"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jude » 11 Kesä 2010 19:41

Veli-Matti kirjoitti: joustoelementtiä ei saa vakiona vaan täytyisi teettää Aikolonilla jonka hinta-arvio n. 600€
Luulisi, että joustoelementin saa tehtyä esim. PE-muoviläpyskästä. Elementissä on yksinkertaiset muodot. Pukatilla on tietääkseni NC-vesileikkauslaitteet. Kysy häneltä. Osaa varmasti tehdä, jos pystyt antamaan kunnollisen piirustuksen.

Voihan tarkka mies tehdä hyvän joustoelementin vaikka reikä- ja lehtisahoilla. Ei se kovin kummonen juttu ole.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Kesä 2010 20:56

Perskeleen Jude, paljastit mun tähän varatun työkaluarsenaalin ;-)

Alumiinipuolisko alkaa olemaan hitsattuna, nyt pitää vain pirrata se lähelle oikeaa muotoa ja täyttää puuttuvat kohdat. Kolmionmallisen kolon täyttämiseen käytin Volvon imusarjan nurkkapaloja jotka sopivat pienen muotoilun jälkeen erittäin hyvin kohdilleen. Hitsausta tuli siis varsin vähän. Sitten lopullinen muotoilu pirran sylinteriterällä ja hiomasylinterillä. Teräksinen vastinkappale on vielä vaihteessa kiinni koska sille pitää antaa lämpöjä että irtoaa kartiolta. Sen jälkeen pääseekin tekemään vaimenninelementtiä 30mm polyuretaanilevystä (Aikolonin inginöörin mukaan ainoa oikea materiaali ko. käyttötarkoitukseen) - luulen että siitä tuleekin mitä melkoisin näpräyssessio...

Syksyllä vaihde otetaan irti ja tarkistetaan miten paikat on kestäneet ja tehdään homma paremmin jos on jotakin hämminkiä.

Jaahas, tauko loppukin jo nyt...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Kesä 2010 23:12

Kuva

Emmää kyllä ymmärrä mitä nää Notikka tällä oikei teet mutta täsäpä on.

Alumiinihärpäke on hitsattu ja lasikuulapuhalletaan aamulla. Sen verran kumminkin mättää aikataulun kanssa että kaasupullokärry on käytössä vasta iltapäivästä joten joutuu pyörittelemään peukaloita aamupäivän ja homma vaan seisoo ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Kesä 2010 01:09

Veli-Matti kirjoitti: Emmää kyllä ymmärrä mitä nää Notikka tällä oikei teet mutta täsäpä on.
Kiitos, halusin vain nähdä onko siellä "merimoottorissa" jotain normaalista poikkevaa tuolla kohdin....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2010 06:45

Ei Valmet ole mikään merimoottori eikä sun foorditkaan.... ;-)
Valmetissa taitaa olla suurin muutos työkoneversiosta erilainen öljypohja ja komressorin poistaminen ja 1 hp huonompi teho ilmeisesti ruiskun ajoituksen takia koska vääntökäyrä on hiukan laakeampia kuin esim. traktorinmoottorissa.
Sitten on tietenkin vauhtipyörä joka sorvataan tilauksen tai valmistajan käyttämän vakiovaihdelaatikon mukaan.

Mauno A; "joopa joo juu, mulla on oma vaihe, joo, iha hyväse on pelannut jo 15 vuotta iha hyvi, laita vaa tulemaa se nelijäykstoista siis eiku se uuvempi valametti, joo kelepaa ilima turpua, ne on niitä kotkotuksia. Häh - ai vaihekko? Joo peeämärrä kakskuusvitone se vaihe on sille pittää vaa sorvata se limppu sopivaksi. Nii että toukokuusa asentaja tuo ransitilla ja laittaa samantien paikalleen? No hyvä! Määpä sitte oottelen täälä ku Kokko Mikko joulua!!!"
Jotenkin tuolla tavalla se vauhtipyörän muutostyö on alkanut mutta kuvitellun keskustelun murre on väärä :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 12 Kesä 2010 09:43

Kampuran stefakin näyttäis olevan ehejä.. :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2010 10:13

Miksikäs se olisi mennyt uudesta koneesta ja kun vaihdekkaan ei tiputtele niin kone on täysin puhdas ja kuiva - ja kun ei edes savuta niin todella ympäristöystävällinen ;-)

Sain kaasupullot lainaan mutta eipä lähtenyt vastakappale irti ja kun piti varoa mm. akselitiivisteen kuumenemista niin päätin jättää sen paikoilleen ja tein speksin mustaamalla sen timpurin kynällä ja sitten naputtelin kuulapäällä (en siis omalla vaan vasaralla) mallin pahviin josta sitten tehdään piirrosmalli kopiokoneella - näillä eväillä nyt sitten mennään...

Kuva
Vaihteenpuolelta kopioitu pahvimalli...

Kuva

Pahvimallin päälle sovitettu vastakappale... Eli kuusi täysin pyöreää n. 32mm pallukkaa 60 asteen jaolla. Tarkka mitoituskin helpottuu huomattavasti kun ei tarvitse alkaa piirtämään mitään "ovaaleja". Nyt pitää määritellä "pallukan" keskiö ja tarkempi halkaisija - jakohan on jo selvä eli koneella istuminen riittää tältä erää...

Homma toimisi myös halkaisijaltaan sopivilla "irtopötkylöillä" ja onhan ne voineet alunperin ollakin sellaiset - liimaisi asennuksen ajaksi paikoilleen MS-polymeerimassalla ja ei muuta kuin potkuri pyörimään. Pötkylät olisivat koloissaan kuin herran kukkarossa tallessa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja CC » 12 Kesä 2010 12:11

Mitäs jos sahaat pötkylät vaikka hydrauliletkusta. Kangaspunoksellisesta. Oikein paksuseinäisestä. 8|
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 12 Kesä 2010 12:59

Nuo vm.n kuvat taitaa olla kopsattu jostain Maya-kulttuuria koskevasta eepoksesta.... :-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jape » 12 Kesä 2010 14:02

Eiköhän ne oo olleet ihan vaan irtonaiset pyöreät kumipötkylät siellä väleissä. Jossain muistan nähneeni sellaset.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Kesä 2010 15:22

Vallan hyvin ovat voineet olla mutta eivät p.erkele ole enää! Sen verran piti antaa periksi tavoitteena olleesta kauniista 6 sakaraisesta tähdestä että se piti pirstoa valmistusteknisistä syistä kolmeen osaan. Mun verstaalla ei nimittäin ole semmoista työkalua että sen olisi voinut tehdä 60mm reiän aihioon - käsittämätöntä limanuljaskaa on kovaa mutta samalla pelkkää hyllyvää hyytelöä. Veikkaan että ison DeWaltin sirkkelin puhdistukseen menee vähintäänkin viikko jos ei kahta :-(
Sen jälkeen puhdistellaan muutama tunti kuviosahaa joka oli tosi kovilla kun kierrokset piti säätää alas mutta kuormitus oli tapissa kun terä kahlasi limanuljaskassa. Mutta mattoveitsi tai mattoveitset ovat tosi kovia kamppeita työstämisessä ja vielä kun malttaa käyttää terää vesiastiassa joka viillolle niin menee kuin ...no veitsi voihin mutta sitten se voitelun vähetessä alkaa jumimaan.
Olisihan siinä ollut monta helpompaakin ratkaisua mutta kun kerran tekee niin parempi tehdä kunnolla tai ainakin mahdollisimman hyvin. Ne hydrauliikkaletku yms konstit on nähty omissa ja tuttujen veneissä...
Pelkkien tappien asennus olis vaikeaa kun ms-polymeerikin valuu materiaalin pinnasta pois melkein kuin se legendaarinen vesi hanhen selästä. Kama on yksikertaisesti semmoista että siinä ei pysy teipit eikä yksinkertaisesti mitkään "asennustäpit" ja paikka on niin ahdas että makkarihommien omainen sisäänohajus käsin ei onnistu - ehdottomasti parempi näin ja loppupelissä myös helpompi...

Mutta tässäpä asennusvalmis tai siis sovitusvalmis 3 osainen vaimennuselementti vaiheineen;
Kuva
Vanhasta mauserista piti värkätä "tarkkuusharppi" :-)

Kuva
Mutterimuodossa. Tähän asti mentiin sirkkelillä...

Kuva
Sitten kuumuvalla kuviosahalla...

Kuva
Paikoillaan mutta viimeistelyä ja sovitusta vaille valmis homma.

Iltasella paikoilleen vai säästäisikö nautinnon huomisaamuun?

ps. tämä oli nyt viides erilainen tehdastekoinen vetosydeemi mihin olen käteni sotkenut - kerta se on ensimmäinekin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja JussiA » 12 Kesä 2010 17:22

Sehä on ku helsinkissä tehty.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jude » 12 Kesä 2010 17:53

JussiA kirjoitti:Sehä on ku helsinkissä tehty.
Älähän nyt liiottele. Ei vaineska. Hyvä se on ja pysyy paikallaan.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 12 Kesä 2010 18:29

Hyvältähän tuo näyttää 8] ja nyt kun sulla on "kapinehen" kuva ja mitat, niin varmuuden maksimoiseksi sahailet vaikka vanerista tai teollisuusmuovista varaosan hanskalokeroon ;-)
Syksyllä sitten jahtikavereille esittelet "tämän takia ei sitten merelle jäädä" :))

Tuota samaa materiaalia olen sahannut vanne- ja nytkysahalla, tuntui kuin murenisi käsiin (sahauspuru ryyniä), mutta murto- ja kulutuslujuus aivan älytön, olihan siinä nytky kitkan vuoksi aika kovilla.

Taisipa kaikille tulla helepompi olo ku tuokin homma ratkesi noinkin mukavasti ja lisäoppia itsekullekkin :))

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 12 Kesä 2010 19:39

Veli-Matti kirjoitti: Vähä on kirveellä vestetyn näköne mutta eiköhä tuo vielä pelitä...
Oliko tuo vaimon kommentti.... ;-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin