Kovanäppisiä kavereita, mulla tarttee olla kyllä hanskat käsissä kun höyrytettyjä kaaria käsittelee.Pellis kirjoitti:Painokaaren asennus:
http://www.youtube.com/watch?v=UC4L3v2eUs0&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Helppoa!
Homma joutuu tuota nopeammin, kun naulojen reijät on valmiiksi poratut laudoitukseen ja naulat reijissä ja toinen kavereista on veneen sisällä varusteineen.
Tärkein varuste on 123cm pitkä kaksnelonen tms.
Se eka hakee kaaren pasusta ja yhdessä asentavat nähdyn lailla (soveltaen) se sisämies käyttää käsien lisäksi jalkojaan=seisoo päällä, laitta keskiruuvin/naulan, ottaa toiseen käteen sen lankun jolla painaa, alkaen köliltä, kaaren vasten laudoitusta, ulkomies lyö naulan kaaren läpi(helppoa kun kaari on kuuma ja pehmeä, sekä painava vaste takana), sisämies siirtää vastinta seur. ja toisella kädellä tarvittaessa ylitaivutta kaaren yläpäästä, että menee pintaa pitkin (kuten videossa) jne ja toinen puoli samoin-nopeasti, ettei kaari ehdi jäähtyä. Tällä systeemillä ei tarvi porata reikiä kaariin, säästyy aikaa.
Kaarilinjat tulee olla merkitty laudoituksen sisäpintaan kaaren levyisellä palikalla-ohuet lyijykynäviirut mol puolin- jos oikein hyvää haluaa=kaari on just kohillaan. Jos ei niin pilkun päälle, niin menee se ilmankin, läpitulleesta naulasta, jos on kaaren sivussa voi sisämies vängätä kaarta linjaan seuraavan naulan kohdalta .
Matti