Moro
Tää aihe onkin pohjaton kaivo...
Scyllia ei varmaan maailmanmerillä seilaa kuin ehkä yksi?
Ne on suunniteltu selkämeren kivikkoisiin vesiin, valtamerille pitäsi olla tukevampi rakenne ja pienemmät ja tiiviimmät luukut.
Uusimmassa Venelehdessä oli hyvä juttu parhaassta ympäripurjehdusveneestä, kannattaa tutustua siihen juttuun.
Kyllähän valtaosa nykyisin valmistettavista veneistä on eväkölisiä ja eväköli on kiistatta tehokkaampi kun ajatellaan nopeutta.
Mutta jos ajatellaan turvallisuutta se on auttamatta riskaabeli rakenne.
Kyllä palloa kierretään ihan Bavarioillakin, mutta kyllä ne vaativat pikkasen päivitystä varustelun osalta ennen lähtöä.
Valtameriveneen pääkriteerit kokeneiden kiertäjien mielestä ovat:
-Tiimalasimuoto, kapea perä ja keula
-Törmäysturvallisuus; teräs- tai alumiini-runko, pitkä köli, ei eväperäsintä (peräsin kölin takareunassa tai kunnon skegillä)
(köli voi olla myös ns. pitkä eväköli ja peräsin erikseen kunnon skegissä toim. huom.)
-pieni vesitila avotilassa, suojainen avotila.
-pienet pommin kestävät luukut ja ikkunat
-Matala riki, purjeet pieniä yksiköitä.
-kaikki tekniikka koeteltua ja helposti huollettavaa ja korjattavaa.
jne...
Nortti
http://www.sail-the-net.com/" onclick="window.open(this.href);return false;