Moottorit levällään

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Moottorit levällään

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 10 Joulu 2005 00:18

Jansixin sivuilla on kuvia auki olevasta Mariner 115 -moottorista
http://kotinetti.suomi.net/jansix/mariner115.htm

Tässä on melkein samanlaisia kuvia
http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Jannen pitäisi kanssa hankkia tommoisia pikku-ukkoja tekemään ahtaan paikan työt ;-)))

Hannu

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10 Joulu 2005 03:10

("The crankshaft alone weighs 300 tons.")
Hehheh, hyvä ois viedä kampiakseli koneistamolle tasapainotettavaksi.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 10 Joulu 2005 10:25

Wärtsilä sulzer moottoreita rakennettiin tääl Turuus 80-luvulla. Itse olin siihen aikaan töissä telakan koneistamossa. Tuli sorvailtua mm. männänpäitä (ø900mm) tällaisiin moottoreihin. Tälläisen moottorin koeajo telakan kasaushallissa oli näkemisen arvoista.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 10 Joulu 2005 11:01

noita voi sanoa jo isoiksi koneiksi! käsittämättömiä.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Joulu 2005 20:40

Epätietoinen hetki ennen koekäyttöä;
"Hei, onko kukaan nähnyt Reiskaa sitten ruokatunnin jälkeen, se puhui että oli unohtanut jonkin työkalupakin...?"

:)

Aivan uskomaton! Miten tuollainen veivataan käyntiin? Huiput (?)102kierr/min, mikä on tyhjäkäynti.. :)

timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Joulu 2005 09:46

Ei ne käy tyhjäkäyntiä - ne joko käy tai ei...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 11 Joulu 2005 11:29

Onkohan näiden palstojen seuraajilla kokemusta troolareista ja erityisesti tässä tulee mieleen ne "dumpperit" vai miten noita kutsutaan. Onko niissä pytty, pari vai kolme. Tuossa kaverini pihassa oli aikoinaan sellainen. Pohja tuntui olevan pienen soutuveneen kokoinen.
Aikoinaan Tanskassa katselin niiden käyntiä kalasatamassa. Eivät pojat viitsineet koneita turhan päitten pysäyttää.
Olikos se niin, että koneet heitettiin väärin päin käyntiin ensimmäistä jysäystä varten. Vai lähtivätkö ne kuulan ansiosta suoraan. Millä ne ylipäätänsä "veivattiin" liikkeelle.
Kyyrö

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 12 Joulu 2005 07:41

Ainakin isot laivatiisselit pöräytetään paineilmalla tulille.
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

Vastaa Viestiin