Venekatsastus
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Venekatsastus
Olen tässä hankkinut lisäinfoa venekatsastuksen ”toimintaperiaatteista” joka
on ainakin minulle ns. avannut uuden näkökannan.
Venekatsastus on veneilijälle vapaaehtoinen liittojen ( SPL ja SVEL ) jäsenilleen tarjoama palvelu.
Jotta katsastuksesta tulee ”virallinen”, tulee katsastettavan veneen kuulua johonkin ym. liittojen jäsenseuran rekisteriin. Seuraan kuulumattoman veneen katsastus on kuin katsastaisi auton, jossa ei ole rekisterikilpeä / otetta ja ”katsastustieto” jää vain omistajan tietoon.
Koska seuraan liittyminen ja veneen katsastaminen on vapaaehtoista,
muodostuu pääpaino katsastumenettelyssä opastamiseen ja motivaation lisäämiseen
kohti turvallisempaa venelykulttuuria.
Jos katsastettava vene ei ”läpäise” katsastusta, ei ”hylkäys”päätös lisää omistajan motivaatiota
jatkaa venekatsastamisen perinnettä tulevaisuudessa mikä taasen ei tue perimmäistä tarkoitusta,
eli pyrkimystä kohti turvallisuutta.
Ehkä tästä syystä venekatsastus lomakkeessa ei ole edes paikkaa ruksata venettä hylätyksi,
vaan katsastuksen voi ainoastaan keskeyttää, mikäli veneessä havaitaan jokin vakava ihmishenkeä tai omaisuutta uhkaava vika tai puute.
Vähemmän vakavan puutteen löytyminen veneestä ei ole katsastuksen keskeyttämisen peruste,
vaan siitä tulee vain huomauttaa ja antaa veneenomistajalle mahdollisuus korjata asia kuntoon
( viimeistään ) ennen seuraavan vuoden katsastusta.
Tästä vähemmän vakavan puutteen ” läpi sormien katsomisesta” aiheutuu kentällä ongelmia,
koska aina ei katsastajan ja veneenomistajan, tai varsinkaan naapuriveneen omistajan näkökannat kohtaa ja tämän veteen piirretyn viivan tulkinta on toiselle lepsuilua ja toiselle nipottamista.
Oma juttunsa on sitten kentällä tapahtuneet selkeät väärinkäytökset katsastusmiehen toiminnassa,
jossa katsastuspapereita on jälkikäteen kirjattu menneiltä vuosilta tai katsastus on suoritettu loppuun
vaikka veneestä olisi havaittu kiistaton katsastuksen keskeyttämisen peruste.
Ne on moraalisesti tuomittavia eivätkä ole millään muotoa toimintaperiaatteiden mukaisia
ja katsastusmies näin toimiessaan ottaa tietoisen riskin ainakin oman katsastajalupansa jatkuvuuden suhteen.
Tällaisen käyttäytymisen osasyy on varmasti se, ettei katsastaja ole juridisesti vastuussa
kirjoittamastaan katsastustodistuksesta.
Oudoksi asian tekee myös se, että jos ”kaverikatsastaja” kirjoittaa (veneen myyntiä helpottamaan) katsastustodistuksen veneelle, jossa on selkeä katsastuksen keskeyttämisperuste, tulee samainen vene kuitenkin runkokatsastaa heti uudestaan omistajavaihdon seurauksena. Tällöin jäljet ovat kovin lyhyet ja väärin toiminut katsastaja jää saman tien kiinni teostaan…
Edellyttäen tietysti että uusi omistaja haluaa katsastaa veneensä.
on ainakin minulle ns. avannut uuden näkökannan.
Venekatsastus on veneilijälle vapaaehtoinen liittojen ( SPL ja SVEL ) jäsenilleen tarjoama palvelu.
Jotta katsastuksesta tulee ”virallinen”, tulee katsastettavan veneen kuulua johonkin ym. liittojen jäsenseuran rekisteriin. Seuraan kuulumattoman veneen katsastus on kuin katsastaisi auton, jossa ei ole rekisterikilpeä / otetta ja ”katsastustieto” jää vain omistajan tietoon.
Koska seuraan liittyminen ja veneen katsastaminen on vapaaehtoista,
muodostuu pääpaino katsastumenettelyssä opastamiseen ja motivaation lisäämiseen
kohti turvallisempaa venelykulttuuria.
Jos katsastettava vene ei ”läpäise” katsastusta, ei ”hylkäys”päätös lisää omistajan motivaatiota
jatkaa venekatsastamisen perinnettä tulevaisuudessa mikä taasen ei tue perimmäistä tarkoitusta,
eli pyrkimystä kohti turvallisuutta.
Ehkä tästä syystä venekatsastus lomakkeessa ei ole edes paikkaa ruksata venettä hylätyksi,
vaan katsastuksen voi ainoastaan keskeyttää, mikäli veneessä havaitaan jokin vakava ihmishenkeä tai omaisuutta uhkaava vika tai puute.
Vähemmän vakavan puutteen löytyminen veneestä ei ole katsastuksen keskeyttämisen peruste,
vaan siitä tulee vain huomauttaa ja antaa veneenomistajalle mahdollisuus korjata asia kuntoon
( viimeistään ) ennen seuraavan vuoden katsastusta.
Tästä vähemmän vakavan puutteen ” läpi sormien katsomisesta” aiheutuu kentällä ongelmia,
koska aina ei katsastajan ja veneenomistajan, tai varsinkaan naapuriveneen omistajan näkökannat kohtaa ja tämän veteen piirretyn viivan tulkinta on toiselle lepsuilua ja toiselle nipottamista.
Oma juttunsa on sitten kentällä tapahtuneet selkeät väärinkäytökset katsastusmiehen toiminnassa,
jossa katsastuspapereita on jälkikäteen kirjattu menneiltä vuosilta tai katsastus on suoritettu loppuun
vaikka veneestä olisi havaittu kiistaton katsastuksen keskeyttämisen peruste.
Ne on moraalisesti tuomittavia eivätkä ole millään muotoa toimintaperiaatteiden mukaisia
ja katsastusmies näin toimiessaan ottaa tietoisen riskin ainakin oman katsastajalupansa jatkuvuuden suhteen.
Tällaisen käyttäytymisen osasyy on varmasti se, ettei katsastaja ole juridisesti vastuussa
kirjoittamastaan katsastustodistuksesta.
Oudoksi asian tekee myös se, että jos ”kaverikatsastaja” kirjoittaa (veneen myyntiä helpottamaan) katsastustodistuksen veneelle, jossa on selkeä katsastuksen keskeyttämisperuste, tulee samainen vene kuitenkin runkokatsastaa heti uudestaan omistajavaihdon seurauksena. Tällöin jäljet ovat kovin lyhyet ja väärin toiminut katsastaja jää saman tien kiinni teostaan…
Edellyttäen tietysti että uusi omistaja haluaa katsastaa veneensä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 08 Helmi 2009 14:33
Re: Venekatsastus
Mistä löytyy nämä vuoden 2010 katsastussäännöt. Koskevatko samat säännöt kaikkia seuroja vai voiko joillakin olla omiakin lisäyksiä sääntöihin.


- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Venekatsastus
Katsastajan käsikirjan 2010 julkaisee Suomen Puhjehtijaliito yhdessä Suomen Veneilyliiton kanssa.
Säännöt ovat kaikille samat.
Ei taida löytyä netistä uudenpaa kuin 2009 versio.
Säännöt ovat kaikille samat.
Ei taida löytyä netistä uudenpaa kuin 2009 versio.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Venekatsastus
Käsittääkseni veneen voi katsastaa eri seuran katsastusmieskin kuin mihin itse kuulut.
Donna 28
Donna 28
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Venekatsastus
Niin se maailma tosiaan muuttuu. Eiköhän nykypäivänä ole käytännössä kännykkä se tärkein turvallisuusvaruste ainakin III-luokan veneissä. VHF sekin alkaa olla lähinnä muniiinsa puhaltelua, kun GSM-verkko kattaa kaikki rannikkovedet ja varsinkin jos löytyisi vahvistava ulkoinen antenni.
RIB = Rigid inflatable boat, eli kovapohjainen kelluke vene, jossa on tosiaan ilmakelluketta niin huomattava määrä jopa yhden suurimmankin puhjettua, että pysyy pinnalla täydellä kuormalla.
RIB = Rigid inflatable boat, eli kovapohjainen kelluke vene, jossa on tosiaan ilmakelluketta niin huomattava määrä jopa yhden suurimmankin puhjettua, että pysyy pinnalla täydellä kuormalla.

Oksa on puun kukkanen.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Venekatsastus
Niin, mitenköhän se mahtaisi olla jos on tosi kyseessä.Pellis kirjoitti:Niin se maailma tosiaan muuttuu. Eiköhän nykypäivänä ole käytännössä kännykkä se tärkein turvallisuusvaruste ainakin III-luokan veneissä. VHF sekin alkaa olla lähinnä muniiinsa puhaltelua, kun GSM-verkko kattaa kaikki rannikkovedet ja varsinkin jos löytyisi vahvistava ulkoinen antenni.
Tämän päivän VHF lähettää hätäviestin sisältäen koordinaatit yhdellä napinpainalluksella ja toistaa sitä kunnes se kuitataan ja sen vastaanottaa optimitilanteessa myös se hätääkärsivän sijaintia lähinnä, eli mahdollisesti nopeimmin paikalle ehtivä alus.
Siihen on GSM:llä tekemistä...

Toki puhelimella onnistuu välikäsien kautta sama, jos vain on aikaa odotella?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Venekatsastus
Minä ainakin haluan puhallella muniini juuri tuon SDC:n vuoksi. Ja mun VHF:n akussa on virtaa reilun 400Ah:n verran jolloin ei virta ihan hevillä lopu...
Mutta kälätin on toki parempi kuin ei mitään.
Mutta kälätin on toki parempi kuin ei mitään.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Venekatsastus
VHF-kurssi vain pitää käydä.
Donna 28
Donna 28
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Venekatsastus
No, joo kun ehtii mutta tosiasiassa kurssia ei ole pakko käydä mutta tentti täytyy suorittaa. Kyllä Dejah Thoriksen "radiokeskuksella" on ihan virallinen hoitaja käyttölupineen ja maksut on hoidettu vaikkei kippari ole suorittanutkaan tutkintoa - vielä.
Sulaketta en tosin ole vielä asentanut - kumpaankaan johtimeen
Viestintävirastosta muuten informoitiin aika jyrkästi että tutkintoja on järjestettävä tarpeen mukaan eikä osallistujia tarvitse olla aina edes kahta...
Kurssit on sitten erikseen.
Sulaketta en tosin ole vielä asentanut - kumpaankaan johtimeen





Viestintävirastosta muuten informoitiin aika jyrkästi että tutkintoja on järjestettävä tarpeen mukaan eikä osallistujia tarvitse olla aina edes kahta...
Kurssit on sitten erikseen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Venekatsastus
Notikka, kerropa vielä sellainen juttu, kun nyt olen jäljittänyt Donnan historiaa, niin sitä ei ole miesmuistiin katsastettu, viimeiset kauppakirjat, olisihan se siellä lukenut, jäljittyvät 70 -luvun alkuun ja sitä edeltävä omistaja on jo mananmaille mennyt. Niin miten katsastan veneen tämän historiapohjan mukaan, kun kaikkien jututtamieni henkilöiden puheissa ja yhdessä kauppakirjassakin vivahtaa tieto, että vene on rakennettu Summassa 1928. Mutta
kuten sanottu, koko historia ei ole selvillä. Pitääkö minun katsastaa se uutena veneenä
Donna 28
kuten sanottu, koko historia ei ole selvillä. Pitääkö minun katsastaa se uutena veneenä

Donna 28
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Venekatsastus
Olettaisin kysymyksesi tarkoittavan täytyykö sinun rekisteröidä veneesi uutena ( omavalmisteena ) ?Donna 28 kirjoitti:Notikka, kerropa vielä sellainen juttu, kun nyt olen jäljittänyt Donnan historiaa, niin sitä ei ole miesmuistiin katsastettu, viimeiset kauppakirjat, olisihan se siellä lukenut, jäljittyvät 70 -luvun alkuun ja sitä edeltävä omistaja on jo mananmaille mennyt. Niin miten katsastan veneen tämän historiapohjan mukaan, kun kaikkien jututtamieni henkilöiden puheissa ja yhdessä kauppakirjassakin vivahtaa tieto, että vene on rakennettu Summassa 1928. Mutta
kuten sanottu, koko historia ei ole selvillä. Pitääkö minun katsastaa se uutena veneenä![]()
Donna 28
"Rekisteröinnin yhteydessä on maistraatille esitettävä veneen kauppa- tai luovutuskirja. Mikäli sinulla ei ole kauppa- tai luovutuskirjaa, voi veneen omistusoikeuden osoittaa kirjallisella selvityksellä tai tavalla, jonka maistraatti hyväksyy luotettavana osoituksena omistus- ja/tai hallintaoikeudesta."
Uskoakseni saat rekisteritietoihin halutessasi valmistumisvuodeksi 1928 jos sen jotenkin voit osoittaa todennäköiseksi,
eiköhän se ainakin ole lähempänä totuutta kuin 2010
Katsastukseen asia ei sinällään liity, koska siinä katsastetaan kyseinen venerekisteriin merkitty vene niillä tiedoilla mitä rekisteriotteeseen on kirjattu.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Venekatsastus
Notikka. Sitähän minä, kauppakirjat löytyy ja jonkinverran niissä tietoja tuosta vuodesta, aikaisimmeilta omistajilta, voihan se olla taruakin, sillä veneen rakennuttaja ei
takuulla ole elossa ja selvitystyöni ei ole edennyt vielä lähisukulaisiin, jos nekeään ovat elossa. Tosin, teoriassa rakennuttajan lapset, mikäli niitä oli tai on, voisivat olla elossa, sillä meikäläisen mamma on vuosikertaa 28 ja hän on toisin kuin minä, hänen mukaansa
täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
Donna 28
takuulla ole elossa ja selvitystyöni ei ole edennyt vielä lähisukulaisiin, jos nekeään ovat elossa. Tosin, teoriassa rakennuttajan lapset, mikäli niitä oli tai on, voisivat olla elossa, sillä meikäläisen mamma on vuosikertaa 28 ja hän on toisin kuin minä, hänen mukaansa
täysissä sielun ja ruumiin voimissa.


Donna 28