Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
-
laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja laitinenp » 31 Touko 2005 15:19
Minulla meni ainakin 5 korkkia. Ensin "maalasin" epoksiliimalla kaikki saumojen sisälle jäävät kohtisuorat leikkauspinnat veden imeytymisen estämiseksi ja porasin loput reiät kölipuuhun deadwoodin reikien mukaisesti:
Tämän jälkeen deadwood ylösalaisin pystyasentoon ja korkit kölipulttien reikiin:
Ja tankkaus voi alkaa.
Ihmeen nopeasti se pellavaöljy imeytyy tuollaiseen pötikkään. Sivulta alkoi tulla läpi jo n. tunnin kuluessa (Seassa on vähän aspergol kyllästysainetta). Kuvan tilanne on muistaakseni n. 1 päivän imeyttämisen jälkeen.
-
Saima
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Viesti
Kirjoittaja Saima » 31 Touko 2005 20:10
Huolellista työtä, kiva nähdä!
laitinenp kirjoitti: Ensin "maalasin" epoksiliimalla kaikki saumojen sisälle jäävät kohtisuorat leikkauspinnat veden imeytymisen estämiseksi
En millään ymmärtänyt mihin epoksia laitoit.
Minulla on uusi köli jo veneen alla ja sen toteutin polyuretaanimassaa liimana käyttäen. (ja hirmuisesti ruuveja, kansiruuveja) Käytin myös Sika-primeriä ja köli rakennettiin kerros kerrokselta alaspäin kasvattaen suoraan veneen alle. Mäntyistä köliä ei ole vielä kyllästetty, vaikka se oli jo kesän vedessä. Taidan yrittää viritellä rakennusmuovirullasta kölinmyötäisen ammeen, jotta saan kyllästeen kunnolla sisään. Jos vain uskaltaa - mitenhän sika pitää otteensa?
Manner
-
laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja laitinenp » 31 Touko 2005 20:29
Epoksista: jostain veneenrakennusoppikirjasta luin että rakenteiden sisään jäävät liitospinnat joissa syyt ovat pintaan nähden kohtisuoraan kannattaa joko maalata lyijymönjällä tai käsitellä epoksilla. Esimerkiksi steevien liitokset. Tässä deadwoodin etu- ja takapään pinnassa on tällainen tapaus ja arvelin että sieltä vesi menee sitten iloisesti puun sisään päästessään joskus sauman väliin.
Tuossa yo kuvassa oleva takasteevin sauma on sikaa. Siihen tulee vielä 3 x 12 mm tangot läpi aina kölipuuhun saakka (yhden reikä näkyy aivan kuvan oikeassa reunassa). Siitä etteikö sika kestäisi kyllästystä minulla ei ole tietoa.
- Petri
-
hkhk
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Viesti
Kirjoittaja hkhk » 31 Touko 2005 22:02
Kun te noin hemmetin huolelleisesti veneitä kunnostatte, laittakaa pvm ja nimet kylkeen, niin perikuntakin muistaa arvostaa hyvää veneen kunnostajaa. Moni poika on kautta aikojen tehnyt ikuista jälkeä. Sitä sopii edelleen yrittää.
Kyyrö
-
Saima
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Viesti
Kirjoittaja Saima » 31 Touko 2005 23:53
Taitaa Petri veistää kokonaista uutta venettä ja tuolla tyylillä se kyllä muistetaan... jonkin aikaa. Vaikka onkin vain puuvene =)
Manner
-
kms
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja kms » 03 Kesä 2005 11:22
Moro,
Onkos tuo Hai-veneen deadwood? Mikäli joo, niin ihan uteliaisuudesta kysyn, mikä on veneesi numero?
terv,
Kaapo
-
laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja laitinenp » 03 Kesä 2005 20:32
Siinä on askarreltu kölipuuta ja rankaa folke junior -veneeseen (juniorifolkkari). Se on vähän sulkaveneen tapainen, taitaa olla vain vähän pidempi (5,7 m) ja pohjan V-muoto on syvempi. Eli kysymyksessä ei ole Hai-vene. Näyttäis varmaan hain rinnalla lähinnä poikaselta...
Karkeat piirustukset löytyvät osoitteesta
http://www.yachtsportarchiv.de/yachten/ ... risse.html
Linkkejä klikkaamalla saat tarkemmat kuvat. Joitain valokuvia saksassa olevista veneistä löytyy esim. osoitteesta
http://www.folkejunior.de/?main=Gallery&Gallery=0
- Petri