



Kakskymppisellä saa jotain 6 litraa enempi!
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jäältä laittelen, maaliskuun ekalla viikolla varasin vähän lomaa, eiköhän tuolloin ole mukavat kelit. Veneestä kun laittaa 12 kpl 40 kg kiekkoja(ja ehkä muutakin romua) niin tuntuu aika äheltämiseltä!Herttua kirjoitti:Kuinka olet ajatellut painot "asentaa"? Sulan veden aikaan vai talvella? Itsellä jälleen ensikeväänä poijusulkeiset edessä ja tällä kertaa olen ajatellut hieman samanlaisia painoja kuin kuvassa.
Ymmärsinkö oikein että jos 5 m syvyiselle paikalle laitan tuon poijun niin ketjua varattava noin 20 m jos vedetään liitos pintaan. (tai ainakin 15-16 m)?Lampila kirjoitti:Mitä ollaan sukeltamalla noita poijuja tarkasteltu ja laiteltu niin uudet kettingit on sitä pitkäsilmukkaista mallia. Kun se laitetaan pohjapainon ympäri tai lenkista niin viimeinen silmukka työnnetään pintaan kettingin läpi ja vasta siihen sakkeli jolla tämä läpityönnetty pää liitetään kettingin seuraavaan lenkkiin. Ketju ikään kuin "pleissataan". Tällä tavoin pyritään estämään sakkelin auki nitkuuntumista. Liina on ollut myös hyvä tuohon kettingin sijaan. Etelässä pariviikkoa sitten katselin kun poijut oli kiinnitetty riuttaan köydellä. Köyden päälle, siis siihen lenkkiin, oli vedetty puutarhaletkun tapaista letkua joka esti poikkihankautumisen. Vaikutti pätevältä.
Northling kirjoitti:Olen sukellusharrastukseni takia vaihdellut noita poijukettinkejä aina silloin tällöin ja kokemusta niistä on kertynyt.
Yleisimmän sinkityn 10-14 mm ketjun käyttöikä on n 8 vuotta. Osittain ketju on tällöin vielä täysin käyttökuntoista, mutta siitä kohtaa (n 0,5-1,5 m painosta) mistä ketju elää koko ajan poijun ylösalasliikkeen takia lenkit saattavat olla korosioituneet jo 1/3 osaan alkuperäisestä paksuudesta.
Kannattaa muistaa että ei laita paino-sakkeli-ketju/köysi-poiju yhdistelmään mitää vääriä materiaaleja. >Yhdessä paikassa oli joku saanut älyväläyksen että painojen lenkit laitetaan haponkestävästä... No tästä seurasi se, että sinkki häviävät viidessä vuodessa lähes olemattomiin.
Nyt olen tänä kesänä laittanut poijuköysiä... Se on siihen käyttöön tarkoitettua n 25-30 mm erikoisköyttä, jossa on lyijyä sisällä ja kutistemuovi pinnassa, joka ehkäisee hankautumista. Köysi on kallista mutta pitäsi kestää montakertaa kauemmin kuin vastaava kettinki. Koussat ja sakkelit ovat niidenkin heikot kohdat.
700 kg paino on kyllä todella hyvän kokoinen, yleensä nämä rengas ankkurit on n 100-300 kg ja nekin pysyvät paikallaan pohjassa hyvin.
Mutapohjassa tuollainen laakea laatta on muutaman vuoden päästä niin tiukaassa, ettei se lähde ylös ihan pikkuvehkeellä.
Yksi keino helpottamaan ketjun/köyden tarkistamista on sellainen, että laittaa painoon suuren ja paksun lenkin, jonka läpi köysi/ketju kiertää. Tällöin pinnalta veneestä käsin pystyy kiertämään köyden läpi ja tarkastamaan ja vaikka vaihtamaan sen.
Köyden/ketjun pituus tulisi olla n 1,5-2 kertaa syvyys. Liian pitkä köysi/ketju jää helpommin kiinni painon kulmiin ja saataa, jopa kiertyä potkuriin (erityisesti köydet, jotka uppoavat huonommin). Liian lyhyt taas on "jäykkä" eli poijun tuoma jousto jää pieneksi ja nykäykset ovat rajumpia. Poijuhan toimii joustimena painon ja veneen välissä, joten mitää lisäjoustimia ei tarvita. Jos käytät tavallista painottamatonta köyttä se on viisaampi tehdä vielä lyhyemmäksi sillä se on helposti kiinni potkurissa koska se uppoaa huonosti.
Sakkelin jenkoihin kun sipasee vaseliinia, niin sen saa vielä 10 v päästä auki jakarilla. Itsestään aukeaminen kannattaa varmistaa jämerällä narulla tai lukkomutterisella sakkelilla.
Nortti