Venenäyttelyssä pojat heittivät kysymyksen, mistä Donnan nimen perässä oleva 28 johtuu, ajatuksena heillä oli sen olevan veneen pituuden. Veneen pituudesta ei ole kysymys, vaan minulle myyjän ilmoittamasta veneen teko-tai valmistumisvuodesta.

20 -luvun loppua ja 30 -luvun alkua puoltaa muutamat osat, kuten ratin (jonkin mielestä ruorin) näkyvät osat ja merkinnät niissä. Veneen mitat ovat 9 m pituutta, siis vajaat 30 - jalkaa ja leveys n 2,35 m parraslistan renasta reunaan hätäisesti mitattuna. Levein kohta on oletetun tuulilasin kohdalla, joka on keulan kärjestä n. 3,40 m päässä. Tilat ovat mitoitettu ohjaamossa ja salongissa sen aikaisille ihmisille, ettei meikäläisen mittainen mies
ole oikein kotonaan, sillä ahdasta on. Salongin korkeus on 145 cm ja "tuulilasin" takana ohjaamossa 105 cm pituutta, mitattuna salongin seinästä olettamaani tuulilasin paikkaan. Tiloja on kasvatettava jollakin tavalla, sillä veneestä en aio tehdä mitään näyttelyesinettä, vaan käyttöä varten. Toki säilytän kaikki detaljit sellaisena kuin oletan niiden alun alkaen olleen. Niin salongin korkeutta kuin pituuttakin tulen lisäämään, vaikkakin pituuden lisäys tapahtuu takana olevan avotilan kustannuksella, samoin keulakannen pituudesta häviää
muutama sentti, jotta mahdun menemään ratin taakse paremmin. Ratista mainittakoon detalji, se on pakettiautomaisesti vain hieman kallistettu, mutta se kääntyy pystyasentoon "napista" painamalla

Sen tarkoituksena on ollut ja on edelleen helpottaa ruorimiehen menemistä paikalleen. Päällimmäisinä ajatuksena ovat nyt vielä pohjan laudoitus, moottoripukki moottori ja akselisto, jotka joka tapauksessa laitan itse paikoilleen alkuperäisten hankintojeni mukaisesti

Toinen asia on, muuttuuko vene vieläkin alkuperäisemmäksi mahdollisine sivuventtiilimoottoreineen joskus 10-vuoden päässä häämöttävässä seuraavassa remonttivaiheessa, jolloin "eläkeläisenä" aikaa on mihin vain, toivottavasti
Donna 28