"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja RistoA » 12 Kesä 2010 19:48

Toi on aikasten vanhanmallinen akselikytkin. Sopivan varaosan olisit varmaan saanut KCI:ltä. Vanhat nosturit on noita kytkimiä pullollaan.

Tuossa on varmaan alunperin ollut kumitötteröt?

Se kumiversio on toiminut kiertovärähtelynvaimentimena ja asennustoleranssien nielijänä.
Noi kovemmasta muovista tehdyt ei paljon kiertovärähtelyjä vaimentele, mutta kestävät enempi momenttia.

Jos kaavelin sisään pääsee käsiksi asennuksen aikana, niin kannattaa kellottaa kytkimet. Siellä on varmaankin hiukan asentovirhettä. Se vanha kumi on jauhautunut soseeksi joko asentovirheen tai sitten risan potkurin aiheuttaman värähtelyn vuoksi. Molemmat on korjattavissa. Potkurihan jo uusiutuikin.

Tuo kova lehdykkä vaikuttaa noihin värähtelyihin. Kannattaa todellakin tehdä tarkka malline varalle. Saat tehtyä sen pehmeämmän version sitten etukäteen valmiiksi. ;-)

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2010 20:23

No niin, Dejah Thoris käy ja kukkuu mutta koeajon jätin suosiolla huomiselle kun koko satama on täynnä viranomaisia ja pelastushenkilöstöä. Pari venettä oli jonkin asteisessa merihädässä sataman edustalla...

"Noi kovemmasta muovista tehdyt ei paljon kiertovärähtelyjä vaimentele, mutta kestävät enempi momenttia." RistoA

Minua ainakin informoitiin pariltakin asiantuntijataholta (Etran ja Aikolonin insinööriportaasta) että materiaalin värähtelyn vaimennuskyky on kovuudesta huolimatta ehdottomasti parasta A-luokkaa ja kestävyys suorastaan poimuajon kestävää. Kovaahan se on mutta siitä kummallista mössöä että kun työstettävän kappaleen toinen pää vipattaa kuviosahan terässä hirveällä taajuudella niin 20 sentin päässä sitä värähtelyä ei enää tunnu. Mutta ei se olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta kun asiantuntijat on väärässä joten materiaali voi vaihtua tämän kauden jälkeen... Valmiinakin olisi saanut juuri joko teettämällä kuten edellä kerroin tai sitten tilaamalla toimitusajan ollessa 1-3kk. Perseaukisuus ja menillään oleva veneilykausi kaatoi ne vaihtoehdot...
Itse asennus oli hemmetin helppoa - laitoin kaaveliin 4kpl M10 kannatonta 60mm ohjaripulttia ja työnsin vaihteen kerralla paikoilleen kun oli ensin hiimaillut kappaleet sopivaan asentoon teräsviivaimella.

Olihan tämä savotta ja kun toivuin alun xitutussokista päällimmäiseksi on jäänyt ihmettely kahden virallisen maahantuoja- ja huoltoliikkeen asiantuntemuksesta ko. vaihteen suhteen - kyseessähän on varsin yleinen vaihde ja sen molempia versioita on vielä paljon käytössä varsinkin Suomenlahden rannikolla. Vaasan Moottori oli tässä paras "epävirallinen" asiantuntija mutta se oli myöhässä koska homma oli jo ratkennut ;-) Se on toimittanut näihin vaihteisiin noita vaimennuselementtejä jotakin muuta kautta kuin PMR:ltä.
Jude hoksasi homman heti vaikka ehti nähdä vain resuisen puolikkaan kytkimestä....!!!

Mulla ei kuitenkaan päässyt tuo xitutussokki yhtä pahaksi kuin Paavo Väyrysellä aikoinaan, hänhän esitti sen legendaarisen kysymyksen että: "Voiko vitutukseen kuolla?"
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2010 22:43

"Toi on aikasten vanhanmallinen akselikytkin. Sopivan varaosan olisit varmaan saanut KCI:ltä. Vanhat nosturit on noita kytkimiä pullollaan."

Ehdin jo selvitellä tätäkin mutta vastaan tulee 45mm asennuspituus, vaihteen puolella on "sisänapa" ja vauhtipyörässä pelkkä laippa. Yksi valmis paketti 9 sakaraisena olisi löytynyt KTR:ltä - hinta aivan tolkuton - tosin siihen olisi sisältynyt koneistus sopivaksi toimitusajan ollessa "parisen viikkoa vähän riippuen siitä miten niitä saadaan maahan".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja CC » 13 Kesä 2010 00:26

Hyvä, että tuli soiva peli taas.

Tähän sopinee pieni varoitus muille?
Kokeilin ennen näitä nykyisiä perinteisellä jousihässäkällä vaimennettuja vetolevyjä R&D:n hienolla uretaanivaimentimella olevia
levyjä. Kestivät koko ajan rämistellen vähän toista kesää, kunnes toisesta lähti poorit. Taisivat tulla Mepralta... muistaakseni.
Reklamaatioon vastaus oli: Vaihtees on vitullaan, noin lyhennettynä paikallisesta murteesta.
Nooh, edelliset levyt oli otettu jo käytettyinä vanhoista Mercruisereista ja kestäneet tässä setupissa 10 vuotta. Noiden jälkeen
laitetut, taas jousimallit, on nyt olleet taas 10 vuotta paikallaan. Vähän helisevät jo. Jokainen voi miettiä, oliko vika levyssä
vai jossain muualla.

Laitanpa kuvankin mistä oli kysymys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2010 06:38

Hurjan teknisen ja modernin näköinen vetolevy - varmaankin tosi hyvä :-)

Vaan entäpäs jos ne vaihteet onkin vituillaan - kun ne rämisee jatkuvalla syötöllä ne muunkinlaiset levyt - se ei nimittäin ole mitään tavallista? Toisaalta tuo vetolevy näyttää vähän aivan liian "tekemällätehyltä" periyksinkertaiseen hommaan eli raakan voiman suoraan siirtämiseen... Monestihan kehittyneempi laite on liian kehittynyt toimiakseen sitä vähääkään vanhemman tekniikan yhteydessä...

Rempan hintaa nostaa taatusti käsittämätön puhelinlasku - tuli otettua "aika monta" puhelua numerotiedustelun kautta mutta silti kuitenkin suht edullinen ensimmäisiin vaihtoehtoihin nähden.

Koeajokeli on todella surkea, reilusti toistakymmentä jatkuvaa pohjoispuolelta ja puuskat päälle puhumattakaan vesisateesta. Jotenkin vaan järki sanoo että ei ole oikein paras mahdollinen keli KOEajoon mutta voihan se olla niin että survon sen järjenpilkahduksen pilssiin häpeämään...
Mutta nyt olisi herkullinen keli huoltohommille - venttiilit raksuttaa joten niiden säätämiseen olisi oiva hetki. Tai on ne raksutelleet varmaan aina mutta nyt sen erottaa kunnolla.

Seuraavaksi pitäisi ratkaista kompassiongelma - nyt sitä ei ole mutta semmoinen pitäisi laittaa. On vaan ne paikat vähissä mihin kompassin voi asentaa siten että se toimii luotettavasti "komentosillalla".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jape » 13 Kesä 2010 08:03

Nyt kuuluu jo venttiilien naputus häiritsevästi ja kohta varmaan laakerien laahausäänikin. :D:D

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2010 09:14

Eläs nyt, Morsen kautta kuulu teräsvaijereita pitkin koneen äänikin suoraan naaman eteen - aattelin laittaa pätkät kumiletkua väliin niin loppuu sekin pärinä ;-)

Ei vaiskaan, minä olen ajanut reilut 500h ja uskon ettei Mauno ole juurikaan välittänyt säädellä venttiileitä terveystilanteensa vuoksi joten kysymyksessä on mitä todennäköisimmin ensimmäinen venttiliensäätö - eiköhän se ole aika ajankohtainen tai olisi itseasiassa ollut jo kun ostin veneen...

Näkyy tuo kelikin olevan paranemaan päin joten on mielenkiintoista nähdä mitä ääni- ja resonassilähteitä nyt löytyy kun taas yksi on poissa pelistä...

Katselin tuossa tarkempia tietoja PUR NDI:stä ja siellä oli että paras käyttölämpötila on -40- +80 astetta eli aika ylärajoilla mennään. Samalla tuli mieleen myös onko välystä tarpeeksi koska PURin lämpölaajeneminen on suht voimakasta...
Samalla tuli mieleen että mahdollisen uuden vaimenninelementin voisi tehdä valamalla - sais sen 6 sakaraisen tähdenkin tehtyä...
Ja sitäpaitsi PUR NDI on ESTERIpohjaista eli sopii veneisiin paremmin kuin hyvin :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Xittu olokoon, jos kerran pyörii niin pyöriköön syksyyn asti ja sitten mietitään homma tarkemmin :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Kesä 2010 11:19

Moro

Meillä on tehty teollisuuteen erilaisia muoviosia jyrsimällä erilaisista erikoismuoveista.
Tarkalleen en tiedä tuon seoksen jyrsintäominaisuuksista, mutta voisin kuvitella että se on työstettävissä jyrsimillä.
Pitää olla vaan piirustukset ja mielellään sähköisessä muodossa, ettei jyrsijän aika mene työpiirustuksen tekoon se kun maksaa yhtäpaljon kuin oikea työkin.

Jos selvität sen matskun välykset ja värkkäät piirustukset voidaan kalkuloida mitä ton härpäkkeen tekeminen meillä maksais.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja CC » 13 Kesä 2010 13:16

Veli-Matti kirjoitti: Vaan entäpäs jos ne vaihteet onkin vituillaan - kun ne rämisee jatkuvalla syötöllä ne muunkinlaiset levyt - se ei nimittäin ole mitään tavallista?
Tuli silloin tehtyä oikein tarkistustyökalu siihen hommaan. Ja olihan nuokin 8 vuotta hiljaa.
Syy on ihan selvillä, uutena ne jouset on tiukkoja siihen koloonsa, mutta aikaa myöten jousi syö vähän koloa pesän päähän.
Ilman kuormaa jousi lilluukin sitten vapaana siinä kolossaan, niissä kun ei näytä olevan esijännitystä kokonaista milliäkään.
Dieselissä kun on aikas tuota vääntövärähtelyä.

Sitä kaapelia pitkin tulevaa ääntä voisi kokeilla vaimentaa laittamalla nippusiteillä jonkun painavan puntin kumi välissä kaapeliin
kiinni.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2010 17:24

Se kansimassa voisi olla ihan pätevä ratkaisu jousien kilinään.


Katkaisen vaijerit sivuleikkurilla jos ääni alkaa liikaa häiritsemään mielenrauhaa - nyt se on vaan semmoinen mielenkiintoinen kuriositeetti tässä savotassa :))

Kuvat kyllä järjestyy mutta ei ainakaan minun voimin sähköiseen muotoon mutta eiköhän tuohonkin löydy jostain lähipiiristä apuja. Mutta sittenkin taidan myös valaa yhden koska teknisissä tiedoissa luki että "valaminen helppoa ja yksinkertaista" ;-)

Käytiin Kellon Kiviniemessä syömässä lohipotut koeajon yhteydessä ja vene pelaa hyvin. ETP katosi täysin mutta imuääni nousi esille suorastaan hirmuisena. Pitänee värkätä se kutostraderin tehdasvalmisteinen imuäänenvaimennin ilmanputsarin jatkoksi - jos sopii järkevästi konekopan sisälle. Jos ei niin tehdään jotakin muuta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Kesä 2010 18:18

Hieno homma kun ensin täysi mysteeri selviää ja vieläpä korjaantuu.

Seuraavaksi V-M:n kyselee kumipohjaisia kenkiä ettei kopise... :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Kesä 2010 18:32

Veli-Matti kirjoitti:Eläs nyt, Morsen kautta kuulu teräsvaijereita pitkin koneen äänikin suoraan naaman eteen - aattelin laittaa pätkät kumiletkua väliin niin loppuu sekin pärinä ;-)
Tuo kaukohallintalaitteen ominaisuus-siirtää ääntä-sitä voi käyttä myös hyödyksi.
Aikoinaan töissä tuli kuunneltua VP-vetolaitteiden kuntoa, kun alkoi siristä, niin oli aika vaihtaa ristitapit vetoakseliin, tai väliakselin laakerit.
Toisessa veneessä voi ennakoida milloin lähtee perämoottorista mäntä, kun alkoi sirkuttaan.

Matti

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 13 Kesä 2010 18:33

Eihän nyt toki, sillä sukkasillaan tuossa veneessä on sipsuteltu jo pitkä tovi, eihän nuo ylimääräiset äänet ja värinät muuten olisi löytyneetkään ;-) :))

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2010 18:43

Kuva

Kuva
Kyllä nämä venttiilit on täysin korkkaamattomat säätämisen suhteen. Välykset olivat 0,40-0,45mm ja säädettiin ohjekirjan mukaan 0,35milliin. Ihan samalla lailla se raksuttelee säädön jälkeenkin...

Kuva

Näkymä ajossa keulasta peräänpäin - valokuva voi todellakin valehdella enemmän kuin tuhat sanaa, ei se Dejah Thoris aivan noin valtava ole - kipparin kuula on reilun metrin päässä tuulilasista ;-)

Mitä tuohon äänitasoon tulee niin ei sitä koskaan saa yhtä alas kuin modernimmilla, vaikkapa Lomabardini tai Sole, moottoreilla varustetuissa veneissä tai sellaisessa jossa kone on kokonaan turkin alla mutta kyllä sen saa laskettua matka(puu)fiskariksi siedettävälle tasolle. Ja se on paljon se kun vertaa mistä lähdettiin liikkeelle - koeajon aikana Dejah Thoriksessa kuunneltiin ensimmäistä kertaa radiosta puheohjelmaa ajossa ja siitä sai jopa selvän namikan olematta kympillä - se oli siis ysillä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 13 Kesä 2010 20:47

Aika notkee kippari, kun varpaat näkyy samassa kuvassa... :-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin