Kultaranta II

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Kultaranta II

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Joulu 2009 14:35

Menen maanantaina Merimuseoon, sovin torstaina merimuseon näyttelykokoelmista vastaavan henkilön kanssa. Hän näyttää minulle Kultaranta II. Minkäkö vuoksi ??? Sen vuoksi, että haluan nähdä profiililtaan samanlaisen veneen sisä järjestelyt, jotta voisin paremmin ymmärtää
Donnan tekemistä, sillä enhän ole ikinä nähnyt, mikä Donna on ollut luonteeltaan, koska ostinkin sen jo osittain purettuna. Kultaranta II on pituudeltaan samat 9 m, mitä Donnakin on ja ketkaltaan samanlainen, tosin erottavana piirteenä on leveys, joka Kultaranta II:ssa on 1,9 m ja Donnassa 2,3 m. Haluan nähdä myös veneen pohjan, koska se on kulkenut v. 29 valmistuttuaan 30 solmua 6-pyttyisellä sivuventtiilikoneella. Kerron lisää kun olen nähnyt sen.
Donna 28 :) :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Kultaranta II

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Joulu 2009 21:17

Kävin Kultaranta 2:sta katsomassa. Pirun hieno paatti. Ikävä vain oli, että kamerani Samsung perskules temppuili, eikä suostunut toimimaan pakkasessa ulkohallissa. No, ne kännykkäkuvat jäivät tosi surkeiksi, mutta sainpa museomestarilta alkuperäiset piirrustukset (kopiot) ja tiedon siitä, että vene mahdollisesti vielä ui tai jos ei ui, menee sisälle halliin, eikä takuulla ui sen jälkeen, vaikka olosuhteita yritettäisiin kuinka muuttaa ilman kostuttimien ja muiden avulla, sanoi venemestari Konttinen. Vene oli kyllä hieno, ihan syletti, kun ajatteli sitä työn määrää, mitä Kultaranta II:n lakkauskin on vaatinut.
Veneen pohjasta vielä, potkuri akseli tulee ns. kölistä läpi, mutta köli ja pohja ovat yhtäpuuta. Potkuriakseli on tuettu suoraan pohjasta tulevalla yhdellä evällä. Potkurin alla ei siis ole minkäälaista kalarautaa, joka jatkuisi esim. peräsimen alakiinnityspaikaksi, niin kuin Donnassa on. Peräsin on kiinni vain pohjan ja mahdollisesti jonkun väliipuun avulla,
aika mitättömän näköinen evä sekin. Moottorina on ollut alun alkaen 70 hv:n sivuventtiili kuutonen ja sillä on saavutettu 20 s nopeus. Mutta sen selittäneekin lähes olematon potkuriakselin tuenta ja peräsimen tuenta, sillä pohjassa ei todellakaan ole paljon vesivirtauksia muuttavia tekijöitä. :) :) siis vastusta.
Donna 28

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Kultaranta II

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Joulu 2009 20:56

Kultaranta II:sta vielä. Vene ei ole näyttelyhallissa, vaan pitkän luiskan alla olevassa ulkovarastossa. Venemestari Konttinen sanoi: "jos vene siirretään näyttelyhalliin, niin se ei ui enää koskaan, mutta tässä nykyisessä kunnossa se olisi varsin pienellä työllä saatavissa museon laituriin ja miksipä ei myös museon edustusveneeksi." Siis kuullosti vähän siltä, että presidentin vene on Pitkäpaasin tavoin tulossa museon omaan laituriin ja
mikä olisi sen parempaa sen arvolle, sillä se edellyttää joka keväistä kunnostusta myös
tälle veneelle, niin kuin meidän muidenkin puuveneille. Kyllä sen ehtii vielä vuosienkin jälkeen raahata venehalliin sisälle "rapistumaan".
Donna 28

Vastaa Viestiin