Alumiinin korroosio pilssissä
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Alumiinin korroosio pilssissä
Nyt kun septitankin korroosioasiat alkaa olla käsitelty, heitän toisen, mielestäni vakavamman onglman, johon ensi kerran törmäsin tänä kesänä. Nimittäin pilssistä nostettujen alumiinisisten kaljatölkkien pinnassa oli paitsi pellavaöljyn, tervan ja ettanin jäämiä, myös jotain vaaleaa möhnää, jonka arvelin olevan alumiinioksidia. Tölkki tuntui kevyeltä käteen, paineet tiessään, ja sisällä vain vajaa tölkillinen väljähtynyttä kaljaa. Purkit siis olivat korrodoituneet puhki.
Ja kyseessä ei ollut mikään pitkäaikaisvarastointi, tölkit oli lastattu pilssiin 2-3 viikkoa aiemmin. Onko tölkkien materiaalia ohennettu tai alumiiniseosta muutettu, vai mistä on kyse?
Kysyy nimim. Tyrmistynyt
Ja kyseessä ei ollut mikään pitkäaikaisvarastointi, tölkit oli lastattu pilssiin 2-3 viikkoa aiemmin. Onko tölkkien materiaalia ohennettu tai alumiiniseosta muutettu, vai mistä on kyse?
Kysyy nimim. Tyrmistynyt
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Jaa mutta eipä ne kestä viikkoakaan pilssissä, kun pääsevät pyörimään kuluvat pekule puhki! Ovat taitaneet ohentaa materiaalia....
E mare libertas
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
2-3 viikko on mielestäni kohtuuttoman pitkä aika säilytellä täysiä oluttölkkejä..
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
No mut jos on iso pilssi niin ei pysty kykenemään.... 

E mare libertas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
"2-3 viikko on mielestäni kohtuuttoman pitkä aika säilytellä täysiä oluttölkkejä.." Jussi A
Olen ehdottomasti samaa mieltä - silloin kun olut ja muut miestä väkevämmät juomat maistuivat tuli kerran sullottua Dejah Thoriksen pilssiin 6 laatikollista eli 144 tölkkiä Karjalaa mutta ei ne mihinkään ehtineet syöpyä tai kulua puhki - mites ne nyt vajaassa viikossa olisivat...
Mun cokikset ja kansihenkilön sidukat on siellä pilssissä eikä ne ole syöpyneet koko kesänä mutta ne eivät olekaan pilssiveden kanssa kosketuksissa ja makaavat siten pitkittäisjäykkääjiä vasten etteivät pääse liikkumaan.
Olen ehdottomasti samaa mieltä - silloin kun olut ja muut miestä väkevämmät juomat maistuivat tuli kerran sullottua Dejah Thoriksen pilssiin 6 laatikollista eli 144 tölkkiä Karjalaa mutta ei ne mihinkään ehtineet syöpyä tai kulua puhki - mites ne nyt vajaassa viikossa olisivat...
Mun cokikset ja kansihenkilön sidukat on siellä pilssissä eikä ne ole syöpyneet koko kesänä mutta ne eivät olekaan pilssiveden kanssa kosketuksissa ja makaavat siten pitkittäisjäykkääjiä vasten etteivät pääse liikkumaan.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Kyse on ns. galvaanisesta korroosiosta. Jos sinulla on pilssiisä rautaa tai varsinkin kuparia massaltaan enemmän kuin alumiinia. No, tölithän eivät juuri paina, niin tapahtuu samaa kuin akussa, jossa anodita siirtyy tavaraa (elektooneja) katodille, vai oliko se päinvastoin... Alumiiniveneeseen ei ainakaan koruja sovi tiputtaman - menevät pilssiveden avustuksella jopa rungosta läpi. Grafiitti jota tulee mm. sähkömoottoreista on pahin. Onneksi puuveneessä on kupariset niitit, jotka edustavat galvaanisarjan jalompaa päätä, toisin kuin alumiini ja mm. sinkki. Sinkki taas voi liiallisesti lisättynä puuveneeseen mädättää kölin, kun tulee jotain alkalideja tms sanovat...
Oksa on puun kukkanen.
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Uskon tuon, kun noin vakuuttavasti esitetään. Tosin muovisen vertailuveneen pilssissä havaittiin ihan sama ilmiö, eikä kumpikaan pilssi ollut mitenkään merivedestä märkä. Ilmeisesti tölkit on vaan niin ohutta ainetta nykyään, etteivät kestä muuta kuin urbaania varastointia ja käsittelyä. Törkeetä, miten nykyään saa kaiken tehdä niin huonosti, ja sitten esitetään, että se on asiakkaan parhaaksi, ja jos vaadit parempaa, niin olet poikkeuksellisen hankala ihminen.Pellis kirjoitti:Kyse on ns. galvaanisesta korroosiosta. Jos sinulla on pilssiisä rautaa tai varsinkin kuparia massaltaan enemmän kuin alumiinia. No, tölithän eivät juuri paina, niin tapahtuu samaa kuin akussa, jossa anodita siirtyy tavaraa (elektooneja) katodille, vai oliko se päinvastoin... Alumiiniveneeseen ei ainakaan koruja sovi tiputtaman - menevät pilssiveden avustuksella jopa rungosta läpi. Grafiitti jota tulee mm. sähkömoottoreista on pahin. Onneksi puuveneessä on kupariset niitit, jotka edustavat galvaanisarjan jalompaa päätä, toisin kuin alumiini ja mm. sinkki. Sinkki taas voi liiallisesti lisättynä puuveneeseen mädättää kölin, kun tulee jotain alkalideja tms sanovat...
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Vallan parempaa vesillä on nää vinkkukanisterit eli muoviset punkkupussit.. ei syövy eikä kolise.. ja kyllä siihen makuunkin tottuu..
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Moro
Jos tölkkitehtaissa on tehty sama oivallus kuin autotehtaissa.
Kun pelti ohennetaan oikein ohkaiseksi se on halvempaa, helpompaa muokata, kevyempää jne.
Kiinassa ovat kehitelleet menetelmää, jossa laitteet tehdään 0,3 mm pellistä, joka sitten maalataan ja maalauksen jälkeen nypätään se 0,3 pelti sieltä alta pois ja käytetään uudelleen. On kevyt eikä muuten ruostu.
Nortti
Jos tölkkitehtaissa on tehty sama oivallus kuin autotehtaissa.
Kun pelti ohennetaan oikein ohkaiseksi se on halvempaa, helpompaa muokata, kevyempää jne.
Kiinassa ovat kehitelleet menetelmää, jossa laitteet tehdään 0,3 mm pellistä, joka sitten maalataan ja maalauksen jälkeen nypätään se 0,3 pelti sieltä alta pois ja käytetään uudelleen. On kevyt eikä muuten ruostu.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Perskule, miksei ole keksitty pussikaljaaTeddyDiver kirjoitti:Vallan parempaa vesillä on nää vinkkukanisterit eli muoviset punkkupussit.. ei syövy eikä kolise.. ja kyllä siihen makuunkin tottuu..



Pussukkaahan on "aina" nautittu, mutta siinä versiossa on pullot tai tölkit muovikassissa.
Veneillessähän pussikalja olisi vallan verraton keksintö

Raudassa ei ole raha hukassa...
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Re: Alumiinin korroosio pilssissä
Puhumattakaan miten hyvä niihin viinipusseihin on uusiopakata öljylakkaa. Helppo laskea hanasta tarvittava määrä kerrallaan, eikä lakka nahoitu ilmattomassa pussissa. Sellainen kierrettävä hana on parempi kuin painettava kun hanan kohdalla lakka vähän kuivuu kuitenkin.TeddyDiver kirjoitti:Vallan parempaa vesillä on nää vinkkukanisterit eli muoviset punkkupussit.. ei syövy eikä kolise.. ja kyllä siihen makuunkin tottuu..
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen