Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja vilreu » 22 Helmi 2013 14:50

Sulle kyllä sattuu ja tapahtuu. Näin lukemalla mahtavaa arkipäivän huumoria, vaikkei varmaan tapahtumahetkellä yhtään nauratakkaan. :D

Älä ota stressiä siitä VHF-kokeesta. Aika moni sen läpäisee ilman minkäänlaista kurssia. Sisäistät vaan sen hätäliikenteen, niin läpipääsy on aika varmaa.
Kuva

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Helmi 2013 17:13

Imuroin kurssin aineiston netistä, luen sen läpi, erityisesti hätäliikenteen. Eiköhän se siitä. ??? !!!
Päivä meni Donnan verstaalla veistäjän kanssa niitatessa viimeisiä lautojen saumalosseja. Kaverini Sepon kanssa ensin hiottiin kattorimat ja sen jälkeen hän maalasi ne. Vielä yksi maalaus, välihionta ja maalaus, niin kattokin saa muodon niistä. Veistäjä oli taas saanut kaikenlaista aikaiseksi, mm. sohvien etulevyt oli tehty samalla menetelmällä kuin laipiot.
Veistäjä sanoi näin tänään: "Tähän saakka sinä olet unelmoinut, että vene valmistuu." Nyt hän sanoi sen valmistuvan kevään aikana. Siis kohta ei tarvitse enää unelmoida, vaan pääsen nauttimaan venestäni ja mikä tärkeintä - vesille !!! :)) Unelmat vain muuttavat tällöin muotoaan ja siirryn ehkä kirjoittelemaan niistä "sinisten ajatusten osiolle" tai sitten ryhdyn pitämään jonkinlaista lokia. 2007 alkanut projektini on siis loppusuoralla. 8o 8}
Lähi aikoina alkaa jälleen olla kuvia, mistä valkata nykyinen tilanne. Sillä kuten aikaisemmin tuli kerrottua moottori, akselisto ja tänään jo polttoainetankit oli tehtyinä, vaikkakaan ei vielä paikoillaan. Penkitkin valmistunevat lähi aikoina kuten myös sohvarungot.
Seuraavat työt liittyvät ohjaukseen ja pentteriin, joka on leveydeltään noin 45 cm ja syvyyttä noin 55 cm, vaatekaappi, jolle jää leveystilaa myös 45 cm, sitten rimakatto. Laitamme vanerin rimakaton päälle ja sen päälle vasta liimaamme puuvillakankaan. Vuotavasta katosta olen Koiton aikana saanut aivan tarpeekseni.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2013 08:28

Joitakin kymmeniä kirjoituksiani taaksepäin sanoin, ettei polttoainekulutuksella bensiini- koneessani ole merkitystä. Ei ole, mutta on kuitenkin. Siksi Donnaan tehtiin niin isot tankit, että sen etenemä olisi mahdollisimman suuri. Minulla ei ole harmainta hajua, mitä 3 litrainen Mercruiser sisäperäkoneena kuluttaa tunnissa. On oletettavaa, ettei kulutus juurikaan muutu akselivetoiseksi muutetulla koneella. Jos jollakin on palstalla ko. tyyppinen kone sisäperässä kiinni, niin voisitko hieman valottaa minulle normikulutuksia, uskon sen antavan ainakin sinne päin tietoa, mitä tämä minun joidenkin tietojen mukaan 130 tai 135 hv kone mahtaa kuluttaa.
Samanlaisia koneita ovat OMC:n ja Volvon sisäperäyhdistelmät (peruskone), vaikkakin niistä on puristettu tehoja huomattavasti enemmän. Bensiinikoneista kun kokemukseni rajoittuvat minulla pikkupoikana olleisiin perämoottoreihin Aldelliin ja Evinrudeen sekä Kipinään, joista Kipinä oli kylläkin keskimoottori. Myöhemmin n. 35 v uotiaana minulla oli Seppälän tekemä harttoppi, jossa oli 60 hp Merrcury. Tyylilläni silloin sen kulutus oli n. 70 litraa bensaa tunnissa - kone oli 70 -luvun alusta. Jos nyt joku muukin tietää tällaisen moottorin kulutuksista jotain, niin annapa tietosi pulputa. Tiedän kyllä, että veneet ovat erilaisia, kierrosluvut jne, mutta viitteitähän tässä kyselen. Siis kuinka pitkälle pääsen 200 litran kokonaistilavuudella.
Kun maileja tulee esim. Saimaalla helposti 60 - 100 siirryttäessä paikasta toiseen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 24 Helmi 2013 12:50

Ei kai tuohon kukaan pysty järkevää vastausta antamaan. Kun se riippuu niin paljon siitä, miten sitä kaasua käyttää.
Vaikkei mulla tuollaista konetta olekaan, niin arvaan haarukaksi 5-50L/h.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Helmi 2013 15:40

Sopivalla kierrosluvulla pääset mpk/l, kovalla vauhdilla 0,5mpk/l 8-|

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2013 19:46

Luulisin molempien herrojen olevan oikeassa. Täydella kaasulla 50 litraakin voi olla liian vähän ja matkanopeudella karvan alta 3000 kierrosta koneessa syönee noin 20 litraa tunnissa, vauhdin ollessa n. 11 solmua. Kesällähän sen sitten näkee, mikä on todellisuus, toivottavasti ensi kesänä. ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Pellis » 24 Helmi 2013 20:48

Bensiinimoottori kuluttaa noin 250 g/kW. Litraan mahtuu 750 g bensiiniä. Litroiksi muutettuna menee noin 1/3 litraa per kilovatti. Matkavauhdilla noin 12-14 solmua tarvinnet noin 70 hv joka on taasen noin 50 kW, jonka kun kertoo 1/3 litralla polttoainetta, päästään noin 17 litran tuntikulutukseen. Jos ajelet noin 6-7 solmua niin tarvinnet vain 20 hv (15 kw), jolloin tuntikulutus olisi 5 litraa tunnissa. Täydellä höyryllä 135 hv (100 kW) meneekin jo noin 33 litraa tunnissa. Hihastahan nämä teho ja nopeusarviot on kyllä heitetty, mutta jotain suuntaa-antavaa kuitenkin.

(Dieselmoottori taasen kuluttaa noin 200 g/kW ja dieseliä mahtuu litraan 850 grammaa)
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2013 19:57

Pelliksen selvitys on aika tyhjentävä. Pakoputki tai oikeammin sen mutkat tuottavat nyt ongelmia. Moottorin kyljessä olevan pakokaasulauhduttimen pään putki on 102 mm ulkohalkaisijaltaan, siihen pitäisi saada noin 102 mm putki reikähalkaisijaltaan. Tiilasin Etrasta
7 m ko. putkea Marine luokituksella, siis vahvistettua kumia. Se putki ei oikeastaan ole ongelma, vaan tilat, joiden takia putken suuntaa joudutaan muuttamaan 90 -astetta 3 kertaa,
näitä ns. vanhan standardin putkimutkia ei ole enää saatavissa, vai onko jolla kulla ??? Nyt kyselen Myllykoski Oy:n purkajilta, josko heillä olisi sellaisia ??? Jos ei muu auta, täytyy huomatavasti paksummasta putkesta täyttäen rakentaa tuollaisia 90 -asteen kurveja. Ongelma on esillä tällä viikolla tai viimeistään ensi viikolla. Luotin Onniseen, mutta eipä heilläkään ollut. 8o
Keskiviikon pyhitän kokonaan veneelle, hion ja maalaan viimeisen kerran kattorimat sekä lakkaan toiseksi viimeisen kerran kattotuolit. Tarkoitus on myös maalata sisäpohja lyijymönjällä, johon on sekoitettu n. 1/6 puutärpättiä. Itse en ota "tärpättiä". Lyijymönjä kuivuu huomattavasti nopeammin tärpättiseoksena. Ehkä viikonloppuna teen vielä toisen käsittelyn. Pohja maalataan vielä normaalisti tämän lyijymönjän päälle hieman tummemmalla punaisella maalilla uskoisin. Täytyy kysellä, mitä siihen suositellaan ???
Keskiviikkona on vihdoin aika, miltei unohdin sen, ottaa sapluunat salongin ikkunoista ja lähettää ne Viroon, jossa lasit hiotaan fasettihionnalla. Toimitusaika kuuluu olevan nyt 6 - 8 -viikkoa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 26 Helmi 2013 16:58

Käyppä kysymässä Juurikorvessa olevasta Firometista. Heillä on kaikenlaisia hajakokoja.
- Pohjalla on paremmin -

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 26 Helmi 2013 17:51

Donna 28 kirjoitti:Pakoputki tai oikeammin sen mutkat tuottavat nyt ongelmia. Moottorin kyljessä olevan pakokaasulauhduttimen pään putki on 102 mm ulkohalkaisijaltaan, siihen pitäisi saada noin 102 mm putki reikähalkaisijaltaan. Tiilasin Etrasta
7 m ko. putkea Marine luokituksella, siis vahvistettua kumia. Se putki ei oikeastaan ole ongelma, vaan tilat, joiden takia putken suuntaa joudutaan muuttamaan 90 -astetta 3 kertaa,
näitä ns. vanhan standardin putkimutkia ei ole enää saatavissa, vai onko jolla kulla ??? Nyt kyselen Myllykoski Oy:n purkajilta, josko heillä olisi sellaisia ??? Jos ei muu auta, täytyy huomatavasti paksummasta putkesta täyttäen rakentaa tuollaisia 90 -asteen kurveja.
Donna 28 :)
Mitä jos hoitaisit kuitenkin ne mutkakohdat pienemmällä putkikolla? En oikein ymmärrä 100mm putken 8} 8} käyttöä, varsinkin jos tilat on ahtaat..

Jos et satu sopivan kokoisia mutkia löytämään ja pitää 100:ta käyttää, niin voihan pienempiä kasvattaa lisäämällä tavaraa tai suurempia pienentää poistamalla tavaraa, ei niitä niin kauaa muuta, että siitä mitään ongelmaa tarvii tehdä (ja jopa "ryssän" mutkilla sen voi tehdä toiminnan kärsimättä ;-) ).

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2013 19:30

Moottorista tuleva putki on 102 mm paksu, siis ulkoreunasta ulkoreunaan. Siitä lähdettäessä menevät vasta pakokaasut ja vesi yhteen. Enkä oikein ymmärrä miten laittaisit kiinni pienemmän putken, kun pakokaasut ja vesi tulee vielä moottorinputken päähän erillistä reittiä samassa putkessa. Sitä pitäisi jotenkin kauluta sitä moottorin jäähdytyksen ja pakokaasureitin omaavaa sisustaa. Minun logiigalleanni etsitään ensin just käyvät ja jos ei sitten millään löydy, ryssitään loputkin. |+| Pakomutka, ensin ylös ja sitten alas U -väärinpäin koneesta on valua. Toisekseen, mitenkähän siihen saisi katsastuksen vaatimat 2 kpl kunnon klemmareita. Että silleen, jatkossa sitten, ensimmäinen ei ainakaan onnistu. Ja jos veistäjä ja moottoriasentaja ovat katsoneet, että sinne mahtuu tuollainen putki, niin mahtuuhan se. En kävisi kummankaan mainitun herran ammattitaitoa kyseenalaistamaan varsinkaan kun en ole nähnyt koko problematiikkaa. Mutta asia alkaa olla hoidossa kahdestakin eri suunnasta. Niin, ostin sen 102 mm, sisäreunasta sisäreunaan, Marine -pakoputken Etrasta. Sain sen 25 pinnaa edullisemmin kuin venetarvikeliikkeestä, pitihän siihen jonkin aikaa tinkiäkin. Tosin lähtöhinta per m olisi sekin halvempi kuin venetarvikeliikkeessä, jossa se oli tajous hinta. Sama putki. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 26 Helmi 2013 21:22

Siihen moottorin lähtöön pätkä letkua (tarvittaessa sisäperän joustava kumi), siihen sitten sopiva putken tumppi ja siihen hitsataan suppari haluttuun putkikokoon...paljon vaikeampi selitää kuin tehdä :)) varsinkin paikkaa näkemättä... Lemmareiksi tämmöisiä http://www.dnsf.org/forum/index.php?act ... 5515;image" onclick="window.open(this.href);return false; happosena yksi per liitos etrasta, niin pysyy...

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Oqu » 26 Helmi 2013 22:04

Onhan noita letkusupistajia ihan valmiinakin. Itseltä kun puuttuu alkuperäinen pakosaapas pakosarjan ja kilven välistä niin tein sellaisella oman "putken, kun mittaeroa oli melkein 40mm. Lämmönkesto 300'c. Siitä on helppo jatkaa pienemmällä letkulla, kun väliin laittaa 10cm rosteriputkea, että saa klemmarit kiristettyä.

Esim. Tuolla sivuilla on vastaavia, tosin silikonisia kun en löytänyt omastani kuvaa.
http://www.savopower.fi/vipertuotteet" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä selitys pätee tietysti vain jos ymmärsin mitä haettiin. :D
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 26 Helmi 2013 22:30

Tasapaksuja letkuja löytyy suht. nopeasti, jos sattuu jostain vedenkierto häiriöstä letku kärähtämään 8} sen takia en ehdottanut supistus kumia... lämpöhälytin putkessa tietysti ehkäisee osaltaan tuon tyyppisiä vaurioita...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Helmi 2013 21:59

Löysin käyrät tänään yhden purkuyhtiön murskaamolta tänään. Ovat haponkestävää terästä, samalla löytyi myös letkujen kiristimet, siis klemmarit jne. paljon muuta tarpeellista pullakahvien hinnalla.
Että näin nyt tällä kertaa.
Kävin Kotkassa lakkaamassa taas kattokaaret ja ensimmäisen kerran mahonkikyljet salongin sisäpuolelta, jatkuu huomenna johonkin aikaan päivästä tai illasta. Kuviakin alkaa olla, jos vaikka sais viinamäenmiähen apua lähi aikoina. Kuvat ovat lähinnä koneen asennuksesta, tankeista ja ohjausjärjestelmästä sekä "ruorihytin" penkeistä. Täytyy nyt vähän valkata.
Yllättävän paljon sinne veistämölle on asiaa viikottain. Saattaa olla, että maaliskuun puolenvälin jälkeen saa muuttaa veneeseen, jotta ehtisi kaiken tekemään :-) :-) :-)
Kuulema sohvat puutöiden osalta olisivat silloin valmiit. Ikään kuin kylmäharjoittelukausi voisi sitten alkaa ;-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin