Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Elo 2010 10:01

Kuukauden päivät menee vielä kunnes pääsen Donnan kimppuun. Aloitan pohjan laudoituksella.
Osittain tai kokonaan vaihdettavia lautoja on 13 kpl. Tämä määrä ei mitenkään viittaa eiliseen päivään ;-) :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31 Elo 2010 21:50

Kävin eilen venekonsulttuni luona Kotkassa, sovittiin ensimmäinen tapaaminen lokakuun 15. päivälle. Suunnitellaan sitten miten jatketaan seuraavat 1 1/2 vuotta projektia. Kuten huomaatte, olen mielessäni tarkastanut projektin kestoa ja asettanut takarajaksi kevään 2012. ;-) :) Optimismi alkaa vähitellen hävitä jopa minultakin :-) 8} Donnan suhteen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 01 Syys 2010 10:58

Optimismista älä luovu.
Ota pienin askelin eteenpäin, niin etenee se.
Ei nääs kannata liikaa urakoida, itseään näännyksiin.

Se muuten on mukavaa kun huomaa, että ne pienetkin pyristelyt vähitellen johtaa valmiimpaan. Itsellä on ollut aikataulutta, "toisella kädellä" menossa "classic kilpaveneen" kunnostus, ja mukava on katsoa kun on se on hieman edennytkin... ehkä ensi kesänä jo ajoon !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Syys 2010 20:21

Ehkä muotoilin väärin - optimismistäni en luovu. Mutta aikataulujen laatiminen on turhaa tapauksessani, koska ne ovat yltiöoptimistisiä. Nyt väljyyttä on mielestäni sopivasti.
Donna 28

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 01 Syys 2010 20:25

Sopisikohan tuohon ilmaisu, arkipäivän realismia :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Syys 2010 20:38

Ok.
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Syys 2010 12:04

Olen inspiraationi lähteellä, Donnan kylki on seinän takana 2,5 metrin päässä. Olen katsellut sitä koko aamun ja fundeerannut. Töitä en ole sen eteen tehnyt sitten kevään !!! Eikä tänäänkään työkalun työkalua ole kädessäni ollut, mittaa lukuunottamatta. Mitäkö olen mittaillut. Vaikka vene on 9 m pitkä, ei siihen meinaa saada millään ilveellä asuttavia tiloja kauniita linjoja pilaamatta. Ajatukseni kiirivät työn nopeuttamisessa, tekemättömissä töissä ja kelakannen alle suunnittelemassani nukkumatilassa, eturuffissa lähinnä. Alun alkaen päätin, että salonkia jatketaan perän avotililan kustannuksella n. 35 cm, mutta sekään ei tuo kaivattua lisätilaa riittävästi. Nyt
ruorihytin (katottoman) ja sen etupuoliset tilat keulankannen alla (n. 3,4 m) ovat pähkäilyn alla, josko keulakannelle sittenkin nostaisi noin 15 - 20 cm korkean etuhytin, joka etupääsätään laskisi kannen tasoon ennen keulan kiinnityspistettä (pollaria). Jos vene olisi Pettersson -mallinen ei tässä asiassa olisi mitään ongelmia, mutta kun vene sivulinjaltaan on Kultaranta II mallinen, niin ongelmia on riittävästi. Yrityksistäni huolimatta en ole löytänyt netistä sellaista kuvaa, mikä näyttäisi sopusuhtaiselta etuhytiltä veneessäni, jättäen keulakannelle kohtuulliset tilat keulaköysien kiinnittämiseen. ???
Donna 28

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Syys 2010 21:39

Kaksi tuttua juttua on ollut tänään venelehdistössä esillä. Tämän palstan ylläpitäjä -lehdessä Nikomin troolari PuuveneenVuoksen ajalta lehden jutun ykköskuvassa ja sitten äsken luin juttua Kipparista, Viiking -veneestä, jossa veistäjän pää paistaa kattoluukusta -
Veijo Sorvari - konsultoi minunkin Donnan rakennusprojektia jo kolmatta "talvikautta" !!!
Donna 28
P.S. Miksi kaikkien venelehtien pitää tulla samalla viikolla !!! ???

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 18 Syys 2010 10:22

Oletko ajatellut etukannen korotusta vain keskiosalta. Rakentamalla sellaisen "skylightin " tms.
-- Niitä näkee purjealuksissa ja -veneissä, yms.
-- ajatus olisi siis jättää olemassa olevat veneen matalat menevät linjat paikalleen ja nostaa vain sen keskiosan kohdalta hyttiä. Se toisi lisää liikkumistilaa ja väljyyttä ja tarvittaessa valoa ja tuuletusmahdollisuuden.
-- Ja Olisi kätevä sovitella olemassaolevien rakenteiden päälle.....

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 18 Syys 2010 12:35

Sehän on just tuon mallin veneissä se eteenpäin työnnettävä keskimmäinen tuulilasi, josta tulee tilaa että pääsee etuhyttiin vaivattomammin moottorin ympäri

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Syys 2010 13:24

Tuo Viikinki on niin äijä vene että kateeksi käy. Todella jyhkeä kampe.

Kipparin kuvien perusteella näytti todella hyvältä kun omamaamansikan mänty oli sisustuksen päämateriaali ja muumaamustikan mahonki vain koristeena - ainoa oikea marssijärjestys ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Syys 2010 21:29

Jape, tarkoitat varmaan moottorin päältä. sivusta ei mennä, ellei se keskimmäinen tuulilasi, se liukuva ole lähes koko veneen levyinen, että päältäkö ??? ;-)

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 22 Syys 2010 11:20

Älä Donna murehdi. Jos pohjalaudat ei nappaa niin tee jotain muuta. Itsellä meinas kans tulla pitkä ja huojuva itku pohjalautojen ja katkenneiden kaarien kanssa. Tein siinä sitten ylimmät laudat ja toisen skantäkin valmiiksi - helpotti oloa kummasti. Muutenkin olen huomannut että ei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan siirtya reilusti toiseen hommaan jos yksi alkaa tökkiä. Niitä toisiakin hommia tuntuu olevan aika kivasti tarjolla ton kokoluokan veneessä. vaikuttaahan se tyhmältä lakkailla lipputankoja kun koko runko on ruvella, mutta tuleehan edes jostain valmista.

Eukko oli yhtenä päivänä pahana ja jostain syystä kaikki oli taas projektin vika. Sanoi aika pahasti - käski kuiduttamaan veneen. Kyllä nainen osaa olla ilkeä...

Koita jaksaa - muu ei ole edes mahdollisuus.

terveisin,

Lampila
- Pohjalla on paremmin -

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Syys 2010 19:34

Kiitos kannustuksesta Lampila, tiedäthän sen kuitenkin. !!! Niin vielä muille tiedoksi, Lampilalla on ainakin metrin pitempi samanlainen työn alla.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Syys 2010 19:45

Moottori on veneessäni todella suoraan sen luukun alla siis perästä katsottuna n. metrilukemilla 6 -7. Ei siitä luukusta yli mennä ainakaan näillä kiloilla, vaikka Jape voisikin
riisitautisena juuri ja juuri mahtuakin. Sen verran on keskusteltu, että eiköhän Jojensuun poika käyne katsomassa rojektia puutavaran hakureissuillaan tai kävisikö hän naisissa, oikeammin ehkä sanottuna tyttölöitä katsastamassa - mene ja tiedä noista poikamiehistä :-) :-) :) ;-)
lampilalle sen verran vielä, että minun vaimoni ei enää jaksa kuunnella yhtään juttua veneestä, sanoo, että kotonakin on saunaremontti tekemättä, vessaremontti jne. ;-)
vinoilee, perskuta rallaa...

Vastaa Viestiin