Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
tikkavintti

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 15 Helmi 2015 21:15

Ja kuka sinne kurkkiikaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
samaan virtaan ei voi astua kahdesti,vesi jossa seisoit on jo mennyt

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Helmi 2015 22:21

Parempia kuvia vaimosi ottaa kuin minä. Kiitos niistä. Harmi, että vene oli niin ylhäällä, sisään ei nähnyt kuin todella pitkä mies, edes korokkeelta. Sieltä vain olisi löytynyt uudet hienot sohvat, joihin Entisöinti- ja puutyö Niemi Ky:n Saija teki hienot plyyssi päälliset ja selkänojat.
Messuilla ollut venehän oli vielä kesken, siis ei ulkoisesti ok, mutta sisäisesti sähkötöiden osalta ennen muuta. Minulle itselleni haasteellisimmaksi kokemani valmistus ei ole alkanutkaan, nimittäin molempien päiden katokset, sadesuojat.
Erilaisia piirroksia olen tehnyt, mutta oikein mikään niistä ei ole läpäissyt kriteereitäni. Niitä ovat mm. kevytrekenteisuus, sisäänkulun helppous, korkeus lattiasta 185 cm, Sivujen suljettavuus. Kaikki nämä yhdessä kuvaan sopivuus -vaatimuksen (tarkoituksenmukaisen kaunis) tuntuu mahdottomalta toteutettavaksi.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Helmi 2015 01:26

Pakko sanoa että ellen ole tuossa kuvassa kurkkimassa niin kovasti on kaksoisveljen näköä ... siis sen jota minulla EI ole.
Mile

tikkavintti

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 16 Helmi 2015 09:41

No joo, Mile, tuossa avattaressa on sama tyyppi 58 vuotta nuorempana. Harmitteleehan se kun sisään ei oikein hyvin nähnyt mutta sen mitä näki, näki tosi mielellään. Ja kun vertaa aiemmin nähtyyn salonkivenekunnostukseen niin täytyypä sanoa että Donna voitti useammallakin reilulla, kunnostuksissa käytössä olevan mittayksikön, eli ruuvinkannan , mitalla!!!
Asiathan voi tehdä kahdella eri tavalla: niin kuin ne pitää tehdä tai,,,no, jättää tekemättä. Onneksi tämä on tehty. Onnittelut!
Tänne kyllä muuttaisi kesäksi ihan mielellään:

tikkavintti

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 16 Helmi 2015 09:52

Ja ikä meni väärin: sen on 48 vuotta sitten. Donnan haasteet tästä eteenpäin ymmärrän tosi hyvin. Riittävän estetiikan löytäminen voipi olla kiven alla. Tiedä sitten löytyisikö Ruotsin suunnalta jotain kuva-aineistoa lähtökohdaksi. Siellä näitä on ollut enemmän kuin meillä. Sjöhistoriska Museet Tukholmassa on säilönyt hervottomasti piirustuksia vanhoista paateista, pelkästään Petterssoneja on piirustusarkistossa yli tuhat. Niitä voi tilata heiltä ihan kohtuullista korvausta vastaan. Tiedä sitten onko sielläkään mitään mistä mallia ottaa.
Mutta, mutta, kyllä on ollut hienoa seurata projektia. Jatkoa odotellen ja jaksamista toivotellen:
Tikkavintti

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Helmi 2015 10:14

Erehdyttävästi samaa näköä. Vaimonikin oli satavarma että olin kuvassa; asento , hiusmalli ja hiusten väri - koko olemus kuin kaksi marjaa.

Onkohan se niin, kun sanotaan että vanha aviopari alkaa muistuttaa vuosien mittaan toisiaan, että riittää kun rakkauden kohde ( puuveneet ) on sama niin miehet alkavat vuosien karttuessa muistuttaa toisiaan! :-)

Siinä tuli tovin kurkittua itsekin, samassa asennossa, esitteet kädessä. Upea paatti tuo Donna!

Suuri kumarrus kaikille jotka ovat ottaneet harteilleen näiden uljaiden kaunottarien säilömisen hamaan tulevaisuuteen!

- Mile
Mile

tikkavintti

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 16 Helmi 2015 12:25

Mile, nyt se selvisi, olen aina tiennyt että kaksoisolento on olemassa. Aika usein koputellaan olkapälle ja sitten pyydellään anteeksi. Tultiin Tukholman antiikkimessuilta tuonne paattinäyttelyyn ja Tukholmassakin kaksi tyyppiä koputteli olkapäälle....
Villissä nuoruudessa,,( siis jos sellainen olisi ollut), kaksoisolento olisi ollut ihan kätevä tietää. Olisi voinut laittaa sinun piikkiisi vaikka mitä...... :)) :))

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Helmi 2015 22:40

Holhousvaltio ei toimi niin kuin pitäisi. ??? 8} Olen tämän päivää "tapellut" erilaisten rekisterien kanssa, löytämättä niistä vastausta. Donnan peräkannella oli eilen ja toissapäivänä kuvat alkuperäisestä "Donnasta". Niissä kuvissa oli näkyvissä rekisterinumero R 136. TraFi on aivan yhtä tyhjän kanssa olemassa. Siellä ei ole mitään tietoa mistään vähän vanhemmasta rekisteristä - osoittivat minut Maistraattiin. Maistraatissa on tietoa 50 -luvun puolesta välistä lähtien, mutta erilaiset poikkeuskäytännöt, esim. rekisteri on luovutettu toisen veneen tai jopa laivan käyttöön, kirjaamatta muistiin alkuperäisiä tietoja sotkee koko järjestelmän. Vuodelta -56 löytyi R 136 jonkun Kannusjärveläisen kalastajan troolarin rekisteritunnuksena, myöhemmästä tai aikaisemmasta käytöstä ei ollut mitään mainintaa. Troolari oli 22 m pitkä, eikä siis mitenkään sopinut veneekseni muuten kuin siten, että Donna olisi sopinut sen ruumaan - todennäköisesti.
Kysyin Maistraatista, missä vanhemmat tiedot ovat. Sanoivat niiden olevan käsikorteilla lääninhallituksessa. Samaan hengenvetoon he ilmoittivat, että lääni on lakkautettu ja että he eivät tiedä minne käsikortisto on arkistoitu. Pirullista varmistaa tietoja alkuperäisestä Donnasta, sillä tiedossa on kyllä Donnan historia - se täsmää joka suhteessa. Mutta holhousviranomaisyhteiskunnassa luulisi, että kaikki on julkista ja läpinäkyvää, edes ne tiedot, niin kuin nämäkin nyt, joilla ei ole holhoamisen kanssa tuon taivaallista tekemistä. Ei ainakaan salassapitovelvollisuutta pitäisi viranomaisilla olla
87 - 88 -vuotta taaksepäin. !!!
Messut tuottivat tulosta, messuille mennessä ei minulla ollut tietoa Donnasta -80 -luvusta alaspäin.
MYS idea toimi loistavasti, johon en messuille lähtiessä uskonut alkuunkaan, että pienistä tiedonjyväsistä, kävijöiden muistikuvien perusteella yht`äkkiä syntyy koko historia aukottomaksi |+| !!! -> . Näin ainakin minulle ja Donnalleni kävi - pienet yksityiskohdatkin täsmäävät. Kirjoittelin siitä viikolla tuolle edelliselle sivulle, jossa myös on tikkavintin vaimon ottamia kuvia.
P.S. Tietojen urkinta jatkuu ;-)
D 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Helmi 2015 18:31

Otin minäkin muutaman kuvan, kun tulimme messuille.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Helmi 2015 19:09

Profiilikuva vielä, siihen pitäisi suunnitella katokset eteen ja taakse, otan yksityisviestinä ehdotuksia vastaan, jos Sinulta arvoisa lukija löytyisi ajatuksia. Ajatus olisi, että tuulilaisin takana oleva ukko mahtuisi ko. paikassa seisomaan. Sama pitäisi olla mahdollista perässä salongin jälkeisessä avotilassa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Helmi 2015 19:15

Ahteri, sitä on aina mukava katsoa, oli ahteri minkä tahansa :-) Pakoputki näyttää kuvassa kromatulta, mutta messinkiä sekin on.

tikkavintti

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 17 Helmi 2015 19:27

Eipä voi kuin huokaista: on se vaan kaunis!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Helmi 2015 19:34

Olen samaa mieltä. Käyttöveneeksi kuitenkin tarkoitettu, ei näyttelyihin enää. Tosin historiahan selvisi näyttelyn vihjeillä ja se on Mahogany Yachting Societyn (MYS ry) ansiota täydellisesti, hehän veneen halusivat näyttelyyn, en minä.

Eeppo

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 17 Helmi 2015 21:51

Kaunista on katseltava, niin livenä kuin diginäkin. Poikkesin viikko sitten tiistaina minäkin kaunotarta ihailemassa, mutta jäi tänne kommentoimatta, kun tuntuu että kaikki sanat on jo käytetty :))

Tuohon kuomuun tuli semmoinen villi heitto mieleen, että entäs jos kuomun pystykannakkeet olisivatkin "teleskooppiset"? Toisin sanoen sadekelillä kuomun sivut suljettuina ne seurailisivat kattolinjaa rikkomatta veneen upeita muotoja, mutta aurinkokatoksina ne saisi ilman sivupaloja nostettua 30-40 cm ylemmäs, jolloin ne toimisi biminityyppisinä katoksina seisomakorkeudella varustettuna...

En tiedä täyttääkö ajatus kaikkia kriteerejäsi, mut loihen sen lausumahan josko vaikka synnyttäisi toimivia jatkoajatuksia :-) Mikäli verbaaliluonnoksesta ei saanut ideaa selville, voin toki toimittaa sinulle siitä jonkinlaisen skitsinkin.

Iloa viimeistelyyn, tiedä vaikka Rantasalmella tavattaisiin! (En siis epäile etteikö Donna olisi siellä, omasta summmalaisestani en llisi vielä lainkaan niin varma :-) )

Eeppo

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17 Helmi 2015 23:10

Kyllä se kuvissaki on aika hieno. Tuli Donnaa ihailtu oma työvälinen ikkunasta melko pitkäänkin siellä messulla. Toki päälikkön konjakki pääsi myös samaan aikaa loppumaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin