Donna nousee siivilleen
- Lampila
Re: Donna nousee siivilleen
Ainakin sellainen kuin http://www.minoa.fi" onclick="window.open(this.href);return false; verkkokaupasta löytyy monenlaista puuvillakangasta.
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Eipä herraa näkynyt eilen, olinpa siellä tänäänkin. Menen seuraavan kerran tiistai-iltana.
Eilen ja tänään maalasin kattorimoja valkoiseksi ja lakkasin kattopalkkeja. Eilinen päivä kului kuitenkin miltei 100 prosenttisesti salongion kyllästämiseen sisäpuoleta, kun mukana ollut kaverini Seppo, hoiti maalauspuuhat. Huomenna jo kaikki menee, jos taivaalta ei tule lunta paljon, niin Monitoimi Mattila saanee painelaakerin tuettua
tammiseen moottoripukkiin. Hän aloittaa myös kasaamaan ensi viikolla haponkestävästä 1 1/2 mm pellistä tankkeja, joiden paikka täytyy lopullisesti päättää, koska ne eivät näytä sopivan taakse hydraalisen ohjauksen varsien takia. Tärkeätä on myös päästä huoltamaan ohjausputkea ja vartta, johon tuli rasvakuppi.
Tankit tullenevat vanhoille paikoilleen hieman modifoituna suuremmiksi, siis ruorimiehen ja "vänkärin" penkkien alle. Tavoitteena olisi saada n. 150 - 200 litraa tankkitilavuutta. Bensaa palaa ehkä hieman enemmän, kuin aikaisemmin veneessä olleilla koneilla, varsinkin kun ns. matka-ajoa tulee enemmän kuin herrasväellä muinoin.
Donna 28

Eilen ja tänään maalasin kattorimoja valkoiseksi ja lakkasin kattopalkkeja. Eilinen päivä kului kuitenkin miltei 100 prosenttisesti salongion kyllästämiseen sisäpuoleta, kun mukana ollut kaverini Seppo, hoiti maalauspuuhat. Huomenna jo kaikki menee, jos taivaalta ei tule lunta paljon, niin Monitoimi Mattila saanee painelaakerin tuettua
tammiseen moottoripukkiin. Hän aloittaa myös kasaamaan ensi viikolla haponkestävästä 1 1/2 mm pellistä tankkeja, joiden paikka täytyy lopullisesti päättää, koska ne eivät näytä sopivan taakse hydraalisen ohjauksen varsien takia. Tärkeätä on myös päästä huoltamaan ohjausputkea ja vartta, johon tuli rasvakuppi.
Tankit tullenevat vanhoille paikoilleen hieman modifoituna suuremmiksi, siis ruorimiehen ja "vänkärin" penkkien alle. Tavoitteena olisi saada n. 150 - 200 litraa tankkitilavuutta. Bensaa palaa ehkä hieman enemmän, kuin aikaisemmin veneessä olleilla koneilla, varsinkin kun ns. matka-ajoa tulee enemmän kuin herrasväellä muinoin.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Lampila
Palataan asiaan tiistaina. Viikonloppu meni venemessuilla ja niistä toipuessa...
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Vai toipuessa
Viikonloppuni, siis perjantai päivä ja sunnuntaipäivä meni veneellä, osittain mennenee huominen päiväkin. Hektisen työni suhteen joudun muuttamaan aikatauluani siten, että olen siellä aamupäivällä, no joka tapauksessa ennen puolta päivää. Soittelen Sinulle, kun alan olla Kotkassa. Käydään ensin jomman kumman veneellä ja sitten toisen.
Ilmottauduin tänään Meri VHF kurssille, jotta olisi mahdollisuus yksin mennä Saimaan kanavalle, venäläiset sitä vaativat, siis VHF radiota, johon he voivat ottaa yhteyttä. Onhan VHF puhelin muttenkin tärkeä paatissa, turvallisuuden vuoksi tietty. Muutenkin dsi toiminnolla voi kuunnella, missä päin kaverit mellastavat, ehkä.
Kurssi alkaa Merimuseolla klo 17.30 tulevana keskiviikkona. Ensimmäisen kerran elämässäni pääsin 31. varasijalta jonnekin. Olivat ottaneet Merimuseon auditorion käyttöön, kun yli ilmoittautuneita oli niin paljon. Takavuosina pyrin useita kertoja Tampereen Yliopiston opetusjaostoon lukemaan kunnallispolitiikkaa, jokaisella kerralla olin ensimmäisellä varasijalla. En päässyt ikinä ko. laitokseen, ehkä hyvä niin, vaikkakin se vieläkin jurppii
.
Veneeseen piti hankkia tänään lisää haponkestäviä pultteja, ne sain Wurthiltä ja yllätys, yllätys, hakusessa olleet 30 mm laakerit löytyivät omasta varastosta. Laakereita olen käyttänyt nostoseinien valta-akseleiden ja nyt siis potkuriakselin tukemiseen.
Mukavalta tuntuu, kun on tekemisen meininki.
Donna 28

Viikonloppuni, siis perjantai päivä ja sunnuntaipäivä meni veneellä, osittain mennenee huominen päiväkin. Hektisen työni suhteen joudun muuttamaan aikatauluani siten, että olen siellä aamupäivällä, no joka tapauksessa ennen puolta päivää. Soittelen Sinulle, kun alan olla Kotkassa. Käydään ensin jomman kumman veneellä ja sitten toisen.
Ilmottauduin tänään Meri VHF kurssille, jotta olisi mahdollisuus yksin mennä Saimaan kanavalle, venäläiset sitä vaativat, siis VHF radiota, johon he voivat ottaa yhteyttä. Onhan VHF puhelin muttenkin tärkeä paatissa, turvallisuuden vuoksi tietty. Muutenkin dsi toiminnolla voi kuunnella, missä päin kaverit mellastavat, ehkä.

Veneeseen piti hankkia tänään lisää haponkestäviä pultteja, ne sain Wurthiltä ja yllätys, yllätys, hakusessa olleet 30 mm laakerit löytyivät omasta varastosta. Laakereita olen käyttänyt nostoseinien valta-akseleiden ja nyt siis potkuriakselin tukemiseen.
Mukavalta tuntuu, kun on tekemisen meininki.

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Simon
Onpa hienoa kuulla näin valoisia ajatuksia, en toki tarkoita, etteikö niitä olisi enneminkin kuultu, mutta tietäen projektisi, niin voi vain "kateudella" seurata ylä ja onneksemme alamäkiäkin 

- Donna 28
Kyllähän minä tässä projetissa olen niitä alamäkiä kohdannut ihan tarpeeksi. Tänään ehdin piipahtamaan paikalla sen verran, että näin akseliston olevan kokonaan paikoillaan, sain pienen alamäkimuistutuksen
Missään nimessä ei 17 tuuman potkuri mahdu, onneksi sellaista ei ole tullut edes hankittua. Potkuri tulee niin lähelle peräkannatinta, että tilaa jää ainoastaan 34 cm potkurille, joka merkitsee käytännössä sitä, että nousua täytyy tulla aika paljon, siis enemmän kuin halkaisija on tuumissa. Jos varsinkin 5 cm sääntö pitää niin potkurin ylä- kuin alapuolellakin paikkansa tyhjänä tilana. Myöteistä on se, että tämä moottorin paikoilleen laitto ja akseliston rihtaaminen, yms. toimet ovat menneet sutjakasti läpi. Seuraavana on pakoputkiston asennus. Se on vielä nyt "helppo" tehdä, kun sisäkaluja, vastakkaisia
sohvia ja muita hilavitkuttimia ei ole tehty. Ruorilaipion paikka ja tekeminen määräytyy pakoputken mutkien asennuksen jälkeen. Tankkien paikka määriteltiin tänään. Kun en ole nähnyt koskaan tätä venettä vesillä, päätin tankit sijoitettavaksi ruorimiehen ja kartanlukijan tuolien alle. Laskettuani sain tilavuudeksi 77 litraa per tankki, siis yhteistilavuus n. 150 l. Tankit yhdistetään yhdysputkella, jonka keskeltä otetaan imu moottorille, toki siihen tulee myös polttoaineen suodatin.
Yhdysputki menee potkuriakselin alta. Tämä järjestely kaiken kaikkiaan sen vuoksi, että hyväksi havaittu veneen alkuperäinen kostruktio, siis painojakauman hallinta, ei oleellisesti muuttuisi Sain myös tänään kangasnäytteet sohvien päällysmateriaalista. Se on plyyssiä, tummanpunaista aavistuksen violettiin vivahtavaa. Pirun hyvän näköistä paksua kangasta (jonka ei tunnu paksulta), jolla on kulutuskestävyyttä. Siitä tulevat patjat ja selkänojat. Entisöinti artesaani/artenomi Saija tekee ne. Korostan, että väri ei ole bordellin punaista vaan klassisen punaista. Saija löysi kankaan jostakin Keravan huutokaupasta.
Pakoputkikumia täytyy nyt siis rueta etsiskelemään ja kaipa siihen täytyy jonkinmoinen vesilukko äänenvaiminninkin jostain löytää. Kuvia lupailin aiemmin, mutta kun mitään oleellista ei moottorin ja akseliston asenukksen lisäksi ole tapahtunut, niin niitä myöhemmin sitten, kun on kuvia mistä valkata.
Tarkkasilmäinen kuvien katselija on huomannut ettei moottorissani ole laturia, laturi on hyllyllä, mutta säätötangon ja jalan jouduin uutena tilaamaan, tullenee joskus venemessujen jälkeen, kun kaikki kynnelle kykenevät jälleenmyyjät on komennettu maahantuojan toimesta valvomaan osastoja venemessuille.
Venemessut saattaapi jäädä väliin, ei sinne enää uskalla mennä, arvaattekin, mistä syystä.
Donna 28

sohvia ja muita hilavitkuttimia ei ole tehty. Ruorilaipion paikka ja tekeminen määräytyy pakoputken mutkien asennuksen jälkeen. Tankkien paikka määriteltiin tänään. Kun en ole nähnyt koskaan tätä venettä vesillä, päätin tankit sijoitettavaksi ruorimiehen ja kartanlukijan tuolien alle. Laskettuani sain tilavuudeksi 77 litraa per tankki, siis yhteistilavuus n. 150 l. Tankit yhdistetään yhdysputkella, jonka keskeltä otetaan imu moottorille, toki siihen tulee myös polttoaineen suodatin.
Yhdysputki menee potkuriakselin alta. Tämä järjestely kaiken kaikkiaan sen vuoksi, että hyväksi havaittu veneen alkuperäinen kostruktio, siis painojakauman hallinta, ei oleellisesti muuttuisi Sain myös tänään kangasnäytteet sohvien päällysmateriaalista. Se on plyyssiä, tummanpunaista aavistuksen violettiin vivahtavaa. Pirun hyvän näköistä paksua kangasta (jonka ei tunnu paksulta), jolla on kulutuskestävyyttä. Siitä tulevat patjat ja selkänojat. Entisöinti artesaani/artenomi Saija tekee ne. Korostan, että väri ei ole bordellin punaista vaan klassisen punaista. Saija löysi kankaan jostakin Keravan huutokaupasta.
Pakoputkikumia täytyy nyt siis rueta etsiskelemään ja kaipa siihen täytyy jonkinmoinen vesilukko äänenvaiminninkin jostain löytää. Kuvia lupailin aiemmin, mutta kun mitään oleellista ei moottorin ja akseliston asenukksen lisäksi ole tapahtunut, niin niitä myöhemmin sitten, kun on kuvia mistä valkata.
Tarkkasilmäinen kuvien katselija on huomannut ettei moottorissani ole laturia, laturi on hyllyllä, mutta säätötangon ja jalan jouduin uutena tilaamaan, tullenee joskus venemessujen jälkeen, kun kaikki kynnelle kykenevät jälleenmyyjät on komennettu maahantuojan toimesta valvomaan osastoja venemessuille.
Venemessut saattaapi jäädä väliin, ei sinne enää uskalla mennä, arvaattekin, mistä syystä.

Donna 28

- Donna 28
Tänään Kotkassa käydessäni kuulin ykköshätäreissullani Karhuvuoren ja Mussalon tien risteyksessä olevalta vanhan, siis entisen Shellin hoitajalta, että salonkiveneitä oli Ahlströmmin herroilla omissa venevajoissaan Kymijoen varressa useampiakin, jotka muistuttivat Donnaa. Kertoja sanoi olleensa vielä pikku poika, kun he muiden poikien kanssa kävivät niitä laudan raoista katsastamassa venekuurien ulkopuolelta. Siellä oli ollut kuulema oikein radat, millä veneet vedettiin merestä näihin kuureihin ulkopuolisten silmien alta.
Siis Kotkassa voi olla useampikin salonkivene kuin mitä minä tiedän. Tiedän siis Lampilan Larilla sellaisen olevan entisöinnin alla ja Maijan saaressa pitäisi olla 2005 puuvenemessuillakin esiintynyt vene.
Missähän loput ovat. Olisi mukava tietää, kuka ne oli veistänyt.
Donna 28
Siis Kotkassa voi olla useampikin salonkivene kuin mitä minä tiedän. Tiedän siis Lampilan Larilla sellaisen olevan entisöinnin alla ja Maijan saaressa pitäisi olla 2005 puuvenemessuillakin esiintynyt vene.
Missähän loput ovat. Olisi mukava tietää, kuka ne oli veistänyt.
Donna 28

- Donna 28
Edelliseen vastaus, veneet on tehty Summassa M. A. Seppälän veistämön edelläkävijät, Seppälöitä hekin. Onhan siellä veistetty lähes 1900 -luvun alusta.
Tänään vaaksottiin vielä tankkeja, molempiin tulee n. 90 - 97 litraa tilavuutta.
Minä puolestani selvittelin Mepratuotteelta potkurin kokoa, halkaisija kun jäi aika pieneksi, neljäksitoista tuumaksi, niin nousu on sitten 16 tuumaa. Kun kone kiertää 4400 rpm ja vesilinjan pituus on +/-5 cm koko veneen pituudesta ja painoksi arvelin korkeintaan 3000 kg
täydellä lastilla, sanoi Mepratuotteen Ari Ranta(la
), että välitys olisi saanut olla huomattavasti pienempi kuin nykyinen 2:1. Olisiko se sittenkin pitänyt olla lähempänä 1:1 Vene oli kulkenut huomattavasti paremmin. Nyt marssivauhdiksi tulee 11 - 12 solmua ja huippuvauhdiksi 15 solmua. Potkuri tulee olemaan 3 -lapainen, koska 4 -lapaisen pinnassa ei pysy tässä tapauksessa vesi, ts. potkuri 4 -lapaisena kavitoisi herkemmin.
Donna 28
Tänään vaaksottiin vielä tankkeja, molempiin tulee n. 90 - 97 litraa tilavuutta.
Minä puolestani selvittelin Mepratuotteelta potkurin kokoa, halkaisija kun jäi aika pieneksi, neljäksitoista tuumaksi, niin nousu on sitten 16 tuumaa. Kun kone kiertää 4400 rpm ja vesilinjan pituus on +/-5 cm koko veneen pituudesta ja painoksi arvelin korkeintaan 3000 kg
täydellä lastilla, sanoi Mepratuotteen Ari Ranta(la

Donna 28

- Simon
Millään muotoa en kyseenalaista potkurin laskeneen henkilön tietämystä ja osaamista, mutta noin niinkuin asian varmistamiseksi, ehdottaisin toisenkin asiaatuntevan potkurimyyjän ehdotusta.
Mielestäni 1:1 loodalla Salonkiveneestä tulisi "mulineksi" eli tehosekoitin 8\
Mielestäni 1:1 loodalla Salonkiveneestä tulisi "mulineksi" eli tehosekoitin 8\
- Lampila
Kävin katsomassa eilen venettä. Hyvältä tosiaan näyttää!! Suurimmat rakenteelliset hommathan siinä on jo valmiina, mutta toki pipeltelyssähän sitä aikaa palaa yhtälailla. Runko on kyllä hyvässä kuosissa kun vertaa omaani. Alat olla siinä vaiheessa jossa "sääli vaihtuu kateudeksi" kuten eräs ystäväni tapaa asian ilmaista.
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Olen samaa mieltä Simonin kanssa. Olkoon näin niin kuin on. Olisin tietysti voinut katsoa kalarautaa tarkemmin, ennen kuin vannasputki ja akseli vedettiin paikoilleen. Sillä jostain syystä potkuriakselin kannatin, oli lyhyempi pohjan puolelta huomattavasti kuin kalaraudan puolelta, olin mitannut kölipidikkeen ja kalaraudan välisen alueen ja päätynyt jo aiemmin mainostamaani 17 tuuman potkuriin, jos pohjan ja kalaraudan väliä ajattelee, olisi se ollut ainakin hyvin lähellä totuutta. Nyt tuntuu 14 tuuman potkuri lelulta alla. Tämähän on sitä täydellistä U-tuuria, mitä nyt meikäläisellä puolihuolimattomasti katsoen on ollut jo monessa muussakin paikassa - en voi osoittaa sormella muita kuin itseäni, napaani.
8\
Lari, minä olen sinulle kade, sillä Sinä saat toteutettua oman projektisi o m i n voimin, Sitä paitsi olet saanut tehtyä
lähes kaikki suurimmat näkyvät osat vanhasta puusta. Totta puhuen, meistä kummallakaan ei ole syytä kadehtia toisiamme, ei me niin sairaita olla, vaikka moni olisi passittanut hullujen huoneelle jo aikoja sitten
, ainakin allekirjoittaneen,
sellainen raasku Donna oli 2007 ja paljon sen jälkeenkin.
VHF. Olin kursseilla eilen. Jos hankin VHF luvan, niin vene pitää pikimiten nimetä, koska lupa on aluskohtainen
, mikäli oikein ymmärsin, siis MERI VHF -lupa. Kurssi jatkuu 20. helmikuuta. Täytyy kysä, onko todella näin kuten ymmärsin. 

Lari, minä olen sinulle kade, sillä Sinä saat toteutettua oman projektisi o m i n voimin, Sitä paitsi olet saanut tehtyä
lähes kaikki suurimmat näkyvät osat vanhasta puusta. Totta puhuen, meistä kummallakaan ei ole syytä kadehtia toisiamme, ei me niin sairaita olla, vaikka moni olisi passittanut hullujen huoneelle jo aikoja sitten

VHF. Olin kursseilla eilen. Jos hankin VHF luvan, niin vene pitää pikimiten nimetä, koska lupa on aluskohtainen

-
Joo lupa on aluskohtainen mutta ei sillä nyt "niin" kiire ole ;)
E mare libertas
- riskila
Kurssin hyväksytysti suorittanut saa henkilökohtaisen "Rajoitetun radiopuhelimen lupakirjan". Tämän luvan saatuaan voi hakea lupaa tietylle alukselle ja tietylle puhelinmerkille.
-
Jokos kansikangas löytyi? Kävin äsken venemessuilla puuveneosastojen vieressä olevalla merimuseoiden osastolla Jouni lahdenperältä kyselemässä , häneltä löytyy kapeampaa noin metrin levyistä kangasta netti: jouni.ax ja että kauppa Tukholmassa on skeppsholmenissa löytyi netistä: raseglarhuset.se ( oli aikaisemmin segelsshoppen) sielä näytti olevan leveämpääkin kangasta (däcsduck?)
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;
- Donna 28
Enpä ole nyt ehtinyt kattokankaaseen puuttua tai edes miettiä sitä, kun olen miettinyt polttoainetankkeja, pakoputkea, äänenvaimenninta ja etsinyt sopivia hiomapapereita jne. Sitten on vielä ollut nämä Pekka Perän huolet, ts. rahoitus veneelle, ts. oman palkan saaminen vuoden hiljaisimpana aikana kasaan. Siis tällaisia maallisia huolia
Potkurijutussakin oli omat kuvionsa, hetken aikaa mietin jopa vannasputken jatkamista, mutta ei nyt sitten kuitenkaan, mennään näillä eväillä, vaikka halkaisijaltaan 14" potkuri pieneltä tuntuukin.
Miksi muuten VHF -antenni pitää olla pitkä, eikö riittäisi lyhyempikin stumppi, jos se stumppi on riittävän korkean maston päässä.
Menen nyt kuitenkin huomenna messuille. Yhdistän pari asiaa samalle reisulle, mutkaa Helsingin kautta ajettuna tulee vain noin 50 km. Käyn ainakin puuveneosastolla, mutta kuttaperkoille en anna sekunttiakaan. Jos sinne tulee tuttuja, niin annan yv:nä puhelinnumeroni.
Donna 28

Potkurijutussakin oli omat kuvionsa, hetken aikaa mietin jopa vannasputken jatkamista, mutta ei nyt sitten kuitenkaan, mennään näillä eväillä, vaikka halkaisijaltaan 14" potkuri pieneltä tuntuukin.
Miksi muuten VHF -antenni pitää olla pitkä, eikö riittäisi lyhyempikin stumppi, jos se stumppi on riittävän korkean maston päässä.
Menen nyt kuitenkin huomenna messuille. Yhdistän pari asiaa samalle reisulle, mutkaa Helsingin kautta ajettuna tulee vain noin 50 km. Käyn ainakin puuveneosastolla, mutta kuttaperkoille en anna sekunttiakaan. Jos sinne tulee tuttuja, niin annan yv:nä puhelinnumeroni.
Donna 28