Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Northling
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Touko 2013 10:30

Moro Donna

Ota pieni loma projektista (jos pystyt). Sitten taas jaksaa tsempata. Olemme hengessä mukana. Vene valmistuu sitten kun on valmis...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Touko 2013 22:56

Helpommin sanottu kuin tehty, Nortti.
Tosiasiassa olen hidastanut tekemisen tahtia jo työssäni alkaneen sesonginkin vuoksi. Kyljet ja kannen lakkaan tämän kevätkesän aikana samaten kaikki sisäosat joita ei ole käsitelty, todennäköisesti vene ei kuitenkaan ui tänä kesänä ja jos sattuisi niin onnellisesti käymään, niin elo-syyskuussa - parisen viikkoa - ainakin toivon niin.
Veneen historiasta ilmeni vielä huhu puhetta kahdelta eri suunnalta, että vene olisi tehty Kultaranta II piirrustusten mukaan.
Rohkenin sitä epäillä aikaisemmalle omistajalle ja hän korjasi sanomaansa "vahvistamattomien tietojen mukaan".
Veneen pituus täsmää ja jotenkin muutenkin muodot, mutta mielestäni leveys ei, sillä Kultaranta II ainkakin Merimuseon mittojen mukaan on vain 190 cm leveä ja minun veneeni noin 205 tai 210 cm riippuen asennettavasta parraslistasta.
Toisekseen, jos vene on Kultarannan II sukua, niin tuulailasiratkaisuni on toinen, koska Kultarannassa oli salonkia huomattavasti korkeampi tuulilasi ja se oli kolme osainen. Vähän vaikea on arvuutella todellisuutta. Yrityksistäni huolimatta en ole saanut salaperäisen Väänäsen perikunnan nimiä tietooni. Tämä perikunta on edellinen omistaja ja Väänänen on se henkilö, joka on tuonut Donnan Turusta Päijänteelle. Mainittakoon vielä, että tämän salaperäisen Väänäsen perikunnan jälkiä selvittelee nyt useampikin henkilö Jyväskylän suunnalla itseni lisäksi. Veneen oikea nimikin on ilmeisesti tämän V-avaimen takana.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 13 Touko 2013 12:52

Kultaranta II:n salonki on aika erilainen, mutta pitkä ja melko tasainen keulakansi tuo kyllä sinun veneesi mieleen.
- Pohjalla on paremmin -

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Touko 2013 23:16

Olen pari kertaa nähnyt Kotkan Merimuseon venehallissa Kultaranta II:n. Venehän ei ole näytillä siellä varsinaisessa venehallissa, vaan siinä jumalattoman pitkän luiskan alla, jonne voi päästää vain museon puuseppä.Ylärakenteet ovat aivan erilaiset, mistään minun vanhoista kuvistanikaan ei löydy sellaisia rakenteita ei salongin eikä tuulilasin osalta, mutta rungon sivulinja, se on aika lailla sama, mutta niinhän on melkein kaikissa salonkiveneissä, jotka eivät ole Petterssoneja. Mutta tämä minun lähteeni pani suunsa suppuun, kun rohkenin epäillä hänen sanojaan. Muusikot varsinkin vanhenmmat sellaiset kun ovat määrätyllä tavalla oman arvonsa tuntevia, eikä heitä tai heidän sanomisiaan pitäisi laittaa ehdolle. Minun pitänee lähteä käymään Jyväskylässä tavoittamaan tätä TK:ta, jotta asiassa pääsisin eteen päin.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Touko 2013 18:51

Donna oli -80 -luvun alussa Donna. Risteilijä Ilmarisen uppoamisesta hengissä selvinnyt Juhani Väänänen toi veneen n. vuonna 80 Kotkasta Keljonlahdelle nykyiseen Jyväskylään. Vene oli jo tuolloin kuidutettu, siis Kotkassa. Edesmeenneen Juhani Väänäsen poika Matti Väänänen sanoi veneen tuodun Kotkasta ja Keljonlahdella rautatievaunusta nostetun nippunosturilla veteen vuonna 80. Juhani Väänäsen elämäntyö oli VR:n palveluksessa, hän toimi Jämsän radan tunneli-insinöörinä.
Rautatieyhteyksien kautta hän sai Kotkasta vihjeen veneestä, vihjeen antajina olivat Kalle ja Aili Kahila. Kallen sanotaan hukkuneen Kotkan edustalla kalareissulla vävynsä kanssa ja Ailikin jo tuolloin vanha ihminen, on myös todennäköisesti kuollut. Matti Väänänen lupasi etsiä kuvia minulle tuosta heidän veneestään, sillä hän muistelee sellaisia otetun ja hänelläkin niitä olevan.
Siis puusta pitkään en ole päässyt historiaselvityksessäni.
Sen verran on tähän lisättävä. Kysyin Matti Väänäseltä, oliko veneessä messinkiset/pronssiset helat vai kromatut/niklatut. Hän vastasi veneessä olleen messinkiset helat ja ainakin keulasteevin suojan pronssisen. Kun kysyin lasitukista, hän vastasi, ettei hänen mieleensä ollut jäänyt mitään niistä. Sen sijaan veneen koneena oli ollut kuorma-auton 6 -sylinterinen bensiinikone, joka oli vaihdettu sittemmin Volvon bensa/petroolikoneeseen. Veneen vauhti oli tippunut tämän toimenpiteen jälkeen alle puoleen kuorma-auton moottorista, mutta myös polttoainekulut lähes neljännekseen. Puolensa kummallakin.
Mikäli saan noita kuvia tuolta ajalta, on niiden perusteella lähdettävä katsomaan Merimuseon ja Kymenlaakson Maakuntamuseon venepiirrustus kokoelmia, sillä noita Kahiloiden jälkeläisiä lienee todella vaikea tavoittaa, ellei nyt joku lukijoista sattuisi olemaan Kotkan Kahiloiden sukua.

Donna 28 8o

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Touko 2013 18:00

Kahiloita tuntuu olevan Kotkassa ja sen lähiympäristössä reilusti, onpa kuuluisammasta päästä eräs Heikkikin Kotkasta kotoisin. Puhelinnumeroita olen näille Kahiloille selvitellyt, aion soittaa ne kaikki läpi joku päivä. Myös Kymenlaakson Maakuntamuseoon täytyy mennä katsomaan venepiirrustuksia, joita mallinnusprojekti joku vuosi sitten sai aikaan.
Todennäköisesti myös Seppälöiden sukua täytyy häiritä, mutta vasta sitten, mikäli Kahiloista ja maakuntamuseosta ei
saa mitään irti.
Asiasta toiseen, kun nyt näytää siltä, että vene ei ui tänä kesänä, olen katsellut noita vuokravenhoja, sillä lomani aion pitää ja pari viikkoa siitä vesillä olla. Savonlinnassa tuntuu olevan sellainen keskittymä, mistä veneen saisi aika edullisesti vuokrattua, kun ei ole turhan ranttu. Mereltä se on lähes toivotonta, saada siis sellaista, jossa olisi katto päällä ja olisi vaatimaton moottorivene.
Huomasin MeriViaporin ilmoittautumiset alkaneen. On kuin puukkoa haavassa pyörittelisi. 8\ Kaipa sekin aika tulee joskus minullekin. ->

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 20 Touko 2013 21:54

Etkös sie kehuskellu purjehtineeskin aikoinas pitkin pyhäjärveä? Minulta saat sulkaveneen saimaalle lainaks ! ;-)
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Touko 2013 23:19

Ei se sulkavenekään hassummalta ajatukselta tuntusi. Vuokrasin viikolle 32 ts. 12.8 alkavalle viikolle Savonlinnasta Veijarin Vuoravenhosta, silloin alkaa vaimolla myös loma, niin eiköhän me nyt alkuun päästä sitenkin, serkkuni Jyrki sanoi tämän tänään kuulessaan tulevansa S-linnaan silloin, niin eiköhän se siitä sitten. Muuten tarjouksesi kyllä kiinnostaa. Jaska :)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Touko 2013 22:00

Sekö näyttää nyt siltä että Donna ei ole vesillä tämän suven aikana?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Touko 2013 21:24

Siltä se näyttää, ellei ihmeitä tapahdu. En ole oikein tapuvainen ihmeen tapahtumiseen. Ei kai se yksi suvi enää pahaa tee, kun noita on ollut ja niihinkin on tottunut.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Kesä 2013 21:10

Työ jatkuu syksyllä. Kyllästystä jatkettaneen allekirjoittaneen toimesta sisäpuolelta heinäkuussa. Ehkä myös jatkan lakkausta. Etäisyyden otto vuosia jatkuneeseen projektiin on antanut uutta uskoa tulevaisuudesta - siis ensi vuoden kesästä.
Palstaani seuranneille ja projektiani tukeneille haluan toivottaa veneilyllistä Juhannusta maltilla !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Elo 2013 18:32

En ole kyllästänyt, enkä tehnyt mitään muutenkaan veneeni suhteen. Olen tehnyt kotona remonttia, kun en jaksanut kuunnella armaan jatkuvaa naputusta rempallaan olevista paikoista ja tärkeysjärjestyksestä. Että silleen. vielä viikko pitäisi puurtaa niin töissä kuin kotonakin, niin alkaisi intensiivi viikko jossain Savonlinnan pohjoispuolella todennäköisesti. Voihan olla toki niinkin, että serkkuni Jyrkin vihjeet vievät etelän suuntaan S-linnasta.
Asiasta toiseen Kopun itse oikeutettu kommodoori, täälläkin suhteellisen aktiivisesti silloin tällöin kirjoitteleva Nikom,
järjestelee seuraavaa Puuveneen Vuoksi -tapahtumaa Partakosekella Savitaipaleelle, näin olen antanut itselleni kerrottoa. Onnea ja menestystä hänen tehtävälleen !!!

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 05 Elo 2013 15:23

Sitä tarvitaan, nimittäin onnea ja menestystä alkaen siitä etä pitäis 10 veneen laituriin ängetä 20 - 30 venettä ;-)
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Elo 2013 15:57

Moro

Mahtuuhan niitä kun ängetään :)
Kuva

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 05 Elo 2013 22:53

Niinno itte ymmärrän kyllä että paikat on tiukilla ja näin mutta sitä en perkule ymmärrä että 11 aikaan kun ollaaan jo nukkumassa Joku rupeaa siirtelemään suun paatin köysiä! Mene ihmettelemään kantäkille niin nää selittää että siihen 50cm väliin mahtuu viellä heidän paatti. (ja tähän kaikki kirous etc. mitä silloin pääsi)
Ja sen jälkeen fiilarit naukui koko ajan.. Niin ja ei sitä lämppäriä voinut pistää päälle se olis perhana pollatanu reiän toisen kylkeen.
E mare libertas

Vastaa Viestiin