Muovileipuri kyselee muutostyön järkevyydestä.

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Muovileipuri kyselee muutostyön järkevyydestä.

Viesti Kirjoittaja Ansis » 11 Tammi 2007 21:07

Päissäni mietin marieholm IFn modifiointia paremmin minun tarkoitusta vastaavaksi paremman veneen puutteessa, seuraavat muutokset tuli jo paperilla suunniteltua:

1. Takapaksin poisto ja sitloodan siirtäminen 57 cm taaksepäin, eli takapaksin verran. Vinssit ja levanki sekä kajuutan takaseinä siirtyvät samalla. Voi vaatia muutoksen takastaakiin.

2. Koska veneeseen jää täten n.57 cm aukko sitloodan ja kajuutan väliin, täytän sen koirankopilla, joka on 42 cm alkuperäistä kajuuttaa korkeampi antaen sisälle korkeutta n. 181 cm.

3. Koirankopin katto liittyy alkuperäiseen luukkutallin etureunan kohdalla, ja siihen tulee karkaistusta lasista valmistetut pienet ikkunat sisältä ohjaamista varten.

4. Koska on odotettavissa hieman lisääntynyttä peräpainoisuutta täydellä porukalla sitloodassa, modifioin peräsimen tyyliin hai ja teen peräjatkeen joka jatkaa vesilinjaa 88 cm. Tämän suunnittelu on massakeskiölaskelmineen vielä vaiiheessa.

Puuveneissähän on nähty jos jonkinmoista muutostyötä aikojen saatossa, mutta muoviveneilijöillä se on jotakin aivan käsittämätöntä.

Odotan kommentteja homman järkevyydestä sekä vielä raiskaamattoman IFfin ostotarjouksia
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 11 Tammi 2007 22:08

Moro,

On täysin ymmärrettävää, jos haluat modifioida venettä ja samalla kehittää käden taitojasi tekemällä täysin yksilöllisen veneen.

Jos kuitenkin haluat vain lisää tilaa ja erilaisia ominaisuuksia, tulee hillittömän paljon halvemmaksi myydä IF (suosittu vene, menee äkkiä) ja hakea Ruotsista samanikäinen ja vähän isompi paatti. henkilökohtainen suosikkini on Hallberg P-28, jotka runkonumerosta 500 lähtien ovat oikeasti 30-jalkaisia, lasikuiturungolla ja neg. perällä varustettuja kaunottaria.

-k

Karimix
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Joulu 2006 21:24

Viesti Kirjoittaja Karimix » 13 Tammi 2007 21:25

Koirankoppi-idea ei kuullosta kovin kauniilta... Kajuutan pidennys ehkä muuten voisi olla ihan OK. Ja tuoko tuo lisä puoli metriä kovinkaan paljon lisää asuttavuutta/tilaa...? Tuon ikäisiin kuituveneisiin lienee jonkin verran tehty takapään jatkeita, niidenkin kauneudesta voidaan tietenkin olla montaa mieltä... Yleensä suunnittelemasi kaltaiset muutokset eivät ainakaan nosta veneen arvoa...

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Koirankoppi

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Tammi 2007 17:35

Moro

Puuttumatta sen enempää koko projektin järkevyyteen/kannattavuuteen ja modifioinnin vaikutuksiin jälleenmyyntiarvoon toteaisin vain että: "KOIRANKOPPI = DOGHOUSE" on yleinen nimitys ruffin takaosan ja luukkutallin korotus osalle. Doghouse voi olla hyvin suunniteltuna ja toteutenuna hyvinkin kaunis ja sulavalinjainen!

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 17 Tammi 2007 20:35

No on sitä IF:n modifiointia tullut joskus kanssa mietittyä.

Muistaakseni takavuosina mietimme ihan tosissamme, että olisi nostanut nykyistä kajuuttaa noin 5-7 cm. Ei olisi ollut mielestämme hankala toteuttaakkaan-eikä vielä "nakkikioskikaan". Karkeasti sitä mietittiin, että koppi pari senttiä kannen yläpuolelta poikki, nosto ylemmäksi, sisäpuolelle tiikkivaneeri kanteen jääneeseen seinän pätkään ja varsinaiseen kjuutan seinään kiinni sopivalle korkeudelle. Tyhjää jäisi se 5-7 cm ulkopuolelle, sisäpuoli olisi siisti tiikkipinta. Sitten vaan ulkopuolen kuidutus ja viimeistely. Ja vantteja vähän pidemmäksi + mastonkohdalle kunnon poikittaisjäykiste.

Tällä 5-7 cm:n lisäkorkeudella on IF:n asuttavuuteen mielestäni paljon vaikutusta. Vielä kun madaltaa 2-3 cm kannen alla, punkkien yläpuolella olevia kaappeja, niin mahtuu aikuinenkin kääntään kylkeään.

Onneksi alkoi kuitenkin tämä puuvenepuoli kiinnostamaan taas enemmän.

Se jälleenmyyntiarvo on sitten oma tieteenhaaransa - mutta jos itteelleen omastaan tekee ja meinaa pitääkin, niin mikseipä...........
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 17 Tammi 2007 21:17

Nii, no mun mielestä se olisi vain kaikkein helpointa ja yksinkertaisinta vaihtaa se vene karvan verran isompaan. Iffi on suosittu vene ja menee varmasti kaupaksi nopeastikin kevään tullen. Vai voiko lasikuituveneeseenkin kiintyä niin kovasti, ettei voi enää luopua:-) :-)

k

Vastaa Viestiin