - Northling
Mulla on vaan ohitusventtiili...
No, itseasiassa on joitakin hytikkakummajaisia joissa tuota venttiiliä, olkoot se nyt nimeltään mikä on, ei ole ja silloin ainoa mahdollisuus varaohjauksen käyttämiseen on silpaista molemmat letkut poikki ja valuttaa öljyt pilssiin.
Eipä ole Nortti ainoa joka odottaa malttamattoman Donna vesillelaskua - mullakin on survival-pack kokoajan pakattuna ja avoin loma-anomus hyväksyttynä että milloin tulee lähtö paikanpäälle...
Mulla on vaan ohitusventtiili...

No, itseasiassa on joitakin hytikkakummajaisia joissa tuota venttiiliä, olkoot se nyt nimeltään mikä on, ei ole ja silloin ainoa mahdollisuus varaohjauksen käyttämiseen on silpaista molemmat letkut poikki ja valuttaa öljyt pilssiin.
Eipä ole Nortti ainoa joka odottaa malttamattoman Donna vesillelaskua - mullakin on survival-pack kokoajan pakattuna ja avoin loma-anomus hyväksyttynä että milloin tulee lähtö paikanpäälle...

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
Katselin kartasta, missä Vuosnainen on. Se on Kustavissa, ja tunnetaan meriasemastaan.
Ajattelin katsoa pelkästä mielenkiinnosta, missä se Nortti mm. purjehtii Ottilainallaan,
Netissä on tullut pyhät viihdyttyä, sattuipa Veli-Matin paatin nostokin You Tubesta -silmään,
Massey Ferguson näytti vetävän traileria. Että tätä rauhaa
Donna 28
Ajattelin katsoa pelkästä mielenkiinnosta, missä se Nortti mm. purjehtii Ottilainallaan,
Netissä on tullut pyhät viihdyttyä, sattuipa Veli-Matin paatin nostokin You Tubesta -silmään,
Massey Ferguson näytti vetävän traileria. Että tätä rauhaa

Donna 28

- Veli-Matti
Kyllä se vetotraktori oli ainakin livenä paikanpäällä neliveto Zetori jos nyt sitten joku NSA tai CIA ei ole ameriiikkalaisten kansalliseen turvalllisuuteen vaihtanut rattorin kylkeen logoja...
))

Veli-Matti
- Donna 28
Ilmi selvä Massikka. Minä kyllä tunnen setorin, se on sellainen kirkkaanvihreä ja sanoo tästäkö, tästäkö. Sitä paitsi setori ei jaksa vetää noin isoa venettä, mutta kyllä se mopon jättää mennen tullen tasasella.
No, saattaa olla niin, etten tunne nykyisiä traktoreita, jos ne ovat varsinkin NKVD:n, GPU:n, KGP:n tai jonkun muun erityisessä suojeluksessa.
. Suomettumisen nimissä tämä ei ole poliittinen kannanotto.
Donna 28

No, saattaa olla niin, etten tunne nykyisiä traktoreita, jos ne ovat varsinkin NKVD:n, GPU:n, KGP:n tai jonkun muun erityisessä suojeluksessa.

Donna 28

- Donna 28
Niin minä taas mieleni pahoitin. Sain Puupaatti 4/2013 kalenterit tänään, paninpa ne myös maksuun. Huomenna kierrän Pakkasukko kierroksen ja jaan kalenterit, niille joille sen lupasin. Minua hämmästyttää ja kummastuttaa se, että kalenterissa on kaikki kesäkuukaudet ns. purjehtuskuukausia, siis kesä, heinä elo ja syys. Eikä se vielä mitään kansilehdet etukansi ja takakansi molemmin puolin ovat purjeveneitä täynnä. Eikö riitä, että meillä on lehti nimeltä PuuVene, jossa varsinkin tämä purjehduksellinen puoli lehdestä lehteen täyttyy puuveneillä, jotka ovat kuutosia, viispuolikkaita, jne - tosin puuveneitä. Niin ja sitten kevytveneistä se kolmella hengellä purjehdittava, en nyt viitsi mainostaa enenpää. No olihan siellä Ogun vene ja muutama muu, mutta jotenkin tasapuolisuus pakkaa näköjään unohtumaan kokonaan. Niin, että siitä minä mieleni pahoitin.
Kunhan nyt jorisen ajankulukseni.
Donna 28
Kunhan nyt jorisen ajankulukseni.
Donna 28

- Donna 28
Menin minäkin siihen aikaan nukkumaan kun kaikki muutkin paukuttelijat - tosin minä yritän paukutella Porlilaisten Marssin alkutahteja hieman "tuoksahtavin" paukuin. Olen nyt ollut hereillä 4 -tuntia ja on niin hiljaista. Olen katsellut palstan kirjoittajien eri linkkejä, blogeja jne, suomeksi sanottuna olen nauttinut vuoden ensimmäisen päivän aamusta.
Olen viime aikoina fundeerannut Donnan olematonta näkyvyyttä taakse. Salongin ikkunat kun jätin vanhan mallin mukaisesti teettämättä eikä ovien peileissäkään ole lasia. Perämiehen paikka kun on noin 5 m perästä - persauksen - takana on salongin laipio ilman ainuttakaan ikkunaa. Jos salongin ovet ovat auki, silloin on mahdollisuus katsoa läpi, mutta aika kapea sektori sekin on. Peruutuspeilit veneeseen tulee joka tapauksessa, mutta etäisyyttä voisi katsoa jostakin ruudusta. Noin tunti sitten löysin peruutuskameran, joka yllätys -
yllätys, oli Bilteman tuote, hintaa oli karvan yli 100 ja kuvaruutuakin löytyi, kamerasta puhuttiin, että se olisi vesitiivis, sitä onko 3,5 tuuman näyttökin, ei sanottu. Siinä mainoksessa kehuttiin, että siihen saa apuviivat etäisyyden arvioinnin parantamiseksi. Hyvää sekin, sillä minä apukoululainen tarvitsen aina selvät rajat, missä liikutaan.
Onkohan tällaisiin vehkeisiin muunlaisia käyttökokemuksia kuin piipittävät tutkat meidän pakettiautoissamme.
Donna 28
Olen viime aikoina fundeerannut Donnan olematonta näkyvyyttä taakse. Salongin ikkunat kun jätin vanhan mallin mukaisesti teettämättä eikä ovien peileissäkään ole lasia. Perämiehen paikka kun on noin 5 m perästä - persauksen - takana on salongin laipio ilman ainuttakaan ikkunaa. Jos salongin ovet ovat auki, silloin on mahdollisuus katsoa läpi, mutta aika kapea sektori sekin on. Peruutuspeilit veneeseen tulee joka tapauksessa, mutta etäisyyttä voisi katsoa jostakin ruudusta. Noin tunti sitten löysin peruutuskameran, joka yllätys -
yllätys, oli Bilteman tuote, hintaa oli karvan yli 100 ja kuvaruutuakin löytyi, kamerasta puhuttiin, että se olisi vesitiivis, sitä onko 3,5 tuuman näyttökin, ei sanottu. Siinä mainoksessa kehuttiin, että siihen saa apuviivat etäisyyden arvioinnin parantamiseksi. Hyvää sekin, sillä minä apukoululainen tarvitsen aina selvät rajat, missä liikutaan.
Onkohan tällaisiin vehkeisiin muunlaisia käyttökokemuksia kuin piipittävät tutkat meidän pakettiautoissamme.
Donna 28

- Donna 28
Tämä on ennakkoilmoitus, että sellainen mahdollisuus on, että Veli-Matti saa ensi kesänä käyttää sen avoimen loma-anomuksensa ja ottaa sen surival packinsa käyttöön. Jos mies suunnittelee tulevan perikuntansa kanssa lähtöä ajamaan Oulun liepeiltä Affenanmaalle ja tulevansa takaisin Ruotsin puolta, niin se tekee maileissa ainakin 1200. Serkkupoikani Jyrki
ajeli toissa kesänä Päijänteeltä Petäjäveden kumikanavan kautta Kallavedelle, pyöriskeli sieltä Puumalaan, Ristiinaan ja palasi hieman eri reittä takaisin Petäjäveden kumikanavalla
Kymijoen valuma-alueelle ja MS Annan kotisatamaan Korpilahden Putkilahdelle. Matkaa tälle reissulle tuli muistaakseni 1620 mailia. Tällä varoitan vain Veli-Mattia siitä, että aikaa kului kaksi ja puoli kuukautta leppoisasti noiden mailien ajamiseen. Kesälomasi on siis helppo päättää, aloitat sen kesäkuun alussa ja päätät siihen, kun lapsen lapset menevät kouluun
. Meinasi varsinainen asia unohtua, siis kun lapsen lapset ovat papan kanssa yhdessä menneet koulutietä kouluun, voit seuraavana päivänä ottaa sen pakkisi ja tulla - niin kuin aikojen alussa sovittiin - Donnan vesillelaskuun ja "neitsyt purjehtukseen" mukaan. Tämän pitäisi tapahtua toukokuussa, koska lähdet kesäkuun alussa Affenanmaalle, mutta kun tiedän kaikki vesillelaskua koskevat kiireet
, niin tule vasta elokuussa, kun koulut ovat alkaneet. On rauhallisempaa vesillä, kun kaikki turistit ovat lopettaneet kaahauksen ( jota he veneilyksi nimittävät )ja silloin pakkisi ei ole tarpeeton, sillä surival -taitoja tarvitaan enemmän, koska lomakylät ovat jo sulkeneet tarjontansa.
Ilmoitan loma-anomukseen liitettävät päivät - varaa nyt viikko vähintäin - sitten lähempänä erikseen. Toivon, että Donna on jo vesille laskettu sitä ennen, aikoja sitten.
Donna 28
ajeli toissa kesänä Päijänteeltä Petäjäveden kumikanavan kautta Kallavedelle, pyöriskeli sieltä Puumalaan, Ristiinaan ja palasi hieman eri reittä takaisin Petäjäveden kumikanavalla
Kymijoen valuma-alueelle ja MS Annan kotisatamaan Korpilahden Putkilahdelle. Matkaa tälle reissulle tuli muistaakseni 1620 mailia. Tällä varoitan vain Veli-Mattia siitä, että aikaa kului kaksi ja puoli kuukautta leppoisasti noiden mailien ajamiseen. Kesälomasi on siis helppo päättää, aloitat sen kesäkuun alussa ja päätät siihen, kun lapsen lapset menevät kouluun

Donna 28