Myrskytuuli ja pressuteltta
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Toi katos kestää ihmeitä, kunhan se ei pääse nitkumaan ja heilumaan. Yksi naapurikutosen katos oli varmistettu vain naruilla vinotukina ja se meni niin atomeiksi että osa katoksen paloista olis mahtunut saunan pesään sellaisenaan. Eikä ollu nätti se venekään myrskyn jälkeen.
On mullakin tuo katos oma räjähtänyt, se tapahtu kun katoksen pystytys oli vielä kesken ja melkeen kaikki vinoreevat ja tuet puuttu. Ne kaaret kestää jopa satakiloisen karpaasin kiipeilyn kannelle jos tuet on kunnolla. Kun ne laittaa paikalleen niin toi kestää aika hirveää keliä, kunhan pressu pysyy tiukkana. Löysä pressu räjäyttää sen vaikka vinotukia ja pitkittäissuuntaisia lautoja ois kuinka.
Kannattaa laittaa alareunaan pitkittäissuuntaiset laudat, joihin kaikki jalat tulee kiinni ja toiset samanlaiset yläosaan kaaren "hartian" kohdalle suunnilleen veneen kansilinjan korkeudelle. Jälkimmäisen voi jättää poiskin jos paikka ei ole tuulinen ja vinotukia piisaa, mutta se alapuu on tärkeä ettei jalat ole puolen talven tietämissä aivan ristissä. Samaan puuhun on helkkarin helppo ja hyvä sitoa pressun narut kiinni ja kiristää pressu kunnollisesti.
Itse en ole koskaan niitannut katosta maahan, mutta oikeen tuulisessa paikassa Suomenlinnan nokassa sidoin kyllä jotain hylkypuita ja roinaa niihin alasidepuihin painoksi.
Merenrannalla en paljoa ylittäisi tota Veli-Matin 1,3 metriä kaarivälinä, omalla pihalla tuulensuojassa reilu puolitoista metriäkin vielä menee, mutta pressu alkaa kulumaan kaarien kohdalta. Pressun liike aina kaaren kohdalla alkaa olla aika isoa jos väli on liika iso, eikä pingottaminenkaan auta kovin pitkälle.
Pekka
On mullakin tuo katos oma räjähtänyt, se tapahtu kun katoksen pystytys oli vielä kesken ja melkeen kaikki vinoreevat ja tuet puuttu. Ne kaaret kestää jopa satakiloisen karpaasin kiipeilyn kannelle jos tuet on kunnolla. Kun ne laittaa paikalleen niin toi kestää aika hirveää keliä, kunhan pressu pysyy tiukkana. Löysä pressu räjäyttää sen vaikka vinotukia ja pitkittäissuuntaisia lautoja ois kuinka.
Kannattaa laittaa alareunaan pitkittäissuuntaiset laudat, joihin kaikki jalat tulee kiinni ja toiset samanlaiset yläosaan kaaren "hartian" kohdalle suunnilleen veneen kansilinjan korkeudelle. Jälkimmäisen voi jättää poiskin jos paikka ei ole tuulinen ja vinotukia piisaa, mutta se alapuu on tärkeä ettei jalat ole puolen talven tietämissä aivan ristissä. Samaan puuhun on helkkarin helppo ja hyvä sitoa pressun narut kiinni ja kiristää pressu kunnollisesti.
Itse en ole koskaan niitannut katosta maahan, mutta oikeen tuulisessa paikassa Suomenlinnan nokassa sidoin kyllä jotain hylkypuita ja roinaa niihin alasidepuihin painoksi.
Merenrannalla en paljoa ylittäisi tota Veli-Matin 1,3 metriä kaarivälinä, omalla pihalla tuulensuojassa reilu puolitoista metriäkin vielä menee, mutta pressu alkaa kulumaan kaarien kohdalta. Pressun liike aina kaaren kohdalla alkaa olla aika isoa jos väli on liika iso, eikä pingottaminenkaan auta kovin pitkälle.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekka Huhta, 13 Marras 2008 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
"On mullakin tuo katos oma räjähtänyt, se tapahtu kun katoksen pystytys oli vielä kesken ja melkeen kaikki vinoreevat ja tuet puuttu." - Pekka
Ei saa olla liia hätäne - ei kai kukkaa laita talloonkaa kattua päälle jos o vaa osa taakstooleista ja ruovelauvvoista paikollaa ja vinslukokki puuttuu...
Näkyy nuo nykypäivän kelit välillä olevan sellaisia että kun luvataan 15m/s tuulta niin on ihan tyventä ja jos jotain 3m/s niin nakkelee semmoisia 15m/s puuskia. Jätäppä siinä "väliaikaisesti" pystytetty katedraali odottelemaan pressutettuna seuraavaa vapaapäivää...
Eli runko täysin valmiiksi ja sitten vasta pressu. Katedraalin pystytyksen ja revaamisen aikana se pressu voi olla kietaistuna talteen vaikka siihen veneen päälle - ei se vene muutamassa päivässä homehdu.
Ei saa olla liia hätäne - ei kai kukkaa laita talloonkaa kattua päälle jos o vaa osa taakstooleista ja ruovelauvvoista paikollaa ja vinslukokki puuttuu...

Näkyy nuo nykypäivän kelit välillä olevan sellaisia että kun luvataan 15m/s tuulta niin on ihan tyventä ja jos jotain 3m/s niin nakkelee semmoisia 15m/s puuskia. Jätäppä siinä "väliaikaisesti" pystytetty katedraali odottelemaan pressutettuna seuraavaa vapaapäivää...
Eli runko täysin valmiiksi ja sitten vasta pressu. Katedraalin pystytyksen ja revaamisen aikana se pressu voi olla kietaistuna talteen vaikka siihen veneen päälle - ei se vene muutamassa päivässä homehdu.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Niinpä, vaan sillon en tienny sitä minkä tiedän nyt. Kyllä se nyt kohtuudella oli kasassa, mutta ei nyt sillä tavalla viimeistelty kuin ois pitänyt. Parin kilsan päässä Harmajalla mitattiin parin yön päästä muistaakseni vähän auki 25 metristä keskituuleksi ja puuskat päällä, että siinä olis voinut jo parempikin katos räjähtää.
Sillä kertaa vakuutusyhtiö otti homman todella asiallisesti ja korvasi sekä uusien kaarien tekemiseen tarvittavan työn että uuden pressun. Jotain kertoo sekin että vanhoista pressuista (lainapeite) sai enää päädyt peitettyä, loppu oli kappaleina.
Veneen kamoja naarailtiin sitten lahden toiselta puolen tulliaseman rannasta. Muun muassa yksi tiikkinen turkkilevy löytyi vasta kahden vuoden päästä, sen oli joku pelastanut seilaamasta Tykistölahdessa.
Mutta tuo on hyvä neuvo että jos katos ei ole valmis niin peittele vene vaan siellä katoksen sisällä. Silllä tavalla mäkin tein sitten myöhemmin, tosin aika nopeesti ton katoksen pystyttämisen oppii tekemään niin nopeesti ettei sitä tartte kesken jättää.
Pekka
Sillä kertaa vakuutusyhtiö otti homman todella asiallisesti ja korvasi sekä uusien kaarien tekemiseen tarvittavan työn että uuden pressun. Jotain kertoo sekin että vanhoista pressuista (lainapeite) sai enää päädyt peitettyä, loppu oli kappaleina.
Veneen kamoja naarailtiin sitten lahden toiselta puolen tulliaseman rannasta. Muun muassa yksi tiikkinen turkkilevy löytyi vasta kahden vuoden päästä, sen oli joku pelastanut seilaamasta Tykistölahdessa.
Mutta tuo on hyvä neuvo että jos katos ei ole valmis niin peittele vene vaan siellä katoksen sisällä. Silllä tavalla mäkin tein sitten myöhemmin, tosin aika nopeesti ton katoksen pystyttämisen oppii tekemään niin nopeesti ettei sitä tartte kesken jättää.
Pekka
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
tuo pressu oli muuten helppo laittaa. Näin sen tein:
Levitin pressun nurmikolle (ei ollut tuulinen keli) pressun alastulevaan reunaan rima 20x50mm kahtapuolen. Rimat ruuveilla yhteen.
Rullasin pressun riman ympäri puoleenväliin saakka (eli puolet toisen ja puolet toisen riman ympäri).
Eikun veneen katolle ja rullat katoksen harjan kahtapuolta ja ote irti - pienen pärinän jälkeen pressu oli oikoisena katoksen päällä.
...Olis sen toiseltapuolen saanut köysillä vetämälläkin, mutta kun yksin teki ja piha oli "pahassa" kunnossa...
Katos on tehty kahdella pressulla.
Nuo alareunan rimat ruuvasin talveksi kaariin kiinni.
Keväällä vaihdan ruuvien tilalle narulenkit, että saa halutessa rullata katoksen alareunaa ylöspäin sen riman ympäri. Rullauksen avuksi vedän köydet harjalta pressun alareunan kautta koko temppelin yli vastapuolelle. Köysistä kun nykäisee alareuna lähtee rullautumaan - eli vedä narusta ja nauti keväästä.
Ensi kesänä siirrän katoksen "viralliselle" paikalle ja laitan vihreän pressun alle valkoisen, ettei pikku sateet eikä suora auringonpaiste häiritse vaikka olisi liepeet käärittynä.
Levitin pressun nurmikolle (ei ollut tuulinen keli) pressun alastulevaan reunaan rima 20x50mm kahtapuolen. Rimat ruuveilla yhteen.
Rullasin pressun riman ympäri puoleenväliin saakka (eli puolet toisen ja puolet toisen riman ympäri).
Eikun veneen katolle ja rullat katoksen harjan kahtapuolta ja ote irti - pienen pärinän jälkeen pressu oli oikoisena katoksen päällä.
...Olis sen toiseltapuolen saanut köysillä vetämälläkin, mutta kun yksin teki ja piha oli "pahassa" kunnossa...
Katos on tehty kahdella pressulla.
Nuo alareunan rimat ruuvasin talveksi kaariin kiinni.
Keväällä vaihdan ruuvien tilalle narulenkit, että saa halutessa rullata katoksen alareunaa ylöspäin sen riman ympäri. Rullauksen avuksi vedän köydet harjalta pressun alareunan kautta koko temppelin yli vastapuolelle. Köysistä kun nykäisee alareuna lähtee rullautumaan - eli vedä narusta ja nauti keväästä.
Ensi kesänä siirrän katoksen "viralliselle" paikalle ja laitan vihreän pressun alle valkoisen, ettei pikku sateet eikä suora auringonpaiste häiritse vaikka olisi liepeet käärittynä.
Viimeksi muokannut simo, 13 Marras 2008 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
No täytyyhän minunkin, kun kerran toisetkin...


Hieman olen kevyempää kamaa käyttänyt rakenteissa kun olen enemmänkin tällainen mummon-kukkakeppi itsekin. Bilteman kevytpeite on käytössä jo neljättä talvea ja hyvin on kestänyt, kun kiinnittää kaikista reunoistaan rimojen väliin puristukseen niin ettei pääse yhtään reuhtomaan.


Hieman olen kevyempää kamaa käyttänyt rakenteissa kun olen enemmänkin tällainen mummon-kukkakeppi itsekin. Bilteman kevytpeite on käytössä jo neljättä talvea ja hyvin on kestänyt, kun kiinnittää kaikista reunoistaan rimojen väliin puristukseen niin ettei pääse yhtään reuhtomaan.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Nyt tein pikaisesti kuvasarjan katoksen tekemisestä. Varsinaisesta pystytyksestä ei oo vielä kuvia mut täydentelen sitä sitten kun seuraavan katoksen teen. http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/vk.htm
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Näköjään on niin että koska olen ensikertalainen tämmöisen katedraalin tekemisessä menen joiltakin osin omia polkujani 
Tuohon Japekin taivutussydeemiin verrattuna tein sen niin että taivutin alimmisen laudan jigiin ja siihen pystyyn kasauspalikat väliin villinä ja sitten päällimmäinen lauta niiden päälle ja sitten ruuvaus molemminpuolin.
Eka kuvassa on se mun "vaakalauta" joka on hiukan Pekan vinkkiä vahvempi eli 50mm ja toka kuvassa sitten se keskimmäinen "yhtenäinen" vaakalauta jotka ovat 143cm pitkä eli aina yli kaaren ja sillä hiimataan kaariväli just eikä melkein kohdilleen. Kiinnitys molemmissa tässä vaiheessa vain yhdellä ruuvilla että alustan saa vaakittua näppärästi kun kaaren liikkuvat vapaasti ylösalas-suunnassa. Tämän jälkeen tulee kaaren "hartiakorkeudelle" (n. 1,2m kaaren päästä) sitten yhtenäinen vaakalauta joka on etukäteen merkattu kaarijaolla. Harjalauta sydeemi kasataan kiinnitysruuveja myöden kahdeksi elementiksi maassa. Kaaren päissä ei ole sahausta harjapuulle (-orrelle) vaan ne on viistetty tiiviisti toisiinsa. Varsinainen revaus sitten keskimmäiseltä kaariparin keskimmäisestä vaakalaudasta päiden ylemmän vaakalaudan päälle.
Ja jos haluaa ottaa koko teltan vielä kiinni veneeseen niin se onnistuu helposti ja nopeasti molemmista pollareista harjalautoihin.
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=689
Pitäs nyt sitten kehitellä täysin muista poikkeva pressunvetosydeemi kun Simo meni käyttämään sitä etukäteen miettimääni. Katotaampa mitä mieleen tulee
Tuota Jarskyn käyttämää pehmustetta olen myös funtsinut mutta taitanee jäädä tähän hätään laittamatta. Harjalaudan päälle tulee kokoleveä suikale pressua hankaussuojaksi.

Tuohon Japekin taivutussydeemiin verrattuna tein sen niin että taivutin alimmisen laudan jigiin ja siihen pystyyn kasauspalikat väliin villinä ja sitten päällimmäinen lauta niiden päälle ja sitten ruuvaus molemminpuolin.
Eka kuvassa on se mun "vaakalauta" joka on hiukan Pekan vinkkiä vahvempi eli 50mm ja toka kuvassa sitten se keskimmäinen "yhtenäinen" vaakalauta jotka ovat 143cm pitkä eli aina yli kaaren ja sillä hiimataan kaariväli just eikä melkein kohdilleen. Kiinnitys molemmissa tässä vaiheessa vain yhdellä ruuvilla että alustan saa vaakittua näppärästi kun kaaren liikkuvat vapaasti ylösalas-suunnassa. Tämän jälkeen tulee kaaren "hartiakorkeudelle" (n. 1,2m kaaren päästä) sitten yhtenäinen vaakalauta joka on etukäteen merkattu kaarijaolla. Harjalauta sydeemi kasataan kiinnitysruuveja myöden kahdeksi elementiksi maassa. Kaaren päissä ei ole sahausta harjapuulle (-orrelle) vaan ne on viistetty tiiviisti toisiinsa. Varsinainen revaus sitten keskimmäiseltä kaariparin keskimmäisestä vaakalaudasta päiden ylemmän vaakalaudan päälle.
Ja jos haluaa ottaa koko teltan vielä kiinni veneeseen niin se onnistuu helposti ja nopeasti molemmista pollareista harjalautoihin.
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=689
Pitäs nyt sitten kehitellä täysin muista poikkeva pressunvetosydeemi kun Simo meni käyttämään sitä etukäteen miettimääni. Katotaampa mitä mieleen tulee

Tuota Jarskyn käyttämää pehmustetta olen myös funtsinut mutta taitanee jäädä tähän hätään laittamatta. Harjalaudan päälle tulee kokoleveä suikale pressua hankaussuojaksi.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Js:llä nätti pelkkari - onko siitä jossain enemmän kuvia?
Onko tuossa Jarskyn alemmassa kuvassa taustalla näkyvässä vihreässä katedraalissa samanlainen runko kuin sullakin? Näyttäsi että on revattu kaarien päälle ja vaakalautojakin on hyrymykke...
Onko tuossa Jarskyn alemmassa kuvassa taustalla näkyvässä vihreässä katedraalissa samanlainen runko kuin sullakin? Näyttäsi että on revattu kaarien päälle ja vaakalautojakin on hyrymykke...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Tuo vihreä rakennelma on ihan tehdastekoinen metallirunkoinen halli jota paikallinen yrittäjä vuokraa veneiden telakointiin.Veli-Matti kirjoitti:Onko tuossa Jarskyn alemmassa kuvassa taustalla näkyvässä vihreässä katedraalissa samanlainen runko kuin sullakin? Näyttäsi että on revattu kaarien päälle ja vaakalautojakin on hyrymykke...
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Nätti tuo Siri.
Sen verran selasin tuota tekstiä että Fladan kanava kiinnitti huomion. Semmoiset on mukavia ajella vaikka ihan muuten vaan.
Tässä lähellä on aika "eksoottinen" Nupan väylä jolla on mittaa kilometrin verran mutta Dejah Thoriksella sinne ei syväyksen takia ole asiaa.
Sitten tuolla pohjoisempana on Iijoen suistossa Tangohaara (3km) ja Sarrionhaara (2km). Lyhyemmän olen joskus kolunnut läpi mutta Tangohaara on vielä seikkailematta mutta kyllä sen pitäisi olla ihan kulkukelpoinen - ainakin alkuasukkaiden mukaan...
Sen verran selasin tuota tekstiä että Fladan kanava kiinnitti huomion. Semmoiset on mukavia ajella vaikka ihan muuten vaan.
Tässä lähellä on aika "eksoottinen" Nupan väylä jolla on mittaa kilometrin verran mutta Dejah Thoriksella sinne ei syväyksen takia ole asiaa.
Sitten tuolla pohjoisempana on Iijoen suistossa Tangohaara (3km) ja Sarrionhaara (2km). Lyhyemmän olen joskus kolunnut läpi mutta Tangohaara on vielä seikkailematta mutta kyllä sen pitäisi olla ihan kulkukelpoinen - ainakin alkuasukkaiden mukaan...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Sellainen tuli vielä mieleen mainita, että tuollaisen goottilaisen pyhätön ankkuroitiin nuo metalliset aitatolpan jalat ovat aika käteviä. Samalla puuosat saa irti suorasta maakosketuksesta, millä voi olla pieni merkitys ainakin pysyvämmiksi ajatelluissa rakennelmissa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kirkko, goottilainen pyhättö, katedraali... 
Aitatolpan maajalat ovat parhaimmillaan kun pitää katkaista kadoksissa olevia maakaapeleita ja sitten se vasta naurattaakin kun makselee korjauslaskuja

Minä taas päädyin betoniseen pihalaattaan vaikka noita aitajalkoja on melkein kuutio varastossa - ku sai kerranki halavalla ja menekki on 50-100kpl/kesä...
Tasaisella alustalla varmasti toimiva ratkaisu.
Vedonlyöntikohde olisi harjakorkeudessa mutta minä &%¤%(%#) ostin vaan yhden 8x12 pressun eikä viikonloppuna saa mistään toista eli sunnuntaina ei sitten pressutella ;-( ;-( ;-(

Aitatolpan maajalat ovat parhaimmillaan kun pitää katkaista kadoksissa olevia maakaapeleita ja sitten se vasta naurattaakin kun makselee korjauslaskuja



Minä taas päädyin betoniseen pihalaattaan vaikka noita aitajalkoja on melkein kuutio varastossa - ku sai kerranki halavalla ja menekki on 50-100kpl/kesä...
Tasaisella alustalla varmasti toimiva ratkaisu.
Vedonlyöntikohde olisi harjakorkeudessa mutta minä &%¤%(%#) ostin vaan yhden 8x12 pressun eikä viikonloppuna saa mistään toista eli sunnuntaina ei sitten pressutella ;-( ;-( ;-(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."