diesel wickströmin kytkin öljyt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 05.05.2010 22:34

mitäköhän öljyä mahtaa kuulua vuoden 77 wickstömin laatikkoon.
kone on 3-pyttyinen 25hv. ??? eri mittatikut moottorilla ja laatikolla.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja bonito » 06.05.2010 8:24

Pitäisi tietää, onko kytkin jonkun muun tekemä vai perinteinen, mekaaninen 3-kynsi kytkin, joissa on suositettu käyttämään SAE 30 yksiaste öljyjä. Yksi selitys kahdelle öljytilalle on se, ettei ole haluttu sekoittaa moottorin nokisia ja rikkipitoisia ja kytkimen öljyjä keskenään, ehkä senkin takia, kun kytkinlevyistä kuluessaan irtoaa metallihiukkasia, etteivät ne joudu moottoriöljyjen sekaan, kuluttamaan moottoria. http://www.wanhawoima.fi/keskustelu.html/606?p=1&c=" onclick="window.open(this.href);return false; , tuolla mainittiin joku,mulle ihan tuntematon öljymerkki, mahtaisko noilla sivuilla olla enempi tietoa, jo melko harvinaisesta moottorista. Mua henkkoht ihmetyttää tuo vuosimalli, onko tehdas ollut silloin vielä toiminnassa.

harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 06.05.2010 19:24

laitan tohon muutaman kuvan.kaikki tieto koneesta otetaan kiitollisuudella vastaan.
vanhan öljyn väri ja haju viitaisi ehkä moottori öljyyn.eli ei haise vaihteisto öljylle eikä ole punaista vaan vaaleanruskeaa.lattaako siirtämällä kytkintä kiristetään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja bonito » 06.05.2010 22:17

Tuo moottori näyttää jonkun muun tekemältä, saattaa olla Foortti. Kytkin on perinteinen 3-kynsinen mekaaninen kytkin. Jos sitä pitää kiristää, se tapahtuu ilmeisesti avaamalla tuossa kynsien välissä näkyvä pultti ihan irti pois ja käännetään seuraava reikä siihen kohtaan, mistä pultti otettiin pois, sitten pultti takaisin paikoilleen. Kannattaa kiristää vain yhden reikävälin. On vähän vaikea antaa neuvoja valokuvan perusteella, kun en ole Wickströmin kytkintä ikinä kiristänyt, mutta Olympian kytkin kiristetään em. tavalla, ne näyttävät samanlaisilta. Öljyksi tavallinen yksiaste moottoriöljy,viskositeetti W 30.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06.05.2010 23:01

Näyttää tuo kytkin ihan samalta, kuin olympia omsv alennusvaihteineen. Siinä ainakin käytetään sae 30 öljyä.

harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 07.05.2010 17:53

jep kokeillaan tota,kun käy suuren maailman puolella hankinta matkalla :)

harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 12.05.2010 21:11

ostin mobil delvac 1330 sae 30 öljyt.
vahteen ääni hiukan hiljeni,mutta kytkin alkoi luistaa hiukan enemmän kokeilisko säätöä vai jotain toista öljyä.luistaminen alkaa vähän yli puolella kaasulla.jos joku osais kertoa mikä kone toi mahtaa olla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja bonito » 13.05.2010 8:22

Kiristä yhden reiän verran aluksi. Ota vielä sivukuva moottorista ja kysy http://bb.masinistit.com/viewforum.php? ... d4fb098c10" onclick="window.open(this.href);return false; ,sivulta siellä on koneista tietoa. Perkins se ei ole.

harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 29.05.2010 21:51

kytkintä kiristetty yhden loven verran.luisto loppui,mutta eteenpäin ryömintä lisääntyi.kannattaisiko pakin säädöllä tasata ryömintää,eli kiristäisi sitäkin.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja bonito » 30.05.2010 9:48

En säätäisi pakkia, ei se vaikuta siihen. Eteenpäin ryömintä saattaa johtua vain vaihdekepin nojauksesta eteenpäin. Usein keppi on niin löysä, että kepin paino riittää pyörittämään akselia. Oletko ajanut sillä pitempään, onko ryömintä vähäisempää, kun kone on kuuma. Ne on nuo vanhan tekniikan mekaaniset kytkimet vähän sellaisia, mullakin saman tyyppisessä Olympia OMSV-kytkimessä piti kyllä eteenpäin, mutta pakkia piti kiristää kolmannen pakituksen jälkeen. Eihän sitä viitsinyt jatkuvasti kiristää, oli vaan huomioitava rantaan tullessa, ettei pakilla kärsi antaa yhtään kierroksia. Moottori oli Dextan Perkins P3, jossa oli vääntömomenttia yli kytkimen sietorajan.

harjoittelija
Viestit: 7
Liittynyt: 02.05.2010 20:55

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja harjoittelija » 31.05.2010 19:26

jep lämmitessään kytkimen ryömintä vähenee.vaihde aavistuksen jumittaa päälle ajosta kun laittaa vapaalle(tarvitsee aavistuksen terävämmän nyppäyksen että vaihde siirtyy vapaalle).vaurioittaako toi ryömintä kytkin levyjä,vauhti olis ihanteellinen kuhan uisteluun kun vedet lämpiää. ja toi keppi tahtoo täristä päälle on sen mallinen :)) .

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: diesel wickströmin kytkin öljyt

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.05.2010 20:58

Se vaihde on nyt sellainen kuin pitääkin, se kuluu pysyä päällä niinkuin pykälän takana, jolloin se menee vapaalle pienellä nykäisyllä. Vaikee sanoa tuosta luistamalla saavutetusta uistelunopeudesta, kun ajelin samanlaisella kytkennällä, silloin ei vedetty uistinta moottoriveneillä. Kiristät sitten taas, jos alkaa luistamaan.

Vastaa Viestiin