"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Marras 2007 18:49

Veli-Matti kirjoitti: Seppälän Venetarvike voisi tosiaankin olla paikka mistä kysellä ja taidanpa samalla kysyä heidän mielipidettään asiasta.
Karin kanssa joskus asiasta keskustelin-silloin pari v sitten ilmoitti- saa ainoastaan (erikois)tilauksesta? ja tulevat kalliimmiksi kuin haponkestävät.
Mikä lie tämän pv tilanne??

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Marras 2007 19:54

Kyllähän ne kunnon kuumasinkityt ruuvit on taatusti vaikeampia löytää kuin messinki- tai rosteriruuvit.
Kunnolla kuumasinkittyjä täkkipultteja löytyy vielä suht helposti joten luulisi että ainakin tietoa löytyy mistä ruuveja olisi saatavilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Marras 2007 15:49

Soittelin pikaisesti Oulun Pulttiin ja kyselin "kuumasinkittyjä puuruuveja". Vastaus oli ettei semmoisia ole saatavilla eikä ole koskaan ollutkaan koska puuruuveja ei voi kuumasinkitä niiden karkaisun takia. Siitä olimme kuitenkin yhtä mieltä että ennen sinkityt ruuvit olivat parempia koska pinnoituksen vahvuus eli "myyt" ovat vähentyneet vuosien saatossa...

Mitenkähän tuo olisi jos laittasi huonolaatuisia "messinkiruuveja" ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Ruuvit

Viesti Kirjoittaja Northling » 15 Marras 2007 17:30

Moro V-M

Oliks sull joku erikoine syy et ei vois käyttää hapokestävii ruuvei?

Se syöpyminen mustissa rautaosissa tietekin voi kiihtyä, mutta se vaatii taas sen sähkökemiallisen reaktio ja sähkösen yhteyden, eli jos käyttää maalia/pakkelia/tulppaa, niin tuskimpa se nyt radikaalisti aiheuittaa syöpymistä.

Ja onpahan uudet ruuvit sitte ikuisia

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Marras 2007 21:12

Varsinainen syy kait on ihan vaan asian pohtiminen teoreettiselta kantilta.
Rosteriahan tuossa veneessä on jo nyt neliökaupalla ruuvien päälläkin...

Käytännössä toteutettava ratkaisu on varmasti kaikkea muuta kuin teoreettinen sillä "ainoa oikea ratkaisu" olisi koko veneen ruuvien vaihtaminen ja siihen en taatusti lähde.
Hienosti ajateltuna pyrin ratkaisuun joka kestää 20-25 vuotta - olen silloin 68-73 vee ja eiköhän siihen mennessä ole tullut veneilykärpäsen puremakin aikalailla hoidettua hoidettua ja olen tainnut siirtyä kusilaituveneeseen tai sitten puuarkkuun... ;-)

Sormet syyhyävät koko ajan yhden pellin irrottamiseen ja niiden alla olevien ruuvien tarkistamiseen. Eiköhän tuo tule ensimmäisten kunnon pakkasten tulessa tehtyä samalla kun "tohottaa" ulkopuolen puulle koko veneestä.

Siinä varmasti olet oikeassa että kun tiivistää ruuvit kunnolla, myös steevin ja laudan välistä vaikka massalla, syöpyminen tuskin on kovin nopeaa.

Nyt on semmoinen mutu että päädyn jäävahvistuksen poistamiseen ja vaihdettavien ruuvien osalta messinkiin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jussi_R
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2003 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jussi_R » 17 Marras 2007 11:44

Hyvä, hyvä hyvä ratkaisu V-M!

laita kuvia kun purat levyt pois.
Samalla puuveneellä isänisältä pojanpojalle

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 17 Marras 2007 12:21

Ruuveihin liittyen: Chris-Craftilla kehitettiin aikoinaan oma metalliseos (eräs versio ns. silicon-bronze -metallista) puuveneissä käytettäviä ruuveja varten, jossa etuna olivat syöpymättömyyden lisäksi kovuus ja erinomainen kyky suojata ruuvia ympäröivää puuta lahoamiselta. Näitä saa edelleen tilaamalla USA:sta, vaikkapa tuolta: http://www.ccfasteners.com Löytyy myös kromattuna :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Marras 2007 16:46

Onko kyseessä se "monell"-metalli?

Ei oikein tunnu järkevältä alkaa harkitsemaan vaihtoehtoa jossa ruuvit kestävät 3000 ja kippari ehkä 25-30 vuotta ;-)
Varsinkin kun hienot ameriiiiikan ruuvit syövät rosteripotkurit ja akselit mitättömiksi 250 vuodessa ;-) ;-) ;-)

Tuossa kun istuskelin päivän hirvipassissa -18 asteen pakkasessa niin siinäpä sitä oli aikaa taas mietiskellä syntyjä syviä. Entäpä jos pellin alla onkin "syttä ja paskaa" kaikista vakuutteluista huolimatta?
Tuli mieleen monet aikaisemmat keskustelut, joissa olin muuten se ainoa äänekäs epäilevä joonas, pellityksen vaikutuksesta puun lahoamiseen. En muuten haluaisi olla oikeassa aikaisemmissa epäilyksissäni...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Joulu 2007 13:40

Kävin tutkaveneessä tarkistamassa miten on pakkasnesteet pysyneet merivesipuolella ja samalla mittailin uuden hytin takaseinän paikkaa. Vaihtoehdot hytin jatkamiseen näkyvät olevan järkevällä (yksinkertaisella) rakenteella aika vähäiset eli 40 tai 80cm. Tuo 40cm on liian vähän mikäli kone pysyy paikoillaan ja 80cm jo aika paljon ajatellen ulkomuotoa.
Pidemmässäkin vaihtoehdossa jäisi vielä mukavasti avotilaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Joulu 2007 16:57

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=574

Siinäpä uusi n. 230l polttoainetankki keulapiikkiin. Vielä pahvista... lopullinen materiaali tulee olemaan "mustaa peltiä" ja vahvuudeltaan mitä jostakin nurkasta sattuu löytymään mutta viisainta ettei kuitenkaan ohuempaa kuin 2,5mm ettei joudu hitsaamaan kovin montaa loiske- ja sidelevyä sisälle.

Kinkkua maha kuralla sulatellessa tuli piirreltyä sitä uutta ajohyttiä 1:50 ja 1:25 suhteessa ja tulin kansihenkilön kanssa käytyjen konsultointien jälkeen siihen tulokseen että hytti jatkuu kaikesta huolimatta 80cm. 40cm jatkolla ei ole oikeastaan mitään virkaa nykyisiin käyttötiloihin.

On muuten aika kätevä hahmottaa rakennetta tekemällä maalarinteipillä hytti 1:1 olohuoneen lattialle. Varsinkin kansihenkilölle joka ei ole koskaan lukenut minkäänlaisia rakennepiirustuksia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Joulu 2007 19:58

Ei niin, varsinkin kun nykyistäkään olohuonetta ei jaksa koskaan imuroida - siis kansihenkilön mukaan. Mutta olen minä joskus imuroinut... ;-)

Sinänsä aika aikaista teipata hyttimallia lattian kun tarkoituksena on tehdä uusi hytti vasta vuoden kuluttua - ensi kesä mennään vanhalla mallilla. Toisaalta kun suunnitelmat on suht valmiit on helppo (ja halpa tai jopa ilmainen) besorkata tavaraa jemmaan kuin hamsteri tulevaisuutta varten.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 31 Joulu 2007 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 30 Joulu 2007 12:33

Veli-Matti kirjoitti:
... ettei kuitenkaan ohuempaa kuin 2,5mm ettei joudu hitsaamaan kovin montaa loiske- ja sidelevyä sisälle....
laita vaan riittävästi loiskelevyjä, ettei tarvitse kuunnella polttoaineen loisketta pienen aallokon tuudittaessa uneen.
Petran kaminan tankissa ei ole loiskelevyjä, sen mielellään pitää täynnä ettei tarvitse kuunnella tyynyn vierestä ylimääräisiä ääniä.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Joulu 2007 13:40

;-)
Hoksasin syksyllä että miten sitä oikein oppii nukkumaan tutkaveneessä kun laineet ei juurikaan liplata tasasauman takia. Minusta limisaumaveneen liplatus on sitä maailmaan parasta unilääkettä mutta kansihenkilö taas on toista mieltä. Meillä muuttunee osat kesällä eli minä valvon ja kansihenkilö kuor... siis nukkuu herttaisesti kun ei liplatus häiritse.

Kyllä noita loiskelevyjä pitää laittaa reilusti kun verstaan takaa sattui löytymään 1250x3000 2mm peltilevy - tavara ainakin riittää.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 30 Joulu 2007 17:31

Laineen liplatus ja polttoaineen loiskunta ovat kaksi aivan eri asiaa.
Toinen potuttaa ja toinen ei.

Loiskelevyjä asentaessa huomioi, että polttoaineanturin koholle jää tyotila, jos käytät koho varren päässä tyyppistä anturia
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Joulu 2007 19:46

Niimpä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin