Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Syys 2009 20:30
http://kuvablogi.com/nayta/2145318/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvassa näkyvän kansipollarin kanssa meinasi käydä haveri eilisehtoolla kun olimme kiinnittymässä suojasataman laituriin. Perä oli jo kunnolla kiinni ja kiristelin keulaköyttä sopivaksi kun se kiersi kokkapuun (siis steevin) väärälle puolen. Vempautin sitä pienellä ranneliikkeellä kauempaa ja se perhana pomppasikin kokonaan irti pollarista. Vajaa 6 tonninen rohjo pyörähti salamana tuulen ja jäi peräköyden varaan perä vastaiselle. Satamassa oli melkeinpä sentilleen tilaa veneen kääntyä keulan törmäämättä aallonmurtajaan. Sain kuitenkin ajettua Dejah Thoriksen köyden varassa takaisin oikeaan asemaan mutta kyllä se melkoista salijastamista oli kovassa tuulessa
Eli jos teillä on tuommoisia kansipollareita, niin kuin varsinkin monessa Suomenlahden rannoilla veistetyssä fiskarissa näkyy olevan, niin laittakaa nihin ihmeessä jokin poikkipuola estämään köyden irtoamista. Mullakin on ne 20mm messinkitangon pätkät olleet työkalupakissa jo vesillelaskusta asti mutta ei ole ehtinyt porata pollareihin reikiä niille - mutta eiköhän huomenna löydy aikaa...
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Loka 2009 19:56
Siinäpä se traileri pikkuhiljaa valmistuu, tahtoo vaan olla lyhyitä nuo päivät tähän aikaan vuodesta kun töiden ja ruokailun jälkeen menee pihalla hitsailemaan. Tänään sain leikkattua ja hitsattua sivutuet akselin päälle. Sivutuista tuli vaan 25cm liian pitkät mutta pitkän kanssa pärjää aina...
http://kuvablogi.com/nayta/2286286/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 01 Loka 2009 20:02
Tuo kuvan mukainen veneily on tosi ekolokista, hjuva Matti

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Loka 2009 06:39
Juu, se on aivan eri tason "muskeliveneilyä" kuin joku kajakin melominen - 4-5 mailin päivälegi kasvattaa rintakarvoja kummasti - varsinkin tähän aikaan vuodesta

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Loka 2009 20:37
Tänään sain hitsattua ja maalattua viimeiste saumat traileriin.
Etutukihan siitä jää pakostakin puuttumaan tässä vaiheessa kun ei ole venettä päällä mihin sen mitoittaa mutta eiköhän yhdistelmä nyt kerran tule rannasta kotio ilman sitä tukeakin. Tai sitten teen osat kotona "sinnepäin" ja hitsailen satamassa paikoilleen - jos satamasta löytyy 16A sulakkeen takana oleva pistoke...
Jotenkin ei vaan malttaisi ottaa venettä vedestä - mieli palaisi vielä kerran kunnon jahtireissulle karikoille mutta nuo ()/(%/&¤%#E&F)/&¤)&/R%/#¤ työasiat painaa päälle 8\
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Loka 2009 20:59
Kettu sentään, tuli otettua kuviakin uudesta trailerista mutta kamerassa joku mättää eikä se suostu siirtämään kuvia koneelle...
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 11 Loka 2009 21:45
Täsä kuva

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Loka 2009 16:09
Jano höh, kaikkia se tuo ainuri kehtaa...
http://kuvablogi.com/nayta/2306786/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaksi punaiseksi pohjamaalattua pulikkaa aisan päällä on trailerille "ajoohjarien" kiinnitysraudat, varsinaiset ohjarit on vielä metallimyynnissä... Eli eipä se ollutkaan niin valmis kuin eilen kirjoittelin...
Ohjarit on 60mm putkea ja niiden päälle tulee rullaksi 75mm viemäriputki
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 13 Loka 2009 13:15
Luotat näemmä yksiakseliratkaisuun, renkaat sentään paripyörät. Mutta jos se laakeri kajahtaa, palaa, sauhuaa ilmoille niin olisi se toinen akseli ja pyöräpari vähän turvana, vai
mistä tienvarsikaadosta kirjoitit vähän aiemmin.
Donna 28
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 13 Loka 2009 15:30
Niin, tuossa Ainurin kuvaversiossa on sentään nuo päätypyörät tralerin sivuttaissiirtoon, näemmä. Taitaa olla vähän sellainen hifistelijän kärry?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Loka 2009 16:30
Juu, luotan ehdottomasti yksiakseliseen ratkaisuun mutta tuo Ainurin kuva on jostain muusta trailerista kuin mun.
Akselin leimattu kantavuus 18 t, kantavuutta/napa 4850kg/25km/h ja konepajan arvoisan DI:n laskelmien mukaan 6,5m akseli-vetosilmulmukka välillä kestäisi kuormitusta keskellä aisaa olla reilut 4 tonnia. Tähän DI:n laskelmaan en tosin hevillä usko kun aisa on vain 120x120x12mm putkipalkkia josta mun maalaisjärki sanoo että parikin tonnia on jo paljon tuommoiselle peltiputkelle - oiskohan ollut laskimen nappulat sekaisin?
Onhan se vähän jämerän puoleinen mutta mistäpä sen tietää mitä kaikkea sillä joutuu loppujenlopuksi vetelemään?
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 13 Loka 2009 23:34
Veli-Matti kirjoitti:Juu, luotan ehdottomasti yksiakseliseen ratkaisuun mutta tuo Ainurin kuva on jostain muusta trailerista kuin mun.
Se on läntisen naapurivaltion sateelliittikuva Veli-Matin takapihalta...

-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 17 Loka 2009 19:59
Mitäs V-M:llä on suunnitteilla tuohon vetoaisan etupäähän?
Tuleeko säädettävä tukijalka / pyörä vai puusta pölkky alle...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2009 21:25
Kyllä siihen tuli tänään hitsattua säädettävä tukijalka. Alapäähän tuli 8-kulmainen hiukan reunoiltaan taivutettu 6 mm levynpalanen.
Voipi olla että siihen kiinnikkeeseen tulee värkättyä jonkinsortin nokkapyörä koska mun tontti on sen verran ahdas että lopullinen sijoituspaikka siellä on vielä epäselvä. Tai paremminkin kansihenkilö ei ole määrännyt telakointipaikkaa...
-
simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 12:16
Tähän DI:n laskelmaan en tosin hevillä usko kun aisa on vain 120x120x12mm putkipalkkia josta mun maalaisjärki sanoo että parikin tonnia on jo paljon tuommoiselle peltiputkelle - oiskohan ollut laskimen nappulat sekaisin?
se sun palkkis taipuu parilla tonnilla keskeltä kuomitettuna 72mm, hieman korkeampi palkki 200x120mm taipuisi enää 22mm.
Mun traileri on tehty HEB200 leveälaippa I-palkista, samoilla ehdoilla se taipuisi 9,5mm, ja sen kuvathan löytyvät
täältä

Viimeksi muokannut
simo, 20 Loka 2009 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal