Volvo Penta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27.09.2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 03.05.2010 11:59

Naapuri osti veneen, jossa on 1-sylinterinen Volvo Penta dieselmoottori jostain vuosituhannen vaihteesta. Itellä kun on 3-pyttynen Yanmar, niin uus kokemus oli tuollainen pikkumoottori. Sanokaapas te jotka tiedätte, että onko normaalia, että sitä pitää kylmänä startata ainakin puoli minuuttia ennen kuin käynnistyy? Lämpimänä se lähtee nopeemmin. Oma moottori lähtee aina heti, ei tartte hankuuttaa yhtään. Jos siinä Volvo Pentassa on jotain vikaa, niin missähän päin mahdollisesti?
Pekka Romo

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja ijp » 03.05.2010 12:44

Onko siinä Volvossa hehkutulppaa? Jos ei ole tai se on epäkunnossa joutuu näillä ulkolämpötiloilla konetta sahaamaan normaalisti aika pitkään käyntiin. Puoli minuuttia on kylläkin jo aika pitkä aika...
Ilkka

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja stresspill » 03.05.2010 13:24

Sama ominaisuus on myös omassa BMW-D12 koneessa. 1-sylinteri ja jonkin aikaa joutuu sahailemaan. Kylmällä kelillä hyvä starttiapu on suihkuttaa imusarjaan startatessa crc tai wd-40 öljyä. Toinen kikka on antaa imusarjaan lämpöä pikkuisella kaasutoholla. Kummallakaan keinolla ei konetta saa vahingoitettua. Tarkistettavia juttuja on tietysti puristukset ja startin kunto, hieman kuulostaisi siltä, että joko venttiilit fuskaa taikka männänrenkaat, koska puristukset paranee koneen voideltuessa starttiyritysten jatkuessa. Omassa motissa alkaa katseet kääntymään männänrenkaaseen, koska muut paikat on jo tullut käytyä läpi. Tietysti vika voi olla muuallakin, esim nostopumpussa, ilmaa letkuissa jne..

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26.04.2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja mark » 04.05.2010 12:17

Kokemuksia on kahdestakin pentakoneesta MD5. Kyllä niitä normaalisti kylmänä joutuu sahaamaan jonkunverran, puoli minuuttia tuntuu ihan kohtuulliselta. Hehkua ei näissä koneissa ole. Lämpimänä nämä koneet hörähtävät heti käyntiin, kun avaimesta vääntää. Muuten ovat olleet varmatoimisia myllyjä, eivät ole koskaan jättäneet järvelle :)
Kauas on pitkä matka

Rate
Viestit: 15
Liittynyt: 22.06.2008 21:02

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja Rate » 04.05.2010 14:28

Vanhoissa yksimukisissa MD-sarjan koneissa on lisäksi erillinen kylmäkäynnistinpiiri, jonka voi aktivoida ruiskutuspumpun päällä olevasta napista. Mutta erityisesti kylmillä ilmoilla vanhat Volvot taitavat tosiaan vaatia jonkin verran pyörittämistä, koska hehkuja ei ole. Jos kone on vielä vanhuuttaan väljentynyt, startti kestää luonnollisesti vielä pidempään. CRC:n tai öljyn ruiskuttaminen imusarjaan on hyvä keino. Eetteriryypyt voivat olla liian tömäkkää tarjontaa.

PS.Itse olen juuri kasaamassa vanhaa V-P MD1B:tä. Koneistutin sylinteriryhmään uuden sisäputken, kun pytty oli kulunut jo turhan väljäksi. Kerron aikanaan, miten remppa onnistui eli tuliko vehkeestä vielä kalua..

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 06.05.2010 3:03

BMW-D12 käynnistysongelmat loppui kun hioi venttiilit.

Rate
Viestit: 15
Liittynyt: 22.06.2008 21:02

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja Rate » 06.05.2010 8:25

Onko kenelläkään tietoa, mistä voisi päätellä vanhojen Volvon MD-sarjan dieseleiden sylinterinkansien syöpymisasteen? Oman maallikkotulkintani mukaan kriittiset paikat ovat jäähdytyskanavat, jotka osuvat tiivisteen liekkirenkaan kohdalle. Onko olemassa jotain minimimittaa, kuinka paljon materiaalia pitäisi olla jäljellä?

Voin laittaa myöhemmin vielä parit kuvat, jotka selventävät tilannetta. Asia kiinnostaa, koska hyllystä löytyy pari kantta ja mietin kumman niistä ruuvaan koneeseen kiinni.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja bonito » 06.05.2010 8:45

Olen yhteen pikkuvolvoon laittanut imusarjahehkun, jonka jälkeen käynnistyvyys parani huomattavasti, syksyllä lähti käyntiin kuin palmun alta. Ilmaputsarin ja imusarjan väliin tehtiin n. 7cm:n putkenpätkä, joka yhdistettiin kumiletkulla imusarjaan, siihen istutettiin Perkinsin imusarjahehku , http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... 3-A1_f.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , sivu 40. En nyt muista tuliko siihen polttoaine mukaan kuten traktoreissa. IKH myy parin desin muovisäiliöitä muutaman euron hintaan, paluu letkusta tulee säiliön täyttö.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja CC » 06.05.2010 13:51

Ajetun koneen ei tarvitse olla välttämättä vielä väljä, kun käynnistyminen heikkenee. Pelkästään sylinterinseinämän kiillottuminen
riittää. Kiillottunut pytty ei pidätä öljyä juurikaan ja sammuksissa se vähä valuu helposti pois, jolloin puristukset jää heikommiksi.
Kevyt hoonaus ja uudet renkaat saattaa riittää avuksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja bonito » 08.05.2010 8:09

Kävin ottamassa selvää siitä moottorista, johon tein sen imusarjahehkun. Siinä ei ole polttoainetta mukana, pelkkä hehku, joka lämmittää imuilman. Omistaja oli pahoillaan siitä, ettei sitä oltu laitettu jo uutena, oli saanut vuosikaudet sahata Volvoaan käyntiin kylmällä ilmalla.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo Penta

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08.05.2010 22:09

Meillä oli isällä yli 20 vuotta meriläinen , jossa oli volvo md 2b 15,5hp ja koskaan ei ollut mitään ongelmia. kone oli 68-vuosimallia. Nykyään ei tehdä noin kovia koneita.

Vastaa Viestiin