"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 03 Kesä 2008 07:44

Marko Aalto kirjoitti:Meille sattui tanskanreissulla Odensen satamassa vähän samaa;

Vaihteen voimansiirto meni kulman kautta ja yksi kiinnitys petti (sopivasti...) joten kun laituriin tullessa käskettiin "kaikki taakse" niin planeettapyörästö sai käskyn "kaikki eteen!
Tämäköhän se on syynä näillä varakkaammilla suomalaisveneilijöillä, jotka päntiönään
ajelevat paattejaan päin puita (tosin kasvavia sellaisia) :-)
Räikkösen paatti alkuviikosta ja eikös tämä yksi jyväskyläläinen heppu ole
kunnostautunut peräti kahdesti?
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Kesä 2008 10:36

Mitenkäs se menikään... ai niin; "maalla on helpoo olla viisas kun merellä sattuu vahinko".

Mutta täytyy tunnustaa että kyllä se Kimin jahdin maihinnousu sai aikaan makeat naurut...

Varmasti hirtti kaasu ja/tai vaihde kiinni sillä kipparillahan oli PAPERIT kunnossa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Kesä 2008 22:54

Tuo tankin siirto keulapiikkiin vaikutti yllättävän paljon veneen kulkuasentoon
ja yhdistettynä parantuneeseen äänieristykseen marssinopeutta voisi oikeastaan nostaa vajaaseen 9 solmuun.
Kun viimesyksynä 8 solmun vauhdissa ei konepedin päältä istuessa nähnyt kokan yli vaan piti seisoa nuppi sakokassa niin nyt näkee ajaa istualtaan vielä huikealla 8,5 solmun nopeudella.

Kulkuasento vaikutti myös yllättävän paljon huippunopeuteen sillä viime syksynä tutkavene 2 hengen miehityksellä, takapainoisena, pohja "suht puhtaana" mutta täysin varusteitta kulkin tyvenessä namikat kaakossa 10,4 solmua niin nyt mennään kohtalaisen varustuksen kera pohja (vielä) puhtaana kolmen miehistön jäsenen kuormalla 20,5km/h eli 11 solmua.
Mutta voi sitä diisselin jytinää ja tärinää ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Kesä 2008 13:15

Sain siirrettyä vihdoinkin tutkaveneen vierasvenelaiturista omalle paikalle mutta sehän ei mennyt ilman neuvotteluja naapureiden kanssa:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=611

Kiinnitysköydet vielä pleissataan (nyt niissä on vain paalusolmut karpiidihakasissa) ja niihin laitetaan letkusta hankaussuojukset. Köydet mitoiteen siten ettei niitä tarvitse sen kummemin solmia, pujautetaan ainoastaan knaappeihin ja lähtiessä ne jätetään kiinni laituriin..
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 06 Kesä 2008 10:37

Veli-Matti kirjoitti:
Mutta täytyy tunnustaa että kyllä se Kimin jahdin maihinnousu sai aikaan makeat naurut...

Varmasti hirtti kaasu ja/tai vaihde kiinni sillä kipparillahan oli PAPERIT kunnossa.
Kotkan puuvenekeskuksen 50 t nosturilla se sitten näköjään nostettiin ja laskettiin. Puupäisyys nähtävästi ollut kiriteerinä, että sinne on päästetty.

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanoma ... _vene2.jpg

Veneen ohjaaja oli ensimmäistä kertaa kyseisellä aluksella liikenteessä ja sitten yritetään johonkin mökkilaituriin ja paukautetaan kivelle jolla kuulemma on aikaisemminkin kolisteltu ja vesi on puoli metriä "normaalia" alempana.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2008 21:38

Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2008 15:53

Kaveri vietti viimeyön vartiovuorollaan tutkaveneessä ja klo 0.300 sieltä tuli seuraavanlainen tekstiviesti:


"Tää on ihan ässä tää "sopokka"; vartiossakin mies nousee siihen vain tähystämään liekö rannan rikolliset täyttäneet, ja pitääkö rientää kirvein tapparoin kotirantaa puolustamaan ;-) Kiitokset lämpimästä passipaikasta!"
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 14 Kesä 2008 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 13 Kesä 2008 16:50

Veli-Matti kirjoitti:Kaveri vietti vartiovuorollaan tutkaveneessä viimeyön ja klo 0.300 sieltä tuli sauraava tekstiviesti:


"Tää on ihan ässä tää "sopokka"; vartiossakin mies nousee siihen vain tähystämään liekö rannan rikolliset täyttäneet, ja pitääkö rientää kirvein tapparoin kotirantaa puolustamaan ;-) Kiitokset lämpimästä passipaikasta!"
Voisko siihen asentaa kaksoiskonekiväärin? Sehän on kuin B-17:n ylätornin kupu.
Lähtee rantarosvot vihaisesti takavasemmalle kun sellaisella osoittelee.
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Kesä 2008 21:19

Jotakin muuta on ollut nyt tuusaamisessa etusijalla kuin kenekivääritelineet mutta ne ehtii vähän myöhemminkin:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=616
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15 Kesä 2008 00:04

Moro taas.

Mjoo-o, ehkä noista konekivääreistä ja tykeistä ei kannata innostua liikoja. Meni multa viime viikko reserviharjoituksessa säikytellen vesilintuja isoilla pommeilla, ja loppukäteenjäämä oli, että Puuveneet taitavat viedä voiton kumminkin. Toki viikko oli kiintoisa noin johtamisopin kannalta, mutta muuten olin aika iloinen kun tänään pääsin Petronillaa taputtelemaan...

Tutkaveneen karttapöytä ja ohjailupaikka näyttävät muuten tosi särmältä!!!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2008 07:09

Sen verran kypsynyt mielikuva kojelaudasta että siitä tulee EHKÄ sellainen että mittaristo kaiunnäyttöineen kääntyy paremmin luettavaksi myös istualtaan ajettaessa eli paneeli nousee keulanpuolimmaisesta reunastaan kojelaudasta joitakin kymmeniä asteita. "Työkonemoodissa" kojelauta on tarkoitettu vain sapokka-ajoon.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2008 10:03

Oikeastaan mitäpä tuota rupeaa turhan takia tuohon karttapöytään pianolankajousia tekemään kun talvella tuli ostettua paksuja kumminauhoja Etran poistopöydästä 2kg pussukka hintaan 2€. Jos niitä menee yksi kahden nauhan satsi kesässä niin pussukassa taitaa olla kartanpitimiä seuraavaksi 4-500 vuodeksi ;-)
Ja jos haluaa maksimoida veneilyturvallisuuden niin vaihtaa kumminauhat vaikka 25 navigointitunnin välein ettei kartta tipahda pöydältä kesken työskentelyn ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2008 11:13

Sain tehtyä ne uudet portaatkin kun niskojen kätisyys sattui kohdilleen ;-)

Ei ehkä niin työkonemaiset kuin tiukka summalaistyyli vaatisi mutta tulipa tehtyä...

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=619

Tilanteen pakosta juuri näistä portaista tulikin yllättäen terassiportaat Taivalkoskelle mutta omat ovat jo puuvalmiina liimautumassa verstaalla
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Kesä 2008 14:59

En tiedä onko muut käyttäneet noita työttömien yhdistyksien palveluita mutta hain juuri tutkaveneen patjat Ottu r.y:ltä.
Kaavojen tekeminen, kankaan leikkaus ja ompelut lankoineen, vetoketjuineen ja kanttinauhoineen suorastaan "rosvomaiset" 50€.
Ja kun asialle sattui ammatti-ihminen niin työn jälkikin on kelvollista.

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=621

Ois pitänyt viedä ne verhotkin sinne eikä alkaa ite...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Kesä 2008 13:37

Tutkaveneen miehistöön pestattiin kipparin hovinarriksi tänä aamuna klo 9.00 reikäleipä 3,980kg/reilusti yli puolimetrinen tomera miespuolinen "kääpiö".
Tiukka koulutus alkaa mahdollisimman pian...

;-) ;-) ;-) ;-) ;-)...............................................................;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin