Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Helmi 2010 21:26

Katselin päiväkirjasta, jossa on nyt sivuja 34 kpl, milloin projekti alkoi. Päivä oli 4.4.2007 :))
Siitä tuntuu olevan iäisyys. 8} Projektin nimeksi olin tuolloin valinnut The Spirit of Bella Donna. Jukka Smura Juankoskelta, joka antoi vihjeen veneestä, kysyi silloin, mikä on veneen nimi ja kun kehuskelin sen kauniita muotoja, hän sanoi Bella Donna. Donna on alkuperäinen nimi. Minä kun en tyytynyt Jukan antamaan nimeen, niin lisäsin komeimman Haapasaaren edustalla näkemäni risteilijän nimen etuosan siihen lisäksi. Risteilija oli nimeltään The Spirit of Scottland. Nimi asiaa olen pohtinut tässä viime aikoina, sillä Donna -nimisiä veneitä on maistraatin tietojen mukaan 168 kpl Suomen reksiterissä, niin jotenkinhan siitä laumasta pitäisi erottua !!! Uutta nimeä en anna muuten kuin etu- tai jälkiliitteetteellä. Vaimon nimenkin liittäminen tuntuu jotenkin kornilta, vaikka hänkin liittyi sukuuni vasta joku aika sitten nimeltään, kun hän vaihtoi tyttönimensä ja minun sukunimi yhdistelmän pelkästään minun sukunimeeni.
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Helmi 2010 08:37

Nyt on taas selvinnyt sukututkimuksessa, että nimi Donna ei ole alkuperäinen. Sen ovat nuoret herrat, 3-omistajaa 70 -80 -luvuilta vaihtaneet omien nimiensä yhdistelmäksi ostaessaan veneen, se oli silloin heillä Koselo nimeltään :) . Alkuperäisen nimen puuttuessa saa olla toistaiseksi minun nimissäni Donna, tosin jos alkuperäistä nimeä ei löydy, voin minäkin liittää nimeen jotain kuvaavaa. Kaksi omistajaa ennen minua on sitä Donnaksi nimittänyt, kunnioitan heidän näkemystään vielä !!! . Tosin nykyisen käyttöveneenikin nimi Koitto selvisi minulle vasta n. 5 -vuotta sitten, kun veneen rakennuttajan vaimo sanoi Haapasaaren laiturilla "sehän on meidän vanha Koitto". Sen jälkeen oli heidän kesäpaikassaan jälleennäkemisen iloa ja hyvät kahvikekkerit.
Jos vuosien saatossa alkuperäinen nimi löytyy, vaihdan sen välittömästi sen mukaiseksi,
sillä sen verran taikauskoinen olen, ettei veneen nimeä saisi periaatteessa oleellisesti muuttaa. :P ;-)
olemme tehneet palveluksessani olevan puusepän kanssa venettä nyt miltei yhtäjaksoisesti 2 -viikkoa, muutamaa pientä työpyräystä lukuunottamatta.
Asentaja puuseppänikin sanoi eilen aamulla, että ajatukset ovat lähteneet pyörimään enemmän veneen ympärillä kuin työasioiden, kaksi seuraavaa menneneekin sitten puhtaasti leipätöiden merkeissä, mutta nykyisestä tilanteesta on jo hyvä jatkaa. Polttoöljyä tämä "vapaa" on ainoastaan kuluttanut, ei niinkään miehiä :-) :-)
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Helmi 2010 15:52

Tänään iski taas paholainen minun veneprojektiini. Päältä päin niin hyvältä näyttäneet moottoripukin parruista toinen osoittautuikin lahoksi ja mikä pahinta tavaraa ei löytynyt Puumerkistä pätkääkään, jotta olisi voinut rueta vaihto-operaatioon. Risuja ja tikkuja kyllä löytyi. ;-) lupasivat ensi viikolla soittaa tuleeko 75x150 parrua 3 m pätkää. Kunnollista kakkosnelostakaan ei löytynyt, sellaista huokoista kylläkin, jota en kelpuuttanut. :-). Mitähän vielä löytyneekään lahoa - ei se hallissa ole lahonnut. !!!
Tosin Donnan tyyrpuurin sivu on ilmeisesti jossain säilytysvaiheessa saanut kosteutta enemmänkin, koska tämä puoli on ollut koko ajan huomattavasti huonommassa kunnossa kuin paarpuuri, jossa muuten on tämän veneen ruoripaikka. Se pysyykin siinä.
Donna 28 :)

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Helmi 2010 19:56

Nooh xituittais se enempi ku olisit myöhemmin huomannut asian ;-)
E mare libertas

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Helmi 2010 11:35

Totta puhut Mooses-Ande.
Asiasta toiseen. Miten pitäisi hyttien tuuletus järjestää, niin että se pelaisi myös "rallien"
alla, siis kaari ja lautatasolla. Sieltähän se paha haju alkaa, joka voimistuu vuosi vuodelta. Se on lahoa, mutta miten sen voi osaltaan estää tuletuksella. Periaate lienee se, että sinne johdetaan raikasta ilmaa ja se sitten imetään jotenkin sieltä pois. Nimierkillä
"haiset taas veneelle". 8} 8-|
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Helmi 2010 13:57

Tänä aamuna tuli tehtyä Donnan suhteen kauas kantoisia päätöksiä. |+| Siis laudoitan
pohjan mädät, uusin peräpeilin alaosan, uusin moottoripukin niiltä osin kuin se on lahonnut, laitan moottorin ja akseliston paikoilleen rautoineen sekä peräsimineen sekä kyllästän koko rungon. Toukokuun alussa vien veneen Kotkaan VS-veistoveneen Veijo Sorvarin huomiin. Edellytän, että vene lasketaan vesille heinäkuun puolessa välissä ajokunnossa ja että siellä on salongissa mahdollisuus yöpyä 2 eri punkassa. Työt rajoittuvat tämän jälkeen vähän samaan kuin Tevisullakin projektissa Japen kanssa. Lakkauksen teen siellä itse, samoin laitan hydraalisen ohjauksen. Vene nostetaan syksyllä Kotkaan Vs Veistoveneen tiloihin, jossa sen sisäosat tehdään asuttaviksi seuraavan talven aikana. !!!
Näin sen sovin Veijon kanssa aamulla puhelimessa (tosin Veijo oli Tallinnassa ja tarkempi neuvottelu asiasta ensi viikon lopuilla). Kolme talvea firman tiloissa on
ollut tosi rasittavaa 8\ Tiloja olisi tarvinnut jo moneen kertaan leipätöitä varten - tuli siis siinä suhteessa mitta täyteen. Tosin harkinnassahan tämä on ollut jo viime syksystä lähtien. 8}

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Helmi 2010 10:22

Ehkä olin eilen vähän hätäinen, en yleensä jahkaa, vaan teen päätökset nopeasti menee syteen tai saveen, mutta ensi viikolla olen viisaampi kun veistäjä tulee Tallinnan mökiltään pois ja njeuvotellaan ja njeuvotellaan. Oletteko muuten huomanneet eestiläisissä sellaista "itkevänoloista" puhetyyliä, aksentti on siis sellainen. 8}
niitä kun alkaa olla täällä Ruuhkasuomessa ihan tarpeeksi joka työmaalla, niin ei ole voinut välttyä joutumasta tekemisiin heidän kanssaan (ei minulla heitä vastaan mitään ole, eivät ole vieneet minun töitäni vielä...). Sanottakoon vielä ettei veistäjä Veijo suomalaisena puhu kuvailemallani tavalla. !!! !!!
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Helmi 2010 13:02

Venenäyttelyssä pojat heittivät kysymyksen, mistä Donnan nimen perässä oleva 28 johtuu, ajatuksena heillä oli sen olevan veneen pituuden. Veneen pituudesta ei ole kysymys, vaan minulle myyjän ilmoittamasta veneen teko-tai valmistumisvuodesta. ??? 20 -luvun loppua ja 30 -luvun alkua puoltaa muutamat osat, kuten ratin (jonkin mielestä ruorin) näkyvät osat ja merkinnät niissä. Veneen mitat ovat 9 m pituutta, siis vajaat 30 - jalkaa ja leveys n 2,35 m parraslistan renasta reunaan hätäisesti mitattuna. Levein kohta on oletetun tuulilasin kohdalla, joka on keulan kärjestä n. 3,40 m päässä. Tilat ovat mitoitettu ohjaamossa ja salongissa sen aikaisille ihmisille, ettei meikäläisen mittainen mies
ole oikein kotonaan, sillä ahdasta on. Salongin korkeus on 145 cm ja "tuulilasin" takana ohjaamossa 105 cm pituutta, mitattuna salongin seinästä olettamaani tuulilasin paikkaan. Tiloja on kasvatettava jollakin tavalla, sillä veneestä en aio tehdä mitään näyttelyesinettä, vaan käyttöä varten. Toki säilytän kaikki detaljit sellaisena kuin oletan niiden alun alkaen olleen. Niin salongin korkeutta kuin pituuttakin tulen lisäämään, vaikkakin pituuden lisäys tapahtuu takana olevan avotilan kustannuksella, samoin keulakannen pituudesta häviää
muutama sentti, jotta mahdun menemään ratin taakse paremmin. Ratista mainittakoon detalji, se on pakettiautomaisesti vain hieman kallistettu, mutta se kääntyy pystyasentoon "napista" painamalla 8o Sen tarkoituksena on ollut ja on edelleen helpottaa ruorimiehen menemistä paikalleen. Päällimmäisinä ajatuksena ovat nyt vielä pohjan laudoitus, moottoripukki moottori ja akselisto, jotka joka tapauksessa laitan itse paikoilleen alkuperäisten hankintojeni mukaisesti !!! Toinen asia on, muuttuuko vene vieläkin alkuperäisemmäksi mahdollisine sivuventtiilimoottoreineen joskus 10-vuoden päässä häämöttävässä seuraavassa remonttivaiheessa, jolloin "eläkeläisenä" aikaa on mihin vain, toivottavasti !!! |+| :P
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Helmi 2010 11:35

O ikkääku ripuli - vai sanoisiko hepuli. On ollut jo jonkinaikaa. Syynä ADHD.lle tyypillinen "oireyhtymä" kärisimättömyys. Asetin n. 3-vuotta sitten tavoitteeksi, että Donna ui 2010 kesällä, tässä ajatuksissani olleessa aikatualussa on eletty ja nyt naru on vetävän kädessä, sillä se on todellakin vain "naru". Oikeampi taivoitteen asetus olisi ollut vähintäin vuosi 2011 tai 2012. Täytyy rehellisesti myöntää, että Donnan ollessa tässä vaiheessa, ei minun omalla työpanoksella venettä vesille saataisi ennen 2112. Sen verran rikkonaista työskentelytahtia vene hoivissani on saanut, ettei vene valmistuisi vielä kahteen vuoteen, ainakaan sille laatutasolle, jonka olen asettanut alun alkaen tavoitteeksi. Nyt olen päättänyt ulkoistaa veneen itseasiassa helpoimmin tehtävät työt;
kansien uusimisen, salonkihytin teon vanhan mallin mukaan siten, että sitä jatketaan n. 30 cm ja korotetaan n. 10 cm sekä tuulilaisin teon. Kun vene siirretään toukokuussa veistämölle, jää minulle vielä alkukesäksi puuhaa siellä veneen tankkien, salongin sisutuksen jne väsäämisessä, sillä ne olivat ja on niitä hyvin säilyneitä osia (siis puhdistus ja lakkaus).
Vaijerivetoinen ohjaus saa jäädä paikoilleen, tosin vaijerit on uusittava. Heloituksen kiinnittäminen ja sitä ennen suoritettava lakkaus jää myös harteilleni. Kyllästyksen teemme
Owatroolaten talkooporukalla huhtikuun lopussa hallissani. Teräsosat hiekkapuhaltaa ja maalaa Kymen Metallipalevelu, joka on kohtuullista laskua vastaan tehnyt jo nytkin erilaisia
happispultteja yms pantoja jne. Kummipohjan isä elektorniikka-asentaja/sähköteknikko Vesku asentaa veneen sähköt, sähkölaitteet ja hoitaa suunnitelman mukaiset varaukset uusille laitteille. Tähän projektiin on värväytynyt koko kaveripiiri ja kirjo on pienoiskossa kuin koko yhteiskunta ammattijakaumaltaan. Siis onneksi minullekin jää jotain ;-) :P :-)
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2010 21:01

Kävin tänään arvostamani veistäjän luona jälleen kerran. Pyysin häneltä tarjousta siten, että Donna uisi heinäkuun lopuilla ja olisi ns. ajokunnossa, muttei kuitenkaan varusteltu kuin normaaleilla turvallisuusvarusteilla ja tietysti katsastettu. Pyysin tarjouksen siten,
että hän tekee, etu- ja takakannen, salonkihytin sekä tuulilasin. Lisäksi sälytin hommaan
liukuluukut, jotka tulevat tuulilasin keskiosalle (jostain päästävä etukannelle) ja salongin molempiin päihin kattoon, antamaan tarvittaessa lisää tilaa, sekä sohvarungot salonkiin.(kaikista osista säilytetty vanhat mallit !!! )
Tätä edeltävät toimnepiteet täällä hallilla ovat pohjan laudoituksen loppuun saattaminen,
tankkien ja moottorin paikoilleen laittaminen ja sen sähkötyöt akkuineen sekä rungon kyllästys. Täällä hallilla kyllästäisin ja lakkaisin katon sisärimoituksen. Hänen veistämöllään tekisin vielä loput sähkötyöt (teettäisin) ja varustelun. Tätä ennen lakkauksen, myrkkymaalit sen sellaiset. Veistämö saisi option seuraavana talvena rakentaa sisäosat kuntoon viimeistä piirtoa myöten, johon minä työtilanteesta riippuen pyrkisin myös osallistumaan. Aikataulu veistämölle olisi saada aikaan nuo omansa
toukokuun lopusta heinäkuun puoleen väliin riippuen siitä, miten veistämö saa halleissaan
olevat kunnostettavat veneet pois. Saapi nähdä, mitä saan, ainakin "metsään" on huudettu. ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 07:20

Illalla n. klo 23. sain sähköpostiviestin Timo Suomalaiselta, joka on Seppälän veneveistäjäsukua, otin häneeen yhteyttä venemessujen jälkeen Myssiläisiltä saamani tiedon pohjalta. Lähetin Donnasta myös hänelle kuvia, sillä tietoni Donnasta ovat sellaiset, että se olisi tehty Summassa ja jotkut niistä tiedoista viittaa Seppälään, niin kuin rungoltaan Seppälän veljesten tuotantoon ainakin sisarveneen muotojen pohjalta ajateltuna (näytin messuilla Veli-Matille ja Japelle nuokin kuvat). Siispä jään odottamaan, mitä ensi viikon torstai tuo tullessaan. Se tapaaminen ratkaisee sen, kuinka pitkälle entistän Donnaa !!! Elän Donnani kanssa mielenkiintoista aikaa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 20:01

Donnasta on toinenkin mahdollisuus olemassa, siis tekopaikasta. Se on Kråkö, sielläkin on tehty ko. veneen kaltaisia ja yksi sellainen vähän saman tyyppinen löytyi ruotsalaiselta sivustolta viime vuonna mustavalkoinen kuvana, mutta en löydä sitä enää, siinä täsmäsi mitat prikulleen. Mutta jos veneeni olisi siellä tehty, ei aikaisempien omistajien tiedot pidä yhtään paikkaansa, siis syöksyisin ojasta allikkoon :-) . ja jos veneen alkuperää ei löydy, täytyy tyytyä siihen, että vene on komea ja todennäköisesti 20 - 30 -luvulta. Siitä todisteena voisi olla ohjauspyörän viikeset, jotka vastaavat löytyvät T-Fordista. Mutta
... ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 20:19

Kun kuvia Donnastani on kaivattu, niitä tulee nyt muutama tähän kohta puoleen. Minä rakastuin peräpeiliin ja kyljen kauniisiin linjoihin. Eikö näin ole hyvä, Tevisu.
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2010 20:35

Kiitokset !!! !!! !!! . Ehkäpä sitten viimeistään osaan, kun on jotain näkyvääkin saatu aikaiseksi tai
kun veistäjä on saanut sitä aikaiseksi.
Sitten ei tarvitse´, kun osaa näitä kuvia lähetellä, kirjoittaa niin paljon :-) :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2010 15:14

Vihdoin ja viimein lauhtuu. Sen myötä on tullut taas yksi vitsaus kuvaan mukaan. Katto vuotaa. Nosto-oven kiskon pulttaukset ovat ilmeisesti menneet läpi katon, koska pulttausten kohdalta tulee vettä päivässä 100 l. Ei se mitään, jaksanhan minä sitä kantaa ulos saavissa, osa vain menee ohi vedenkeräysjärjestelmästäni ja tippuu lattialle. Siitä on hyötyäkin, sillä kuivasta hallista johtuneet lautojen ravistumiset loppuvat, eipähän tarvitse ilman kostuttimia erikseen laittaa alle, tosin vesi ei lillu veneen kohdalla vaan mainitsemani oven edessä n. 3 m sisään päin.
Donna 28

Vastaa Viestiin