Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Heinä 2011 17:35

Donna sai veistäjänsä tänään. Hän on nyt 13 viikkoa käytettävissäni, jos pussini sen sallii. Nyt jos koskaan on mahdollisuudet selvitä hankalimmista pohjtöistä, muista töistä onkin sitten riittävän hyvät mallit olemassa.
Täytyy nyt pitää peukkuja, jottei veistäjän ajatukset karkaa muualle, nimittäin sekin vaara on aina olemassa.
Donna 28 ;-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Elo 2011 17:27

Hyvä maku suussa, parempi mieli. Veistäjä on ahertanut harva se päivä Donnan kimpussa. Alimmaiset pohjalaudat molemmin puolin ovat nyt ruuvattu massoineen paikoilleen. Perälaudan alaosa liimattiin tänään aiemmin tehtyyn vahvistukseen. Perälaudan alaosa, siis vesilinjan alapuolinen osa, tulevan vesilinjan maalauksen yläosaan, peittyy siis maalilla, tehtiin irokosta, koska se veistäjän milestä on puu, joka rasvaisuutensa ansiosta ei lahoa ikinä. Yläosa on hyvää hondurasmahonkia ja sille ei tehdä mitään. Vaurioituneet osittain vesilinjan yläpuolella keulassa molemmin puolin olevat laudat ovat nyt tehty khayja -mahongista, siis afrikkalaisesta, toivottavasti se näyttää käsittelyn jälkeen ulospäin hondurasilta, nämä laudat ovat 2 - 3 metrin mittaisia. Peräpeilistä eteenpäin on vesilinjan taitekohdan lauta myös hapertunut, se on otettu pois paikoiltaan ja tarkoituksena on höylätä tiukka koverrus, niin kuin se aikaisemminkin on tehty, tilalle. Pohjalautojen oksat on käyty poraamassa pois holkkiporalla ja tapitettu. Pohjaan ei tule yhden yhtäkään oksallista lautaa tällä menetelmällä. pasutuspönttöä on myös keulaan kaartuvien lautojen osalta jonkin verran käytetty. Pasutus tapahtuu 300 mm ilmastointiputkessa, jossa toisessa päässä on ilmastointiputken 90 -asteen kaarros, joka lepää laakeapohjaisen 8 litran kattilan päällä. Pasutusvehkeen osat ovat keräilytavaraa, paitsi sähköliesi, jota ei tuttavilta löytynyt - jouduin maksamaan 49 euroa Motonettiin tätä yhden kattilan keitintä ostaessani - en kuitenkaan kadu. Siis homma etenee ja voin olla syystä tyytyväinen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Elo 2011 16:37

Tuli hyvän alun jälkeen mutkia matkaan. Veistäjällä ei kestä selkä, kunto on muutenkin kehno, mutta saipahan hän kuitenkin puolet pohjasta tehtyä. Olikin jo liian hyvällä mallilla asiat - itseänikin jo pelotti.
Nyt kuitenkin homma jatkuu niin kuin ennenkin, siis ilman veistäjää ja teen porukoideni kanssa, jos vain suinkin ehdin. Ja j o s suunnitelma ensi kesästä pidetään päällä on ehdittävä.
Donna 28 8\

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Elo 2011 12:36

Donna 28 kirjoitti:Tuli hyvän alun jälkeen mutkia matkaan. Veistäjällä ei kestä selkä, kunto on muutenkin kehno, mutta saipahan hän kuitenkin puolet pohjasta tehtyä. Olikin jo liian hyvällä mallilla asiat - itseänikin jo pelotti.
Nyt kuitenkin homma jatkuu niin kuin ennenkin, siis ilman veistäjää ja teen porukoideni kanssa, jos vain suinkin ehdin. Ja j o s suunnitelma ensi kesästä pidetään päällä on ehdittävä.
Donna 28 8\
Voihan sitä raapasta pari jo laitettuakin pohjalautaa irti jos ei muutoin pelko hellitä. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Elo 2011 16:56

Kiitokset Notikka. Olen aina pitänyt arvossa Sinun tyyliäsi lähestyä asian yrintä - sanoisinko noin terapeuttisesti !!! Heti tuntuu paljon paremmalta. :-) :-) :) Ei tarvinnut nytkään turvautua ammattiauttajaan. ->

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 22 Elo 2011 18:53

Niinpä, ja voisiha sitä ottaa oppia täältä pohojanmaalta |+| Jotta, mikä kristus on kun ei ytää aharista 8o
Eikä täälä oo ammattiauttajia näkyny, moomma itte tullu toimehen, mitä ny joskus akka mukulooren kans krannihin silakoohin :P

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Elo 2011 23:43

Niin, koko kroppaa porottaa lantta laureihinsa. :) vanha sanonta Ilmajoelta, jota aluetta pidän enemmän pohjalaasena kuin rannikkoa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Syys 2011 17:34

Veneily on monen muun vapaa-ajanharrastuksen tavoin mitä suurimmassa määrin unelmointia. Kesän vastoinkäymisten ja osittaisten onnistumistenkin jälkeen tuntuu taas hyvältä, sillä uusi veistäjä on aloittamassa tulevana maanantaina töitä Donnan kimpussa.
Kesän epävarmuus asetti rajoja unelmoinnilleni ensi kesästä, mutta nyt näyttäisi siihen taas olevan jonkinlaiset mahdollisuudet edellyttäen ettei rajoja aseta liiaksi taloudellisen toiminnan hiljeneminen, josta merkkejä on vahvasti ilmassa täällä Kaakkois-Suomessa ainakin rakennusalalla. Toisaalta ei ns. 2008 -lamakaan niin hirveästi hiljentänyt, etteikö nyt veistäjän kanssa sovittuja töitä voisi suorittaa. Veistäjän työn lisäksi itsellenikin ja kavereille jää puurtamista moninkertainen määrä, mutta tietääpähän minne jää työpäivän päätyttyä ;-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Syys 2011 22:45

Donna on saanut puuta, siis lautaa pohjaansa sen verran, että alkaa ajatukset liikkua jo seuraavassa vaiheessa. Veneen rautapuoli pitäisi saada kuntoon; peräsin, vannasputki akseli vannasputkeen, laakerit mahdolliset tiivisteet jne. En ole koskaan joutunut tekemään mitään muuta kuin vaihtamaan sinkit kölirautoihin, akselille jne. Minulla on Donnassa vannasputki, joka vaikuttaisi päällisin puoli olevan pronssia, lieneekö mahdollista, jotain kellertävää sieltä maalin alta paljastuu, kun sitä raaputtaa. Olipa se mitä tahansa, niin mitä sen tiivistämiseen tai mitä laippoja siihen vaaaditaan sen jälkeen kun akseli on työnnetty läpi. Mikä on oikea laakeri tänä päivänä kölin takana olevalle akselin kannattimelle, sille kannattimelle, joka on jatkuvasti veden kanssa tekemisissä, juuri ennen potkuria. Kun akseli on pitkä sisälläkin venettä, niin minkälaisia laakereita niihin suositellaan - akseli tarvitsee jonkinlaiset tukilaakerit.

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 19 Syys 2011 22:02

Minulla on samanlainen vannasputki joka pilkistaa pien alta. Alkuun pelkäsin että missähän kunnossa vannasputki on ja helpotus oli melkoinen kun pikitiivistyksen alta paljastui lähes virheettömässä kunnossa oleva messinki/pronssiputki. Minun veneessä se ei ole edes kovin lyhyt vaan lähentelee 2,5 metriä. Minulla on kaksi kumilaakeria, yksi tukilaakeri ennen potkuria ja toinen vannasputken alapäässä. Veneen sisällä on sitten talipoksi staufferinkupilla ja kaksi painelaakeria joille veistelin kaksi uutta kölitukkia. Veneessä oli alunperin neljä isoa kölitukkia moottoripukkien alla. Kun jouduin uusimaan ne kaikki niin tein samalla painelaakereille omat tukkinsa sekä yhden ylimääräisen keulaan. Kokonaisuudessaan viidenmetrin moottoripukeilla on siten allaan seitsemän veneen levyistä poikkitukkia. Tukilaakerin jaluksesta ajattelin tehdä säädettävän kun en tiedä kuinkapaljon runko elää veteen joutuessaan. Nyt perä on hieman retkahtanut jotken oletan että perä nousee hieman aiheuttaen sitten vääntöä akseliin. Ajattelin tehdä 10-20 mm soikot tukilakerin jalustaan jotta tätä voi sitten kompensoida.
Peräsimen meinasin tehdä vanhan mallin mukaan mutta siten että siihen tulee laippa itse levyn ja akselin väliin jotta e itarvitse irrottaa kalarautaa saadakseen peräsimen ja siten potkurin irti.
Samoja rautamurheita siis.
- Pohjalla on paremmin -

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Syys 2011 20:25

Pirun on ohutta pohjan ja kyljen taitteessa Donnassa lauta, vain 12 mm. Pitänee vielä vaihtaa nämä vesirajan molemmin puolin olevat laudat vahvempiin. Nämä laudat on paksummasta tukista ilmeisesti höylällä koverrettuja, sillä niiden muoto on sisältä päin katsoen tosi kaareva. Lampilan ratkaisuja menenkin katsomaan lähipäivinä, hänellä on noin metrin pidempi salonkivene työnalla.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Syys 2011 20:30

Aamulla luin viestin veistäjältä. Tarvitaan 4 mäntylautaa ja 2 mahonkilautaa, männyt höylättynä, mahondit tulevat koverrushöylättäväksi vesirajaan.
Viikonloppuna täytyy sitten rueta naulaamaan ja niittaamaan paikoillaan olevia pohjalautoja.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Loka 2011 20:06

Eipä ole joutanut niittamaan, mutta jotain sentään. Ostin kameran, jotta saan kuvia tänne sivustoille. Olen vähän opiskellut kuvan siirtoa.
Donna 28 :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Loka 2011 19:58

Nyt kun näyttää siltä, että pohjan laudoitus tulee kuin tuleekin lähi viikkoina valmiiksi, on alkanut askarruttaa asumismukavuuteen liittyvät asiat. Kippari -lehdestä luin tuossa muutama minuutti sitten jonkun jutun yhteydessä, että on juuri ja juuri riittävät tilat jonkun veneen makuuhytissä. Donnan keulakansi on pitkä ja olen ajatellu sinne punkkaa.
Leveyskään ei ole ongelma, mutta mitähän korkeutta ne mahtavat tarkoittaa sillä sanomisellaan nuo toimittajat, kun korkeus on juuri ja juuri riittävä. Harteiden levyttä vai mitä?

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 13 Loka 2011 20:27

Yhdeksänkymmentä senttimetriä :), siis korkeutta.

Vastaa Viestiin