Jampe9 kirjoitti:Olen huvikseni lukenut vuosien varrella aika paljon noita maailmanympäripurjehdus- kirjoja. Aina legendaarisesta Joshua Slocumista (joka on muuten kaikkien aikojen inspiroivin ja mahtavin purjehdus kertomus) Naomi Jamesiin, Dunckeriin ym. ym. en enää edes muista kaikkia. Joku pölhö-kustaa itse rakennetulla nahkaveneelläkin purjehti Atlantin yli ja oli vaikeuksissa Grönlannin jäissä.
Näin meri-hullulle ihmiselle niin tuo Slocum on ilman muuta klassikko, mutta suosittelen lämpimästi ainutlaatuisen naisen Naomi Jamesin matkakertomusta joka taisi olla ensimmäinen nainen joka purjehti yksi maailman ympäri. Minä en muista enää kirjan nimeä.
Moro
Multa löytyy kanssa kirjahyllystä (ja olen myös lukenut) kaikki meriaiheiset matakakertomukset, jotka olen löytänyt (n. 200 nidettä).
Naomin kirja on: "Yksin maailman merillä" toinen on "Meren kutsu" Oli ensimmäinen nainen joka purjehti yksin maailman ympäri Hornin kautta.
Slocumiltakin on 2 kirjaa: "Yksinpurjehdus maapallon ympäri" ja "Purjehdus Liberdadella Basiliasta Amerikkaan". Sen nahkavene matkan kirjasi Tim
Severin. Chisesterin kierros on kanssa hyvä. Heyerdahlin, Tambsin, ja Schildin kirjat kannattaa lukea. Niitä on niin paljon...
Totta on tuo, että kun paljon lukee muiden onnettomuuksita merellä, kasvaa kynnys itse lähteä vastaavaan vaaraan, varsinkin kun ottaa huomioon että ne tarinat, jotka ovat päättyneet vielä huonommin ovat jääneet pääasiassa kirjoittamatta kun ei ole jäänyt ketään kertomaan.
Hauska vaan ei niin vakava sattumus oli eräässä kirjassa: Kompassi lakkasi toimimasta, kun yöllä vahtivuorossa ollut mukaan värvätty merimies oli juonut pirtut viinanhimoissaan
Nortti