Pelastusveneen runko
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Pelastusveneen runko
ei leveäperäisiä, mut kovin on korkiat hytit...
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Pelastusveneen runko
Ruma väri 

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Pelastusveneen runko
HAHA! Mulla taitaa olla vähän sama maku naisten ja veneiden suhteen, leveät perät miellyttää!
No tässä pari kuvakulmaa lisää. Tiedä ny sitten tosta perästä onko se sitten niin leveä noissa koppiveneissä. Mutta tuo matala runko on melko haastava tehdä sulavan matalan näköistä koppia. Tohon isoon on mietitty suihku/WC etukoppiin pentterin lisäksi, ja ohjaamon alle vielä kaksi makuukoppia koulakajuutan lisäksi.
Keskikoikoisessa vain seisomakorkeus ohjaamossa , ja siitä se korkeus sitten tulikin.
Ootteko muuten huomanneet että monessa veneessä on edestä ja etuviistosta katsoen ihan kauniit kopit, mutta perästä jäänyt jotenkin homma kesken.... haastavaa hommaa tuo muotoilu.


Pahus, tulipa huono taustaväri ; pitääpä korjata joskus paremmalla ajalla...
Keskikokoinen on suuteltu esim. Toyota-Nanni 200 heppaselle; speksinä 2 gallonaa tunnissa, 10 solmun nopeudessa. Huiput vähän reilu 30 solmua.
Suurimpaan ajateltu 2 x 300 - 2 x 500 hp dieseleitä jolloin huiput isommilla koneilla ja vähän kevyemmässä lastissa pitkälti yli 40 solmun; vaihteiksi 2-pykäläiset ZF-V vaihteet.
No tässä pari kuvakulmaa lisää. Tiedä ny sitten tosta perästä onko se sitten niin leveä noissa koppiveneissä. Mutta tuo matala runko on melko haastava tehdä sulavan matalan näköistä koppia. Tohon isoon on mietitty suihku/WC etukoppiin pentterin lisäksi, ja ohjaamon alle vielä kaksi makuukoppia koulakajuutan lisäksi.
Keskikoikoisessa vain seisomakorkeus ohjaamossa , ja siitä se korkeus sitten tulikin.
Ootteko muuten huomanneet että monessa veneessä on edestä ja etuviistosta katsoen ihan kauniit kopit, mutta perästä jäänyt jotenkin homma kesken.... haastavaa hommaa tuo muotoilu.


Pahus, tulipa huono taustaväri ; pitääpä korjata joskus paremmalla ajalla...
Keskikokoinen on suuteltu esim. Toyota-Nanni 200 heppaselle; speksinä 2 gallonaa tunnissa, 10 solmun nopeudessa. Huiput vähän reilu 30 solmua.
Suurimpaan ajateltu 2 x 300 - 2 x 500 hp dieseleitä jolloin huiput isommilla koneilla ja vähän kevyemmässä lastissa pitkälti yli 40 solmun; vaihteiksi 2-pykäläiset ZF-V vaihteet.
Mile
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Pelastusveneen runko
- Tuo keskimmäinen vene vaikuttaa sopusointuisimmalta minun mieleen.
Se kai onkin melko tarkasti rakentamasi vene.
- Kerroit että veneessäsi on perässä v-kulma 8*, miten se menee myötäaaltoon ?
Ajattelitko siihen lisäksi porraspohjaa missään vaiheessa, vai eikö 150 hv teholla ja vauhdilla vielä ole portaasta hyötyä ?
- Ajatuksena, melko tasaiseen takaosaan se porras sopisi niin hyvin...
Katselin veneiden pohjia, mm bella falcon n. 8m sisäperä, v-pohja, tehot 200-300 hv. Siinä on pieni porras melko perässä,,, onkohan sellaisella aivan perässä olevalla portaalla mitään merkitystä ?
- Entäs toi veneesi v-vaihde ja moottorin asennustila,
kuinka paljon pitää varata tilaa pituussuunnassa 4-moottorille+ v-vaihteelle ?
jukka
Se kai onkin melko tarkasti rakentamasi vene.
- Kerroit että veneessäsi on perässä v-kulma 8*, miten se menee myötäaaltoon ?
Ajattelitko siihen lisäksi porraspohjaa missään vaiheessa, vai eikö 150 hv teholla ja vauhdilla vielä ole portaasta hyötyä ?
- Ajatuksena, melko tasaiseen takaosaan se porras sopisi niin hyvin...
Katselin veneiden pohjia, mm bella falcon n. 8m sisäperä, v-pohja, tehot 200-300 hv. Siinä on pieni porras melko perässä,,, onkohan sellaisella aivan perässä olevalla portaalla mitään merkitystä ?
- Entäs toi veneesi v-vaihde ja moottorin asennustila,
kuinka paljon pitää varata tilaa pituussuunnassa 4-moottorille+ v-vaihteelle ?
jukka
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Pelastusveneen runko
6 astetta perässä vaan, että melko tasainen. Perä on sen verran kapea kuitenkin ettei perästä tuleva aalto nosta liikaa. Pari viikkoa sitten tuli surfailtua perästä tulevissa aalloissa n. 15 solmun nopeudella jolla pysyi aallon kyydissä mukavasti. Lyhyemmässä aallokossa perästä tuleva ei mitenkään paha, kulkee vielä pehmeämmin kuin vastaiseen. Keula ei sukella helposti mutta käy kyllä välillä melkoisen syvällä.
Sivumyötäinenkään ei paha, ei hiljaa eikä kovaa ajaessa. Mutta toisia veneitä ohittaessa on näiden peräaallot syytä ottaa reilusti aaltoa kohti, muuten vaarana jäädä aaltojen väliin nalkkiin; rungon muoto tuntuu tässä tilanteessa ohjaavan veneen kulkemaan ohitettavan veneen suuntaisesti ja tästä ulos ohjaaminen ei oikein onnistu hiljentämättä. Tiedä sitten auttaisiko pätkä matalaa köliä rungon peräosassa tai isompi peräsin. Keulan alemmat roiskelistat ajattalin muuttaa nykytyylisten nousulistojen tapaan kulkemaan rungon suuntaisesti, sillä voinee myös olla vaikutusta jos saa keulan paremmin puremaan aaltoon ja siten nousemaan sen yli.
Keskimmäinen noista tosiaan on lähinnä omaa paattia, hyttiä muodoiltaan vähän päivitetty, sinne suunniteltu paskakoppi ohjauspisteen eteen.. kokonaispituutta 90 cm lisää omaan nykyiseen.
V-vaihteen kanssa kone ei vie sen enempää tilaa kuin perinteiselläkään; mutta lyhentää koko pakettia kun kone tulee akselin päälle. Koska noissa malleissa runko on perästä kapeahko, niin sen kantavuus ei riitä esim. perävetolaite-kone-paketille, ja perinteinen loota koneen perässä ja paketti akselin jatkona veisi koneen turhan eteen, suoraan keskelle ohjaamoa etukopin eteen, mikä hankaloittaisi sinne eteen pääsyä. Mulla on vanha Velvetin 71 V joka lisää pituutta koneeseen n. 30cm ; mutta matalana sen sai mahtumaan konekopan etuosaan muotoillun istuimen istuinosan alle. Konekopan etuseinä toimii sitten istuimen selkänojana .. .. siis tossa mun nykyisessä paatissa.
Parasta tossa keskelle sijoitetussa koneessa on siinä että sillä sai painopisteen oikeaan paikkaan ilman mitään temppuja. Nyt kun veneen saa kunnon ilmahyppyyn aallosta niin se lentää vaakatasossa, keula ei nouse eikä putoa ensimmäisenä, vaan paatti tulee alas pehmeästi pitkälle vesilinjalle tussahtaen.
Noissa kuvissa perspektiivi ehkä hämää, mutta sekä iso että pienempi koppivene ovat linjoiltaan 1:1 isomman viistoa peräpeiliä lukuunottamatta. Isommassa koppia saisi matalammaksi jos tinkisi alla olevien kajuuttojen korkeudesta.
Sivumyötäinenkään ei paha, ei hiljaa eikä kovaa ajaessa. Mutta toisia veneitä ohittaessa on näiden peräaallot syytä ottaa reilusti aaltoa kohti, muuten vaarana jäädä aaltojen väliin nalkkiin; rungon muoto tuntuu tässä tilanteessa ohjaavan veneen kulkemaan ohitettavan veneen suuntaisesti ja tästä ulos ohjaaminen ei oikein onnistu hiljentämättä. Tiedä sitten auttaisiko pätkä matalaa köliä rungon peräosassa tai isompi peräsin. Keulan alemmat roiskelistat ajattalin muuttaa nykytyylisten nousulistojen tapaan kulkemaan rungon suuntaisesti, sillä voinee myös olla vaikutusta jos saa keulan paremmin puremaan aaltoon ja siten nousemaan sen yli.
Keskimmäinen noista tosiaan on lähinnä omaa paattia, hyttiä muodoiltaan vähän päivitetty, sinne suunniteltu paskakoppi ohjauspisteen eteen.. kokonaispituutta 90 cm lisää omaan nykyiseen.
V-vaihteen kanssa kone ei vie sen enempää tilaa kuin perinteiselläkään; mutta lyhentää koko pakettia kun kone tulee akselin päälle. Koska noissa malleissa runko on perästä kapeahko, niin sen kantavuus ei riitä esim. perävetolaite-kone-paketille, ja perinteinen loota koneen perässä ja paketti akselin jatkona veisi koneen turhan eteen, suoraan keskelle ohjaamoa etukopin eteen, mikä hankaloittaisi sinne eteen pääsyä. Mulla on vanha Velvetin 71 V joka lisää pituutta koneeseen n. 30cm ; mutta matalana sen sai mahtumaan konekopan etuosaan muotoillun istuimen istuinosan alle. Konekopan etuseinä toimii sitten istuimen selkänojana .. .. siis tossa mun nykyisessä paatissa.
Parasta tossa keskelle sijoitetussa koneessa on siinä että sillä sai painopisteen oikeaan paikkaan ilman mitään temppuja. Nyt kun veneen saa kunnon ilmahyppyyn aallosta niin se lentää vaakatasossa, keula ei nouse eikä putoa ensimmäisenä, vaan paatti tulee alas pehmeästi pitkälle vesilinjalle tussahtaen.
Noissa kuvissa perspektiivi ehkä hämää, mutta sekä iso että pienempi koppivene ovat linjoiltaan 1:1 isomman viistoa peräpeiliä lukuunottamatta. Isommassa koppia saisi matalammaksi jos tinkisi alla olevien kajuuttojen korkeudesta.
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Pelastusveneen runko
Tässä tarina mun paatin esikuvasta: http://www.classicoffshore.com/pages/hi ... ontana.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mittoja tuosta alkuperäisestä Tramontanasta ei liene jäljelllä; olen jopa ollut yhteydessä alkuperäisen suunnittelijan poikaan muutama vuosi sitten; ovat kuulemma piirustukset hävinneet, samoin kuin alkuperäinen paattikin katoamassa kovaa vauhtia, ellei jo kokonaan mullaksi muuttunutkin.
Mittoja tuosta alkuperäisestä Tramontanasta ei liene jäljelllä; olen jopa ollut yhteydessä alkuperäisen suunnittelijan poikaan muutama vuosi sitten; ovat kuulemma piirustukset hävinneet, samoin kuin alkuperäinen paattikin katoamassa kovaa vauhtia, ellei jo kokonaan mullaksi muuttunutkin.
Mile
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Pelastusveneen runko
Hah.Mile kirjoitti:Tässä tarina mun paatin esikuvasta: http://www.classicoffshore.com/pages/hi ... ontana.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mittoja tuosta alkuperäisestä Tramontanasta ei liene jäljelllä; olen jopa ollut yhteydessä alkuperäisen suunnittelijan poikaan muutama vuosi sitten; ovat kuulemma piirustukset hävinneet, samoin kuin alkuperäinen paattikin katoamassa kovaa vauhtia, ellei jo kokonaan mullaksi muuttunutkin.
Pikkuvikoja, helppo korjata.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Pelastusveneen runko
Mielenkiintoisia suunnitelmia Milen sivuilla ja tuo toteutus, minkä olit rakentanut, siinähän on ideaa ja kuvista päätellen toimiikin. Aikoinaan laivastoaikana sain vaikutteita nuoliluokasta, niitä huollettaessa,(en kyllä päässyt kokemaan niiden vauhtia), mutta niiden linjoja noudattaen rakensin toisen veneeni. Mersun kone toki oli vaatimaton, joten vauhti ei ollut kovinkan päätähuimaava.
Mitä tulee ketjun alkuun, niin englatilaisten meripelastajien veneet on kyllä pitkän suunnittelutyön tuloksena muotoutuneet juuri tuon uusimman Tamar luokan mukaisiksi. Esim Arun luokka josta itselläni muutaman vuoden kokemus. Vene on 15 metrinen ja painoa 32 tonnia, leveys 5 m.
Kuvaavaa aluksessa on hyvin massiivinen peräosa ja n. puolirungosta hyvin nopeasti suippeneva keula.
Alus on mielestäni, sekä V, että U pohjainen, joten molempia pohjamalleja hyväksikäyttäen on saatu parhaat meriominaisuudet tuolle tyypille, vaatien tietenkin tuota työntövoimaa, eli 2X 480 hv, jotta saavutetaan 18 kn nopeus.
Kaikki kunnia vai pellinkiläisille, onha niissä aivan kauniimmat linja ja pohja, eikä konetehoakaan tarvita kuin nimeksi.
Mitä tulee ketjun alkuun, niin englatilaisten meripelastajien veneet on kyllä pitkän suunnittelutyön tuloksena muotoutuneet juuri tuon uusimman Tamar luokan mukaisiksi. Esim Arun luokka josta itselläni muutaman vuoden kokemus. Vene on 15 metrinen ja painoa 32 tonnia, leveys 5 m.
Kuvaavaa aluksessa on hyvin massiivinen peräosa ja n. puolirungosta hyvin nopeasti suippeneva keula.
Alus on mielestäni, sekä V, että U pohjainen, joten molempia pohjamalleja hyväksikäyttäen on saatu parhaat meriominaisuudet tuolle tyypille, vaatien tietenkin tuota työntövoimaa, eli 2X 480 hv, jotta saavutetaan 18 kn nopeus.
Kaikki kunnia vai pellinkiläisille, onha niissä aivan kauniimmat linja ja pohja, eikä konetehoakaan tarvita kuin nimeksi.