Koska aijotte laskea vesille 2010?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Ottiliana vedessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Kesä 2008 17:09

Moro

Ottilianakin kelluu vihdoin...
Kyllä sitten vuosi, enemmän kuin koskaan, huolimatta pariviikkoisesta esiturvotuksesta.

Lienee olla aika ensi talvena laittaa limeihin sen pellavaöljyn murentaman Würth-massan tilalle aitoa Sika-massaa. (Japee!!! Apuva!)

No eihän se nyt niin paljoa vuotanut oikeasti :) Ensimmäiset kolme tuntia tarvittiin pinnalla pitämiseen: yksi hiab, kolme uppopumppua, kaksi pilssipumppua ja yksi käsipumppu.
Yöllä riitti sitten jo kaksi pilssipumppua ja ensin kaksi sitten yksi pienempi uppopumppu. aamulla vuoto pysyi jo kurissa kahdella pilssipumpulla, nyt riittää jo yksi pienempi pilssipumppu.

Eihän se puuveneen lasku saisi näin myöhäiseksi mennä, mutta kun on ollut kaikkea totaalikatastrofia pienempää odealia koko talven ja kevään.

Hengissä kuitenkin selvitty... Vene niinkuin kipparikin!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 10 Kesä 2008 22:46

No jos nyt tällä viikolla viimein sais veteen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 12 Kesä 2008 10:37

Noniin, eilen saatiin Mari sitten toisella yrittämällä veteen. Nyt parin keulapuolelle asetellun märän räsymaton ja erinaisten muiden pilssin rakosiin tunngettujen kangaskappaleiden ansiosta ei vuotamista ollutkaan enään merkittävästi. Sen sijaan tällä kertaa vastustivat pilssipumput tai lähinnä niiden kytkimet kun molemmat kyllä kytkeytyivät päälle mutta eivät sitten kytkeytyneetkään enään pois. Toinen pumpuista jossa on sisäänrakennettu kytkin kuitenkin herkistyi pienellä koputtelulla, toiseen ei auttanut kuin lähteä ostamaan uutta kytkintä.

Miksiköhän muuten nykytekniikalla pitää kaikki yksinkertaisetkin asiat saada hieman monimutkaisemmiksi kuin järki sanoo. Uudessa pilssikytkimessä kon olikin kolme johtoa jotka piti kytkeä ennen kuin se suostui toimimaan, plussa, miinus, ja sitten se pilssipumpulle menevä. Olen aina luullut että yksinkertaisessa kytkimessä on vain kaksi napaa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 12 Kesä 2008 10:53

Viime torstaina meni oma. Laitettiin siinä samalla kaverin pellinkiläinen veteen, rakoja ei ollu nimeksikään mutta siinä vaiheesssa kun rupes köli kastumaan rupesi myös vesi nousemaan... Kaverilla oli joku "gernin uppopumppu" jonka teho oli sama kuin olis laiturilta kusassu veteen :)
No hain sitten toisen ja niillä rupes vedentulo pysymään aisoissa.. Päästiin saunan lämmityksenn jo 2 aikaan yöllä :)
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Kesä 2008 22:02

Lasken vesille aina tarpeen tullen...Jos veneen vessa on varattuna.

HR: Kolme johdinta omaava pumppu luulisi olevan käynnistysautomatiikalla varustettu.
Silloin johtimet olisivat -johdin, + johdin automaattikäyttöön ja +johdin manuaaliseen käymiseen. Kytkin tälle tulisi olla kolmiasentoinen: off / auto-asento / manuaaliasento.

Näissä kolmijohdin pumpuissa ei ole ( en ainakaan nähnyt ) perinteistä kohoa, joka tunnistaisi vedenpinnan vaan ovat elekronisella tunnistimella varustettuja. Itselläni on sellainen ja se käynnistyy autoasennolla n. 15 min välein muutamaksi sekunniksi myös kuivana. Jos tunnistimet havaitsevat veden, jää pumppu käymään kunnes vesi on poistunut.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 13 Kesä 2008 00:18

Onpa nuo kelit niin sieltä, ettei taida onstua tälläkään viikolla. Yksi pieni
lakkaus vielä vaiheessa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 13 Kesä 2008 09:33

Notreal kirjoitti:HR: Kolme johdinta omaava pumppu luulisi olevan...

Näissä kolmijohdin pumpuissa ei ole ( en ainakaan nähnyt ) perinteistä kohoa.... ovat elekronisella tunnistimella varustettuja. .... se käynnistyy autoasennolla n. 15 min välein muutamaksi sekunniksi myös kuivana. Jos tunnistimet havaitsevat veden,......
Niin siis hieman tarkennusta, kyseessä oli sellainen erillinen uimurikytkin joka meni vaihtoon (vanha pilssipumppu vaatii sellaisen koska siinä itsessään ei ole uimuria). Tässä uimurikytkimessä oli kolme johtoa. Mielenkiintoista oli se että sekä + että miinus oli tosiaankin kytkettävä ennen kuin kolmas pilssille menevä johto antoi virtaa. Pelkkä plussa ja pilssipumpulle menevä johto ei riittänyt joten jotain elektroniikkaa uimurikytkimessä ilmeisestikkin on. Jonkinlainen koho tässäkin kyllä on sisällä ja ulkopuolella oli jopa vipu jolla kohoa voi heilutella kokeilumielessä. Lisähaastetta toi se että uimuri ei suostunut kytkemään pilssiä päälle edes kolmijohtoisella kytkennällä ennen kuin hoksasin kastella koko kytkimen vedessä. Meinasi usko loppua ensin, mutta kai siinä on jotain hienoja toimintoja kun se tarvitsee kahden merkkistä sähköäkin toimiakseen.

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 13 Kesä 2008 09:56

Toinen kerta toden sanoo. Eilen saatiin Audrey uudestaan uimaan ja ainakin tänä aamuna oli vielä pinnalla ja akussakin oli virtaa, eli tilanne hallinnassa taas ;)
[/img]

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Kesä 2008 17:39

Plumpsahti sitten kumminkin. Oli kuitenkin sen verran poutaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 14 Kesä 2008 22:26

Ei kirjoitettua asiaa Saumojen Teippauksesta...
Eli käytännössä koettua.

Matildan lasku meni aika myöhään ja tän viikon alussa se sitten laskettiin.
Kun kevät on ollut lämmin ja vene tuulisella paikalla oli raot sen mukaiset. 2-5 mm rakoja melkein joka saumassa pitkiä matkoja.
Ensin käyttelin märkiä mattoja lautojen kosteuden nostamiseen ja se toimikin ihan mukavasti.
Koska vene piti vettä viime vuonna en halunnut jäljelle jääneisiin saumoihin laittaa mömmöä vaan teippasin saumat maalarinteipillä.
Sitten paatti veteen.
Vettä tuli niin turkasesti joka puolelta ja pidettiin venettä köli pohjassa alkuun luiskalla.
Pari pilssipumppua, 3 Uppopumppua ( 2 pikku tehoista ) ei oikein piisannut pitään veden korkeutta pois moottorista. Mutta kun imastiin polttomoottori käyttöisellä palopumpulla, mallia palokärki, niin vesi alkoi pysyyn kohtuu korkeudella. Näin meni eka 3 tuntia. Sitten alkoi uppopumput piisaan. Niitä tarvittiin Seuraavaan iltaan saakka. Tosin määrä väheni prosessissa. Jolloin paatti alkoi pitää vettä niin että pilssipumput piisas ja seuraavana aamuna vene ei vuotanut nimeksikään.

Sitten moottorin uusinta huolto. Vedet ja öljyt pois sisältä. Kaasutin pura ja kokoa. Virranjakaja kuivaksi. Ja vot sain sen käyntiin taas.

Kun sitten iloisilla mielin lähdin ajamaan vettä pitävällä veneellä laituripaikalle n. 5 km päähän kokeilin myös konetta ja kuinka se jaksaa Matildaa tuupata. Menihän se.
Sitten ennen sataman ahtaikkoja meinasin että harjoitellaan hiukan peruutusta ja käänelyä avo vesillä ennen tiukkoja paikkoja.
Ja hiukan ruuvattuani kone alkoi kakoon. Ja sammui.
Vilakisin sisälle. ...kele ? Vene oli täynnä vettä.
Saumoista keulassa pulppus taas vettä oikein suihkulähteinä.
Tilanne alkoi olla siis jo tukala. Mutta sain keinoteltua koneella pätkittäin itseni sataman laituriin. Ja uppopumppu jonka olin jättänyt mukaan kykeni pumppaan vedet pihalle.

Miksi siis keulaan ilmestyi ajon aikana vuodot ?

Vastaus. Maalarin teipit olivat pitäneet paikalla ollessa veden pois. Ja ajossa ne olivat irronneet ja raot olivat yha auki.
Yön yli turvottuaan ja suihkulöhteitä taas seurattuani raot ja vuodot oli taas kontrollissa.

Onko muilla maalarinteipeistä näin "Hyviä" kokemuksia että ne tiivistäisi noin hyvin ?
Vinnkinä voisin sanoa että ottakaa ne ainakin pois suoja satamassa jossa voitte tarkistaa vuodot niiden poiston jälkeen.

Mua rupes jo hiukan kylmään jo niin paljon että katselin kartasta matalikkoja myötätuulen puolelta minne suhauttaa purjeilla jos kone ei jaksaisi käydä.

Aleksi

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 01 Heinä 2008 00:07

Huhhuh! Menihän se veteen:

http://personal.inet.fi/koti/sale/stabe ... ia_28.html

En ole tainnut ihan vielä sisäistää asiaa, kun en tämän enempää riehu. Viidessä vuodessa ehtii tottua ajatukseen, että remontti jatkuu ikuisesti. Nyt odotellaan lomaa (ja uuden moottorin kaasuvaijerin säätöä).

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 01 Heinä 2008 08:23

onneksi olkoon! pikän uurastuksen palkitsee kun näkee veneensä vihdoin vedessä.

maalto
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
Paikkakunta: Rauma

Re: Koska aijotte laskea vesille 2010?

Viesti Kirjoittaja maalto » 21 Huhti 2010 19:00

Pudotin Raumanmereen su 18.4. Kolmas vuosi meressä ja 1. kertaa ilman ihmeellistä kämmäystä ja kohellusta. Hiukan sai jäälauttoja tökkiä tieltä, että pääsi melomaan laituripaikalle.

Mikko

jesse
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Kesä 2009 13:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska aijotte laskea vesille 2010?

Viesti Kirjoittaja jesse » 26 Huhti 2010 13:54

Perjantaina Meri haettiin talvisäilöstä, satoi räntää.

Kuva

Lauantaina 24.4. pulahti veteen.

Kuva

Kuva

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Koska aijotte laskea vesille 2010?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Huhti 2010 07:31

jesse kirjoitti:Perjantaina Meri haettiin talvisäilöstä, satoi räntää.
Nyt selvis miksi vesi oli niin alhaalla talvella,
se oli jessellä säilössä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin