Donna nousee siivilleen
-
Re: Donna nousee siivilleen
ei se ajan kanssa tummaksi patinoitunut messinkikään pahan näköistä ole....
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;
- Viinamäenmiäs
- Viesti:
Yleisön ja Donnan pyynnöstä! Osa 1.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viinamäenmiäs
- Viinamäenmiäs
- Viesti:
Yleisön ja Donnan pyynnöstä! Osa 2.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viinamäenmiäs
- Donna 28
Mercruiseri, vetolevy, kaaveli ja merivaihde olisi pitänyt löytää tänään toisensa, mutta taisi mennä lumitöiksi niin kuin huominenkin epäilemättä. Veneen tankit on mallattu paikoilleen. Tankit ovat kooltaan 91x34x25 ja niitä on siis kaksi kappaletta, siis 153 litraa, jolla ajanee pienellä kaasulla noin 10 tuntia. Tulevat yhdysputken avulla tankattavaksi yhdestä pisteestä ja aivan veneen perään molemmin puolin pituussuuntaisesti.
Kun on pieni salonkivene, niin ei meinaa mahtua mitään täysimittaista. Mitenkähän allekirjoittanut mahtunee kun on tällainen reilumpi mittainen joka suuntaan
Punkkia mitoitettiin tänään, toisesta tulee 195 cm pitkä ja toisesta 10 cm lyhyempi. Ne ovat 58 cm leveät. Täytynee kehitellä jotain sivusta vedettävää systeemiä lisäleveyden saamiseksi. Siinä ei hirveämmin voi pyörähdellä.
Kiitokset viinamäenmiähelle, että yleisön pyynnöstä niitä kauan kaivattuja kuvia on nyt nähtävillä. Tuulilasikin on sivun 34 mallin mukainen, ainakin melkein.
Donna 28
Kun on pieni salonkivene, niin ei meinaa mahtua mitään täysimittaista. Mitenkähän allekirjoittanut mahtunee kun on tällainen reilumpi mittainen joka suuntaan

Punkkia mitoitettiin tänään, toisesta tulee 195 cm pitkä ja toisesta 10 cm lyhyempi. Ne ovat 58 cm leveät. Täytynee kehitellä jotain sivusta vedettävää systeemiä lisäleveyden saamiseksi. Siinä ei hirveämmin voi pyörähdellä.

Kiitokset viinamäenmiähelle, että yleisön pyynnöstä niitä kauan kaivattuja kuvia on nyt nähtävillä. Tuulilasikin on sivun 34 mallin mukainen, ainakin melkein.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
-
- Viesti:
Moro Donna
On se hianoo et tollasii miähii o olemas.
Olet tekemässä puuvenekulttuurihistoriallisesti arvokasta restauraatiotyötä!
Hienoa työtä!
Hatunnosto!
Nortti
On se hianoo et tollasii miähii o olemas.
Olet tekemässä puuvenekulttuurihistoriallisesti arvokasta restauraatiotyötä!
Hienoa työtä!
Hatunnosto!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Donna 28
Hienoa työtä. Veneveistäjä Veijo Sorvari on sitä hienoa työtä tehnyt ja monet ennen häntä.
Veistovene Ky ts. Veijo on entisöinyt mm. Viikingin, sen veneen, jolla on tarina. Jolla nuoret hukkuivat Hangon edustalla vuosia sitten. Veijo on ollut lähes alusta saakka tässä projektissani mukana,n. 6 -vuootta. Aluksi hän konsultoi, jottemme olisi tehneet virheitä, silloin kun Donnaa rakennettiin minun hallissani. Ja vaikka muitakin veisäjiä on ollut, on hän käynyt selvittämässä minulle sudenkuopat, ettei virheitä olisi päässyt syntymään. Se että niitä syntyi, ehkä johtui minun luottavaisesta mielestäni näihin "veneveiston ammattilaisiin", mutta heitäkin näyttää olevan moneen junaan. Veijo on venepuuseppä vailla vertaa taidoiltaan, häntä kehumatta pätkääkään
. Veistäjä Veijo Sorvari on itse toiseksi viimeisessä kuvassa edellä. Nyt kun lähes päivittäin tapahtuu jotain uutta, tulee kuviakin, mikäli Viinamäenmies niitä viitsii laittaa. Kuvaan nykyään Nokia 900 puhelimella, siksi kuvat ovat ehkä hieman parempia kuin aiemmin.Donna 28 
Veistovene Ky ts. Veijo on entisöinyt mm. Viikingin, sen veneen, jolla on tarina. Jolla nuoret hukkuivat Hangon edustalla vuosia sitten. Veijo on ollut lähes alusta saakka tässä projektissani mukana,n. 6 -vuootta. Aluksi hän konsultoi, jottemme olisi tehneet virheitä, silloin kun Donnaa rakennettiin minun hallissani. Ja vaikka muitakin veisäjiä on ollut, on hän käynyt selvittämässä minulle sudenkuopat, ettei virheitä olisi päässyt syntymään. Se että niitä syntyi, ehkä johtui minun luottavaisesta mielestäni näihin "veneveiston ammattilaisiin", mutta heitäkin näyttää olevan moneen junaan. Veijo on venepuuseppä vailla vertaa taidoiltaan, häntä kehumatta pätkääkään

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Simon
On ollut hienoa seurata Donnan sinnikästä entisöintiprojektia, vaikeuksienkin kautta on pitänyt jatkaa, mutta niistäkin oppii ja mahdollisesti jopa uutta intoakin löytyy.
Yleensä tämäntyyppisissä entisöintitöissä ei oikotietä ole vaikka malttamaton mieli sisällä kolkuttaisikin.
Entisöintihommissa tuota työsarkaa riittää, mm. aluksen alkuperän selvittäminen ja mahd. dokumenttien löytyminen edesauttaa oikeiden ratkaisujen ja työtapojen selvittämiseksi, myös aikalais veneiden vertailu helpottaa ratkaisuja haettaessa.
Suomenmaassa on liian monta perinnevenettä "nykyaikaistettu" tämänpäivän tarpeita ajatellen ja siten tuhottu aluksen alkuperäinen tarkoitus, toisinsanoen Salonkiveneestä ei saa matkavenettä.
Salonkivene on suunniteltu yhteysveneeksi ja mahdollisia päiväretkiä varten, joten Donnan päätös tehdä tuosta mahdollisimman alkuperäinen on kunnioitettava teko, joka tulee palkituksi viimeistään ensimmäisellä matkalla kun saapi katsella maisemia salongin fasettihiotuista laseista.
En liene kovin väärässä, että tältäkin palstalta on kannustavia viestejä ja vinkkejäkin annettu ja tiiviisti myötäeläen seurattu projektin etenemistä.

Yleensä tämäntyyppisissä entisöintitöissä ei oikotietä ole vaikka malttamaton mieli sisällä kolkuttaisikin.
Entisöintihommissa tuota työsarkaa riittää, mm. aluksen alkuperän selvittäminen ja mahd. dokumenttien löytyminen edesauttaa oikeiden ratkaisujen ja työtapojen selvittämiseksi, myös aikalais veneiden vertailu helpottaa ratkaisuja haettaessa.
Suomenmaassa on liian monta perinnevenettä "nykyaikaistettu" tämänpäivän tarpeita ajatellen ja siten tuhottu aluksen alkuperäinen tarkoitus, toisinsanoen Salonkiveneestä ei saa matkavenettä.
Salonkivene on suunniteltu yhteysveneeksi ja mahdollisia päiväretkiä varten, joten Donnan päätös tehdä tuosta mahdollisimman alkuperäinen on kunnioitettava teko, joka tulee palkituksi viimeistään ensimmäisellä matkalla kun saapi katsella maisemia salongin fasettihiotuista laseista.
En liene kovin väärässä, että tältäkin palstalta on kannustavia viestejä ja vinkkejäkin annettu ja tiiviisti myötäeläen seurattu projektin etenemistä.

- Donna 28
Nyt polttavin ongelma on näiden salongin lasien kiinnitys. Millä lasit kinnitetään, minkälaista listaa käytetään, kun en halua kumia, enkä muovia. Jos "raamitus" on messinkiä, joka taivutusten jälkeen kromataan, niin mistä sen saa, jottei se työ maksa maltaita. Yhdeksi vaihtoehdoksi olen ottaut toisaalla kirjoittamani kittauksen, mutta sen tuntuu veneveistäjäni täysin tyrmäävän. toisena vaihtoehtona pitäisin puulistaa, joka pasutettaisiin muotoon. Onko kenelläkään mitään kokemusta näistä tai muista vaihtoehdoista, siis apua etsin.
Laseissa ei ole suoria kulmia.
Donna 28
, 

Laseissa ei ole suoria kulmia.
Donna 28

- Viinamäenmiäs
- Viesti:
Muutama linkki ikkunalasien kiiinnityksestä mm:
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... u-use-here
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... t-)/page23
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... u-use-here
http://forum.woodenboat.com/showthread. ... t-)/page23
Viinamäenmiäs
- Lampila
Hyvältä näyttää Jaakko!! Mulla on salongin kanssa sama vaihe mutta pohja on vielä aika ruvella. Hienoa jälkeä tulee Veijolta!
Kyllä mun veneessä ainakin kaikki helat on olleet kromattuja mutta itse päädyin messinkiin. Täytyy jokupäivä käydä katsomassa kun Munsaaressa päin liikkuu. Noi laipiot on vaan teettäny paljon hommia kun sailytin vanhaa puuta mahdollisimman paljon. Paikkapaikoin aika pienestä silpusta on kasaan kaavittu, mut ei sitä 100v (käytännössä varmaan 200v) vanhaa Hondurasia raaski poiskaan heittää. Tuuppa piipahtamaan kun näköjään täälläpäin nyt pyörit enemmänkin.
Mun vanhat lasit on ollu puulistalla ja kitillä kiinni ja niin aion myös uudet laittaa. Se on vaan yks tonni sileenä kun leikkuuttaa ja hiottaa 8 lasia....
Miten muuten olette tehneet noi laipioiden peilit? Onko umpipuuta vai faneria? Mulla kaikki muut on umpipuuta mutta konehuoneen puoleiseen seinään sitä ei riitä joten pitääkö faneriin sortua?
Kyllä mun veneessä ainakin kaikki helat on olleet kromattuja mutta itse päädyin messinkiin. Täytyy jokupäivä käydä katsomassa kun Munsaaressa päin liikkuu. Noi laipiot on vaan teettäny paljon hommia kun sailytin vanhaa puuta mahdollisimman paljon. Paikkapaikoin aika pienestä silpusta on kasaan kaavittu, mut ei sitä 100v (käytännössä varmaan 200v) vanhaa Hondurasia raaski poiskaan heittää. Tuuppa piipahtamaan kun näköjään täälläpäin nyt pyörit enemmänkin.
Mun vanhat lasit on ollu puulistalla ja kitillä kiinni ja niin aion myös uudet laittaa. Se on vaan yks tonni sileenä kun leikkuuttaa ja hiottaa 8 lasia....
Miten muuten olette tehneet noi laipioiden peilit? Onko umpipuuta vai faneria? Mulla kaikki muut on umpipuuta mutta konehuoneen puoleiseen seinään sitä ei riitä joten pitääkö faneriin sortua?
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Kaikki puu on umpipuuta. Se minua harmittaa, että keulkolmioni jossa oli rengasmallinen köyden juoksutin on päässyt häviämään mystisesti. Asentajani väittää laittaneensa sen keulaan kuljetuksen ajaksi ja jos näin oli, on se niinä päivinä hävinnyt, kun vene oli ulkohallissa
veistäjällä. Eräässä kuvassa sitä todella säilytettiin keulakannen alla, joten se voi olla asentajan muistikuvakin siinä, muttei sitä hallistakaan löydy.
Muistatko Lara tai muistaako joku muu, mistä osoitteesta sitä kattopellavakangasta saikaan
Donna 28
veistäjällä. Eräässä kuvassa sitä todella säilytettiin keulakannen alla, joten se voi olla asentajan muistikuvakin siinä, muttei sitä hallistakaan löydy.
Muistatko Lara tai muistaako joku muu, mistä osoitteesta sitä kattopellavakangasta saikaan

Donna 28

- Lampila
Pellavakangas oli jostain taiteilijatarvikeliikkeestä - kokeiles googlella. Oli muistaakseni nettikauppa josta sai tilattua.
Täytyy höylyyttää Seppälällä ohutta peilipuuta - ei muu auta.
Täytyy höylyyttää Seppälällä ohutta peilipuuta - ei muu auta.
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Seppälä on yksi mahdollisuus, toinen on tämä minun veistäjäni Veijo Sorvari Veistoveneeltä.
Donna 28
Donna 28

- Donna 28
Pellamo oikaisi kattokankaasta, se ei ole pellavaa vaan puuvillaa. Jos nyt joku muukin laittaa sitä jatkossa, niin tiedoksi tännekin. Tämä päivä on parin tunnin osalta mennyt etsiessä yhtä hiton isoa mutteria tai kiereistä rengasta, joka olisi messinkiä. kahden tuuman kierteet ja halkaisija 60 mm. Ei löydy, hävinnyt se on minultakin, ihmeen paljon hukkuu jemmaan laitettuja osia, vaikkei niiden pitäisi lähteä hallistani minnekään. Per....
niin kuin nyt se keulakolmiokin. Olin ainakin ostavinani, joskin pienemmän tuffarnilta, muttei sitäkään tunnu löytyvän mistään. 8\ Huominen osittain ja ylihuominen kokonaan menee veneellä. Huomenna on tarkoitus miettiä minne loppuen lopuksi tankit sopivat ja ylihuomenna on sitten katon rimojen valkoiseksi maalausta ja kattopalkkien lakkausta. Kone pitäisi olla kuuleman mukaan paikoillaan, laittelen viinamäenmiähen
kautta kuvia tänne.
Laralle, laipiot on tehty kaaret liimaten ja liimaten keskelle ohuempi lauta uraan.
Donna 28

niin kuin nyt se keulakolmiokin. Olin ainakin ostavinani, joskin pienemmän tuffarnilta, muttei sitäkään tunnu löytyvän mistään. 8\ Huominen osittain ja ylihuominen kokonaan menee veneellä. Huomenna on tarkoitus miettiä minne loppuen lopuksi tankit sopivat ja ylihuomenna on sitten katon rimojen valkoiseksi maalausta ja kattopalkkien lakkausta. Kone pitäisi olla kuuleman mukaan paikoillaan, laittelen viinamäenmiähen

Laralle, laipiot on tehty kaaret liimaten ja liimaten keskelle ohuempi lauta uraan.
Donna 28