Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Loka 2012 17:54

Sanotaan, mitä sanotaan, se on kaikki vain hyväksi, jos vene tunnetaan, oli nimi mikä tahansa. Tässä kun ei voi muuta tehdä kuin odottaa, niin sitä maistelee sitten kaikenlaista - kyllähän te pojat tiedätte.
Odottavan aika on pitkä. Siis 2007 ostin veneen, viidessä vuodessa vene ei ole valmistunut. Olen ollut vuosi vuodelta entistä optimistisempi ja samalla vuosi vuodelta huomannut olevani entistä enemmän hölmö :P :-) Pitäisihän minun jo ymmärtää se, kun en itse osaa venettäni kunnostaa, että olen toisten armoilla. Nyt täytyy tunnustaa
etten voi sata -varmuudella sanoa onko veneeni vielä ensi kesänäkään vesillä. Olen kyllä jo lopettanut oman sähläämisen tässä asiassa. Yritän odottaa rauhassa sitä aikaa, jolloin voin lakata veneeni. Sitä ennen minun pitää malttaa mieleni ja keskittyä siihen olennaiseen, jonka tiedän osaavani yli 30 -vuoden kokemuksella - näppylän hankkimiseen projektiani varten. Olen sen puolen itseasiassa varmistanut jo, mutta jos tulee ns. uusia kirveleviä haluja, täytyy niihinkin ennalata varautua. Onneksi minua ei ole poissuljettu veistämöltä, vaan saan käydä rauhassa katselamassa ja esittämässä mielipiteitäni ja itse asiassa, johtuneeko Veijon asiakaslähtöisestä ajattelusta, koen olevani veistämölle jopa tervetullut. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Loka 2012 17:16

Donnalle on nyt löytynyt sydän amerikkalaista tekoa 4 -pyttyinen Mercruiser. Konehan oli löytynyt jo aikoja sitten, mutta vasta Patrickin vihjeiden myötä sain Suomesta kaavelikotelon. Siihen pultataan sitten minulla jo noin viisi vuotta käyttämättömänä ollut Velvetti, jonka välityssuhde on 2,5:1. tehojahan koneessa on n. 135 hv ja bensaahan se polttaa.
Näin siis nyt näillä näkymillä, sillä koskaanhan ei voi sanoa mitään sata varmasti ennenkuin kaikki on paikoillaan. ;-) 8o
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Loka 2012 21:31

Paljonko tahot siitä ajanmukaisemmasta Volvo-Penta paketista?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

patrick

Viesti Kirjoittaja patrick » 16 Loka 2012 09:20

Koita löytää siihen cruiseriin jostain lämpöeriste kaasuttimen ja imusarjan väliin, jos ei jo ole. On meinaan noloa sahata lämpimänä yleisellä paikalla käymään kun kaasutin on "hieman" lämmin :))

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Loka 2012 11:40

Sinulla taitaa olla kokemuksia, mitä ehdotat sellaiseksi eristeeksi. Joudunhan minä siihen koneeseen ostamaan myös laturin, sitä siinä ei ole. Kolmionmuotoinen etupään säätöjalka siinä koneessa on, mutta en tiedä voiko sen laitaa sillä tavalla kiinni kuin´sisäperämoottorin. Eiköhän siihen ole ostettava myös nämä kiinnityspalikat ja kumit ??? . Enkäpä sitten tiedä, onko tuo minun Velvetin välityskään loppuen lopuksi oikea !!! Kone kiertää jotain 4400 - 4800 rpm ja siihen suhteutettuna 2,5:1 välitys tuntuisi aika hyvältä, vaikkakin kone käy aika reiluilla kierroksilla. Mitähän Kaskisen guru 8| tähän mahtaa sanoa. !!!
Terv. Donna 28 :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Loka 2012 21:36

Jos joku vielä miettii MB 20 B Volvo Pentan ostamista minulta, niin se on turhaa. Möin sen tänään koekäytössä mukana olleelle pyytämääni hintaan. Voi kuitenkin olla, ettei Mercruiser ole ensi kesänä veneessäni, vaan vasta seuraavana, sillä en tiedä, miten muut puuttuvat osat saadaan nopeasti kasattua koneeseen - veistämön työn edistymisen kannalta olisi tärkeää, että kone olisi jo nyt paikoillaan. Tähän hätähuutoon voin nopeimmin vastata Mersun täydellisellä paketilla, joka siis on minulla olllut lähes yhtä pitkään kuin Donnakin, ostin sen silloin 2007 nimenomaan Donnaa varten.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Loka 2012 21:51

Tilasin tänään Mercruiserin kaavelin. Olisin tilannut myös vetolevyn, mutta ei tullut mitattua Riistavedellä vauhtipyörän halkaisijaa. Tämä "juupas-eipäs-juupas" -arvuuttelu koneesta voi joita kuita huvittaakin, mutta aina kun olen mielestäni hylännyt edellisen ajatuksen, nytkähtääkin se eteenpäin pitäen siten minun kärsivällisyyttäni tiukilla - niin kuin nytkin. Muutama päivä sitten olin päättänyt laittaa Mersun, mutta nyt onkin taas ajatus kellossa muuttunut. ;-) :-)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Loka 2012 11:49

Se vaihtoehto vielä puuttu että alkaisit Honda-mieheksi... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Loka 2012 17:34

Juu - ei, Hondamiestä minusta tuskin saa. Ostin tänään painelaakerin, kun eilen sain vihjeen venemoottoreita korjaavalta ja huoltavalta kaverilta, joka oli syyshuoltoja tekemässä veistämöllä. Kakspuol ja kolmesatasia ja vähän suurempiakin sijoituksia tulee tehtyä lähes päivittäin. Ostin tuonpainelaakerin tämän moottorimiehen suosituksesta ja kas kummaa säkä oli kerrankin minun puolellani, sillä se oli 30 mm akselille. Moottorimies tulikin sitten lähes samoin tein samaiseen paikkaan ts. Seppälän Venetarvikkeelle, jossa tämä yksityishenkilön myymä painelaakeri oli hyllyssä myytävänä. Siinä tuli myös sellainen lyhyt nivelletty kardaaninpätkä mukana, tiedä häntä, onko sillä käyttöä. ???
Viimeksi muokannut Donna 28, 16 Marras 2012 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 21 Loka 2012 09:39

Onhan sille kardanin pätkälle käyttöä; kun se painelaakeri on linjattu akselin kanssa suoraan, niin konetta ei enää tarvi linjata senkunvaan "pudottaa" sen siihen eteen, varustettuna pehmeähköillä kumitynyillä niin äänitaso/värinät ovat hyvin hallinnassa.

Matti

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Marras 2012 16:47

Piti oikein lukea, mitä olen tänne viimeksi kirjoittanut. Kun olen ollut kuin lumiukko tai lähes pelkkä kasvis jo yli toista kuukautta. Luin siis, onko järkeä ollut hitustakaan päässä.
En sano, että sitä nyt niin kummasesti olisi muutenkaan.
Donnassa on kuitenkin alkanut tapahtumaan sairaudestani huolimatta vai pitäisikö mahdollisesti sanoa, sen johdosta. Neliosaista tuulilasia tehdään parasta aikaa, samoin moottorin huoltoluukuksi tulevaa skylettiä. Halusin neliosaisen tuulilasin ja siitähän on kuva, siis mallista tuolla jossain kauempana takanapäin sen vuoksi, että etenevä tuulilasi toisi keskelle enemmän tilaa sisälle ja toisaalta siksi, että styrpurin puoleinen lasi tuli avattavaksi ja että avattavan lasin paino ei tulisi kohtuuttomaksi siirrettäessä se viereisen päälle aukiasentoon. Minua ei miellyttänyt ajatus, että keskiosa tuulilasista liukuisi eteen päin ja kulku kannelle olisi ollut sitä kautta mahdollista. Päädyin pieneen tulilasin pätkään joka avautuu aivan laidasta ja mahdollistaa etenemisen sitä kautta keulaan. Skyletti ratkaisu moottoritilan ja moottorin huoltamiseksi osoittautui ainoaksi järkeväksi, koska se antaa valoa myös keulahyttiin ja kokonaan eteen keulaan taittuvana kaasujousten varassa antaa mhdollisuuden vaikka ottaa koneen kokonaisuudessaan pois luukun kautta. Toki öljynvaihdot ja suodattimien vaihdot ovat isossa tilassa helpompi suorittaa kuin pirun ahtaassa loukussa. Skyletin harjalle saranoituvat molemmmin puolin ikkunat, jotka ovat siis myös avattavissa sisältä päin.
Ja mikäli moottorin eteen tai osin sivulle mahtuu vielä tuo varapunkka, niin sillekin saadaan valoa skyletin kautta.
Ainut virhe, minkä koen kirjoittaneeni silloin, kun tulehdusarvot kipusivat yli neljänsadan, on tämä potkurijuttu. Oikeastaan se on merivahteen välitys. Minulla oleva Velvetin vaihde ei käy, koska sen välitys on 2,5:1. Sellaista potkuria ei mahdu alle, millä
tavoitenopeudet tuolla välityksellä saavutettasiin, 2,0:1 on varmasti oikea välitys, sillä silloin alle mahtuu vielä 17 tuuman potkuri. Toivottavaa myös olisi, että vene etenisi hiljaisimmillaan nopeusrajoituksia noudattaen, joista ainakin Kaakon kulmalla pienimmät ovat jossain 6 - 7 km tunnissa luokaa. Pakettini huutaa siis edelleen merikytkintä, jonka tehon kestävyys pitäisi ola n- 130 hv. Otan tarjouksia vastaan, ei ole väliä onko kytkin mekaaninen tai hydraalinen, muttei sen hinta tarttisi olla tuhansissa,
sillä käytettykin käy. ;-)
Terv. Donna 28 :))

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Marras 2012 21:58

Minkälainen raamattu se on joka sanoo ettei sun paattiin riitä 17`":n halkasijainen potkuri oikeella nousulla optimisuoritukseen 2.5:1 välityksellä?

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Marras 2012 16:57

Raamatuista en tiedä, perustan vain näkemyksen sille, että se vene missä Mersu ja tämä vaihdeyhdistelmä oli takavuosina, oli 9 m pitkä uppoumarunkoinen vene. Siinä 17 x14 potkurilla vene oli toiminut oikein hyvin, ts. saavuttanut runkonopeutensa. Kun veneeni, joka on myös 9 m pitkä, mutta tasapeäinen, kantavalla perällä, on nopeus odotukset 15 - 17 solmua 135 hv koneella, joka kiertää n. 4400 rpm. Kun perävälitys esim VP:ssä on 1,93:1, niin uskoisin sen olevan lähempänä kuin 2,5:1. Raamattuun tai muuhun työväenopiston ohjekirjaan saati sitten jäsenkirjaan tämä teoriani ei perustu. Ainoastaan minusta tuntuu.

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17 Marras 2012 17:05

Ei kai siihen sitten ole paljon sanomista.

rickenbacker

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 19 Marras 2012 07:24

Eräs "vanhan kansan" potkurivelho sanoi nyrkkisäännöksi että potkuri saa kiertää koneen maksimikierroksilla korkeintaan 1500r/min, välitys ja nousu siis sen mukaan.

Vastaa Viestiin