Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2012 09:43

Pellamo, pidän pääni. Se on sata varma, näin yön yli nukuttuani, harkitsin sitä kuitenkin, mutta ei tällä iällä enää tarvitse niin pirun ranttu olla sen kestävyyden kanssa, koska
se on jo seuraavan murheita vaihtaa kantta.
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2012 11:01

Nyt alkaa olla osat kasassa Volvon vinokoneeseen, kun vielä löytyisi tuohtakin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Tammi 2012 21:09

Tuon kannen suhteen mielestäni kanattaisi pitäytyä alkuperäisen entisöinnissä, siis sama materiaali kuin on ollutkin.

Olen monesti nähnyt hienoja veneitä, mitä on kulloisenkin omistajan mieltymyksillä ns. paranneltu, valitettavasti ei aina kovin onnistuneesti 8\

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Tammi 2012 22:23

Eikös siellä etelässä Tapani raivaillut metsiä kovalla kädellä - käy kiertelemässä ja revi kaatuneista koivuista ihan vaivihkaa sitä tuohta tarpellinen määrä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2012 23:20

Sehän on täällä elämäntapa, tuohen repiminen meinaan. Tosin ei sitä näistä myrskykaadoista, kun ei niitä näillä nurkilla tietääkseni ollut juuri ollenkaan. Enkä minä ole mikään elämäntapaintiaani, etten kyllä viitsi toisten metsistä mennä tuohia repimään.
Käytän hyväksi viimeisen 30 -vuoden aikana opettelemaani konstia.
Vanhana pennin, nyttemmin sentin venyttäjänä (tulevana metrin) tulee vain vedätettyä itseään turhan tiukille saadakseen tahtonsa läpi. Voisihan sitä ottaa talvella vähän rennommin, kun ne loput kolme vuoden aikaa ovat niin työntäyteisiä.
Mutta mitäpä sitä ei tekisi rakkaan harrastuksena ja muutaman rentouttavan tunnin hyväksi. :-) ;-)

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 06 Tammi 2012 10:41

Sippolan koulukodilla oli just yksi Douglas pötköllään tapanin tuulista, mutta on nyt jo 33cm pätkissä ettei kovin pitkiä paikkoja enään saa...
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2012 13:49

Se samainen tuuli vei ilmeisesti myös minun venekatoksen Haminassa. Täytyy huomenna mennä katsomaan, mitä siellä on tehtävissä. Tänään täytyy saada talven saunapuut katon alle. Eikä tähän nyt kaipaa yhtään projektia lisää, tarpeeksi vaikeuksia jo tämän entisenkin kanssa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Tammi 2012 19:36

Panin verkkoja vesille siitä merivaihteesta sähköpostilla. Eklun vihjettä vakuutusyhtiöiden varastoja soittelen lähipäivinä.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Tammi 2012 22:38

Tein kaupat vinokoneesta tänään. Nyt se on menoa eikä meininkiä. Tämä tiedoksi saatettakoon. Samoin sain eilen sen automaattilaatikon kopan ostettua asevelihinnalla.
Siis 013:ta. Alan miehet tietävät.
Verstaallani alkaa olla valmiit myös teräksiset kaatopukit, joihin on vinssejä viritelty pitkin päivää Saa nähdä, onko niistä mitään hyötyä näiden operaatioiden jälkeen, voisin
varmaan myydä ne jollekin harrastajalle esimerkiksi, ehkä.
Alkaa into taas kasvamaan, joku sanoisi, että on syytäkin. Voisin muutaman kuvankin lähettää, mutta en muista minne ne edelliset tuli laitettua. Ehkäpä muisti palaa pätkittäin. :P

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Tammi 2012 14:57

Viimeksi kun siitä kirjoittelin lautojen vaihdon loppumisesta täällä, niin sen jälkeen löytyi sen verran huonoa lautaa vielä pari molemmin puolin, että nekin piti vaihtaa. Laudat on muuten valmiit, sisäpuoleta höylätty, jotka varsinkin perä päästä olivat todella koverrettava, jotta ne saatiin kaarien muotoon. Nyt on pakkasta sen verran, että jos se kirraa huomenna, niin verstasta ei saa niin lämpimäksi, kuin epoksin kuivaminen edellyttäisi. Toivon parasta, pelkään pahinta. Kytkintä ja potkuria olen kysellyt. Ei vain meinaa oikein bensakoneelle sopivia kytkimiä tuossa teholuokassa löytyä. Potkurin kokokin heittelee, varsinkin painon suhteen. Mistä sen painon arvaa, kun koneen, kytkimen, apulaitteiden, bensatankin, akkujen ja ihmisten suurimmasta määrästä ei ole hajuakaan. 200 kg on se painomäärä, joka yli tai ali asteikon mukaan muuttaa jo kaikkien tekijöiden ominaisuukisa. Kyllä kai se minun tapauksessani täytyy laskea 3- 4 :lle ihmiselle ja muut painot saanen jostain selville. Jos nyt arvuuttelisi tähän. Runko ilman kansia painaa vain 700 kiloa ja painaisiko akselitavara ja kalaraudat yhteensä 150 kg. 150 litran tankki täynnä bensaa ehkä laskennallisesti 160 kg. Painaisikohan kone ja kytkin n. 350 kg, 2-akkua 40 kg kannet ja salonki sekä tuulilasi 300 kg, muut varusteet 100 kg ja ihmiset
400 kg. Se tekisi siis noin 2500 kg. No, näinhän se tuli laskettua.
Tästä voinen antaa Mepratuotteelle arvion maksimimipainosta n. 2.700 kg. Ei pitäisi paljoa enää heittää. Tietysti ilmoitin Donnan strategiset mitat myös, jotka kerrattakoon tässä, vesilinja 15 cm alle 9 m, joka on pituus, leveys keulasta 3,6 m taaksepäin 2,35 cm, peräpeili vesilinjasta 150 cm, syväys 55 - 60 cm kalaraudan alimpaan kohtaan.
Veneen pohjamuoto U. Veneen runkotyyppi puoliliukuva, kantavalla perällä.
Vene tulisi kulkemaan 2,5 - 2,7:1-vaihteella nopeimmillaan n. 16 - 18 -solmua vielä 3-tonnin painollakin. Aika huimaa olisi, vähempikin piisaa. !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Tammi 2012 20:43

Synkkä yksinpuheluni jatkuu, mutta onpahan jossain muistissa nämäkin.
Kun kytkintä on tässä tullut kalasteltua sieltä sun täältä, niin tämän päivän ajatukseni on Veneakseliston Hurthin mekaanisessa kytkimessä, jonka välitys on 2,7:1. Tällaista
kaskisten Velhokin alun alkaen minulle esitti, mutta kun joka asia täytyy mennä läpi kantapäiden kautta, niin eihän suomalainen mies usko, ennen kuin kuulee ja näkee tarpeeksi. Onneksi näitä kokeiluja voi tehdä paperilla ja puhelimen avulla, ettei tarvitse
sieltä syvältä etsiä ja kokea. !!! :P
Mutkia tuntuu olevan muutenkin moottorin akseli näyttäisi olevan liian lyhyt, jotta sen
saisi kaavelin jälkeen merivaihteeseen kytkettyä, hyviä neuvoja taas kaipaan, mitähän Velho mahtaisi tähän sanoa, miten jatkaa tai liittää. Venevajani vieressä on kyllä muutaman sadan metrin päässä moottorikoneistamo, mutta mitenkä selitän tämän jutun
heille. ??? No, en vielä ole sitä kytkintä kuitenkaan hankkinut, vaan meinasin mennä katsomaan sitä loppuviikosta ja sopimaan muistakin erinäisistä tärkeistä asioista, mitä nyt moottorista potkuriin tarvitaan.

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18 Tammi 2012 21:18

Mulla on tuommoinen kyseinen kytkin, paitsi vanhempaa mallia HBW150 2,63:1.
Siinä on mulla kytkimessä n.100mm boori akseli ja koneessa vetolevy sorvattuna vauhtipyörään. Voisko kaavelia lyhentää laatikon puolelta? Minkälainen lähtö siinä koneen päässä on?

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Tammi 2012 21:48

Minun on hankala vastata kysymykseesi, koska kone on vielä Oulun seudulla. Epäilys syntyi siitä, kun Teknomarinesta sanottiin, että moottorin, siis tämän vinokoneen akseli voi olla liian lyhyt, riippuen siitä, kuinka paksu on kaavelina käytettävä Volvon automaattilaatikon kytkinkotelo. Mutta siihenkin, oli se millainen vain, on Simonin mukaan konstit olemassa. Olen kiinnostunut kytkimestäsi, lähetin yksityispostia Sinulle. Ota yhteyttä.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Tammi 2012 23:04

Siitä mekaanisesta kytkimestä, siinä on kaksi merkittävää etua. Ajamisen kannalta ensinnäkin, sillä voi ottaa potkun eteen tai taakse, aivan kuin vanhalla Olympialla. Toinen etu minun kannaltani on se, että se olisi käden ulottuvilla ja eikä siihen tarvitsisi kaapeleita, voisi laittaa kepin ja päähän messinkimurikan tai tuutin. Olisipa komea :-)
Sitten voisi laittaa ratin viikseen kaasun säädön, sen voi laitta kyllä muutenkin ja toiseen viikseen, kun kysymys kaasutin koneesta, niin vaikkapa ryypyn. Tulisipahan viikset lähes alkuperäisen käytön mukaisiksi |+|
Tunnen itseni nyt lähes pikkupojaksi :P

ms.venla

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21 Tammi 2012 00:49

Olympian kytkin oli mukavan jäykkä, vaijerit ei pelannut siinä ja pakkia oli pidettävä käsin päällä ja painoa oli pirusti. Hurth taas pamahtaa ikävästi kun vaihetta silmässä, se oikein imaisee vaihteen päälle, mut painaa vähemmän kuin olympia :-)

Vastaa Viestiin