Sivu 1/1
diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 05 Touko 2010 22:34
Kirjoittaja harjoittelija
mitäköhän öljyä mahtaa kuulua vuoden 77 wickstömin laatikkoon.
kone on 3-pyttyinen 25hv.

eri mittatikut moottorilla ja laatikolla.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 06 Touko 2010 08:24
Kirjoittaja bonito
Pitäisi tietää, onko kytkin jonkun muun tekemä vai perinteinen, mekaaninen 3-kynsi kytkin, joissa on suositettu käyttämään SAE 30 yksiaste öljyjä. Yksi selitys kahdelle öljytilalle on se, ettei ole haluttu sekoittaa moottorin nokisia ja rikkipitoisia ja kytkimen öljyjä keskenään, ehkä senkin takia, kun kytkinlevyistä kuluessaan irtoaa metallihiukkasia, etteivät ne joudu moottoriöljyjen sekaan, kuluttamaan moottoria.
http://www.wanhawoima.fi/keskustelu.html/606?p=1&c=" onclick="window.open(this.href);return false; , tuolla mainittiin joku,mulle ihan tuntematon öljymerkki, mahtaisko noilla sivuilla olla enempi tietoa, jo melko harvinaisesta moottorista. Mua henkkoht ihmetyttää tuo vuosimalli, onko tehdas ollut silloin vielä toiminnassa.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 06 Touko 2010 19:24
Kirjoittaja harjoittelija
laitan tohon muutaman kuvan.kaikki tieto koneesta otetaan kiitollisuudella vastaan.
vanhan öljyn väri ja haju viitaisi ehkä moottori öljyyn.eli ei haise vaihteisto öljylle eikä ole punaista vaan vaaleanruskeaa.lattaako siirtämällä kytkintä kiristetään.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 06 Touko 2010 22:17
Kirjoittaja bonito
Tuo moottori näyttää jonkun muun tekemältä, saattaa olla Foortti. Kytkin on perinteinen 3-kynsinen mekaaninen kytkin. Jos sitä pitää kiristää, se tapahtuu ilmeisesti avaamalla tuossa kynsien välissä näkyvä pultti ihan irti pois ja käännetään seuraava reikä siihen kohtaan, mistä pultti otettiin pois, sitten pultti takaisin paikoilleen. Kannattaa kiristää vain yhden reikävälin. On vähän vaikea antaa neuvoja valokuvan perusteella, kun en ole Wickströmin kytkintä ikinä kiristänyt, mutta Olympian kytkin kiristetään em. tavalla, ne näyttävät samanlaisilta. Öljyksi tavallinen yksiaste moottoriöljy,viskositeetti W 30.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 06 Touko 2010 23:01
Kirjoittaja ms.venla
Näyttää tuo kytkin ihan samalta, kuin olympia omsv alennusvaihteineen. Siinä ainakin käytetään sae 30 öljyä.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 07 Touko 2010 17:53
Kirjoittaja harjoittelija
jep kokeillaan tota,kun käy suuren maailman puolella hankinta matkalla

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 12 Touko 2010 21:11
Kirjoittaja harjoittelija
ostin mobil delvac 1330 sae 30 öljyt.
vahteen ääni hiukan hiljeni,mutta kytkin alkoi luistaa hiukan enemmän kokeilisko säätöä vai jotain toista öljyä.luistaminen alkaa vähän yli puolella kaasulla.jos joku osais kertoa mikä kone toi mahtaa olla.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 13 Touko 2010 08:22
Kirjoittaja bonito
Kiristä yhden reiän verran aluksi. Ota vielä sivukuva moottorista ja kysy
http://bb.masinistit.com/viewforum.php? ... d4fb098c10" onclick="window.open(this.href);return false; ,sivulta siellä on koneista tietoa. Perkins se ei ole.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 29 Touko 2010 21:51
Kirjoittaja harjoittelija
kytkintä kiristetty yhden loven verran.luisto loppui,mutta eteenpäin ryömintä lisääntyi.kannattaisiko pakin säädöllä tasata ryömintää,eli kiristäisi sitäkin.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 30 Touko 2010 09:48
Kirjoittaja bonito
En säätäisi pakkia, ei se vaikuta siihen. Eteenpäin ryömintä saattaa johtua vain vaihdekepin nojauksesta eteenpäin. Usein keppi on niin löysä, että kepin paino riittää pyörittämään akselia. Oletko ajanut sillä pitempään, onko ryömintä vähäisempää, kun kone on kuuma. Ne on nuo vanhan tekniikan mekaaniset kytkimet vähän sellaisia, mullakin saman tyyppisessä Olympia OMSV-kytkimessä piti kyllä eteenpäin, mutta pakkia piti kiristää kolmannen pakituksen jälkeen. Eihän sitä viitsinyt jatkuvasti kiristää, oli vaan huomioitava rantaan tullessa, ettei pakilla kärsi antaa yhtään kierroksia. Moottori oli Dextan Perkins P3, jossa oli vääntömomenttia yli kytkimen sietorajan.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 31 Touko 2010 19:26
Kirjoittaja harjoittelija
jep lämmitessään kytkimen ryömintä vähenee.vaihde aavistuksen jumittaa päälle ajosta kun laittaa vapaalle(tarvitsee aavistuksen terävämmän nyppäyksen että vaihde siirtyy vapaalle).vaurioittaako toi ryömintä kytkin levyjä,vauhti olis ihanteellinen kuhan uisteluun kun vedet lämpiää. ja toi keppi tahtoo täristä päälle on sen mallinen

.
Re: diesel wickströmin kytkin öljyt
Lähetetty: 31 Touko 2010 20:58
Kirjoittaja bonito
Se vaihde on nyt sellainen kuin pitääkin, se kuluu pysyä päällä niinkuin pykälän takana, jolloin se menee vapaalle pienellä nykäisyllä. Vaikee sanoa tuosta luistamalla saavutetusta uistelunopeudesta, kun ajelin samanlaisella kytkennällä, silloin ei vedetty uistinta moottoriveneillä. Kiristät sitten taas, jos alkaa luistamaan.