Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Northling
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 21 Huhti 2010 09:29

Moro

Tuossa niitä on Ottilianan kannella kaksin kappalein.
Tuo messinkinen on se torvi ja alla se vesiloukko dorade-boxi.
(Ottilianassa mahonkia)
Kuva

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Huhti 2010 09:44

Onkos tuo sellainen mitä voi kääntää osoittamaan haluttuun suuntaan
olosuhteiden mukaan.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 21 Huhti 2010 11:07

MORO

Juu, siinä on torven juuressa laippa, joka on boxissa kiinni ja torvi kääntyy siinä, torvi kiristetään laipan uraan paikalleen ruuvilla.
Mulla on salonkiin yksi torvi ja wessaan toinen, illalla satamassa kun kääntää torvet sopivasti tuuleen niin kovalla tuulella sukat pyörii jalassa.
Kannattaa muistaa laittaa se wessan torvi selkä tuuleen ja salongin torvi naama (aukko) tuuleen, niin imee wessasta hajut ja syöttää korvausilmaa salongista. Kovalla tuulella saapi rajoitella virtausta siitä sisäpuolelle asennetusta venttiililevystä.
Boxissa (laatikossa) on simppeli vedenpoisto järjestelmä, siellä on alapäästään vesitiivis väliseinä yläaukon ja ala-aukon välissä ja vedenpoistoreiät vain siinä yläaukon puolisessa. Ilma kulkee sen väliseinän yläpuolelta, mutta vesi ei, joten valuu poistoreistä kannelle.
Kertaakaan ei ole vesi tullut tupaan, vaikka joskus on kelissäkin seilatessa unohtunut kääntää noi torvet selkä menosuuntaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Warjo

Viesti Kirjoittaja Warjo » 21 Huhti 2010 17:42

Donna 28 kirjoitti:Sain tänään tuffarnilta paketin. Siinä oli messinkinen joutsenkaulaventtiili laatikoineen
(nyt kun on oikosulku päässä taas, en muista sen oikeaa nimeä), sen tarkoituksena on kuitenkin, ettei vesi mene sen enempää moottoritilaan kuin hyttiinkään, minne se antaa ilmaa, tiedättehän, mitä tarkoitan.
Donna 28 :)
Eli "suomeksi sanottuna" raakitorvi 8}
Raudassa ei ole raha hukassa...

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Huhti 2010 14:49

Raakkitorvihan se, mutta kun sekään ei tullut mieleen :P . Dorade siellä aivojen sopukoissa vaelsi, raakki ei edes vaellellut. Onneksi ne tekee kaikenlaisia koteja, sillä tällä vaudilla sitä on dementikko tai alzhaimerilainen jossain vaiheessa 8\. Toivottavasti paljon, paljon myöhemmin. Tosin en minä sitäkään toivo, en itselleni enkä pahimmalle vihamiehellenikään. !!!
Mahonkinen laatikko tuli mukana toimituksessa. Eikä ne, niin kuin Nortti sanoi, vuoda sisään ja voihan sen sulkeakin, laittaa umpilaipan torveen.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Huhti 2010 20:34

No niin. Nyt valmistumisajankohtaa on siirretty taas realistisempaan suuntaan. Tähtäimessä kesä 2011 ja sitten tietysti tulee vielä kesä 2112 ;-) 8\ !!!
Kesä on sen verran työntäyteinen, että ei sitä ehdi tekemään. Donnaa meinaan.
Ja onhan minulla Koitto, sillä pääsen tarvittaessa merelle. Kävin sitä eilen illalla vähän jo rapsuttelemassa ja samalla kävin katsomassa Uuden Summan miestä Artturia, miten hän
taistelee moottorin vesipumpun kanssa, kun olisi kiire päästä saareen. Enköhän minäkin kiinnity Kotilahden laituriin tai A:n veneen kylkeen jo toukokuussa, jos ei nyt aivan hirveitä yllätyksiä sähköpuolella ilmene. Muuten Koitto saa kylkeen uutta maalia ja lakkaa kerroksen tai pari kanteen ja peräpeiliin, perätuhtoa tarvitsee entrata sen verran, että siinä kolme ukkoa ottaa mukavasti tarvittaessa leikattua konjamiinia tai jotain. Painokin on itseltäni pudonnut sen verran, ettei se nyt kesän aikaan ainakaan takaisin tule, jaksaapahan pomppia veneestä toiseen ja kalliolle, jos ... :-) Meri Viaporikin pikkasen kiinnostaa taas kerran, saa nähdä löytyykö siihen sitten todellista tahtoa. ;-) :) Ja Hamina Tattoohan on todellista veneilijän juhlaa !!! !!! !!! heinä elokuun vaihteessa; kokonaista kaksi viikonloppua ja väliviikko. :) Siihen olen lyhyen lomanikin tähdännyt - sanomattakin on selvää, ettei Koitto nyt ole enää myynnissä !!!
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Touko 2010 11:39

Illalla, kun tulin äipänpäivästä The Spirit of Bella Donnan luo rauhoittumaan ja keittelemään kahvia ja polttelemaan siggeä, niin aikani kuluksi mietin uudelleen tätä jo yli kolme vuotta jatkunutta projektia ja koska olen järjestyksen mies ;-) , aikataulutin ja mietin veneprojektiani uusiksi. Päädyin seuraavaan työjärjestykseen, jossa siinäkin tuntuu olevan 2:n vuoden työt edessä: 1) pohja kyllästyksineen lokakuun loppuun mennessä, 2) Moottori ja akselistot, partaan alapuoliset sisustustyöt joulukuun loppuun tankkeineen, 3) kansien ja salonkihytin teko kattoineen, työntöluukut ja keulaluukku helmikuun loppuun, kyllästys siinä sivussa, 4) Maalis-huhtikuussa pentteri ja toiletti, sisäpuolen kyllästystä ja lakkausta, ruoritilan infrasruktuurin (sähkötyöt ja ohjaus), patjojen ompelua jne, lakkauksen aloitus 5) tuulilasi paikoilleen (työ myyty ulkopuolelle kättä päälle sopimuksella), lakkauksen jatkaminen,
helat ja merenkulkuvarustus toukokukuussa 6) turvotus, jos ei ole kolmella ilmankostuttajalla vedä rakoja umpeen partaan alapuolisessa teltassa, 7) kesäkuun alussa runkokatsastus ja Haminassa veteen ja siellä lopullinen katsastus.
Nämä kahden vuoden työt meinaan sovitella kuitenkin yhteen vuoteen, vaikkakin stressiä en ota vaikka menisi vielä juhlavuodenkin puolelle. !!! 8-| Yritän saada kuvia työn edistymisestä tänne.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Touko 2010 06:47

Moottorin paikkaa on taas rihdattu uudelleen ja vihdoin selvitetty sen paikka. Aikaisempi rihtaus meni vissiin innokkuuden piikkiin, kun millimetripaperille piirtämistäni janoista tuli enemmän toisaalla palstalla nähtyjä käyriä. ;-) Olen myös aloittanut tekemään uutta moottoripukkia, kun vanha oli niin kapea ja osittain lahonnut. Olen myös miettinyt moottorin alle puhdistettavaa kaukaloa, mistähän se mahtaisi olla helpointa tehdä, onko kenelläkään sellaista koneen alla, sillä varsin ikävää öljy on laudoituksessa. !!!

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Touko 2010 11:12

Mulla on joskus ollut peltinen loota mutta se oli niin matala että sen pohjalla piti olla imeytyspaperit ettei valumat lörähtäneet myrskyssä pilssiin :-(
Kaveri teki laatikon oikeastaan aika nätisti: teippaili pahvista paikoilleen, siveli hartsilla ja nosti pois, laittoi yhden 400 gr kankaan ja repi pahvin pois, lisäsi toisen kankaan pahvijätösten päälle ja veteli jotain parasta mahdolista maalia pintaan. Valmistui nopeasti ja helposti ja oli just eikä melkein sopiva.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31 Touko 2010 16:27

Vaimo pani pahasti paineita Donnan valmistumiselle, kyseli niitä näitä ja minä vastailin.
Sitten se (hän) heitti sen pahan. Muista nyt sitten, että siihen veneeseen teet myös sen
"viimeisen silauksen" ja jatkoi, että kun se tahtoo aina minulla jäädä ainakin kotihommissa tekemättä. Paha, paha, paha... Nimittäin firman autojen kyljessä korkeimmalla lukee "rakentamisen viimeinen silaus" . Pani eukkokulta kyllä tosi pahan läpän ja helvetisti paineita ensi kevään viimeisiin töihin. :-) :-)
Donna 28 8\ :)

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 01 Kesä 2010 01:56

No just "ensi kevään viimeisiin töihin" 8o
E mare libertas

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Heinä 2010 20:46

Näinhän ne pakkaa olemaan ne viimeistelyt niitä kevään ja osin kesänkin viimeisiä töitä. Ostin tänään vaneria, johonka aloin piirrustamaan ensimmäisen lautaparin muotoja. Jostainhan se on aloitettava veneen pohjalaudoituksen teko, vaikka se tuntuukin niin vastenmieliseltä, mutta kun ei sitä ylimääräistä tuohtakaan ole mistään tullut, niin pakkohan se on tehdä itse pohjan laudoitus. Sen verran huru-ukko tässä on, että piti ostaa "polvisukat", jotka tukevat ja rajoittavat polvien liikkumista, siis polvituet, jottei veneen alla kömytessä sattuisi enää enempää vahinkoja kuin kevällä - kierukat ovat olleet vähän kipeän puoleiset koko kevään ja alkukesän. Tämä siitäkin huolimatta, että olen pudottanut painoa joulukuun alusta lähes 20 kg - toki vatsaa vieläkin on !!! ;-) . Eilen illalla sain otettua niskasta kiinni itseäni ja päätin aloittaa Donnan pohjalautojen uusimistyöt, aika vaivalloista on tämän päivän kokemuksen mukaan, mutta kaipa se on aikansa väärti. ;-) Asiasta kolmanteen, V-M:n loma panee vähän ajattelemaan, että asuuko tässä väärällä paikkakunnalla vai onko toimiala väärä, kun veneelle loppuen lopuksi ei pääsekään silloin kun haluaa. 50 km on pitkä matka, pelkästään veneellä käyntiä varten ja ala, no sitä on tavallaan jo nyt myöhäistä vaihtaa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Heinä 2010 13:55

Kävin katselemassa Puuveneen vuoksi tapahtumaa, siellä oli yksi 12 metrinen Petterssoni nuorilla pojilla Ristiinasta, kokonaan valkoiseksi maalattu, etsii kuulemma parempaa kotia. !!!
Tilaa näytti olevan, kymmenkunta bilettäjää mukana, en uskaltanut kysyä hintaa kun on tämä Donnakin vielä kesken - pahasti 8\ . Samaisessa tapahtumassa oli toinenkin salonkivene n. 16 m, jos oikein muistan tehty sotien jälkeen ja ollut jonkun valtionyhtiön pääjohtajan käytössä, mutta meikäläisen ajattelutavan mukaan liian iso.
Kävin kahdessa veneessä ja yhdessä troolarissa. Pieni troolari oli nikon, norjalainen alkujaan, joka oli tehty todella nätiksi ja asuttavaksi, ilman että olisi pilattu alkuperäistä olemusta. Patun ja Jyrkin veneet olivat myös näkemisen arvoiset. !!! Samperi kun ei tullut vietyä Koittoa Lappeenrantaan, kyllä se siinä joukossa olisi ihan hyvältä näyttänyt em. veneitä lukuunottamatta. :) Tapahtuma antoi taas potkua oman Donna -projektin loppuun saattamiseksi omin voimin, olkoonkin sitten vesillelaskuvuosi vaikka 2012. toki en apuakaan hyljeksi, jos sitä kohtuuhintaan on saatavissa.
Donna 28

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Heinä 2010 15:42

"....en uskaltanut kysyä hintaa kun on tämä Donnakin vielä kesken - pahasti..." - Donna

Vanha kettu on näköjään viisas :-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14 Elo 2010 09:55

Vähän kyllä jäi kaivelemaan, mutta yritän nyt olla vanha kettu ja viisas :P ??? ;-)
:-( 8\
Donna ;-)

Vastaa Viestiin