"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 25 Huhti 2009 14:52

Mie aattelin että se 88 on raittiille miehelle paha merkki. Eikä tarvii ees saksan maalle mennä vaan löytyy kotimaisesta monopoliliikkeestä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Huhti 2009 17:04

Perskele... määkös se on ainut täällä joka jotenkin tuntee uusnatseja - eikä se suinkaan tarkoita että jotenkin sympatiseeraisin niitä.... ;-(

Tosiaankin onhan se olemassa Viski 88.

Sen verran tuli edellisessä viestissä virheelllistä tietoa että muokkasinhan minä sapokkaa enemmänkin kuin edellä kerroin. Nimittäin muutin etulasinkulman samaksi kuin tuulilasissa. Orkkiksessa oli hieman pystympi mikä näkyy hyvin kuvista. Uskoisin syynä olevan sen että Suurnäkki on jälkikäteen tehnyt sapokan veneeseen ja etulasin kulma ei ole sattunut just kohdilleen.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 26 Huhti 2009 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Huhti 2009 21:09

Sapokka on puuvalmis; http://kuvablogi.com/nayta/1865485/

Näköjään tuo kamerapuhelin vähän muokkaa itsenäisesti kuvia - kyllä sapokan kattorakenteessa on kaikki ok...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Huhti 2009 08:42

Lama alkoi vaikuttamaan Dejah Thoriksen valmistumiseenkin - pulju josta olen saanut noita vaneripäällysteisiä kuormalavoja on osan viikosta kiinni eikä tavara liiku entiseen tahtiin.
Mulla on melkoinen liejukko teltassa kun katedraalin pohjoisen puoleinen lumikinos sulaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Huhti 2009 14:35

Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja jukkan » 27 Huhti 2009 09:28

Kyllä uusi puu ja uudet rakenteet on kauniita ja niin hurrrjan siistejä.
Hienoa työtä !
Onko uusi sapokka virtaviivaisempi kuin vanha ? Kuvissa Irrallaan näytti suurempiin nopeuksiin tehdyltä.

Katselin kuvia paatoksella, oikein, kun vkl itse remontoin vanhaa nopeakulkuista ulkolaitamoottorivenettä. Jonka edellisen remontin on tehnyt joku toisenlainen teese-itse-velho.
- irroittelin kylpyhuonesilikoonia ja ruostumattomia ruuveja kilokaupalla.
( - kehtasin alkaa laittaa, kun on Malliltaan hyvä, alunperin hyvin tehty vene, olisiko 1960 -L ja sitten valitettavasti remontoitu 1980-L... mutta ei onneksi tuhoutunut kuitenkaan... )

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Huhti 2009 09:41

Sapokkaan vielä metrin mittainen periskooppi niin homma on bueno.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Huhti 2009 11:06

Kyllä sitä itse asiassa on hiukan muotoiltu, sanotaan nyt vaikka sitten "vauhdikkaammaksi".
Etulasinkulma muutettu samaksi kuin tuulilasissa, kulma oli alunperin pystympi. Koko komeutta on mataloitettu n. 2cm ja kokonaispituutta jatkettu 5cm. Pituutta on jatkettu siksi että matalaa yleisilmettä saa tehostettua ja samalla sapokan päihin tulee näppärät hyllyt vaikka kiikareille ja cokistölkeille.
Sapokan kattoon on ohjauspisteen kohdalta lattiasta matkaa n 190cm joka riittää minulle hyvin ja jos muille ei riitä niin se on sitten voi voi.. ;-)
Sapokan katto on vesipinnasta noin kahdessa metrissä joten summalainen ei todellakaan ole mikään "paskamakki" merellä - sapokankaan kanssa.
Siihen tulee ajovalot takayläkulmiin ja se Francisin hakuvalo katolle ja sen taakse valomasto kun etuvalon pitää muisteekseni olla metrin verran sivuvalojen yläpuolella.

Periskooppivalomasto-yhdistelmä olisi oikeastaan aika kiva.
Periskoopille voisi olla käyttöä kun Dejah Thoris on jo veistämöllä vedätetty tarkoituksella äärimmäisen matalaksi, metriselläkin periskoopilla voisi tuo maailmankuva avartua ja nähdä kauemmas jos joskus eksyy turvallisia rantavesiä kauemmas.

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Huhti 2009 21:08

Aloin funtsaamaan tuota Dejah Thoriksen mataluutta niin paljon että piti käydä ihan mittaamassa...

Avotilan lattia on reilut 10cm vesilinjan alapuolella ja ajohytin 8 senttiä siitä ja etuhytin lattia vielä siitä viitisentoista senttiä alempana niin matalaksihan se on rakennettu.
Eli sapokan katto on vedenpinnasta apauttiarallaa 207 cm.
Jotenkin vaikuttaa että huvivenekäyttöön tehdyissä summalaisissa on joko huomattavasti suurempi sisäkorkeus tai sitten lattiat ovat ylempänä.

Piti alkaa myös funtsimaan kaiteiden asennusta, joka tosin jää vesillelaskun jälkeiselle ajalle mutta kumminkin.
Mitä muita putkenkiinnike halkaisijoita on kuin 25 tai paremminkin 25,3mm?
Haluaisin pikkasen jämerämpää tavaraa kaiteisiin mutta ei kiinnosta pätkääkään alkaa tinailemaan niitä.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 28 Huhti 2009 06:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 27 Huhti 2009 21:45

Pitipä kauan funtsailla, mistä lattioista kertoilit, oliko saunan, keittiön, olohuoneen tahi muuta? Veneissä ei!! ole lattioita!!
Veneissä ja aluksissa on ainoastaan, Kansia, Turkkeja, ja Tralleja, sekä näiden synonyymejä.
Että lattioita??? Sattuuhan sitä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Huhti 2009 06:34

Voi kekkuli - tarkotin siis kötniä - mitemmää ny nuin...
Kaikkia sitä nöösipojalle sattuuki ;-(

Vennneesäkö lattioita, heh heh...

Ja jos ei kötnä taivu kunnolla suusa nii ne on ihan sama juttu ku telijöt...

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Huhti 2009 09:44

Heh, menen lähiaikoina Etolaan....
Saattaa siinä myyjä mennä hämilleen kun kysyn
löytyisikö veneeseen sopivaa mattoa turkin päälle;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Huhti 2009 10:50

Niimpä... kokeiles siellä Etolassa vaikka skötnää...

Kyllä noilla Simonin lattiaa kuvaavilla synonyymeillä on pikkasen eroa;
trallit, ritilät, skötnät, telijöt jne on enempi pienten veneiden "lattia"rakenteiden nimiä kun taas kansi, turkki, dekki jne mielletään enempi isompiin veneisiin tai aluksiin.

Notikan veneessä on turkki ja Simonin avattaressa on skötnät...

Ja sekin vaihtelee missä päin Suomea puhutaan ja kuka puhuu; vanhin velipoika kopautti vasaralla kypärään kesken sauman kun hitsailin "turkki"levyjä erääseen troolariin jokunen vuosi sitten. " Xittu, sen on DURKKI eikä mikään turkki. Nämä ei ooo kettutyttöjuttuja..."
Pakkohan se on uskoa kun mies on seilannut pitkin maailman meriä melkein 30 vuotta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 28 Huhti 2009 11:31

...tut minä mitään tiedä, mutta minulle kaikki suunnilleen partaan tasolla olevat "kävelytasot" ovat kansia veneen koosta riippumatta, trallit ovat jollakin tapaa harvalaudoitettuja/rimotettuja ja turkki on sitten umpinainen "lattia". Mutta minähän olenkin sisämaankasvatti ilman mitään perinneyhteyttä oikeaan elämään. Skötnät ja telijöt... no jaa, rantaruottalaisten ja snobien juttuja ;-) (huom. hymiö).
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Huhti 2009 14:20

Niimpä - nimitelkööt "niitä niin-tiijättehän, veneenlattioita" kuka miksikin haluaa ;-)

Pääasia että erottaa onko jalkojen alla katto vaiko skötnä...

Eipä noista muistakaan veneenosista olla yksimielisiä kokkapuu vai steevi vaiko peräti tievi. Ja kaikki on oikein...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin