Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Touko 2008 19:32
Eilen tutkavene meni veteen ja nyt sitten oli vuorossa koeajo. Tein tunnin lenkin pyörien tuttujen merimerkkien seutuvilla koska Hakkapeliitta oli koekäytössä. Näyttäisi pelittävän ihan ok. Vähän pienenlainenhan sen näyttö on mutta menettelee.
Aamulla tein konekopan osille "uuden" äänieristyksen eli ajelin multimasterina sahaterällä vanhat kontaktiliimalla liimatut eristysmatot irti ja ammuin 18mm hakasilla 2 kerrosta teollisuuskattohuopaa sisäpintaan ja liimasin epäkuranteilla jäännösliimamassoilla eristysmatot takaisin paikoilleen. Mutta toisinpäin ja nyt näyttävät ihan uusilta eristeiltä

Samalla parantelin hieman kopan sovituksia jotta se istuisi tiiviimmin paikoillaan. Joku päivä laitan lisäksi vielä tiivisteet pohjaan ja kanteen sekä kunnon epäkeskolukot jotta kopasta tulisi mahdollisimman tiivis.
Hiukan vaatimatontahan se mun räpeltäminen oli vaikka verrattuna Venemestarin juttuun pelkkari Gallianon konekopan eristyksestä. Ja toki kulutkin aivan eriluokkaan - olisiko rahanarvoista tavaraa mennyt euron edestä (ne &¤#"%&%¤& hakaset...) kun huopakin oli kaverin autotallin nurkasta
Mutta tulos on "vähintäänkin" yhtä hyvä kuin Gallianossa vaikkei mulla olekaan desipelimittaria. Mutu sanoo että ääni vaimeni "aiva .itusti"...
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Touko 2008 12:09
Tuli funtsittua tuota väliaikaisen äänieristyksen paloturvallisuutta pariltakin eri kantilta mutta olkoon tämän kesän kun koppa menee ensi talvena uusiksi kokonaan. Toinen kantti oli kustannuskysymys - ei raski yhtä kesää varten sijoittaa 250€ äänieristysmattoon
Toisaalta vaikka kattohuopa on palavaa materiaalia niin kun se on 15mm vanerin ja 30mm palosuojakäsitellyn vaahtomuovin välissä niin jos palo pääsee etenemään huopaan asti olen jo kaukana - joko pilven reunalla harppua soittelemassa (vai helvetissä grillaamassa varpaitani?) tai kroolaamassa lähintä saarta kohti...
-
hb-77
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
Viesti
Kirjoittaja hb-77 » 19 Touko 2008 17:30
se on hyvä ett joku ajatellee tuollaisia juttuja. naapuri meinasi polttaa oman alumiini veneensä kun turbo oli liian lähellä kone koppaa.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Touko 2008 20:56
Täytyy myöntää että joskus pääsee ajatus harhailemaan aivan vikasuuntaan...
Kun ostin aikoinani Bertta-Lotan niin siinä oli orkkis pakosarja joka on ns. kuiva. Konekoppa oli tammiviiluvaneria ja eristeenä jotakin ohutta nyppyläistä bitumimattoa. Pakosarjasta oli etäisyyttä eristeeseen n. 5cm ja eriste olikin valunut kuin räkä kopan alaosaan ja kadonnut ties minne. Parikymmenmillisen tammivanerin ulkopuoli oli muuttunut pakosarjan kohdalta mustaksi ja sisälle oli hiiltynyt pikkuhiljaa semmoinen 10mm pakosarjan mittainen vaakasuora ura. Aika erikoinen pakari ratkaisu Valmetin Linnavuoren tehtailta -60 luvulta. Pakoputki oli toki jäähdytetty kannesta otetulla 6mm vesiputkella mutta mitä hiton merkitystä sillä nyt oli paloturvallisuuden kanssa ;o)
On siinä ollut tulipalo lähellä useamminkin kuin kerran!!!!
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Touko 2008 21:30
Hitto, Teemu ehti vastata ja minä kun just poistin sen sekavan viestin
Eli kysymys oli uusien hyttirakentaiden materiaalista...
Ai niin eli ps. katsokaapa tätä linkkiä, minä ainakin nauroin makeasti;
http://hiki.pedia.ws/wiki/Viikingit
-
Attem
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13 Tammi 2007 17:10
- Paikkakunta: Parainen
Viesti
Kirjoittaja Attem » 19 Touko 2008 21:38
No nyt se sit löys "hiki-pedian" kuuluisan Wiki-pedian huonomaineisen kopion...
T:Attem
Mikäs siinä jos osaa...
-
MÖsteri
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti
Kirjoittaja MÖsteri » 19 Touko 2008 22:33
Hikipedia sisältääkin melkoisia viisauksia... Voi kiesus, mitkähän jantterit noita horinoita oikein sinne kirjoittelevatkaan... :=D
Sori jos menee asiattomaksi, ja vielä Tutkavenekeskustelussa, mutta tossa olis taas yks hikipedian tarjoilema käyttökohde suomalaiselle puulle:
http://hiki.pedia.ws/wiki/Pillunp%C3%A4re
Selvisi kertaheitolla miksi paatin penkit näyttää aina juhannuksen jälkeen kuluneen mystillisesti...
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2008 08:42
Ei mitään "soritteluja" kyllä tänne asiallista tekstiä sopii, sillä tuo perssutihan on ihan kansantieteellistä faktaa, mahtaneeko hikipedian heput tietääkkään että kirjoittivat faktaa muka kieli poskella

Mutta tuosta p.llunpäreestä en osaa sanoa sen enempää...
Tuossa poistamassani viestissä pohdiskelin että kun tutkavene on "se viimeinen vene mulle" (heh heh...) miten sen kunnossapito hoituu vaikkapa 20-25 vuoden kuluttua. Mitä jaksaa ja pystyy tekemään ja mitkä ovat viisaimmat materiaalivalinnat tuolla ajanjaksolla. Mahonki tippuu auttamattomasti vauhdista. Jäljelle jää mäntylauta ja kusilaidutettu vaneri...
-
MÖsteri
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti
Kirjoittaja MÖsteri » 20 Touko 2008 13:02
Kuslaidutettu vanerihan on sitten siitä kiitollinen materiaali, että ei tartte sen muotoilun kanssa tuskailla ollenkaan... Rakenteet voi "disainata" vaikka pimeässä ja kännissä lopputuloksen yhtään rumentumatta. Ja jos tarttee kumminkin piirustuksia, niin Tekniikan Maailman kustantamana löytyy melkoinen setti...
Toinen paikka mistä löytyy paljon vinkkejä on nettivene, laittaa vaan hakuehdoksi <1000€.
Kiistatta se on kyllä pitkäikäistä materiaalia ja näppärää tehdä.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2008 21:48
Jäi materiaaleista pois se orkkis ja ehkä eniten suurnäkkiläisissä käytetty eli mantylauta&kusilaitu...
Jos päädyn siihen silloin on kyllä sama lakata alkuun ja sitten kun rupeaa käsi vapisemaan lakkaamista häiritsevästi niin kuiduttaa vasta sitten.
Eli homma taisikin ratketa
Tarkoitus ei ole todellakaan lähteä vaihtoehtoisista materiaaleista huolimatta rakentamaan mitää paskamakkia vaan pysyä tiukasti Suurnäkin viitoittamalla tiellä "sapokantutkaa" myöden. Muutama "nelisivulasinenkin" eri versioina on tullut veistäjältä ja sitä mallia minäkin kaavailen - hytin pituus jatkuu n. 90cm eli lisätilaa ilman paskamakkimaisuutta tulee kivasti. Se paskamakki tulee sitten sisälle hyttiin eikä näy ulos.
Bertta-Lotta tullaan hakemaan lauantaina rekalla ja tein moottoriin keväthuollon ja palautin sen raakavesijäähdytteiseksi. On siinä vaan eroa käyntiäänessä; lättäpäänelonen käy huomattavasti hiljaisemmin ilman koppaa 1750rpm kuin diesel jystää tyhjäkäyntiä kopan alla. Veikkaan että tulee lättäpäätä ikävä pidemmillä siirtymillä ;-( ;-( ;-(
Tosin lättäpäästä oli laturinhihna pois paikoiltaan joten sen hiljaisen vikinän puute pudotti melutasoa huomattavasti.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Touko 2008 22:14
Tässä on nyt viikonloppu viimeistelty sähköjä, lätkitty naulakoita ja tiivistemassaa sinne sun tänne ja väännetty mm. lehtihylly/karttapöytä sydeemistä protoa, jne
Ja ennen kaikkea pohdittu että mihin hittoon se romumäärä saadaan tutkaveneessä sopimaan mikä Bertta-Lotassa haki kuin itsestään paikkansa - suorastaan epätoivoista hommaa.
Tankin paikanvaihto perästä keulapiikkiin oli onnistunut toimenpide. Nyt tankissa on n. 160l löpöä ja kulkuasento on muuttunut vain positiiviseen suuntaan eli keulannostoa marssivauhdilla ei ole ainakaan haitaksi asti. Ei sattunut olemaan Hakkista mukana kun käytiin kansihenkilön kanssa muutama tunti ajelemassa ja mutuksi jäi että marssivauhti parantui solmun verran. Osansa nopeuden nostamiseen on parannetulla äänieristyksellä joka mahdollistaa korkeampien kierrosten käytön ajossa. No, mutu muuttuu todeksi sitten myöhemmin - tai sitten ei...
Tosin painopiste ja sen myötä kulkuasento taas muuttuu ensi kesäksi rempan takia mutta nautitaan nyt tämä kesä.
Tuli väännettyä myös uudehkosta Bossin 12V akkukoneesta, josta akut ovat piekseytyneet ns. paskaksi omaa heikkouttaan, johdollinen kone 10m roikalla savukkeensytyttyminen pistokkeeseen ja kun huomasin että se on ihan ok. hommasin Bilikasta myös 12v juotoskolvin. Kerrassaan hyviä vehkeitä.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Kesä 2008 02:11
Tulin äsken Puumion suosittelemalta hoitokuurilta eli olin koran kanssa merellä kahden kesken laskemassa hylkeenpäitä...

Niitä oli 3 eri karikon kupeessa ehkä alun toistakymmentä yksilöä.
Palatessa laituriin oli käydä ohraisesti sillä just tiukimmassa manööverissä ruori alkoi suttaamaan tyhjää - ihan kiva kun vierasveneleituri oli sillä kertaa ihan tyhjillään eikä tullut minkäänlaista vahinkoa. Ruoripyörä oli "lukittu" paikoilleen puutikulla ja kiristetty mutterilla päälle. "No voi herra jumala ja anna savela..." eipä tuohon tehtyyn ruoriremppaan oikein voi muuta tuumata ;-(
-
riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Viesti
Kirjoittaja riskila » 01 Kesä 2008 09:42
Minulle sattui myös eilen hassu tilanne kuttaperkkaveneellä, kun pursiseuran telakalla vaihdevaijeri irtosi ja pakki jäi päälle. Eka hätääntymisen jälkeen peruuttelin ensin ympyrää ja sitten suuntasin kohti tyhjää laituria. Laiturin lähestyttyä sammutin moottorin ja vene lipui aika tyylikkäästi laituriin, jossa poikani oli ottamassa kiinni veneestä. Ahtaassa satamassa tuulisella ilmalla olisi voinut tulla vaikeuksia enemmän. Syynä oli 5 mm ruuvien aukeaminen pienestä klipsusta, joka kiinnittää vaidevaijerin vaihteistoon.
-
Marko Aalto
- Viestit: 51
- Liittynyt: 18 Touko 2005 06:25
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja Marko Aalto » 03 Kesä 2008 07:39
Meille sattui tanskanreissulla Odensen satamassa vähän samaa;
Vaihteen voimansiirto meni kulman kautta ja yksi kiinnitys petti (sopivasti...) joten kun laituriin tullessa käskettiin "kaikki taakse" niin planeettapyörästö sai käskyn "kaikki eteen! Vauhti siis kiihtyi kaikkien yllätykseksi - samoin rannalla urputtavan satamaviskaalin joka yritti selittää: "Ni kan ikke komma här!" Vene iski laiturin jotain 5' x5' reunaparruun (onneksi ei betoniin) ja koska veneen keulapuu on viisto, niin alkoi nousta tätä pitkin tuonne johonkin kolmen ja puolen metrin korkeuteen. Kun vene peruutti samaa tietä takaisin kuin oli tullutkin - raskaasti huoaten ja vettä pärskien - niin oli satamahenkilökin kadonnut. Ei tullut takaisin... Keulasteevistä lähti parin metrin matkalta maalia, ei muita vaurioita. Ei kuitenkaan huvita kokeilla uudestaan.