Donna nousee siivilleen
- Lampila
Re: Donna nousee siivilleen
Hienoa Donna, kiitos kuvista. Hyvältä näyttää!!
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Miten Sinun suurempi salonkiveneesi jaksaa. Sinullahan oli ainakin yksittäiset osat jo viimeisessä pinnassa pari vuotta sitten, kun kävin. Täällä tuskin kukaan tietää projektistasi mitään, voisit vähän kertoilla ja laittaa siitä kuvia. Projektisi on sen verran suuri, että se ansaitsisi jo juttua tänne. En halua millään muotoa painostaa, mutta tiedän sen olevan jo pitkällä.
Kukaan ei vain tiedä siitä mitään
Korkeintaan naapurisi, työkaverisi ja hyvin rajoittunut joukko Kotkan lähialueelta tietää jotain tai uskoo tietävänsä. Toivottavasti tämä ei ollut paha heitto Sinulle puoleltani.
Terv. Donna 28

Terv. Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Tänään ruettiin tapittamaan oksaporaa hyväksi käyttäen pohjan mäntylautojen oksia.
Sain minimi miehistön kasaan perjantain kyllästystalkoisiin. Koko viime viikon etsinnän jälkeen aloin olla jo epätoivoinen, kun kaikilla innokkailla etukäteen ilmoittauneilla oli sovittua menoa perjantai illaksi. Sudimme viidellä miehellä päivän ja klo 16 alkaen vähän rauhallisemmin toisella viiden miehen porukalla. Mukaan siis mahtuu, jos lähiseudulta kiinnostuneita riittää.
Donna 28
Sain minimi miehistön kasaan perjantain kyllästystalkoisiin. Koko viime viikon etsinnän jälkeen aloin olla jo epätoivoinen, kun kaikilla innokkailla etukäteen ilmoittauneilla oli sovittua menoa perjantai illaksi. Sudimme viidellä miehellä päivän ja klo 16 alkaen vähän rauhallisemmin toisella viiden miehen porukalla. Mukaan siis mahtuu, jos lähiseudulta kiinnostuneita riittää.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Talkoista: Perjantaina aloitetaan öljyäminen 5 -miehellä, päivän mittaan tulee kuudes kaveri mukaan ja sitten häipyy oma työporukka ellei kalja sitten ala kiinnostamaan heitä. Iltapäivästä jatketaan 6-miehellä ja jos vanhat merkit pitävät kutiaan, pitäisi valmista olla 22- 23 tienoilla, sitten on vielä mahdollisuus paikata osin sisäpuolelta ainakin keulakannen alla ja aivan perässä joku toinen päivä, sillä sisäpuoleta tuli kyllästettyä noin kuukausi sitten "ruorihytin ja salongin pohjan osalta" Teemme työn pääsäntöisesti telalla. Puolikas muoviputki laitetaan kiertämään venettä partaan alle, jotta valuvaa öljyä voisi uudelleen käyttää. Lattia pressutetaan, jottei siitä tulisi tahmea ja haittaisi myöhempää toimintaa. Myöhäiseksi illaksi ja yöksi, olen varannut saunan uintimahdollisuuksineen saunaseuraltani. Sanomattakin on selvää, että toimin kuskina siihen ja talkoomiesten kodin suuntaan, jos joku oikein innostuu olantakaa janojuomiin,
joka lähinnä tulee tarjolle loppuvaiheessa.
Donna 28
joka lähinnä tulee tarjolle loppuvaiheessa.
Donna 28

- Jape
- Viesti:
Tela toimii kyllä kyllästäessä hyvin, huomasin sen tuota pirtuvenettä kyllästäessä.
- Donna 28
Onneksi Suomi voitti USA:n.
Huomenna tuntuu olevan ruuhkaa talkoista, Vivanin kippari soitti, että tulenko laittamaan purjeita, siis purjetalokoisiin. Sanoin, että minulla on nyt ne kyllästystalkoot, jolloin hän lupasi olla hätyyttämättä minun talkoosakkiani töihin, kun talkoporukkani on pitkälle Kouvolan päästä samaa sakkia, mitä m/aux Vivaninkin talkoosakki. Sanoi vielä, että hänkin olisi voinut tulla lauantaina minun talkoisiini.
Yritinkin alun alkaen saada lauantaiksi talkoita kasaan, mutta se ei käynyt kenellekään.
MS Koitto mielessä se oli hyvä juttu, sillä nyt on aikaa säätiedotusten mukaan kunnostaa sen kantta, jossa taas on lakka korkannut kannesta, pari päivää, kun on luvannut huippu aurinkoista. Päivällä oli lyhythihainen paitakin liikaa. Muuten nyt täällä on sadellut nelisen tuntia ja ukkonenkin aina käväissyt päällä, kun olen tietokoneen saanut auki. Volvosta otettiin eilen savut, se kävi hetken aikaa, vesikin virtasi sieltä mistä pitääkin, eikä vuotoja näkynyt. Sain myös muutama päivä sitten siihen öljyn- lauhduttimen, tiedoksi vain Porin suuntaan, että
kaikki menee niin kuin pitääkin.
Donna 28

MS Koitto mielessä se oli hyvä juttu, sillä nyt on aikaa säätiedotusten mukaan kunnostaa sen kantta, jossa taas on lakka korkannut kannesta, pari päivää, kun on luvannut huippu aurinkoista. Päivällä oli lyhythihainen paitakin liikaa. Muuten nyt täällä on sadellut nelisen tuntia ja ukkonenkin aina käväissyt päällä, kun olen tietokoneen saanut auki. Volvosta otettiin eilen savut, se kävi hetken aikaa, vesikin virtasi sieltä mistä pitääkin, eikä vuotoja näkynyt. Sain myös muutama päivä sitten siihen öljyn- lauhduttimen, tiedoksi vain Porin suuntaan, että
kaikki menee niin kuin pitääkin.

Donna 28

-
Kyllä minä olisin niin mieleni pahoittanut,jos se volvo olisi ollut ihan p***a.
Joten kaikki kunnossa sillä rintamalla.
Nyt sitten kintaat käteen ja donnaa kyllästämään.
Kaikki hommat tulee valmiiksi aikanaan.
Äkkiä ei tule muuta,kuin halvaus.
Tsemppiä vaan !
Terv. EWS!
Joten kaikki kunnossa sillä rintamalla.
Nyt sitten kintaat käteen ja donnaa kyllästämään.
Kaikki hommat tulee valmiiksi aikanaan.
Äkkiä ei tule muuta,kuin halvaus.
Tsemppiä vaan !
Terv. EWS!
- Donna 28
Ei syytä huoleen EWS.
Kyllästyksen aloitin eilen klo 8. Illalla lopettelin talkooporukan kanssa vähän yli 23, jonka jälkeen mentiin vielä rantasaunaan ja peseytymään ja uimaan. Tänään vedin aamulla, kun pinta oli märkä vielä 1 kerroksen ja noin tunti sitten vielä yhden varoiksi.
Se saattoi olla jo turha kerros, koska pinta ui öljyssä ja se ei siis enää vetänyt. Käyn vielä illalla katsomassa, mikä on tilanne. Jos se on märkä vielä, pitäneeköhän sitä pyyhkiä pois vai kuivahtaakohan se siihen pintaan. Lähes 100 litraa vene imi. Aika tummaksi vene meni mahonkien osalta. Ajattelin värieron khayan ja Hondurasin väliltä petsata. Honduras on lähes mustaa ja Khaya ruskeata. Vesilinjan alapuoliset mäntylaudat näyttävät mäntylaudoilta.
Kun kyllästys on kuivunut, on vuorossa pohjan maalaus lyiymönjällä, pintamaali ja sen jälkeen vesilinjan mallaus. Sitten voi aloittaakin kylkien lakkauksen (ensin värieron petsaus), sillä nyt lakkaus on helpopaa, kun vene on ylösalaisin. Tietysti jossain välissä täytyy sovitella kalarautaa ja mahdollisesti vielä porata vannasputken reikää soikeammaksi, jotta akseli tapaisi vaihdelaatikon pään. Tässä siis ollaan, jokunen kuva tuli räpsittyä, mutta katsotaan nyt taas, kuka auttaa niiden julkaisemisessa.
Donna 28
Kyllästyksen aloitin eilen klo 8. Illalla lopettelin talkooporukan kanssa vähän yli 23, jonka jälkeen mentiin vielä rantasaunaan ja peseytymään ja uimaan. Tänään vedin aamulla, kun pinta oli märkä vielä 1 kerroksen ja noin tunti sitten vielä yhden varoiksi.
Se saattoi olla jo turha kerros, koska pinta ui öljyssä ja se ei siis enää vetänyt. Käyn vielä illalla katsomassa, mikä on tilanne. Jos se on märkä vielä, pitäneeköhän sitä pyyhkiä pois vai kuivahtaakohan se siihen pintaan. Lähes 100 litraa vene imi. Aika tummaksi vene meni mahonkien osalta. Ajattelin värieron khayan ja Hondurasin väliltä petsata. Honduras on lähes mustaa ja Khaya ruskeata. Vesilinjan alapuoliset mäntylaudat näyttävät mäntylaudoilta.
Kun kyllästys on kuivunut, on vuorossa pohjan maalaus lyiymönjällä, pintamaali ja sen jälkeen vesilinjan mallaus. Sitten voi aloittaakin kylkien lakkauksen (ensin värieron petsaus), sillä nyt lakkaus on helpopaa, kun vene on ylösalaisin. Tietysti jossain välissä täytyy sovitella kalarautaa ja mahdollisesti vielä porata vannasputken reikää soikeammaksi, jotta akseli tapaisi vaihdelaatikon pään. Tässä siis ollaan, jokunen kuva tuli räpsittyä, mutta katsotaan nyt taas, kuka auttaa niiden julkaisemisessa.
Donna 28

- Donna 28
Poikkean aiheesta sen verran, että poltin käsivarteni ja otsanahkani tänään Haminan Tervasaaressa. Vedin Koiton kannen puulle kokonaiduudessaan pelkkää skrabaa käyttäen ja hioin skrabasta aiheutuneet vauriot. Tarkoituksena on myydä vene ja eikä viitsi antaa venettä pois huonokuntoisena, varsinkin kun tietää, että sen voi vaikkapa heti ilmoittaa klassisten veneiden rekisteriin.
Donna 28
Donna 28

- Donna 28
Tänään tuli kaivettua vintiltä kalarauta esiin. Sitä pitää sittenkin hiekkapuhaltaa, sen verran roisissa kunnossa se oli. Tärkeintä oli se, että pronssipultit potkurin kannattimelle ja peräsimelle olivat edelleen tallessa. Mittatyöt yritän tehdä huomenna
pohjaan tulevien pulttien sekä peräsin akselin reikien osalta. Mielenkiintoinen osio oli myös eilen tehty vesilinjan määritys, jota jouduttiin tosin tänään paikkaamaan ajatusvirheen takia.
Donna 28
pohjaan tulevien pulttien sekä peräsin akselin reikien osalta. Mielenkiintoinen osio oli myös eilen tehty vesilinjan määritys, jota jouduttiin tosin tänään paikkaamaan ajatusvirheen takia.
Donna 28

- Donna 28
Ihmettelimme tänään kalarautaa. Mittaisimme ja porasimme. Muistikuva kalaraudan kunnosta oli toinen kuin todellisuus. Se pitäisi viedä hiekkapuhallettavaksi ja pohjamaalattavaksi. Vannasputki sopi hyvin reikään. Nyt kun nämä laitettiin paikoilleen voi olla pirullista ottaa ne pois hiekkapuhallusta varten. Taidan ottaa rälläkän ja ajaa laikalla ruosteet ja maalin jämät pois ja laikkahrajalla kiillottaa ne ennen maalausta. Ajattelin, että pohjamaaliksi tulisi näihinkin lyijymönjä. Enpä tiedä, onko se käytäntö.
Sain myös nyt illan suussa koneeseen öljynjäähdyttimen, mietityttää, miten se laitetaan kiinni, sellainen pyöreä litteä palikka.
Donna 28

Donna 28

- Jape
- Viesti:
Se öljynlauhdutin tulee lohkon ja suodattimen väliin. Kun suodattimen pyörittää pois niin lohkoon jää sellanen kierretappi, joka pitää vaihtaa muutaman sentin pidempään. Sitä en tiiä miten se irtoaa, kerran yritin saaha sitä irti enkä saanu.
- Donna 28
Vähän ihmettelin sitä, täytyypä katsoa saanko minäkään sitä irti. Joissakin koneissa öljynlauhdutinta ei ole ollenkaan, mutta tuntuisi siltä, että öljyt käy kuumana, ellei sitä siellä ole.
Donna 28
Donna 28

- Veli-Matti
Kyllä se koneen öljynlauhdutin, varsinkin b-sarjalaisessa Volvossa kannattaa ehdottomasti laittaa paikoilleen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
Joo, ei, tarkoitus ei ole jättää öljynlauhdutinta pois, se on viimeinen hankintani, itse asiassa sain sen sunnuntai-iltana - sen muoto vain oli outo.
Tänään lyijymönjäsin pohjaa, sekoitin mönjään n. 20 prosenttia puutärpättiä, jätin peräpään vielä mönjäämättä, koska raudat pitää saada pois reikienteko sovituksen jälkeen hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi.
Viime yön tunteina tuli mieleen Porista ostamani Vetuksen hydraalinen ohjausjärjestelmä. Jos se onkin tarkoitettu perämoottorille, sillä en löytänyt Vetukselta
muita ohjausjärjestelmiä viime yönä. Kuinkahan hankala se on muuttaa keskimoottorille sopivaksi. Täytyy katsoa Koitosta, minkälainen systeemi siinä liikuttaa peräsinvartta.
Pikkasen alkaa stressaamaan. Koittokin pitäisi saada veteen, toivottavasti tämä viimeisin ostajaehdokas on nyt tosissaan eikä vain renkaita trailerista potkimassa.
Ajatukset poukkoilevat.
Donna 28
Tänään lyijymönjäsin pohjaa, sekoitin mönjään n. 20 prosenttia puutärpättiä, jätin peräpään vielä mönjäämättä, koska raudat pitää saada pois reikienteko sovituksen jälkeen hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi.
Viime yön tunteina tuli mieleen Porista ostamani Vetuksen hydraalinen ohjausjärjestelmä. Jos se onkin tarkoitettu perämoottorille, sillä en löytänyt Vetukselta
muita ohjausjärjestelmiä viime yönä. Kuinkahan hankala se on muuttaa keskimoottorille sopivaksi. Täytyy katsoa Koitosta, minkälainen systeemi siinä liikuttaa peräsinvartta.
Pikkasen alkaa stressaamaan. Koittokin pitäisi saada veteen, toivottavasti tämä viimeisin ostajaehdokas on nyt tosissaan eikä vain renkaita trailerista potkimassa.
Ajatukset poukkoilevat.

Donna 28