Venekatsastus

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Touko 2009 10:12

Ankkuripallo, tuo halkaisijaltaan 30 cm päivämerkki.
Onkos kukaan keksinyt mihin piruun sen laittaisi? Jos meinaan kokisi tarpeelliseksi...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Touko 2009 10:50

Tarkoootatko niinku säilöön ankkurointien välillä?

Olen nähnyt noita vanerista tehtynä siten että kaksi vanerikiekkoa "lipsautetaan" uristaan toisiinsa ja säilöttäessä otetaan toisistaan irti ja laitetaan kaapin pohjalle.

Koskaan en ole nähnyt ankkuripalloa käytössä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Touko 2009 14:48

Tarkoitin päivämerkiksi ankkuroinnin ajaksi.
Pitäisi määräysten mukaan ripustaa "ulkopuolelle" näkyvään paikkaan.
Mutta kun ei ole sopivaa mastoa, tarkoittanee nippusiteellä melavarteen ja mela pystyyn johonkin....
En ole itsekkään koskaan tavannut käytössä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Touko 2009 16:24

Suoraan sanottuna minä uhohtaisin laittaa koko pallon - enemmän tai vähemmän tarkoitushakuisesti.

Merkitylle väylällehän ei saa ankkuroida kuin hädässä ja jos joku on niin &¤&%&(&/¤( sokea että ajaa päivännäöllä päälle väylien ulkopuolella niin ostakoot silmälasit kun saa jääpalapussit haitalta pois tai lopettakoot veneilyn turvallisuussyistä.

Jos näkee 30cm ankkurointimerkin mastossa niin toivottavasti on havainnut sen ankkuroidun veneen jo hieman aikaisemmin...

Muistaakseni tivasin kouluttajamerikapteenilta tuota asiaa aikoinaan kurssilla niin hän vastasi että tämä nyt on taas vähän niitä semmoisia kukkasia...

Tietysti jotkut sukellus-, troolaus-, tms merkit on ihan eriasia. Ja ankkurointi pimeällä. Riisipallo olisi siihen hommaan muuten tosi kätevä - laittaisi vaan mustan polttimon sisälle niin se näkyisi pimeässäkin selvästi mustana...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Touko 2009 17:59

Niinpä.
Ajattelin lähinnä teoreettiselta kannalta, kun kyseinen ankkuripallo
on kuitenkin vaadittu katsastusvaruste jolle ei kuitenkaan ole mitään paikkaa mihin sijoittaa??
Kukkanen mikä kukkanen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 01 Touko 2009 19:18

Veli-Matti kirjoitti: Täällä kirjoittelee erän heppu joka voisi kertoa rujon tositarinan vuosi- ja runkokatsastuksesta sekä vekkulista "hyväveli-sydeemistä" jota tuo katsastustoiminta pahimmillaan saattaa olla - mutta astukoon esiin jos haluaa, en kerro toisen synkkää tositarinaa.
Hehee... minuahan v-m varmaan tarkoittaa. Ostin tosiaan paatin runkokatsastettuna
ja hyväkuntoiseksi todettuna. Eihän siinä loppujen lopuksi mitään vakavaa...
mitä nyt jokainen painokaari poikki toiselta puolelta ja pari lautaa sellaisessa
kunnossa, että olisi voinut polkaista läpi. Hyvin nuo kyllä kätkössä oli kun sisäpuolelta
löytyi loppujen lopuksi paksun maalikerroksen alta kuidutusta (jota ei myyjän
mukaan pitänyt olla).

En viitsinyt asiassa alkaa käräjöidä sen enempää, kun oli elämässä siihen
aikaan paljon isompia murheita kuin vene. Toisaalta mielenkiintoistahan tuota
on ollut rempata. Veli-Matin kanssa noita runkohommia tehtiin
viime talvena.

Niin siitä katsastuksesta... myöhemmin puolivahingossa hokasin, että veneen
myyjäkin oli saman seuran katsastusmies :-)
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Touko 2009 09:47

Kyllä siinä olisi ollut selvät saumat kaupan purkuun tai erittäin asialliseen korvaukseen korjaustöistä.

Ja sen katsastusmieskaksikon katsastusoikeudet pitäisi ottaa ehdottomasti pois. Ja vaikka kannelleastumiskielto kaikkiin muihin paitsi omiin veneisiin ;-)
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 02 Touko 2009 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Touko 2009 09:54

Mulla on konehuoneessa kaksi n. 1,5kg automaattisammutinta.
Sisällä on nestettä ja päässä laukaisimena lasiampulli jonka väri
kertoo laukaisulämpötilaksi +80`C
Edellinen omista kierteli niiden kanssa eri sammutinhuoltoliikkeitä,
mutta kaikista ilmoitettiin etteivät sen mallisia pysty
tarkistamaan ( leimaamaan )...
Olivat sanoneet että laita vain takaisin paikoilleen ja hyvä on.

Voihan olla ettei niissä ole muuta tarkistettavaa kuin hölskyttämällä
tarkistaa että nesteet on tallella?

Onko joku törmännyt vastaaviin sammutinmalleihin / kommentteihin?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Touko 2009 11:09

Meillä on kans.

Ne on todennäköisesti sullakin halonisammuttimia ja niitä ei enää tarkasteta,
koska haloni on kiellettyä nykyään. Ei niitä poiskaan kannata ottaa, koska
ne todennäköisesti toimii, mutta virallisesti ne eivät ole sammuttimia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 02 Touko 2009 15:45

Veli-Matti kirjoitti:Kyllä siinä olisi ollut selvät saumat kaupan purkuun tai erittäin asialliseen korvaukseen korjaustöistä.
Nojoo, mutta oli tosiaan muuta mietittävää eikä jaksanut alkaa jälkikäteen urputtaa
kun vene oli muuten kuitenkin mieluinen.

Mut tietääpä ens kerralla, ettei se katsastus takaa mitään :-)
jukka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Touko 2009 19:47

CC kirjoitti:Meillä on kans.

Ne on todennäköisesti sullakin halonisammuttimia ja niitä ei enää tarkasteta,
koska haloni on kiellettyä nykyään. Ei niitä poiskaan kannata ottaa, koska
ne todennäköisesti toimii, mutta virallisesti ne eivät ole sammuttimia.
Siellä saavat roikkua telineissään, talvella kurkkaan viekäkö neste hölskyää...
Tartee maanantaina viedä nuo muut sammuttimet leimattavaksi, menee samalla kiinteistön sammuttimet tarkastettavaksi.
Ja eikun soitto katsastusmiehelle... Ja nosturikuskille... Ja palokunnalle, ei vaineskaan, paitti jos meinaa upota;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Viesti Kirjoittaja js » 07 Touko 2009 10:01

Ei ole kokemusta tästä, mutta ilmeisesti katsastuksella pääsee halvemmalla, jos kansainvälistä huvivenetodistusta tarvitsee. Tarvitseeko vaiko eikö on varmaankin sitten toinen asia :)

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 07 Touko 2009 21:44

Katsastajista suurin osa on jotain konttorirottia, jotka osaavat ehkä hieman veneillä ja sitten he saavat päähänsä käydä venekerhoaktiiveina katsastuskurssin. Nämä laituriparlamentaarikkojen kaikkitietävät, eivät oikeasti kuitenkaan tiedä venetekniikasta oikeasti hevon helvettiä.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Venekatsastus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2009 19:31

Nostanpa vanhan "tunteita lämmittävän" aiheen näin kylmän syyspäivän kunniaksi.
Ihmettelyn aihe on miksi veneen katsastus on niin pirun hankalaa niille venekunnille, jotka eivät seurojen oheispalveluja / kustannuksia / talkoovelvoitteita kaipaa…?

Arvelen, että syitä löytyy mm.
Veneen katsastajan pätevyyteen vaadittavan koulutuksen kustantaa useimmiten seura.
Jos seuran varoilla koulutettu katsastaja katsastaa ”omalla ajallaan” seuraan kuulumattomia veneitä,
kokee seura maksaneensa kurssista josta muut korjaa hyödyn.
Lisäksi seura ei mahdollisesti hyödy rahallisesti kyseisistä katsastuksista.
Seurassa voi myös olla runsaasti veneitä joita seuran omat katsastusmiehet eivät ehdi katsastaa kevään aikana ja aiheuttaisi eripuraa jos katsastusmiehet katsastelisivat ulkopuolisia veneitä seuraan kuuluvien veneiden jäädessä ilman…?

Saattaa olla myös jokin katsastus-sääntö joka estää kirjoittamasta ”virallista” katsastustodistusta mikäli kyseinen vene ei kuulu mihinkään seuraan?
Täällä taisi olla katsastusmiehiä jotka osaisivat kertoa sisäpiirin tietoa osuuko arveluni oikeaan?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Venekatsastus

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26 Loka 2009 20:18

Yhtä tyhjän kanssa kokemukset katsastuksesta tähän asti. Ollessani eräässä venealan liikkeessä hommissa kävi joku "runkokatsastaja" vähän katsastelemassa yhtä matkavenettä. Ei tullut ukko kolmea metriä venettä lähemmäksi. Moikkaili vaan että kunnossa näyttää olevan jooo, jotta moro vaan...

Sama juttu meidän venekerhossa. Viime vuoden runkokatsastuksessa katsastaja ei viitsinyt edes kömpiä veneeseen. Poltti vaan röökiä siinä veneen vierellä ja sano, että täytetään se kaavake tuossa joku päivä majalla sitten.

Toisaalta olen nähnyt ääritapauksiakin, jossa nipotetaan asioista, jotka eivät ole edes uusille veneille pakollisia, eli vaaditaan enemmän kuin CE-sertifiointikaan edellyttää.

Täysin arpapeliä eikä mitenkään objektiivista toimintaa, joten käytännössä Ihan sama onko katsastettu vai ei. Veneseurojen muniinsapuhaltelua koko homma. Mielestäni oman seuran jäsenet eivät saisi tehdä katsastuksia kuin muissa seuroissa. Sitten voisi homma olla jopa vähän tasapuolisempaa.
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin