"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Oli jokin kumma pakko käydä edes jotakin tuuskaamassa katedraalissa:
http://kuvablogi.com/nayta/1875628/
http://kuvablogi.com/nayta/1875628/
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Pitänee pikkuhiljaa lähteä katedraaliin ettei mene koko wappu hukkaan...
Alustavaan sotasuunnitelmaan tuli muutos kun tajusin noiden korkeusmittausten yhteydessä että välilaipiota ei ilmeisesti voi poistaa kokonaan. Tarkoitushan oli että etu- ja ajohytin välien laipio olisi poistettu kokonaan ja väliin olisi vain jäänyt kojelauta/ohjauspiste eli koko veneen sisätilat olisivat olleet "ympärikäveltäviä" ilman ovia.
Ensimmäinen ongelma on mihin saada ajolämmitin siten että se saa ulkopuolelta raitista ilmaa. Katonrajaan ei sovi, skötnien pilssiin alle ei sovi, punkkalaatikoihin sopii mutta riittävän suuren ilmaputken tuonti ja lähtevien putkien veto tuulilasille ei onnistu järkevästi. Kaikki muut laitteet saisi sopimaan mm. radio ja VHF katonrajaan kuskin eteen jne.
Laipion toinen puolisko jää ainakin nyt paikoilleen ja sisustussuunnitelmat tehdään kesän mittaan uusiksi ja varsinainen rakennustyö sitten talvella.
Pitänee vissiinkin vaan tähän hätään maalata homepilkut piiloon ja räpsiä vanerilappuja ylimääräisiin reikiin...
Alustavaan sotasuunnitelmaan tuli muutos kun tajusin noiden korkeusmittausten yhteydessä että välilaipiota ei ilmeisesti voi poistaa kokonaan. Tarkoitushan oli että etu- ja ajohytin välien laipio olisi poistettu kokonaan ja väliin olisi vain jäänyt kojelauta/ohjauspiste eli koko veneen sisätilat olisivat olleet "ympärikäveltäviä" ilman ovia.
Ensimmäinen ongelma on mihin saada ajolämmitin siten että se saa ulkopuolelta raitista ilmaa. Katonrajaan ei sovi, skötnien pilssiin alle ei sovi, punkkalaatikoihin sopii mutta riittävän suuren ilmaputken tuonti ja lähtevien putkien veto tuulilasille ei onnistu järkevästi. Kaikki muut laitteet saisi sopimaan mm. radio ja VHF katonrajaan kuskin eteen jne.
Laipion toinen puolisko jää ainakin nyt paikoilleen ja sisustussuunnitelmat tehdään kesän mittaan uusiksi ja varsinainen rakennustyö sitten talvella.
Pitänee vissiinkin vaan tähän hätään maalata homepilkut piiloon ja räpsiä vanerilappuja ylimääräisiin reikiin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Jos aiot liikkua syys-talvella merellä, niin ajohytin pieni sisätilavuus,
ja hyvä eristys muusta paatista helpottaa lämmitystä ja ilmanvaihtoa.
( - siis siksi se laipioilla muusta eristetty tila on hyvä ).
Myös koko ajohytin istutus kumitassuille, irti rungosta olisi paikallaan !!
Siitä sapo tutkasta vielä se, että oletko ajatellut, kun virtaviivaistit tutkan rakennetta,
- niin kärsiikö suuntima ominaisuudet ?
( vrt. hummerin H1, yms mpc, pystyt tuulilasit )
- Ja onko esim. vihollislentokoneiden ja rajavalvonnan helpompi huomata alus, kun vino tutkan tuulilasi peilaa valoa ... ?
ja hyvä eristys muusta paatista helpottaa lämmitystä ja ilmanvaihtoa.
( - siis siksi se laipioilla muusta eristetty tila on hyvä ).
Myös koko ajohytin istutus kumitassuille, irti rungosta olisi paikallaan !!
Siitä sapo tutkasta vielä se, että oletko ajatellut, kun virtaviivaistit tutkan rakennetta,
- niin kärsiikö suuntima ominaisuudet ?
( vrt. hummerin H1, yms mpc, pystyt tuulilasit )
- Ja onko esim. vihollislentokoneiden ja rajavalvonnan helpompi huomata alus, kun vino tutkan tuulilasi peilaa valoa ... ?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuo on aivan totta, iso yhtenäinen tila vaatii enemmän lämmitystehoa.
Kiinteä lämmitin on pikku Webasto ja lisälämppäriksi tulee Reflexin kamina joka on kesäajan jossain muualla kuin paikallaan.
Veikkaan että kansihenkilö ompelee (tai siis määrää minut ompelemaan) laipioaukkoihin nätit verhot jotka jakavat tilat.
Perskele, tuotapa ei tullut ajateltua kun talvella zuumailin sapokan etuikkunan kallistusta ja mittasuhteita uuden hytin päällä. Voi olla että vaikuttaa negatiivisesti suuntimaominaisuuksiin mutta senhän näyttää tuleva kesä ja syksy.
Mutta rajavalvonnan ja lentokoneiden on huomattavasti vaikeampi huomata matalaa Dejah Thorista kun "semmoiset" reissut tehdään vartavasten semmoisessa kelissä että vene katoaa matalan rakenteensa takia täysin aaltojen väliin ja se vähäinenkin tutkapinta joka näkyy on viistottu ja ajohytin korkeita sarjoja kallistetty sisäänpäin 0,62 astetta a´la F117 Nighthawk.
Eli häiveominaisuuksia on lisätty...
No se siitä;
Menossa on kyllästys, pellavaöljyä on uponnut n. 15 litraa ihan lyhyessä ajassa + ajoaineet ja muut ärhäpit. Joissakin kohtaa näyttää siltä että puu alkaa olemaan rakenteensa takia on käytännössä täynnä mutta toiset kohdat vetävät ihan kivasti. Viimeine kerros laitetaan owa ykköstä tai vastaavaa että pinta kuivuu nopeammin lakkauskuntoon sillä kesä näkyy lähestyvän...
Kiinteä lämmitin on pikku Webasto ja lisälämppäriksi tulee Reflexin kamina joka on kesäajan jossain muualla kuin paikallaan.
Veikkaan että kansihenkilö ompelee (tai siis määrää minut ompelemaan) laipioaukkoihin nätit verhot jotka jakavat tilat.
Perskele, tuotapa ei tullut ajateltua kun talvella zuumailin sapokan etuikkunan kallistusta ja mittasuhteita uuden hytin päällä. Voi olla että vaikuttaa negatiivisesti suuntimaominaisuuksiin mutta senhän näyttää tuleva kesä ja syksy.
Mutta rajavalvonnan ja lentokoneiden on huomattavasti vaikeampi huomata matalaa Dejah Thorista kun "semmoiset" reissut tehdään vartavasten semmoisessa kelissä että vene katoaa matalan rakenteensa takia täysin aaltojen väliin ja se vähäinenkin tutkapinta joka näkyy on viistottu ja ajohytin korkeita sarjoja kallistetty sisäänpäin 0,62 astetta a´la F117 Nighthawk.
Eli häiveominaisuuksia on lisätty...
No se siitä;
Menossa on kyllästys, pellavaöljyä on uponnut n. 15 litraa ihan lyhyessä ajassa + ajoaineet ja muut ärhäpit. Joissakin kohtaa näyttää siltä että puu alkaa olemaan rakenteensa takia on käytännössä täynnä mutta toiset kohdat vetävät ihan kivasti. Viimeine kerros laitetaan owa ykköstä tai vastaavaa että pinta kuivuu nopeammin lakkauskuntoon sillä kesä näkyy lähestyvän...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuli tuosta eristyksestä mieleen että viime syksynä kun tultiin kovassa sumussa jahtireissulta marraskuulla niin ilma meni reilusti pakkasen puolelle. Webasto ja ajolämmitin pitivät lämmöt sisällä ja tehoa riitti vielä pitämään kaikki lämpimään ilmatilaan yhteydessä olevat pinnat täysin sulana ulkopuolelta.
Skantäkissä oli aivan selvä raja missä alkaa/loppuu lämmintila. Toinen puoli täysin kuiva ja toisessa neljäviisi milliä jäätä päällä.
Skantäkissä oli aivan selvä raja missä alkaa/loppuu lämmintila. Toinen puoli täysin kuiva ja toisessa neljäviisi milliä jäätä päällä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
taitaa olla "sika" influensan pelko kova.....! ;)Notreal kirjoitti:UFO-sieppaus vai mikä tässä oli kyseessä?
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vai överiksi...
- tuossa ei ole muuta feikkiä kuin tuo vanha VSS-suojain vuodelta 1958, varsinaisessa actionissa naamalla oli avomaski. Pääkallokuvioiset kummihanskat on mun mielestä pirun nätit mutta ennen kaikkea ne suojaavat hyvin myös ranteita roiskeilta.
Lämpötila katedraalissa oli jotain 25 huiteilla ja kun käyttää kareenia ajoaineena niin ilmassa on sen verran paljon kaasuja että ei ilman maskia pärjää.
Etuhytissä oli vielä aamusta pieniä lentäviä hyttissä mutta parin kyllästyskierroksen jälkeen ne kellottivat punkkien vanerilla ketarat pystyssä. Ja kait sillä ilmassa leijuvalla sinkkinaftenaatillakin oli osansa joukkokuolemaan...
Ärhäppien haihtuminen oli viimeisellä kyllästyskerralla kahdeksan maissa ilman viilennettyä huomattavasti vähäisempää eikä maskia tarvinnut enää käyttää.

Lämpötila katedraalissa oli jotain 25 huiteilla ja kun käyttää kareenia ajoaineena niin ilmassa on sen verran paljon kaasuja että ei ilman maskia pärjää.
Etuhytissä oli vielä aamusta pieniä lentäviä hyttissä mutta parin kyllästyskierroksen jälkeen ne kellottivat punkkien vanerilla ketarat pystyssä. Ja kait sillä ilmassa leijuvalla sinkkinaftenaatillakin oli osansa joukkokuolemaan...
Ärhäppien haihtuminen oli viimeisellä kyllästyskerralla kahdeksan maissa ilman viilennettyä huomattavasti vähäisempää eikä maskia tarvinnut enää käyttää.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Aloitin rovin hiomisen "yläkerran" kyllästyskertojen välillä.
Alkukeväästä käsittelin vajaan puolen neliön kohdan oksalakalla ja toisen owatrolilla että näkee helpottuuko hiominen ollenkaan siitä mitä se on ollut.
Olin oikeastaan yllättynyt ettei kumpikaan ärhäppi vaikuttanut mitään mutta silti pinta oli kauttaaltaan suht helppo hioa. Toisen kyljen läpivetoon meni n. 25 kuuskymppistä kun niitä meni aikaisemmin koko roviin pitkälti toistasataa. Nyt pinnasta saa jopa puuta pois eikä vain jotain ihme tököttiä mitä tuppasi aikaisemmin puun sisältä jatkuvalla syötöllä.
Japen vinkki oli että se on vaan niin hyvin kyllästetty että puolikuivaa pöötä sieltä tulee ja siihen käsitykseen taidan kallistua.
Oikeastaan otin koko lakan turhanpäiten pois jos ajatellaan pelkästään uudelleen kyllästämistä sillä pinta ei yksinkertaisesti vedä yhtään pöötä, ei vaikka mansikkahillolla ajaisi. Niihin muutamaan kohtaan mistä lakka oli irronnut menee tietenkin jonkin verran.
Kyljissä, varsinkin keskiveneellä, on niin paljon ja syviä orkamia että pinnasta pitäisi ottaa pois 8-10mm tavaraa niiden kokonaan poistamiseksi.
Eli ainoastaan puupuhtaaksi, kertakäsittely kauttaaltaan pööllä/impregillä, kevyt hionta, tärpättipesu ja lakka päälle...
Alkukeväästä käsittelin vajaan puolen neliön kohdan oksalakalla ja toisen owatrolilla että näkee helpottuuko hiominen ollenkaan siitä mitä se on ollut.
Olin oikeastaan yllättynyt ettei kumpikaan ärhäppi vaikuttanut mitään mutta silti pinta oli kauttaaltaan suht helppo hioa. Toisen kyljen läpivetoon meni n. 25 kuuskymppistä kun niitä meni aikaisemmin koko roviin pitkälti toistasataa. Nyt pinnasta saa jopa puuta pois eikä vain jotain ihme tököttiä mitä tuppasi aikaisemmin puun sisältä jatkuvalla syötöllä.
Japen vinkki oli että se on vaan niin hyvin kyllästetty että puolikuivaa pöötä sieltä tulee ja siihen käsitykseen taidan kallistua.
Oikeastaan otin koko lakan turhanpäiten pois jos ajatellaan pelkästään uudelleen kyllästämistä sillä pinta ei yksinkertaisesti vedä yhtään pöötä, ei vaikka mansikkahillolla ajaisi. Niihin muutamaan kohtaan mistä lakka oli irronnut menee tietenkin jonkin verran.
Kyljissä, varsinkin keskiveneellä, on niin paljon ja syviä orkamia että pinnasta pitäisi ottaa pois 8-10mm tavaraa niiden kokonaan poistamiseksi.
Eli ainoastaan puupuhtaaksi, kertakäsittely kauttaaltaan pööllä/impregillä, kevyt hionta, tärpättipesu ja lakka päälle...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Menin ruokkiksella katedraaliin katsomaan miten ärhäpit on imeytyneet hyttiin ja huomasin että ilmassa on jotakin outoa hajua. Kun pengoin paikkoja että mistä se tulee niin huomasin että nauhahiomakoneen pölypussi on kuumana kuin kekäle tai no jos ei ihan kuin kekäle niin kuin kuumavesipullo.
Hioin sillä viime tai toissa viikolla yhtä laudan päätä mikä oli lionnut parisen viikkoa pöössä. Umpinainen pölypussi ei hengitä tarpeeksi ja itsesyttyminen olisi ollut aivan mahdollista tai tässä tapauksessa jopa erittäin todennäköistä...
Oiskohan oikea hymiö tähän perään ;-( vai
?
Eipä ole ennen tullut tämmöistä vastaan vaikka olen ollut noiden rättien ja hiomajätteiden kanssa erittäin varovainen - pitäää näköjään tiukentaa asennetta.
Hioin sillä viime tai toissa viikolla yhtä laudan päätä mikä oli lionnut parisen viikkoa pöössä. Umpinainen pölypussi ei hengitä tarpeeksi ja itsesyttyminen olisi ollut aivan mahdollista tai tässä tapauksessa jopa erittäin todennäköistä...
Oiskohan oikea hymiö tähän perään ;-( vai

Eipä ole ennen tullut tämmöistä vastaan vaikka olen ollut noiden rättien ja hiomajätteiden kanssa erittäin varovainen - pitäää näköjään tiukentaa asennetta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Totta!
Tuo kertakäyttösuoja-asu on muuten hyvä sisätiloja ja pohjaa lotratessa.
Tuo on kertaalleen päällä pidetty jämä yhdeltä työmaalta ja suht kallis kun on ostettu Wurthilta mutta Bilikassa ne taisivat olla jotain 3 € huiteilla/kpl
Tuo kertakäyttösuoja-asu on muuten hyvä sisätiloja ja pohjaa lotratessa.
Tuo on kertaalleen päällä pidetty jämä yhdeltä työmaalta ja suht kallis kun on ostettu Wurthilta mutta Bilikassa ne taisivat olla jotain 3 € huiteilla/kpl
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Imprekkiä: http://kuvablogi.com/nayta/1895551/
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."