Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Kesä 2012 23:16

Nyt en ymmärtänyt mitään, mutta ei sillä väliä, sillä sinne keulaan se menee joka tapauksessa. Se sopii kyllä tyyliin ja ehkä vielä paremmin sopisi joku 6 pyttyinen sivuventtiilikone, ehkä, mutta tämäkin on hyvä tässä vaiheessa, kun tarkoituksena ei ole muuta kuin ajaa kesä, mikäli se nyt valmistuu kesäksi. Seurava tähtäin täytyy asettaa elokuun alkuun jne... tai ehkä Meripäiville... ;-) :-) 8}
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Kesä 2012 11:46

Aikataulut uusiksi. Yksitoista päivää tuhraantuu veistäjän kesälomaan, se oli tiedossa.
Juhannuksen jälkeen on tarkoitus laittaa omalla porukalla kone paikoilleen sekä vannasputki ja potkuriakseli. Nämä työt eivät merkitse sitä, että vene olisi puuvalmis ainakaan kuukauteen. Tekemättömiä töitä ovat nyt tässä lueteltuna sekalaisessa järjestyksessä 1) laipiot, kattoplalkit 3 pv, 2) kattopaneelit 1 pv, 3) ikkunat ja sivusarjojen viimeistely 2 pv, 3) katon kelulaluukku 1 pv, veneen roiskelistat ja partaan listat 3 pv, 4) keulalaipio 3 pv, 5) katon kangas 1 pv 6) ikkunoiden asennus ja listoitus 1- 2 pv. Ts. töitä näissä jo yhteensä 16 pv. Hatusta en noita päiviä vetänyt, veistäjä ne antoi. Kun tietää, että vielä noistakin asioista joku viivästyy, niin puhutaan 20 päivästä käytännössä. Lakkauksen voi aloittaa vasta kun listat ovat paikoillaan rungon osalta. Vene menee ilman ovia veteen. Ja jos sitä nyt uskaltasi jotenkin aikatauluttaa niin luulen, että ollaan lähempänä syksyä kuin kesälomakautta.
Tämä lienee kylmä totuus ja pikkasta vaille pirusti xituttaa !!! Luetteloon on lisättävä vielä ohjausjärjestelmät, polttoainetankit ohjaamon interiööri ja jotain penkkejä salonkiin ja avotilaan, ne tosin ovat olemassa.
Kylmille tosiasioille vain en mahda mitään, sillä huonoa ja keskeneräistä venettä en halua. Olen siis ilman venettä koko kesän, toivon kuitenkin vielä, että vene olisi vesillä elokuussa, niin jäisi 1 1/2 kuukautta aikaa veneilyyn. sekin olisi siedettävää. Voinhan tietysti viedä jollan venepaikalleni, jos vaikka soutelisin 8-|
Donna 28 :-(
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Kesä 2012 14:15

Ei muuta kuin veteen vaan vaikka viikoksi ja mahdollisimman monta merimailia lokiin että saa ensikesänä sitten ajella viimeistellyllä ja toimivalla veneellä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Kesä 2012 14:38

Moro

Veneen rakennuksessa tai rempassa pitää laatia runsaalla kädellä aikataulu ja budjetti. Sitten kun on kaikki työt ja osat huomioitu, aikataulu kerrotaan kolmella ja budjetti kahdella, niin ollaan lähellä totuutta.

Kannattaa kuiteskin mieluummin tehdä kerralla hyvin kuin hosua. Hosumalla ei saa aikaseksi kuin k**ipäisiä kakaroita.
Ehtii sitä sitten syksymmälläkin vesille kokeilemaan, tai vaikka ens kesänä.
Ymmärrän silti hyvin hinkusi vesille, kun muistelen omaa kiirettäni 9 vuotta sitten... niin, kymmenes kausi vedessä Ottilianalla menossa!

Työn iloa, mut älä riko ittees!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Kesä 2012 15:14

Juuri näin!!!

Tsemmmmmppppppiä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Kesä 2012 00:02

En riko itteeni. Tietysti minä vähän hosuin, vaikka alitajunnassani tiesin, ettei se näin voi mennä. Tietysti harmittaa vielä sekin, ettei ole venettä, kun hosuin Koitonkin myynnissä. Tietysti kavereilla on veneitä ja voihan niilläkin mennä saareen, mutta omaa vapauttahan niillä ei saa. Ehkäpä osaan arvostaa paremmin venettäni jatkossa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Kesä 2012 17:12

Niin sitä vain tottuu ajatukseen, että hyvä jos Donnan saa edes uimaan alkusyksyn aikana. Hyvää Veneilykesää niin Nortille, V-M:lle, EWS:lle, Simonille, Lampilalle Elwoodille, Japelle kuin kaikille muillekin viime aikoina kirjoitelleille. Vaikenen joksikin aikaa, jos maltan. :-) :-) ;-)
Donna 28 :) :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Heinä 2012 15:38

Nyt näyttää siltä, että Donna ei ui vielä tänä kesänä. Hallistani se tosin lähtee halliremontin vuoksi Kotkaan viimeistään elokuun puolessa välissä. Yleisesti ottaen syy on yksinkertainen, jokainen normaalia työtä tekevä tuntuu tarvitsevan lomaa, niin veistäjäkin. Ymmärrän sen hyvin, vaikka itse en lomiani ole pystynyt juurikaan kesään ajoittamaan 30 -vuoteen. Viimeisen kesäloman vietin -85, jolloin olin satakuntalaisessa
firmassa töissä myyntipäällikkönä.
No onneksi tulee seuraavakin kesä, silloin Donna on takuulla vedessä ja minä pitelen sitten pidennettyjä viikonloppuja jokaisena kesän viikonloppuna :-) :-) :-)
Näinhän se menee etukäteen ajateltuna, meneehän :P :-) ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Elo 2012 17:55

Viiden vuoden yhdessäolo Donnan kanssa päättyy. Siis väliaikaisesti. Olen sopinut VS
Veistoveneen Veijo Sorvarin kanssa, että hän tekee loppuun veistämöllään Donnan.
Siirrän Donnan viimeistään 15 päivä kuluvaa kuuta Kotkaan. Autokuljetuksesta on sovittu ja rahdin hintakin on määritelty: Nyt pitäisi kunnostella traileria, sillä iso D menee
trailerin päällä Kotkaan. Se nostetaan perävaunuun satamakärryineen. Liian moni asia meni pieleen veistäjän loman jälkeen, jonka vuoksi harjoituslaskua veteen on vältettävä. Täytyy vain toivoa, että epäonni Donnan kanssa muuttuisi onneksi. Harmittaa vietävästi ja toisaalta
olen tyytyväinen, vaikkakin uuden veistäjän kiireet tuntien ei tähänkään ratkaisuun voi satavarmasti luottaa ja toisaalta, mistäpä sen tietää minkälainen talvi minullakin on.
Nytpähän on kokenut, ettei ilman kunnon venettä meikämanne edes pääse rentoutumaan millään tavalla.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Elo 2012 23:33

Donna siirtyi tänään VS Veistoveneelle, matkaan ei sisältynyt mitään kummallisuuksia.
Sen sijaan oma paluumatkani kesti yli kaksi ja puoli tuntia, kun juuresta vuotavan pyörän venttiilin kanssa piti käydä lähes jokaisella huoltoasemalla. Yrityksenä lisätä ilmaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Jokaisen aseman ilmantäyttökalusto oli rikki eikä niiltä klo 21 jälkeen saanut muutenkaan mitään palvelua, kun ne olivat kiinni. Onneksi matkalle sattui, muuten niin kaukaa kuin mahdollista kiertämäni, kaksi ABC:tä. !!! Vaikka näidenkin kalusto oli samassa jamassa kuin varsinaisten huoltoasemien, sai niistä kuitenkin renkaantäyttömuusia, joiden avulla sitten keplottelin Kotkasta Kouvolaan - matkaa siis n. 60 km. Niin eihän minun Jumpperissani tietenkään ollut vararengasta. ;-) Tällaista kesäveneilyä tällä kertaa.

Viinamäenmiäs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 15 Elo 2012 21:03

Donna 28 kirjoitti:Autokuljetuksesta on sovittu ja rahdin hintakin on määritelty: Nyt pitäisi kunnostella traileria, sillä iso D menee trailerin päällä Kotkaan.
Olisiko nyt eräänlaisen välitilinpäätöksen aika ja vaihtaa otsikoksi "Donna nousee pyörilleen?"
Pääasia, että eteenpäin mennään!
Viinamäenmiäs

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Elo 2012 17:15

Sinäpä sen sanoit. Ketjun voisi hylätä silleen ja aloittaa alusta, kun se ei enää ole minun hallussani muussa merkeissä kuin, että minä olen maksajana. Toisekseen, veneily on jäänyt niin vähiin, että en edes muista tällaista kesää olleen ainakaan viimeiseen 30 -vuoteen. Pyörillä tässä on liikuttu, joskin molemmissa kulkimissani on jotain venemäistä ja toisessa vähän laivamaistakin - keinuvat ja keinuttavat. Viimeinen hankintani on jokseenkin laivamainen, olen sen keinumisesta nauttinut nyt 3 -päivää.
Ostin nimittäin amerikkalaisen avolavan, josta jo myös yli kolmekymmentä vuotta olen haaveillut, tosin hieman nuorempaa mallia, vuoden -86 El Caminon.
No, tietysti se kulkee bensalla ja siinä on V8 -kone, sanovat sitä pikkulohkoksi, siis 305 kuutiotuumaa. Kaikkea se veneettömyys teettää ;-) :-)
Vielä tuohon Viinamäenmiähen heittoon; kyllä kirjoitukseni vähenevät pakostakin, kun en saa ns. omakohtaista kosketusta veneenkunnostuksen etenemiseen päivittäin. On ainoastaan sovittu, että minä lakkaan veneeni, kunhan se on siinä kunnossa. Aikataulutamme loppuprojektin todennäköisesti ensi viikon lopulla, sitten annan veistäjä
Veijo Sorvarille työrauhan.
Donna 28 :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Elo 2012 20:36

Työt jatkuu. Sovimme tänään veistäjän kanssa työnjaon, sillä minullekin jäi vielä pientä puuhesteltavaa. Näiden puuhastelujen jälkeen, veneeseen asennetaan kone akselistoineen ja ohjausmekanismi kuin myös polttoainetankit. Sen jälkeen tehdään sisustuksen pohjatyöt, moottorin huoltoluukku, salongin ikkunoiden aukot viimeistellään,
tehdään salongin katto ja laipiot ja sen jälkeen koko muu sisustus, interiööri, käyttäen välillä paikalla sähkömiestä, verhoilijaa ja muita mahdollisia ammattimiehiä, jotka eivät suoranaisesti veneenveistoon liity. Näin siis yleispiirteissään. Viimeistelyvalmiudessa pyritään olemaan huhtikuun lopussa. Katsotaan nyt miten tässä taas käykään -kään ??? ??? !!! Vanha veistäjäkin on luvannut tulla, jos tulee tiukkaa, apuun kevväämmällä. 8] Kirjoittelen noin kuukauden välein edistymisestä.
Donna 28 -> :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Syys 2012 21:10

Illansuussa käytettiin Volvo Penta MB 20 B konetta vähän pidempään. Kone kävi kyllä nätisti ja kaikki toimi, mutta en sittenkään ole varma, onko tämä vanha bensa-petroolikone oikea Donnaan. Jo miltei projektin alussa ostamani Mersun 220 -konekin on alkanut tuntua järkevältä ratkaisulta, siinähän on sentään 60 hv dineineinä kun VP:ssä vain 42 SAE -merkkisininä ja toisekseen, jotenkin luotan Velvetin kytkimeen enemmän, varsinkin kun VP:n vaihde vaatii jotain käsittämätöntä painetta aksellinsa ja suoran rihtauksen potkuriakselilleen. Eniten minua harmittaa kuitenkin Volvo Pentan tehon puute ja varsinkin kun sen pakosarja jäähdytyksineen on sen muotoinen, ettei autossa käytetty imusarja 2 kaasuttajalle mahdu siihen yläpuolelle - pirskatti 8\ !!!
Taitaa tulla tämä VP myyntiin jo aiemmin kaupittelemani Mersun tilalle. 8-| :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Syys 2012 22:30

Olen pitkään miettinyt, viitsinkö tästä kirjoittaa, nimittäin veistäjien moraalista tai ehkä oikeammin työn tekemisen ja teettämisen moraalista. Työn teettäjällä on yleensä jonkinmoinen näkemys laadusta, siis työnjäljestä. Ammattimiehen erottaa patsi työn tekemisen tarkoituksenmukaisuudesta myös jäljen siisteydestä ja mm. työkalujen kohtelusta. Ammattimiehen erottaa myös hänen puheistaan ja puheiden ja tekojen sopusoinnusta. Jos puheet hyvästä työstä ja työnlaadusta ja tekemisen menetelmistä ja tilaajan odotuksista eivät kohtaa, on pettymys valtava ja varsinkin silloin, kun tilaajana tulee miettineeksi, mitä loppuen lopuksi tästä hyödyttiin, kun tavalla tai toisella työt joudutaan tekemään ainakin osittain uusiksi. Muutama esimerkki lienee paikallaan. Parraslautojen saumat, jossa laudat ovat eri kulmissa toisiinsa nähden, tehdään niin kuin ne ovat alunalkaenkin tehty. Tehtiinhän ne, mutta ei niin kuin alun alkaen - tehtiin puskusaumaan, jossa kulmaa ei otettu millään tavalla huomioon ja niin, että saumaan jäi V-rako pintaan, sitä ei edes runsaalla epoksin käytöllä saa näyttämään hyvältä. Epoksin käytöstäyleisemmin, saumat jäivät kuivumaan makkaran muotoisina lautojen väliin, vaikka ne liimatessa olisi ollut helppo poistaa, ei vain poistettu. Jälkikäteen poistaminen vie pirusti aikaa. Kansi saumataan siten, että ensin saumaura käsitellään praimerilla ja sitten saumataan. Sovittiin, vielä että saumataan beigellä, alun alkaen halusin käytettävän kellertävää Sikaa, mutta se ei käynyt missään nimessä. No, praimerit (primerit) jäi pois ja beigen sijaan tuli jotain harmaata massaa. Hieman potuttaa, myös laipioiden peilit, kun ne ovat viistottuja, jotain nikkarityyliä vissiin, eikä alkuperäisen kaltaisia teräväkulmaisia. Hyvän näköisiä, muttei tähän tarkoitukseen, kun entisen kaltaista etsitiin. Ne ainakin tehdään uusiksi ja tietysti liimapalkot poistetaan manuaalisesti, saattaapa olla, kun käyrä tästä vain nousee, että myös kannen saumaus uusitaan. Katsotaan nyt. Parraslautojen saumat korjataan ilmeisesti V-paloilla ja kärsitään niistä loppu ikä, sillä lähempää tarkastelua ne eivät ainakaan ammattimiehen silmillä kestä.
Tietysti aina hallia siivotessa fititti se , että työkalut löytyivät betonilattialta mikä mistäkin, niin no, pääasiassahan ne olivat minun työkalujani.
Donna 28

Vastaa Viestiin